Решение по дело №281/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 5
Дата: 1 февруари 2021 г. (в сила от 1 февруари 2021 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20207070700281
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 5

гр. Видин, 01.02.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Пети административен състав

в публично заседание на

Двадесет и осми януари

през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

Валерия Шутилова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Административно дело №

281

по описа за

2020

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл.145 АПК.

Делото е образувано по жалба на П.Й.Ц. и К.П.Ц. *** против Заповед ЗСП/Д-ВН-К/1464/09.09.20 год. на Директор на Дирекция „СП“ Кула, потвърдена с Решение №05-РД06-00-51 от 09.10.2020 год. на Директор на РДСП Видин, с която е отказано отпускането на месечна целева помощ за отопление на жалбоподателитен.

В жалбата се развиват съображения, че заповедта е незаконосъобразна и необоснована.

Иска се да бъде постановено решение, с което да се отмени обжалваната заповед.

Ответникът по жалбата оспорва жалбата, като неоснователна и моли съда да не я уважава, чрез процесуалния си представител.

От данните по делото във връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира, че същата е неоснователна по следните съображения :

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, при спазване изискванията на закона, поради което същата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени доказателства, доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

След подаване на молба от страна на жалб.Ц. за отпускане на целева помощ за отопление, Директора на Д”СП” Кула е отказал отпускането й, тази заповед е потвърдена с решение на Директора на РД”СП”Видин и е обжалвана пред АС Видин.

Отказано отпускането на месечна помощ на основание чл.2, ал.1 на Наредба №РД07-5 от 2008, във вр. с чл.10, ал.1, т.6а и ал.12, т.2 от ППЗСП на сем.Цолови, като същата е потвърдена от Директора на РД „СП”-гр.Видин.

От данните по делото е видно, че с заявление-декларация подадена от П. и К. Цолови от 24.08.20 год. са поискали отпускане на целева помощ за отопление. В своята молба те декларират, че са пенсионери, с ТЕЛК за инвалидност, че не са прехвърлили чрез договор за дарение собствеността върху жилищен, вилен, селскостопански или горски имот и/или идеални части от тях през последните 5 години, че обитават жилище от 1 стая, собствено, единствено за неговото семейство, намира се в с.Извор махала. По делото е приложен социален доклад, от които е видно, че е направено дарение на 30.08.2018 год. на имот на стойност 17 780 лева. От представения нот.акт за дарение е видно, че жилището е находящо в гр.Видин. Жалбоподателите имат запазено право на ползване, до живот. Изготвеният по тази молба социален доклад е с предложение да не бъде отпусната исканата помощ, защото не отговаря на условията за подпомагане предвидени в чл. 10, ал.1, т.6а от ППЗСП. По делото са налице данни и за доходите на семейството, но по този въпрос не е налице спор, че жалбоподателите отговорят на този критерий.

При така изложената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона.

Издадената заповед е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, от който произтичат отрицателни последици за адресата. Същата е издадена от компетентен орган Директора на Дирекция СП, гр. Кула, в рамките на неговите правомощия и в законоустановената форма.

Материалноправните предпоставки за възникване на право на целева помощ за отопление са уредени от НАРЕДБА № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, както и от ППЗСП. Предвидените условия изискват лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на молбата-декларация е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП).

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД - 07 - 5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 - месеца преди месеца на подаване на молбата - декларация е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и чл. 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП). Сред допълнителните условия, на които трябва да отговарят лицата в кумулативно изискуем порядък е посочено и изискването да не са прехвърляли чрез договор за дарение собствеността върху жилищен, селскостопански или горски имот и/или идеални части от тях през последните 5 години.

Изискването на разпоредбата на  чл. 10, ал. 1, т. 6а от ППЗСП да не е осъществено дарение на жилищен или вилен имот или идеални части от тях е императивно и наличието на безспорно установен факт за подобно разпореждане с вещни права е пречка за получаване на заявеното социално подпомагане.

Условията и редът за отпускане на целева помощ за отопление на лица и семейства през отоплителния сезон са регламентирани в Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от министъра на труда и социалната политика, въз основа на законовата делегация от чл. 12, ал. 4 ЗСП. В разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от тази наредба е предвидено, че за да имат право на целева помощ за отопление лицата следва да отговарят и на условията по чл. 10 и 11 ППЗСП. В разпоредбата на  чл. 10, ал. 1, т. 6а ППЗСП, в редакцията, действаща към момента на подаване на молбата - декларация /съгласно ДВ, бр. 27/2010 г., в сила от 9.04.2010 г./, като едно от допълнителните условия за получаване на социални помощи е предвидено лицата да не са прехвърляли чрез договор за дарение собствеността върху жилищен, вилен, селскостопански или горски имот и/или идеални части от тях през последните 5 години.

Предвид представения от жалбоподателите нот.акт за дарение, както и справката от АВ от имотния регистър, то те са дарили на сина си апартамент, находящ се в г.Видин на ул.Железничарска №2, вх.А, ет.3, ап.9, а според редакцията на  чл. 10, ал. 1, т. 6а ППЗСП, действаща към момента на подаване на молбата и на произнасянето на административния орган, отрицателното условие лицата, които претендират за социална помощ да не са дарявали недвижими имоти през последните 5 години, се отнася и до жилищните имоти.

Видно от данните по делото е, че жалбоподателката е лице с трайно увреждане, жалбоподателя също има решение от ТЕЛК за степен на инвалидност, в този смисъл АО не е изследвал въпроса извършеното дарение попада ли в хипотезата на изключението по  чл. 10, ал. 12, т. 1 от ППЗСП - в семейството има лице/лица с трайни увреждания и сделката е извършена с цел смяна на жилището с оглед осигуряване на достъпна жизнена среда за лицето/лицата с увреждания. Няма безспорни доказателства за степента и видан на уврежданията и на двамата жалбоподатели. Мотиви на органа относно приложението на чл.10, ал.12, т.1 от ППЗСП също не са изложени. Налице са такива относно т.2 на цитираната разпоредба - чл. 10, ал. 12, т. 2 от ППЗСП - общата стойност на сделките не надвишава 60-кратния размер на гарантирания минимален доход за съответния период. Като по този въпрос не е налице спор между страните, тъй като материалният интерес на сделката надвишава 60-кратния размер на гарантирания минимален доход.

Съдът намира, че преписката ще следва да се върне на административния орган за ново административно произнасяне при спазване изискванията на чл.59, ал.1 и ал.2 от АПК и посочените по-горе съображения.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2, предложение „второ”, във връзка с чл.173, ал.2 и чл.174 АПК Административен съд - Видин

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Заповед ЗСП/Д-ВН-К/1464/09.09.20 год. на Директор на Дирекция „СП“ Кула, потвърдена с Решение №05-РД06-00-51 от 09.10.2020 год. на Директор на РДСП Видин

ВРЪЩА административната преписката за ново административно произнасяне при спазване изискванията на чл.59, ал.1 и ал.2 от АПК и указанията дадени по-горе.

Решението не подлежи на обжалване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :