РЕШЕНИЕ
№ 77
гр. Мездра, общ. Мездра, обл. Враца, 09.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МЕЗДРА, I-ВИ НАК. СЪСТАВ, в публично заседание
на осми октомври през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Анелия Димитрова
при участието на секретаря Е. М. Д.
като разгледа докладваното от Анелия Димитрова Административно
наказателно дело № 20251450200179 по описа за 2025 година
ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К № 10116941/22.08.2021 год. на ОД
на МВР гр.В., с който на нарушителя И. В. Е. от гр.С., е наложено АДМИНИСТРАТИВНО
НАКАЗАНИЕ - ГЛОБА в размер на 50 /ПЕТДЕСЕТ/ ЛЕВА, за нарушение на чл.21 ал.1,
вр. с чл.189 ал.4, вр. с чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП, като незаконосъобразно на основание чл.63
ал.2 т.1 вр. с чл. 58д т.4 от ЗАНН.
ОСЪЖДА на основание чл.63д ал.1 от ЗАНН, вр. с чл.144 от АПК, вр. с чл.18 ал.2,
вр. с чл.7 ал.2 т.1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа ОД на
МВР гр.В. ДА ЗАПЛАТИ на И. В. Е. от гр.С. направените по делото разноски за адвокат, в
размер на 400 лева.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от
получаване на съобщението от страните пред ВрАС.
1
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ:
И. В. Е. от гр.С., е обжалвал в срок Електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К №
10116941/22.08.2021 год. на ОД на МВР гр.В.
Жалбоподателят редовно призован, не се явява, нито пък се представлява от редовно
упълномощения си адвокат в лицето на адв. Т. Г. от АК-М. С депозираната по делото жалба
и с писменото становище по делото се оспорва правилността и законосъобразността на
обжалвания Електронен фиш и се иска неговата отмяна и присъждане на направените по
делото разноски. Излагат се подробни съображения в тази насока, които ще бъдат обект на
анализ в по-долните абзаци.
Ответникът ОД на МВР гр.В. редовно призован, представител не е изпратил и не е
ангажирал становище по делото.
Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН.
Съдът след като се запозна с депозираната по делото жалба, изложените в нея доводи
и материалите по делото, намира за установено следното от фактическа срана:
На 22.08.2021 год. в 16:14 часа в област В., община М., на ПП І-1 /Е-79/, км.159+000,
извън населено място, с посока на движение към гр.М., техническо средство – стационарно
преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение /СПУКС/, тип „ARH CAM
S1” с фабричен № 11743ВС заснело МПС “ЯГУАР С ТИП”, вид лек автомобил, с рег.№ ...,
със скорост от 102 км/ч при разрешена скорост от 90 км/ч. Същият не е спрян, като
използваното по време и място техническо средство работи в автоматичен и автономен
режим, без участие и намеса от служител. Измерва скоростта на преминаващите
автомобили, като заснема само тези, движещи се с превишена скорост и автоматично
разпознава регистрационния номер на МПС-то. Преносът на информация от АТСС „ARH
CAM S1” с фабричен № 11743ВС към автоматизираната система за управление на
административнонаказателната дейност също се извършва автоматично, посредством 3G
мрежа. СПУКС работи напълно автоматично като стационарна камера за контрол на
скоростта, като служителят на реда само разполага техническото средство, въвежда
необходимите параметри за контрол и изключва същото при приключване на работа.
Безспорно служителя не стои до техническото средство и не наблюдава установяването на
нарушения от него. В отсъствие на жалбоподателя, съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 от
ЗДвП е издаден процесния Електронен фиш на собственика на автомобила, в случая това е
„жалбоподателя.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени
доказателства и доказателствени средства, а именно: заверени копия от Пощенски плик с
2
клеймо от 28.04.2025 г., Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К №10116941/22.08.2021 г., Снимка
№11743ВС/0249064/22.08.2021 г., Удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№17.09.5126 от 07.09.2017 г. на ИД Председател на БИМ, ведно с приложение, Заповед
№8121з-931/30.08.2016г. на Министъра на вътрешните работи, ведно с приложение,
Протокол от проверка №71-С-ИСИС/15.10.2020 г. на Началник Отдел ИСИС към БИМ гр.
С., Справка от Главния секретар на БИМ под вх. №20-00-99-2/27.11.2020 г., Справка за
собствеността на л.а. „Ягуар С ТИП“ с рег. №..., Протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система под рег. №967р-4340 от 23.08.2021 г., снимка за временно
монтиране на ATCC 11743bс, касателно 22.08.2021 г., Декларация Приложение №6 за
предоставяне на информация във връзка с разпоредбите на чл.189, ал.5 от ЗДвП от
11.12.2024 г., СУМПС- 2ра част с №*********, Справка от Началник Сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР В. под вх. №3750/22.07.2025 г., ведно със заверено ксерокопие на
разписка от 22.08.2021 г., Справка от Директора на ОПУ-В. под вх.№4701/23.09.2025 г. и
Справка от Началник Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР В. под вх.№4773/26.09.2025
г., ведно с Декларация съгласно чл.189, ал.5 от ЗДвП, Справка от АИС-АНД, от която е
видно датата на съставяне на ЕФ серия К №10116941, Справка от АИС-АНД, от която е
видно датата на прекъсване на ЕФ серия К №10116941, копие от СУМПС на И. В. Е., копие
от Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система под рег.
№967р4340/23.08.2021 г., копие от удостоверение за преминато обучение на служителя Х. К.
К. и заверено ксерокопие от протокол от последваща проверка №71-С-ИСИС/15.10.2020 г.
на Началник отдел „ИСИС“ към БИМ.
Безспорно жалбата е подадена в срок и е допустима. Електронният фиш е връчен на
жалбоподателя на 13.04.2025 год., видно от приложената по делото и приета като писмено
доказателство разписка, съответно жалбата е входирана пред ответника на 30.04.2025 г.,
респективно изпратена на 28.04.2025 г., като в тази насока е копие от пощенски плик с
клеймо от посочената дата и безспорно е в срок.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите
правомощия и компетентност, съгласно ЗАНН и ЗДвП. Изложената до тук фактическа
обстановка е категорично установена от представените по делото писмени доказателства,
посочени на съответното място по-горе, както и приложения снимков материал от заснет
клип № 11743ВС/0249064/22.08.2021 г. с техническо средство АТСС „ARH CAM S1” с
фабричен № 11743ВС. Така приложения снимков материал, съгласно чл.189 ал.15 от Закона
за движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и система, заснемаща и
записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното
превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в
административнонаказателния процес и като такова е приобщено по съответния ред по
делото.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл.21 ал.1 /действаща към момента на извършване на
3
деянието/ от Закона за движението по пътищата при избиране скоростта на движение на
водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на
скоростта в км/ч, които за пътно превозно средство от Категория В за населеното място е 50
км/ч, извън населено място – 90 км/ч, а по автомагистрала – 140 км/ч, а според ал.2 когато
стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал.1,
това се сигнализира с пътен знак. По силата на чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП, в редакцията й
относима към датата на извършване на деянието за превишаване разрешената максимална
скорост в извън населено място за превишаване от 11 до 20 км/ч, водачът се наказва с глоба
50 лева. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно
наказание е обявено от закона за наказуемо.
В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на
изискванията на чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на
данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед №
8121з-931/20.08.2016 г. на Министъра на вътрешните работи образец.
В този мисъл, настоящият съдебен състав намира за уместно да посочи, че макар
Законът за движението по пътищата, в разпоредбата на чл.189 ал.11, да предвижда, че
влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, това
приравняване следва да се приеме, че е само относно последиците, с които се ползват
влезлите в сила наказателни постановление и електронни фишове и не обосновава
необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и
реквизити на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по
отношение на електронния фиш. За разликите между НП и електронния фиш, от гледна
точка на реквизити и процедура по съставяне и връчване, следва да се държи сметка, като се
изхожда не само от изричната законодателна уредба, но така също и тяхната специфика и
правна природа, както и от целите на законодателя, преследвани при регламентиране на
уредбата относно електронния фиш. По тези съображения, а и следвайки чисто
етимологически от наименованието на атакувания акт, се налага най-напред извода, че в
случая не е налице фигурата на административнонаказващ орган, а в закона е употребено
понятието „издател на електронния фиш”, сред реквизитите, на който пък не е предвиден
подпис на съответното длъжностно лице и печат на учреждението. Последното е от
значение за формиране на извода на съда за липса на допуснати съществени процесуални
нарушения в изложения аспект, като възраженията, базиращи се на формално, както се е
изразил жалбоподателя основание, се явяват неоснователни.
Категорично не могат да бъдат споделени възраженията на жалбоподателя и
застъпената теза в представената от него съдебна практика относно приложението на чл.189,
ал. 4 ЗДвП, като дори само от етимологията на всеки от изразите, логическото, езиково и
правно свързване на изразите в нормата, следва извода, че употребеният израз „в отсъствие
на контролен орган”, касае заснемането на нарушението. В случай, че се приеме обратното,
тогава средството за измерване на скоростта и заснемане няма да е посочено, че следва да
4
бъде автоматизирано и би се достигнало до абсурдния извод, че е наложително
присъствието и извършване на действия по боравене с това средство от нарочен оператор,
каквато очевидно не е идеята на законодателя, насочена към стремеж за изключване или
поне ограничаване на човешкия фактор при заснемане и установяване по този начин на
нарушението. Освен това, така или иначе Електронния фиш, както и наказателното
постановление, за разлика от АУАН, няма изисквания да се съставят в присъствие на
нарушителя, а само му се връчват, за да се приеме, че текста на чл.189, ал.4 ЗДвП въвежда
такива, а все пак може да се открие и разлика в понятията контролен орган от една страна и
административнонаказващ орган, респ. издател на електронния фиш – от друга, което също
изключва възприетото от жалбоподателя тълкуване на закона.
От материално правна страна, от анализа на доказателствените източници се достига
до извод, че се потвърждават по категоричен и недвусмислен начин фактическите
констатации, изложени в електронния фиш, а именно, че на посочената в него дата –
22.08.2021 г. в 16:14 часа, с техническо средство АТСС „ARH CAM S1” с фабричен №
11743ВС, било заснето движение на лек автомобил марка “ЯГУАР С ТИП” с рег.№ ... със
скорост от 102 км/ч над максимално разрешената за движение в извън населено място 90
км/ч., каквото ограничение било въведено и е посочено отклонение от 12 км/ч. В тази насока
е и приложената по делото справка от Директора на ОПУ В. под вх. №4701/23.09.2025 г.
Най-напред следва да бъде отбелязано, че липсва конкретно посочване на мястото на
извършване нарушението. Действително в електронния фиш е отразено, че същото е
извършено на км.159+000 – извън населено място с посока на движение към гр.М., но
следва да се отбележи, че електронният фиш не се ползва с доказателствена стойност
относно възприетите в него фактически положения. Обратното освен, че не е предвидено
изрично в закона, би противоречало на основните принципи за равенство на страните в
процеса и на разпределение на доказателствената тежест, отчитайки факта, че електронният
фиш всъщност се явява и предмета на обжалване по делото, чиято законосъобразност и
доказаност са в обхвата на преценката на съда по същество – арг. чл.189 ал.10 и 11 от ЗДвП.
С оглед на това принципно положение, следва и друго такова, а именно, че в тежест на
издателя на електронния фиш е да бъдат установени по недвусмислен начин всички белези и
признаци от обективна страна на нарушението чрез предвидените доказателствени средства.
Такова по делото се явява приложения снимков материал и макар от същия да не става ясно
при обикновения прочит кое е мястото на нарушението, тъй като посочените координати
изискват допълнителен анализ и съпоставка /което принципно е възможно/, то последното
не обосновава по никакъв начин наличието на процесуално нарушение, което да бъде
квалифицирано като съществено такова, тъй като с посочените GPS – координати, мястото
на нарушението се явява определяемо и същото очевидно съответства на посоченото в
електронния фиш място на нарушението.
На следващо място, преценката на наказващия орган досежно установената скорост на
движение на процесния лек автомобил се явява обоснована, като в хода на съдебното
производство издателят на електронния фиш - ОД на МВР В. са представили Справка от
5
И.Д. Председател на БИМ гр.С. под вх.№ 20-00-99-2/20.07.2020 г., от която е видно, че
проверката на преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване
на номера и комуникацията тип АТСС „ARH CAM S1” с фабричен № 11743ВС, заявена за
2020 г. е приключила с извършване на проверка през м.октомври 2020 г. , за който е издаден
посочения протокол под № 71-С-ИСИС/15.10.2020 г. Периодичността на проверката на
лазерни скоростомери е една година. По делото е представено и Удостоверение за одобрен
тип средство за измерване № 17.09.5126, от което по безспорен начин се установява, че срока
на валидност на преносимата система за контрол на скоростта на моторни-превозни
средства, с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1 е със срок на
валидност 07.09.2027 г. при дата на издаване на удостоверението за одобрен тип на
07.09.2017 г.
Отново следва да се подчертае, че с разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП е въведен
нов ред за установяване на нарушенията по ЗДвП, за разлика от установения в ал.1 от
същата разпоредба ред за установяване на нарушенията с АКТ, съставен от длъжностно
лице на службата за контрол по пътищата и в присъствието на нарушителя. В това
производство нарушението се счита установено в момента на заснемането му с техническо
средство. Безспорно в случая нарушението е установено с техническо средство, заснемащо и
записващо датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС,
приложената към делото разпечатка от което е веществено доказателствено средство,
предвид разпоредбата на чл.189, ал.15 от ЗДвП. В разпоредбата на чл.189 от ЗДвП
законодателят не прави разлика между стационарно монтирано техническо средство за
видеоконтрол и мобилно такова. Предвид това незаконосъобразен се явява изводът на
жалбоподателя, че при заснемане на нарушение с процесното техническо средство следва да
бъде съставен АУАН и издадено НП, за да се ангажира отговорността на нарушителя.
Граматическото, логическото и систематическото тълкуване на нормата на чл.189,
ал.4 от ЗДвП налага различен извод, а именно, че частта от изречението „в отсъствието на
контролен орган и нарушител” се отнася до издаването на електронния фиш, а не до
установяването и заснемането на нарушението с техническо средство. Логическото
тълкуване води именно до този извод, тъй като няма как едно нарушение от категорията на
процесното, да бъде установено в отсъствието на нарушител, който в случая управлява
заснетото МПС.
Настоящият съдебен състав намира за неправилен извода на жалбоподателя, че
видеоконтрола се осъществява само на места, където освен, че е монтирана стационарна
камера, следва да са налице и предварителни обозначения за съществуването им със
съответни знаци или табели. Водачите на МПС са длъжни да спазват правилата за движение
по пътищата навсякъде, а за контролните органи не съществува задължение в ЗДвП
предварително да обозначават местата, на които ще осъществяват контрол по спазването им.
Предвид това настоящият съдебен състав приема, че не е нарушена разпоредбата на чл.165
от ЗДвП.
Според определението, съдържащо се в §6, т.63 от ДР на ЗДвП "Електронен фиш" е
6
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства или системи. След като е електронно
изявление, записано върху хартиен носител и в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, където
са посочени изискуемите реквизити, подпис не се изисква, се стига до извода, че такъв не е
необходим, за да е спазена формата. Задължителните реквизити на електронния фиш са
изчерпателно изброени в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, която разпоредба е
специална и не препраща към ЗАНН относно формата на този вид санкционен акт. Предвид
това настоящият състав приема, че за да е спазена формата на ЕФНГ е достатъчно същият да
съдържа посочените в чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити. В тази връзка липсата на дата на
издаване също не е нарушение, доколкото няма такова изискване и доколкото нарушението
се счита установено в момента на заснемането му с техническо средство, когато се счита
издаден и самия фиш.
Относно мотива за липса на надлежно описание на нарушението може да се приеме,
че това донякъде е така, но не и до степен, че да води до извода, че това нарушение е от
категорията на съществените, обуславящи отмяна на електронния фиш. Описанието не е
пълно и всеобхватно, но с посочване на факта, че е извършено нарушение за скорост, при
разрешена такава от 90 км/ч, установена – 102 км/ч и превишение на разрешената скорост с
12 км/ч, настоящият състав приема, че нарушителят е наясно какво нарушение се твърди, че
е извършил. Липса на надлежно описание на нарушението би била налице тогава, когато от
фактическото описание на нарушението не може да се направи извод какво нарушение е
извършено или същото не съответства на приетата за нарушена правна норма, което в
случая не е така.
Налице е констатираното несъответствие между скоростта на движение на
автомобила, отразена в разпечатката от автоматизираното техническо средство и тази,
посочена във фиша, но настоящият съдебен състав приема, че това нарушение не е от
категорията на съществените, обуславящи отмяна на акта. От една страна установената с
техническото средство скорост е намалена, при което е намалено и превишението на
допустимата скорост, което е в полза на нарушителя. От друга страна, намалението на
превишената скорост не влияе върху нарушението, което е извършено и не води до
преквалификация на деянието и на санкционната норма.
Безспорно установено е по делото, че заснетият с превишена скорост автомобила е
бил засечен със стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното
движение - ARH CAM S1, което е преминало изискуемата проверка. Съгласно разпоредбата
на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
7
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от Министъра на вътрешните работи. С
Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г., ВАС е признал възможността за поставяне на
технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, но
изрично е указал необходимостта това да се извършва по определена процедура и с оглед
спазването на определени изисквания” (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването на
заснемащи технически средства е позволено (чл.165, ал.2, т.7 от ЗДвП), тъй като касае
повишаване и гарантиране на сигурността при движението по пътищата, а наред с това тези
технически средства могат да създадат висока степен на достоверност, изключваща намесата
на субективен фактор. В конкретният случай скоростта на движение е отчетена от
стационарно преносим уред за осъществяване на контрол на пътното движение, който е
функционирал след включването му от оператор. Същият работи напълно автоматично като
стационарна камера за контрол на скоростта. Служителят не стои до техническото средство
и не наблюдава установяването на нарушения от него. Същият само разполага техническото
средство, въвежда необходимите параметри за контрол и изключва същото при приключване
на работа и охранява безспорно техническото средство. Задължение на служителя е да
документира с дигитална снимка разположението на автоматизираното техническо средство
и в тази насока е приложената снимка на л.69 от делото. На л.9 от делото е приложен
снимков материал, от който се установява, че е заснет процесния автомобила и че в
четирите края на снимката има маркери. Видно от представените по делото заверено
ксерокопие от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 от
Български институт по метрология и приложението към удостоверението, преносимата
система ARH CAM S1 е мобилно многофункционално устройство за контрол на скоростта с
вградено разпознаване на регистрационните номера и комуникации. Същото измерва
скоростта и разстоянието на преминаващите моторни-превозни средства само в автоматичен
режим от статив /тринога/ или от конзола в патрулен автомобил в стационарно положение
/режим на устройството/. Принципът на работа на системата е основан на лазерен модул,
който може да произведе стойност на базата на излъчен лазерен лъч, отразен от
преминаващите превозни средства. Видно от разяснителната част на приложението към
посоченото удостоверение, маркерите в средата на страните на изображението на една
снимка показват, че в момента на заснемане на изображението лазерният лъч е измервал
скоростта на преминаващото превозно средство, определено от пресичането на тези
маркери. При прилагането на това правило и видно от така приложения снимков материал
на л.9, при пресичането на четирите маркера в средата е конкретизирано, че в 16:14 часа на
22.08.2021 г. е регистрирано нарушение от МПС с рег.№ ..., което е именно посоченото в
обжалвания Електронен фиш.Това действие от страна на оператора - по стартиране на
работния режим е изцяло в съответствие с цитираната горе дефинитивна норма, тъй като
според б. „б” на т. 65, §6 ДР на ЗДвП - мобилни автоматизирани технически средства са тези,
които са прикрепени към превозното средство или временно разположени на участък от пътя
и установяват нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя началото на
8
работния процес и неговия край. Възможността с такъв вид средство за измерване да се
установява нарушение, за което може да се издаде електронен фиш, е законодателно
призната с новата редакция на чл.189 ал.4 от ЗДвП и с Наредбата № 8121з-532/12.05.2015 г.
за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от Министъра на вътрешните
работи и обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 год. Ползваното средство за измерване на скоростта е
напълно автоматично и независимо от човешка намеса. Единствените действия, които има
операторът с уреда е активирането на бутона за начало на работен режим и първоначалните
настройки, които касаят посоката, в която се движат автомобилите, които ще бъдат
контролирани, обхвата на действие на уреда, които действия са също нормативно
регламентирани в чл. 9 от посочената по-горе наредба и инструкцията за експлоатация на
процесното средство за измерване, достъпна от производителя. Ето защо съдът счита, че
няма намеса и липсва субективен фактор към момента на установяване на нарушението.
Такава има едва след като са интегрирани всички отчетени и записани данни, за да се
материализира информацията на хартиен носител. Наред с това и отново предвид
техническите възможности на системата за видеонаблюдение в няколко карета са
разположени относимите към нарушението параметри. Част от тях са: посоката, обхвата на
действие и режима, както и ограничението на скоростта, спрямо което се осъществява
контрола са по предварително зададени параметри от оператора със системата. Останалите
отразяват генерирани от сателитните връзки данни - дата и час, географски координати на
точката, в която е извършено засичането на скоростта и номера на заснетия автомобил. В
конкретният случай и достоверността на показанията на средството за измерване е
гарантирана, тъй като данните в електронния фиш са възпроизведени от приложените като
веществено доказателствено средство фотоси, отразяващи конкретните визирани горе
параметри. Самото изображение ясно илюстрира процесният автомобил, разположението му
на пътното платно и конкретно посоката, в която се сочи, че е станало измерването.
Налице е и попълнен от служителя на „Пътна полиция“ към ОД на МВР гр.В.,
работещ със системата за контрол Протокол за използване на стационарно преносим уред за
осъществяване на контрол на пътното движение тип ARH CAM S1 от 22.08.2021 г. по чл.10
от посочената Наредба, в който е посочено началото и края на измерването като часове,
мястото за контрол, максимално разрешената скорост, броя и номерата на клиповете,
заснети с техническото средство, режима на измерване – стационарен, посоката на
задействане – отдалечаващ, разстоянието от пътния знак с въведено ограничение до
автоматизираното техническо средство за измерване, регистрационния номер на служебния
автомобил, в който е било позиционирано средството за измерване. Предвид всичко
изложено съдът приема, че използването на заснемащото автоматизирано техническо
средство е станало по нормативно определена процедура, при спазване на нормативно
поставените изисквания и технически инструкции на производителя на измервателния уред.
Тук е мястото да се посочи, че основният мотив за постановяването на Тълкувателно
решение № 1/26.02.2014 год., постановено по Т.Д. № 1/2013 год. на Върховния
9
Административен съд, с което се прие, че единствено със стационарни средства за
видеоконтрол могат да се установяват нарушения на скоростта на движение на ППС беше,
че липсва регламентация за установяване на нарушения и налагане на санкции, чрез
издаване на Електронен фиш при заснемане на нарушението с мобилна система за
видеоконтрол. С приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата и §6 т.65 от ДР на ЗДвП, в която се приема, че тези средства и
системи могат да бъдат както стационарни, така и мобилни, тази липса на правила и норми е
преодоляна и в тази насока и в тази си част Тълкувателното решение е загубило сила. Не е
налице и противоречие между разпоредбите на Наредбата и ЗДвП, тъй като видно от
разпоредбата на чл.11 ал.2 от Наредбата се отнася само до случаите, в които се касае до
контрол с мобилно АТСС във време на движение на контролиращото МПС. В конкретния
случай безспорно е установено по делото, че мобилното АТСС, с което е заснето
нарушението е било със стационарно преносим уред временно разположено в
контролирания участък от пътя. Не се споделя така направеното възражение от
жалбоподателя за нарушение на чл.7 ал.1 от посочената Наредба, визираща, че местата за
контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се
обозначават с пътен знак Е-24 и се оповестяват, чрез средствата за масово осведомяване или
на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи. Действително, в
настоящия казус контролирания участък не е бил предварително обозначен със знак Е-24, но
това не е било необходимо с оглед отмяната на чл.7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.,
която промяна е публикувана в ДВ бр.6/2018 год. в сила от 16.01.2018 год. Както бе
отразено в по-горните абзаци, деянието е осъществено на 22.08.2021 г., т.е. след
постановената отмяна и такова изискване за предварително обозначаване вече не е
необходимо.
Следващият съществен момент се явява този, касаещ авторството на деянието. В тази
насока в съответната ОД на МВР се съдържа информация и в този смисъл при издаване на
електронния фиш е било известно лицето – собственик на управляваното МПС. В тази
насока е и приложената по административнонаказателната преписка справка от централна
база данни – КАТ – В. за установяване на това обстоятелство. При това положение и с оглед
възприетата и изложена по–горе фактическа обстановка, съдът счита, че административното
нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДВП, може да се вмени във вина на жалбоподателя, след като е
установено, че лицето би могло да бъде субект на административната отговорност. Съгласно
разпоредбата на чл.188 ал.2 от ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на
МПС, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на
неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил
управлението на моторното-превозно средство. В конкретния случай процесното МПС е
собственост на физическо лице, различно от това, което е наказано. От приложената по
делото справка на л.14 за регистрация на МПС безспорно се установява, че процесното МПС
е собственост на Й. С. А.-Е. от гр.С. Разпоредбата на чл.189 ал.5 от ЗДвП предвижда, че
Електронния фиш по ал.4 се връчва на лицето по чл.188 ал.1 или ал.2 от ЗДвП с
10
препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от
Министъра на вътрешните работи служби за контрол при осъществяване на функциите и
правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или
предоставя в съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни за
лицето, извършило нарушението и копие на Свидетелството му за управление на МПС. На
лицето, посочено в декларацията се издава и изпраща Електронния фиш по ал.4 за
извършеното нарушение, а първоначално издадения Електронен фиш се анулира. Такъв е и
конкретния случай, видно от приложената Декларация за предоставяне на информация във
връзка с разпоредбите на чл.189 ал.5 от ЗДвП, лицето Й. С. А.-Е. е декларирала, че на
22.08.2021 г. именно жалбоподателя И. В. Е. е управлявал процесното МПС. В тази насока е
приложено ксерокопие на Свидетелство за управление на МПС. Първоначално издадения
Електронен фиш серия К, № 5207307/2021 г. е анулиран, вследствие на което е преиздаден
атакувания Електронен фиш с посочения нарушител И. В. Е.
Съдебния състав въпреки изложеното намира за основателно да отбележи, че
следва да се отмени обжалвания ЕФ, защото е изтекла погасителната давност за наказателно
преследване, съобразно изискванията на чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК във връзка с чл. 11 от
ЗАНН. От датата на нарушението 22.08.2021 г., която съвпада с датата на издаване на ЕФ, е
изтекъл тригодишен давностен срок по смисъла на чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, тъй като ЕФ е
връчен на 13.04.2025 г. Същевременно, от страна на административния орган, не са
предприети надлежни действия, с които течащият давностен срок да е бил прекъснат с
надлежни действия за наказателно преследване на нарушителя, съобразно изискванията на
чл. 81, ал. 2 от НК, поради което не следва да се прилага хипотезата за абсолютна давност за
погасяване на наказателното преследване, посочена в разпоредбата на чл. 81, ал. 3 от НК.
Тук е мястото да се отбележи, че дори видно от Справка от Началника на Сектор „Пътна
полиция“ към ОД на МВР гр. В. под вх. №4773/26.09.2025 г., ведно с 2бр. Справки от АИС-
АНД се установява от отразеното, че датата на съставяне на акта е 18.12.2024 г., а датата на
връчване на акта е 13.04.2025 г. Дори при тази справка следва да се отбележи, че от момента
на издаване на ЕФ, а именно 22.08.2021 г. до твърдяното от ответника, че акта е съставен на
18.12.2024 г. отново са изтекли повече от три години.Основният спорен по делото въпрос е
за приложението на общата към абсолютната погасителна давност в конкретния случай.
При правния анализ на този въпрос следва да се съобрази задължителната съдебна
практика, отразена в Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк. д. № 1/2014
г. на Върховен касационен съд и Върховен административен съд. Понастоящем в ЗАНН са
регламентирани два вида давност: погасителна давност, с изтичането на която се погасява
възможността компетентният орган да реализира правомощията си по
административнонаказателното правоотношение (чл. 34 от ЗАНН), и изпълнителска давност,
с изтичането на която се погасява възможността компетентният орган да реализира
изтърпяването на наложената административна санкция (чл. 82 от ЗАНН). От своя страна,
изпълнителската давност може да бъде квалифицирана на обикновена (по чл. 82, ал. 1 от
ЗАНН) и абсолютна такава (по чл. 82, ал. 3 от ЗАНН). В чл. 34 от ЗАНН няма разпоредба,
11
аналогична на разпоредбата на чл. 81, ал. 3 от НК, уреждаща абсолютната давност за
преследване. Именно тази празнина се преодолява с приложението на чл. 81, ал. 3, във
връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, вр. чл. 11 от ЗАНН, която разпоредба препраща към
уредбата относно погасяване на наказателното преследване по давност в Наказателния
кодекс.Институтът на електронния фиш въвежда специален ред за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на лица за точно определени административни
нарушения. От съдържанието на § 1 от ДР на ЗАНН следва, че електронният фиш е
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Електронният фиш за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение, се издава в отсъствието на
контролен орган и на нарушител. Този законодателен подход, въвежда изключение от общия
ред за реализиране на административнонаказателна отговорност, при който АУАН следва да
се състави в присъствието на нарушителя. Разпоредба на чл. 34 ЗАНН, установяваща
сроковете за съставяне на актове за установяване на административния нарушения и
издаване на наказателни постановления, не намира приложение в така регламентираното
специално производство по издаване на електронните фишове.Процесното нарушение е
извършено и установено на дата 22.08.2021 г., от който момент е започнала да тече
тригодишната давност за административнонаказателно преследване по чл. 80, ал. 1, т. 5 от
НК. От момента на издаването на ЕФ – 22.08.2021 г. по аргумент от чл. 81, ал. 2 НК с това
действие по преследване се прекъсва общата давност и започва да тече нова давност. В
случая този нов 3 годишен срок е изтекъл на 22.08.2024 г. г., а следващото действие по
преследване – връчването на електронния фиш, е извършено на 13.04.2025 г., т. е. извън
рамките на общата давност, поради което същото не може да породи и предвидения в закона
ефект по прекъсване на срока. Абсолютната давност по чл. 81, ал. 3 от НК не подлежи на
спиране и прекъсване, но тя няма самостоятелно битие, в случай че е изтекла общата
давност по чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК.При това положение към момента на връчване на
процесния електронен фиш се установява абсолютна пречка за провеждане на
административнонаказателно преследване, поради изтекла обща погасителна давност.
Съгласно разпоредбата на чл.63д ал.1 от ЗАНН страните имат право на разноски в
процеса. С оглед изхода на делото такива се дължат единствено на жалбоподателя, който е
направил искане за присъждане на разноски в размер на 400 лева, представляващи
адвокатско възнаграждение. По делото е доказано извършването на разноски от
жалбоподателя в пълния претендиран размер, като в приложеното по делото Пълномощно и
Договор за правна защита и съдействие от 28.04.2025 г. , е удостоверено възнаграждението
да е заплатено в брой на адв. Т. Г. от АК-М. Съобразно чл.63д ал.2 от ЗАНН е направено
възражение за прекомерност от ответника. Договорът за правна защита и съдействие е
сключен на 28.04.2025 г. Към тази дата и съгласно измененията с ДВ бр. 88 от 2022 г.
действащото законодателство – чл. 18, ал. 2 вр. чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредбата за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, а впоследствие Наредба за възнаграждение за
адвокатска работа е предвиждало, че при наложено административно наказание глоба в
12
размер до 1 000 лева възнаграждението за процесуално представителство, защита и
съдействие е 400 лева. В настоящия случай съдействието от адвокат се е изразило както в
подаване на жалбата срещу ЕФ, така и становище, изразено на съдебното следствие, в което
се сочат доводи по съществото на делото и се обосновава формулираното искане за отмяна
на ЕФ. Претендираните от жалбоподателя разноски от 400 лева не надвишават минималния
предвиден в Наредбата размер и съдът не би могъл да присъди по-нисък размер на
разноските от минимално определения съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. Съгласно
чл.143, ал.1 от АПК, разноските следва да бъдат възстановени от бюджета на органа, издал
отменения акт, в случая електронния фиш, какъвто в конкретния случай е ОД на МВР гр. В.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.63 ал.2 т.1, вр. с чл.58д т.4 от ЗАНН,
съдът ОТМЕНИ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К № 10116941/22.08.2021 год. на ОД
на МВР гр.В.
По гореизложените съображения съдът постанови решението си.
Съдия при Районен съд – Мездра: _______________________
13