О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
………
гр.
Ловеч, 21.07.2020 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ЛОВЕЧ в закрито съдебно заседание на
двадесет и първи юли две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ
като разгледа докладваното от съдия Вълков адм. дело №
276/2020 г., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството е по реда на чл.197 и сл. във връзка с
чл. 54, ал.1, т.5 от Административно процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от А.И.В. *** чрез пълномощник
срещу Решение № Ц 1040-10-6/14.05.2020 г. на Директора на ТП на НОИ Ловеч.
По изложени доводи за неправилност, необоснованост и
незаконосъобразност на обжалвания административен акт се иска отмяната му и произнасяне на съдът по
същество, връщане на преписката на Административния орган за ново произнасяне.
Претендира се присъждане на направените разноски по делото.
Ответникът – Директорът на ТД на НОИ Ловеч не изразява
становище по жалбата.
Настоящият съдебен състав намира жалбата за
процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в
законоустановения срок. С оспореното решение е постановено спиране на
административното производство на основание чл. 54, ал.1, т.5 от АПК. Съгласно
чл. 54, ал.5 от АПК, актът за спиране на производството може да се обжалва по
реда на глава десета, раздел IV. Според чл.
202, т.2 от АПК, по реда на този раздел се обжалва акта за спиране на
производството по издаване на административен акт. В чл. 197 от АПК е регламентирано, че срока за
обжалване е 14-дневен от съобщаване на акта. Жалбата е подадена в рамките на
този срок.
Разгледана по същество е основателна.
От доказателствата по делото се установява, че с
Разпореждане № 101-00-337-3 от 08.04.2010 г. на За ръководител на осигуряването
за безработица (съгласно Заповед №
1015-10-45/10.05.2016 г. на Директора на ТП на НОИ Ловеч) е отпуснато на А.В. парично обезщетение за
безработица, считано от 05.02.2020 г. до 04.06.2020 г. в размер на 9.00 лв.
дневно на основание чл. 54ж, ал.1 и във връзка с чл. 54а, ал.1 и чл. 54б, ал.3
от КСО. В мотивите на разпореждането е посочено, че обезщетението се отпуска в
минимален размер и период, защото не е изяснена причината за прекратяване на договора
в представения от В. преносим документ U1 и е необходимо да се изиска от компетентната
институция (КИ) на Великобритания уточняване на причината за
прекратяване на договора.
А.В. е обжалвал разпореждането пред Директора на ТП на
НОИ Ловеч с жалба с вх. № Ц 1012-10-7/14.04.2020 г., както и с жалба с вх. №
Ц 1012.10.21/11.05.2020 г.
С обжалваното в настоящото съдебно производство
решение Директорът на ТП на НОИ Ловеч е постановил спиране на административното
производство, образувано по жалбите на В. срещу посоченото разпореждане до
получаване на отговор от КИ на Великобритания.
Като правни
основания за спиране на производството са посочени чл. 54, ал.1, т.5 от АПК във връзка с чл. 117,
ал.3 и ал.5 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).
Фактическите основания за постановеното спиране на
административното производство са, че с оглед установените различия в периодите
на доход, заетост и причина за прекратяване на трудовото правоотношение
административният орган е длъжен да изясни фактите и обстоятелствата , относими
в случая за точното определяне на дължимото на В. обезщетение за безработица.
До получаване на пълни данни за причината за прекратяване на трудовото
правоотношение на В., следва да се изплаща минималното дневно парично
обезщетение за безработица за период от 4 месеца. Жалбоподателят е уведомен да
представи релевантни писмени доказателства – формуляр СА3916 – анкета за
удостоверяване на периоди на осигурена заетост за всеки работодател и период на
заетост във Великобритания, формуляр Р45 от всеки работодател и период, както и
фишове за заплати за последния работодател и период. Посочено е, че от страна
на жалбоподателя не са представени писмени документи. След представянето им
административният орган следва да се сезира и отправи искане до КИ на Великобритания.
В случай, че жалбоподателят не представи такива, административният орган
служебно следва да изиска повторно удостоверяване на данни за периоди на
осигурена заетост, доходи и причина за прекратяване на трудовия договор.
При така
установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:
Съгласно чл. 54, ал.1, т.5 от АПК, Административният
орган спира производството по издаване на административен акт при наличието на
образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на
акта не може да стане преди неговото приключване; в тези случаи спирането се
постановява след представяне на удостоверение за наличие на образувано
производство, издадено от органа, пред който то е образувано.
В АПК няма легална дефиниция на термина
административно производство, но това несъмнено представлява производство по
издаване на административен акт.
Действията на административния орган по събиране
на доказателства за изясняване на
фактите и обстоятелствата, които са от значение за издаване на
административен акт не представляват самостоятелно административно
производство.
Съгласно чл. 117, ал. 1, т. 2, буква б от КСО ,разпорежданията
на компетентното длъжностно лице по чл. 54 ж, ал. 1 от КСО, с които се отказва
отпускане на обезщетение за безработица, съответно неговият адресат не е
доволен от размера на отпуснатото обезщетение се обжалват пред Директора на
съответното ТП на НОИ. В неговите правомощия съгласно чл. 117, ал. 3, изр. 2 от КСО е да реши въпроса по същество или да отмени разпореждането и да върне
преписката за ново разглеждане от компетентния административен орган, когато не
са изяснени всички факти и обстоятелства, отнасящи се до издаване на
разпореждането.
В случая Директорът на ТП на НОИ Ловеч е приел, че не са изяснени всички факти и
обстоятелства, отнасящи се до издаване на законосъобразно разпореждане, и за преразглеждане
на размера на отпуснатото обезщетение са необходими допълнителни документи, предоставени
от КИ на Великобритания.
Съдът намира, че тези документи несъмнено имат
значение за законосъобразното развитие на производството, но действията за събиране на
допълнителни доказателства от компетентната институция на Великобритания не
представляват административно производство по смисъла на АПК. В случай, че тези
доказателства не могат да бъдат събрани в определения едномесечния срок за произнасяне с
решение съгласно чл. 117, ал. 3, изр. 1 от КСО, Директорът на ТП на НОИ Ловеч следва да отмени разпореждането
и в съответствие с правомощието му по чл. 117, ал. 3, изр. 2 от КСО да върне
преписката за ново разглеждане от компетентния административен орган с указание
за изясняване на спорните обстоятелства.
От изложеното се налага извод, че обжалваното решение
е издадено в нарушение на чл. 54, ал.1, т.5 от АПК, което налага отмяната му. В
този смисъл е Определение № 3372/07.03.2019 г. на Върховния административен
съд, постановено по адм. дело № 2032/2019 г.
При този изход на производството и с оглед направеното
искане за присъждане на разноски, следва същото да бъде уважено.
По изложените съображения и на основание чл. 200, ал.1
и чл. 143, ал.1 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е
Л И :
ОТМЕНЯ Решение № Ц 1040-10-6/14.05.2020 г. на
Директора на ТП на НОИ Ловеч, с което е постановено
спиране на административното производство, образувано по жалба с вх. № Ц
1012-10-7/14.04.2020 г. и жалба с вх.
№ Ц 1012.10.21/11.05.2020 г., подадени
от А.И.В. *** срещу Разпореждане № 101-00-337-3 от 08.04.2010 г. на За
ръководител на осигуряването за безработица (съгласно Заповед № 1015-10-45/10.05.2016 г. на
Директора на ТП на НОИ Ловеч), с което на
основание чл. 54ж, ал.1 и във връзка с чл. 54 а, ал.1 и чл. 54б, ал.3 от КСО е
отпуснато парично обезщетение за безработица за периода от 05.02.2020 г. до
04.06-2020 г. в размер на 9.00 лева до получаване на отговор от КИ на
Великобритания.
ОСЪЖДА ТП на НОИ Ловеч да заплати на А.И.В. *** сумата
от общо 510 (петстотин и десет) лева, от които 10 (десет) лева държавна
такса за образуване на административно дело и 500 (петстотин) лева
адвокатско възнаграждение съгласно представения Договор за правна защита и
съдействие от 01.06.2020 г.
Определението може да бъде
обжалвано с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му чрез
Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд от страните,
участващи в административното производство.
Препис от него да се изпрати
на страните на основание чл. 138 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: