Решение по дело №93/2020 на Районен съд - Костинброд

Номер на акта: 260149
Дата: 19 октомври 2020 г. (в сила от 19 ноември 2020 г.)
Съдия: Аксиния Борисова Атанасова
Дело: 20201850200093
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

Гр. К., 16.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд – гр. К.,  ІI – ри състав  в публично заседание на двадесет и първи септември две хиляди и двадесета  година, в състав :

 

                                         Районен съдия : АКСИНИЯ АТАНАСОВА

 

При секретаря                   М.Г.                       и в присъствието

на прокурора                                                                     разгледа докладваното

от съдията                             Атанасова                          АНД № 93  по описа

за 2020 година, за да се произнесе, съдът взе предвид следното :

 

         Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания.

М.Д.К., ЕГН ********** *** е подал жалба до РС - гр. К. срещу наказателно постановление № 19 – 0286 - 000671 / 19.08.2019 г. издадено от Началник група към ОДМВР – С., РУ – гр. К., в която се сочат съображения на НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТ И  НЕОБОСНОВАНОСТ НА АТАКУВАНОТО НАКАЗАТЕЛНО  ПОСТАНОВЛЕНИЕ. Жалбоподателят  моли  съда  да  постанови  решение,  с  което  да  отмени  същото  изцяло.

На съдебно заседание пред настоящата инстанция жалбоподателят редовно призован не се явява, вместо него се явява упълномощеният му защитник – адв. И. – САК, който моли съдът да постанови решение, с което да отмени атакуваното наказателно постановление, като излага подробно доводите си.

Въззиваемата страна редовно призована на съдебно заседание пред настоящата инстанция не изпраща представител и не е взела становище по така подадената жалба.

         Съдът, след като обсъди доводите на страните и ги прецени във връзка със събраните по делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа страна :

         Видно е от приложения към делото акт за установяване на административно нарушение № Д976524 / 11.07.2019 г., че на 29.06.2019 г. около 02.20 часа в община К., на ВП – 81, с посока от гр. М. към гр. С., жалбоподателят е управлявал лек автомобил „Ш.О.“, с рег. № СВ 38 16 МА, като се движи с несъобразена скорост с пътните условия, като около 500 метра след разклона за с. Д. губи управлението, напуска пътното платно от дясно и реализира ПТП в крайпътен канал и по този начин е нарушил чл. 20 ал. 2 от ЗДвП. 

         Въз основа на съставен акт за установяване на административно нарушение Началник група към ОДМВР – С., РУ – гр. К. издава наказателно постановление № 19 – 0286 - 000671 / 19.08.2019 г., с което на  основание чл. 53 от ЗАНН, чл. 179 ал. 2 пр. 1 от ЗДвП е наложил на М.Д.К., ЕГН ********** *** административно наказание : „Глоба” в размер на 200.00 / двеста / лева.

         Изложената фактическа обстановка по делото съдът прие въз основа на приобщените на основание чл. 283 от НПК писмени доказателства.

         Съдът заличи от списъка на призованите лица свидетелите И.А.П. и Ц.В.Б., тъй като има съществени нарушения в издаденото НП. 

         При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи от правна страна :

От приложените по делото доказателства е видно, че наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 30.09.2019 г., а жалбата е подадена до РС - гр. К., чрез административнонаказващия олган с вх. № УРИ 286 000 - 3485 / 08.10.2019 г. / известие за доставяне и системен бон с дата 04.10.2019 г. /.  Съдът приема, че жалбата е допустима с оглед на обстоятелството, че същата е подадена в предвидения в чл. 59 от ЗАНН - 7 - дневен срок за обжалване на връченото наказателно постановление.

Административнонаказателното производство се образува със съставянето на акта, с който се установява извършването на административното нарушение. В чл. 42 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към един акт за установяване на административно нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен. Посочените в чл. 42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на административно нарушение са задължителни и с оглед на използуваното словосъчетание в разпоредбата : " Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа…. ". В конкретния случай съдът след като се запозна внимателно с акта за установяване на административно нарушение  № Д976524 / 11.07.2019 г. намира, че същият не отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН.

Съдът намира, че е нарушена разпоредбата на чл. 42 т. 3 и т. 4 от ЗАНН т.е. в акта не е посочена точната дата на извършване на нарушението и не са посочени обстоятелствата, при които е извършено нарушениeто.

С оглед на изложеното липсват две от задължителните изисквания, на които трябва да отговаря съставения акт за установяване на административно нарушение  - в акта не е посочена точната дата на извършване на нарушението и не е извършено описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено  / чл. 42 т. 3 и т. 4 от ЗАНН /, поради което същият се явява и незаконосъобразен.

Производството по налагане на административно наказание е една последваща дейност и предполага образуване на административнонаказателно производство, наличие на административна преписка и събрани доказателства във връзка с извършеното административно нарушение. Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН административнонаказващият орган се произнася по преписката в едномесечен срок от получаването й, като преди да се произнесе наказващият орган проверява съставения акт за неговата законосъобразност и обоснованост, преценява възраженията и събраните доказателства, след което издава наказателно постановление, с което налага съответното по вид и размер наказание.

В чл. 57 ал. 1 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към едно наказателно постановление, които следва да са налице, за да бъде то законосъобразно. Посочените в чл. 57 ал. 1 от ЗАНН законови реквизити на наказателното постановление са задължителни и с оглед на използуваното словосъчетание в разпоредбата : „ Наказателното постановление трябва да съдържа ….“. В конкретния случай административнонаказващият орган не е изпълнил основното си задължение, а именно : да провери съставения акт с оглед на неговата законосъобразност, като не е взел предвид нарушенията на чл. 42 ал. 1 т. 3 и т. 4  от ЗАНН, допуснати от актосъставителя, поради което и издаденото от Началник група към ОДМВР – С., РУ – гр. К. наказателно постановление № 19 – 0286 - 000671 / 19.08.2019 г. се явява незаконосъобразно.

Настоящият състав намира, че при описание на извършеното нарушение, както в АУАН, така и в НП  са допуснати съществени процесуални нарушения. Съгласно чл. 42 и 57 ЗАНН задължителен реквизит, както на АУАН, така и на НП е посочване на точното време, място и обстоятелства при които е извършено нарушението. В процесния случай това не е сторено с необходимата конкретност, изисквана от спецификите на нарушената правна норма - чл. 20 ал.2 от ЗДвП. Съгласно чл. 20 ал.2 от ЗДвП водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. С оглед съдържанието на цитираната норма се налага извод, че съществен елемент от „обстоятелствата при които е извършено нарушението“ по смисъла на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и следва изрично да бъдат посочени, както в АУАН, така и в НП следните обстоятелства: 1. Каква е била скоростта на движение на МПС 2. Какви са били конкретните особености на пътната обстановка, с които водача е трябвало да се съобрази.   При нарушение квалифицирано по чл. 20 ал. 2 от ЗДвП, това са съставомерните обстоятелства, от наличието или отсъствието на които се прави преценка допуснато ли е нарушение на посочената норма или не. Само при описание в АУАН  каква е била конкретната скорост на движение и какви са били конкретните особености на пътната обстановка, съдът има възможност да направи правния извод, съобразена ли е скоростта или не, тоест съставомерно ли е деянието или не. В АУАН такива описания липсват.

       Също така в АУАН е посочена дата на извършване на нарушението 29.06.2019 г., а в НП е посочена дата на извършване на нарушението 11.07.2019 г. / датата на съставянето на акта /, т.е. не е ясна датата, когато е извършено нарушението.  

Предвид горепосочените процесуални нарушения съдът намира, че наказателно постановление № 19 – 0286 - 000671 / 19.08.2019 г. издадено от Началник група към ОДМВР – С., РУ – гр. К., въз основа на акт за установяване на административно нарушение № Д976524 / 11.07.2019 г. е незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено изцяло, заедно с наложените административни наказания, без да се произнася по същество относно останалите основания, посочени в жалбата за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

         Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

         Р       Е       Ш     И :

       

         ОТМЕНЯ  изцяло  наказателно постановление № 19 – 0286 - 000671 / 19.08.2019 г. издадено от Началник група към ОДМВР – С., РУ – гр. К., с което на М.Д.К., ЕГН ********** *** е наложено на основание  чл. 179 ал. 2 пр. 1 от ЗДвП административно наказание :  „Глоба“ в размер на 200.00 / двеста / лева, за нарушение на чл. 20 ал. 2 от ЗДвП. 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд – С. област в 14 – дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

                                                                     

                                                  

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ :