Решение по дело №1047/2024 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 878
Дата: 5 март 2025 г. (в сила от 5 март 2025 г.)
Съдия: Катя Арабаджиева
Дело: 20247170701047
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 878

Плевен, 05.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Плевен - III касационен състав, в съдебно заседание на двадесети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: КАТЯ АРАБАДЖИЕВА
Членове: СНЕЖИНА ИВАНОВА
ВИОЛЕТА НИКОЛОВА

При секретар ПОЛЯ ЦАНЕВА и с участието на прокурора ИВО ВЕСЕЛИНОВ РАДЕВ като разгледа докладваното от съдия КАТЯ АРАБАДЖИЕВА канд № 20247170601047 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е въз основа на предложение за възобновяване на административно-наказателното производство на основание чл. 70, ал.2, т.5 и чл. 72, ал. 1, т.1 от ЗАНН от наблюдаващ прокурор по Досъдебно производство № 6758/2023г. по описа на същата прокуратура, ЗМ № 252/2023 година по описа на РУ- гр. Левски, което се провежда срещу Р. М. М. от гр. Долни Дъбник, област Плевен за това, че на 20.10.2023 година в гр. Левски, област Плевен, е причинена средна телесна повреда на Г. Д. В. от гр. Плевен, изразяваща се в електротравма, проявена с изгаряне по кожата на лицето, гърба, горния ляв крайник- 22 % от телесната повърхност, от първа и втора степен и травматичен шок, което е довело до разстройство на здравето, временно опасно за живота; трайно затрудняване на движенията на левия горен крайник за около 2-2,5 месеца и като изход от изгарянето- морфологично груби, трайни загрозяващи белези на широка площ по левия горен крайник без перспектива за съществено изглаждане и заличаване, поради немарливо изпълнение на правнорегламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност- ошиняване на НТ / напреженов трансформатор / 20 кв. на „Импулс“ 20 кв в ЗРУ, 20 кв, като нарушил свои правно регламентирани задължения, разписани в чл.33 от ЗЗБУТ, чл. 35 от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрическите мрежи, чл. 51. от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрическите мрежи, чл. 347, ал. 3 от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрическите мрежи и чл. 141, т.1 и т.3 от Наредба № 16-116 от 08.02.2008 година за техническата експлоатация на енергообзавеждането - престъпление но чл. 134, ал. 1, т. 2 вр. чл. 129, ал. 2 от НК.

Сочи се в искането, че е ангажирана административно-наказателната отговорност на Р. М., като срещу него е издадено Наказателно постановление № 15-2300309/20.12.2023г. от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“- гр. Плевен за това, че на 20.10.2023г. около 10.15 ч. в електрическа подстанция, находяща се в гр. Левски, област Плевен, като заемащ длъжността „Електромонтьор, подстанции- маслено стопанство" в „ЕСО" ЕАД управление МЕР Плевен, в качеството си на работещ в съответствие със своята квалификация и дадените му инструкции при изпълнение на работа с наряд № 68 в електрическа подстанция „Левски“, не е спазил изискванията за безопасност и здраве при работа, като произволно деблокира защитното приспособление и повдига ръчно лостово задвижване / РЛЗ / на шинен ножов разеденител / ШНР / . Шинният разеденител е под напрежение от към шинната система. Вследствие на нарушен габарит между ножовете и неподвижната горна част на разеденителя се разраства електрическа дъга и трифазно късо съединение към земята / поради поставени преносими заземители и обезопасяване по Наряд № 68/. От разразилата се дъга работещият по ошиновката Г. Д. В. получава изгаряния по тялото. Сочи се, че с това са нарушени чл.33 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд / ЗЗБУТ / и чл. 200, ал. 1, т 3 от Наредба № 7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, във връзка с чл. 36, an. 1, т. 3 от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрически мрежи. Наказателното постановление е влязло в законна сила, като на Р. М. М. е наложено административно наказание глоба в размер на 1 500лв, която той е заплатил.

Вносителят на предложението сочи, че предвид, че се касае за едни и същи факти и обстоятелства, въз основа на които едновременно е ангажирана административно-наказателната и наказателната отговорност на Р. М. М., наказателното производство по Досъдебно производство № 6758/2023г. по описа на същата прокуратура, ЗМ № 252/2023 година по описа на РУ- гр. Левски е спряно от наблюдаващия го прокурор на основание чл.244, ал.1, т.1 вр. 25, т.5 от НПК. Счита, че са налице предпоставките за възобновяване на административно-наказателното производство на основание чл.70, ал.2, т. 5 от ЗАНН-деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление, поради което прави предложение да бъде възобновено административно-наказателното производство по преписка, образувана във връзка с издаване на Наказателно постановление № 15-2300309/20.12.2023г. от Директора на Дирекция „Инспекция по труда“- гр. Плевен срещу Р. М. М. от гр.Долни Дъбник, област Плевен, като бъде отменено Наказателно постановление и прекратено административно-наказателното производство.

В съдебно заседание вносителят на предложението не се явява и не се представлява и не взема становище по съществото на спора.

Ответникът – Директор на Дирекция „Инспекция по труда“-Плевен, в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт Ч., която счита предложението за възобновяване за недопустимо предвид, че е направено след изтичане на шестмесечен срок от влизане в сила на наказателното постановление, с което е санкционирано същото деяние.

За Окръжна прокуратура Плевен се явява прокурор Р., който счита предложението за възобновяване на административнонаказателното производство за основателно и моли съда да го уважи.

Заинтересованата страна Р. М. М., в съдебно заседание не се явява и не се представлява. В писмено становище с вх.№648/23.01.2025 год. год. моли съда да остави без уважение предложението за възобновяване на АНП, предвид, че е направено след изтичане на шестмесечен срок от влизане в сила на наказателното постановление.

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна и правна страна следното:

Предложението за възобновяване е направено на основание чл. 70, ал.2, т.5 от ЗАНН, съгласно който текст административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. Същото е направено от компетентния за това орган по чл. 72, ал. 1, т.1 от ЗАНН- в случаите по чл. 70, ал. 2, т. 5, когато се касае за престъпление от общ характер – наблюдаващият прокурор, видно от Протокол за избор на наблюдаващ прокурор на л.12 от делото.

В ЗАНН не е предвиден изрично преклузивен срок, в който може да се направи предложение за възобновяване по чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, каквото е предвидено в нормата на чл. 71 от ЗАНН по отношение на останалите основания за възобновяване. Поради това и съобразно с чл. 84 от ЗАНН следва да се счете, че принципно са приложими сроковете за възобновяване, предвидени в НПК, а с оглед на конкретния случай, видно от датата на издаване на постановлението за спиране на досъдебното производство-17.12.2024 год., прокурорът е спазил предвидения в чл. 24, ал. 4 от НПК едномесечен срок, тъй като е внесъл в компетентния съд предложение за възобновяване един ден по-късно-на 18.12.2024 год.

Предвид изложеното искането за възобновяване е допустимо за разглеждане.

Видно от изисканата административно-наказателна преписка от Дирекция "Инспекция по труда"- гр. Плевен, с НП № 15-2300309/20.12.2023 г. на Директор на Дирекция "Инспекция по труда"-гр. Плевен, на основание чл. 416, ал. 5 от КТ, във връзка с чл. 413, ал. 2 от КТ, на Р. М. М. с [ЕГН], с адрес гр.Долни Дъбник, обл.Плевенска, ул „Захари Стоянов“№6А, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1500. 00 /хиляда и петстотин/ лв. за нарушение по чл. 33 от Закона за безопасни условия на труд и чл.200, ал.1, т.3 от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, във връзка с чл.3б, ал.1, т.З от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрически мрежи. От фактическа страна в НП е посочено, че при извършената на 20.10.2023г. проверка на място на обект: електрическа подстанция, намираща се в гр. Левски по повод станал на 20.10.2023г. около 10.15 часа трудов инцидент с лицето Г. Д. В. [ЕГН] на длъжност „Електромонтьор, подстанции - оператор телемеханика" и по документи от 25.10.2023г. до 02.11.2023г. в Д „ИТ" със седалище Плевен е установено, че лицето Р. М. М. [ЕГН], на длъжност „Електромонтьор, подстанции - маслено стопанство" в „ЕСО" ЕАД управление МЕР Плевен, в качеството си на работещ в съответствие със своята квалификация и дадените му инструкции при изпълнение на работа с наряд №68 в електрическа подстанция „Левски", не е спазил изискванията за безопасност и здраве при работа, като произволно деблокирал защитното приспособление и повдигнал ръчно лостово задвижване (РЛЗ) на шинен ножов разеденител (ШНР). Шинния разеденител е под напрежение от към шинната система. В следствие на нарушен габарит между ножовете и неподвижната горна част на разеденителя се разраства електрическа дъга и трифазно късо съединение към земята (поради поставени преносими заземители и обезопасяване по Наряд №68). От разразилата се дъга работещият по ошиновката Г. Д. В. получава изгаряния по тялото. Според приложената на л.17 от делото разписка, НП е връчено на наказаното лице на 22.12.2023 год., а според отбелязването върху заглавната страница на копието на приложеното на л.29 от делото НП, същото е влязло в законна сила на 29.12.2023 год. Няма приложени доказателства, но се твърди в предложението за възобновяване, че глобата по влязлото в сила НП е заплатена.

С писмо РП Плевен била уведомена, че на 20.10.2023 год. в с.Асеновци, общ.Левски, обл.Плевен в 14.00 часа, разследващ орган при РУ-Левски при наличието на заколен повод /член 208 - 210 от НПК/ и достатъчно данни по смисъла на чл.211 от НПК, обосноваващи, че е извършено престъпление по чл.134, ал.1 от НК, е извършил оглед на местопроизшествие, като незабавно, съобразно разпоредбите на чл. 212, ал.З от НПК, е бил уведомен районен прокурор от РП -Плевен. Във връзка с горното е започнато досъдебно производство под № ЗМ 252/20.10.2023 год, по описа на РУ- Левски за това, че на 20.10.2023 год. в с.Асеновци, общ. Левски, обл. Плевен, ул. „П.Р. Славейков ” №28 в подстанция “Електроенергиен системен оператор“ ЕАД, поради немърливо изпълнение на правно регламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност, е причинена средна телесна повреда на Г. Д. В. с [ЕГН] от гр. Плевен.

С Постановление с дата 6.12.2024 г. разследващият полицай по образуваното досъдебно производство привлякъл Р. М. М. в качеството на обвиняем в извършване на престъпление от общ характер за това, че на 20.10.2023 година в гр. Левски, област Плевен, е причинена средна телесна повреда на Г. Д. В. от гр. Плевен, изразяваща се в електротравма, проявена с изгаряне по кожата на лицето, гърба, горния ляв крайник- 22 % от телесната повърхност, от първа и втора степен и травматичен шок, което е довело до разстройство на здравето, временно опасно за живота; трайно затрудняване на движенията на левия горен крайник за около 2-2,5 месеца и като изход от изгарянето- морфологично груби, трайни загрозяващи белези на широка площ по левия горен крайник без перспектива за съществено изглаждане и заличаване, поради немарливо изпълнение на правнорегламентирана дейност, представляваща източник на повишена опасност- ошиняване на НТ / напреженов трансформатор / 20 кв. на „Импулс“ 20 кв в ЗРУ, 20 кв, като нарушил свои правно регламентирани задължения, разписани в чл.33 от ЗЗБУТ, чл. 35 от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрическите мрежи, чл. 51. от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрическите мрежи, чл. 347, ал. 3 от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрическите мрежи и чл. 141, т.1 и т.3 от Наредба № 16-116 от 08.02.2008 година за техническата експлоатация на енергообзавеждането - престъпление но чл. 134, ал. 1, т. 2 вр. чл. 129, ал. 2 от НК.

Наказателното производство е спряно поради наличието на влязло в сила наказателно постановление, с което на Р. М. М. е наложено административно наказание глоба в размер на 1500 лева за нарушение на чл. 33 от Закона за безопасни условия на труд и чл.200, ал.1, т.3 от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, във връзка с чл.3б, ал.1, т.З от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрически мрежи.

При така установените факти, разгледано по същество, предложението на наблюдаващия прокурор в РП– Плевен, за възобновяване на административно-наказателното производство по влязлото в сила наказателно постановление с НП № 15-2300309/20.12.2023 г. на Директор на Дирекция "Инспекция по труда"-гр. Плевен, е основателно.

Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 2, т. 5, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗАНН, административно-наказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление. Следователно, нормативно установените условия за възобновяване на административнонаказателните производства на това основание включват два кумулативни елемента: 1. приключило административно-наказателно производство с влязло в сила наказателно постановление, с наложено на дееца административно наказание и 2. висящо наказателно производство за същото деяние, което съставлява престъпление. Съпоставяйки предмета на двете производства (административно-наказателното и наказателното), настоящият състав на съда намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, поради което са налице предпоставките на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното производство.

В случая е налице приключило първо по ред административно-наказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП № 15-2300309/20.12.2023 г. на Директор на Дирекция "Инспекция по труда"-гр. Плевен за нарушение на регламентирани правила за безопасни условия на труд при експлоатация на електрическите уредби и съоръжения и срещу същото лице- Р. М. М. е образувано ДП за престъпление от общ характер, изразяващо се в причиняване другиму на тежка или средна телесна повреда поради незнание или поради немарливо изпълнение на занятие или на друга правно регламентирана дейност, представляващи източник на повишена опасност. Няма спор, че при идентичност на фактите, обусловили привличането към административно-наказателна и наказателна отговорност на едно лице, приоритет има наказателната му отговорност, аргумент за което е и разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН. Неспазването на това правило следва да бъде отстранено чрез предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на административнонаказателното производство, като в случай, че административнонаказателната отговорност е реализирана по-рано от наказателната, следва да се възобнови административно-наказателното производство по реда на чл. 73, във връзка с чл. 72, ал. 1 от ЗАНН и да се отмени издаденото по него наказателно постановление. С това се избягва нарушаването на забраната за повторно осъждане за едно и също деяние, залегнала в чл. 4, т. 1 от Протокол № 7 към КЗПЧОС, като се премахва законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство, съгласно чл. 24 и чл. 25 от НПК.

Предвид изложеното, е налице основание за възобновяване на административно-наказателното производство, съгласно чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, за отмяна изцяло на наказателното постановление и прекратяване на административно-наказателното производство, с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4 § 1 от ЕКПЧ и безпрепятствено продължаване на образуваното за същото деяние наказателно производство. Предложението на наблюдаващия досъдебното производство прокурор в РП– Плевен, за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила НП № 15-2300309/20.12.2023 г. на Директор на Дирекция "Инспекция по труда"-гр. Плевен, се явява основателно и следва да бъде уважено. Наказателното постановление следва да бъде отменено и съответно да се прекрати административно-наказателното производство.

Воден от горното и на основание чл. 73, ал. 4, т. 2, във вр. с чл. 70, ал. 2, т. 5, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗАНН, Административен съд– Плевен

РЕШИ:

ВЪЗОБНОВЯВА административно-наказателното производство, по издаването на НП № 15-2300309/20.12.2023 г. на Директор на Дирекция "Инспекция по труда"-гр. Плевен, с което, на основание чл. 416, ал. 5 от КТ, във връзка с чл. 413, ал. 2 от КТ, на Р. М. М. с [ЕГН], с адрес гр.Долни Дъбник, обл.Плевенска, ул „Захари Стоянов“№6А, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1500 /хиляда и петстотин/ лв. за нарушение по чл. 33 от Закона за безопасни условия на труд и чл.200, ал.1, т.3 от Наредба №7 за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване, във връзка с чл.3б, ал.1, т.З от Правилник за безопасност и здраве при работа в електрически уредби на електрически и топлофикационни централи и по електрически мрежи.

ОТМЕНЯ НП № 15-2300309/20.12.2023 г. на Директор на Дирекция "Инспекция по труда"-гр. Плевен.

ПРЕКРАТЯВА образуваното административнонаказателно производство в Дирекция "Инспекция по труда"-гр. Плевен въз основа на Акт за установяване на административно нарушение № 15-2300309/2.11.2023 г.

Решението е окончателно.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

Председател:
Членове: