Решение по гр. дело №1024/2025 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 144
Дата: 30 септември 2025 г. (в сила от 24 октомври 2025 г.)
Съдия: Пенка Петкова Петрова
Дело: 20251450101024
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 юли 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 144
гр. Мездра, общ. Мездра, обл. Враца, 30.09.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МЕЗДРА, III-ТИ ГР. СЪСТАВ, в публично заседание
на пети септември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Пенка П. Петрова
при участието на секретаря Поля М. Георгиева
като разгледа докладваното от Пенка П. Петрова Гражданско дело №
20251450101024 по описа за 2025 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
и за да се произнесе, взе предвид следното:
От Агенция социално подпомагане, Дирекция "Социално подпомагане" гр. Мездра е
постъпила молба за вписване в регистъра за пълно осиновяване, воден в РДСП – Враца, на
малолетното дете К.К.Р., ЕГН **********, с цел защита най-добрия интерес на детето.
В представеното становище, преди първото по делото съдебно заседание, молителя –
Дирекция "Социално подпомагане" гр. Мездра, чрез директора Капка Нецова, поддържа
молбата и взема становище по същество.
Заинтересованата страна К. А. В. – майката на детето, редовно призована, не се явява
в с.з. и не е ангажирала становище.
Заинтересованата страна Ивет Симеонова – директор на КСУДС ЦНСТДБУ 2 гр.
Роман и настойник на детето, се явява в с.з. и заявява становище за основателност на
молбата.
За Районна прокуратура гр. Враца - ТО Мездра представител не се явява. Не е
представено и становище.
Производството е по чл. 84, ал. 3 СК.
Съдът, след преценка на становището на молителя и събраните по делото
доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
От удостоверение за раждане - дубликат, издадено на 23.06.2025 г. от Община
Ботевград, въз основа на акт за раждане № 88 от 27.04.2011г., се установява, че малолетното
дете К.К.Р., ЕГН **********, е родено на 22.04.2011г. в гр. Ботевград от майка К. А. В. ЕГН
**********, и баща К.М.Р. с ЕГН **********, починал на 01.10.2022г. С Решение №
161/09.08.2024 г., постановено по гр. дело № 776/2024 г. по описа на РС-Мездра, е
определена мярка на закрила спрямо детето К.К.Р., ЕГН ********** "настаняване в КСУДС
ЦНСТДБУ 2 гр. Роман, за срок от 1 година. Решението е влязло в сила на 29.08.2024 г.
1
От приложения социален доклад на ДСП-Мездра, се установява, че детето К.К.Р. е
родено по време на съжителство по време на съжителство на майка си К. А. В. и не е
припознато от бащата.
К. има четирима братя – ***
На 18.01.2023г в ДСП Ботевград е бил получен сигнал от кмета на с.Литаково с
информация , че детето К.К.Р. не посещава учебно заведение, краде от съседните къщи и не
се полагат грижи за него. През повечето време е без надзор Живее при леля си Гергина М.
на адрес в с. Литаково.
Извършено е социално проучване и е установено , че майката К. А. В. след смъртта
на бащата на детето /01.10.2022г/ е създала ново съжителство в с. Елисейна. Отглежда в
новото семейство три от децата си, но К. не е пожелал да бъде с тях и е оставен от майката
на грижите на своята леля по бащина линия – Г.М.М. в с. Литаково. Г-жа М. е споделила, че
майката К. е договорила с нейната пълнолетна дъщеря М. да получи пълномощно за
извеждане на детето н Германия , където живее и ще поеме грижите по отглеждането му,
но в последствие информирала, че на 14.03.2023г след обяд майката К. А. В. пристигнала в
с. Литаково с таксиметров превоз и взела К. със себе си Заявила, че детето ще живее при
нея в с. Елисейна.
На 14.03.2023г. в 20.00ч. на служебния телефон на началник отдел „Закрила на
детето“ при ДСП Мездра е постъпил сигнал от дежурен РУ Мездра, касаещ новороденото
бебе Христо Калинов Василев и за това, че по - рано през деня, майката К. А. В. е излязла от
родилното отделение и повече не се е върнала при бебето, без да каже къде отива.
Полицейски патрул е посетил адреса в с. Елисейна, ул. „Г. Марков“ № 54 и е установил
майката К. В.. Тя е отказала съдействие с линейка за връщането й в АГО Мездра, с мотив, че
няма кой да гледа другите четири деца.
Във връзка с постъпилия сигнал в ОЗД при ДСП Мездра, служители на отдела на
15.03.2023г. са посетили с. Елисейна, ул. „Г. Марков“ № 54, за установяване социално-
битовите условия и среда на живот за новороденото след изписването му от отделението.
На адреса са установени четири от децата на К. В.: К.К.Р., Р. К. В., Л. К. В. и Д. К. В..
Децата са били оставени сами, въпреки, че в населеното място живее бабата по майчина
линия. Детето Р. не е било на училище, за да гледа по - малките си сестри.
Установено е, че жилището, което обитава цялото семейство, представлява една стая
на приземен етаж, на брега на р. Искър. Обзаведена оскъдно с две легла и два разтегателни
дивана. Маса и столове няма. Две от децата са били настинали, но са липсвали медикаменти
за тяхното лечение. Вода се черпи от чешма в гробищния парк, който е в близост до
жилището, в което живеят. Условията и средата на живот за отглеждане, както за
новороденото, така и за другите четири деца, са били неподходящи.
Имайки предвид тези факти и обстоятелства, четирите деца са приведени в отдел
„Закрила на детето“ при ДСП Мездра за предприемане спешни мерки за закрила.
Съгласувани са действия със служители на АГО Мездра, бебето Христо да не бъде
изписвано и предавано на майката, тъй като ще бъде настанено спешно в подходящо
приемно семейство, а именно семейството на Стефка Цветанова Димитрова от гр. Лом.
Впоследствие детето е вписано в регистър на деца за осиновяване и е осиновено.
Спрямо децата Л. К. В., Д. К. В. и К.К.Р. и Р. К. В. е била предприета спешна мярка за
закрила и те са настанени в социална услуга за резидентна грижа в гр. Роман, с цел опазване
техния живот и здраве.
Детето К. е настанено със заповед № ЗД/Д-ВР-М-026/15.03.2023г. на директора на
ДСП Мездра в ЦНСТДБУ 2 гр. Роман до произнасяне на съда с решение по чл. 28 от ЗЗДет.
Настаняването е потвърдено с решение на Районен съд Мездра № 89/10.05.2023 г., влязло в
сила на 01.07.2023 г. за срок една година. Поради изтичане срока на настаняване на детето
2
К.К.Р. в ЦНСТДБУ 2 гр. Роман, директора на ДСП Мездра е издал Заповед № ЗД/Д-ВР-М-
017/01.07.2024г. за продължаване настаняването в социалната услуга. Заповедта е
потвърдена с решение на PC Мездра № 161/29.08.2024г. за срок до промяна в
обстоятелствата.
От настаняването на четирите деца Д., Л., Р. и К., до настоящия момент, майката има
подавани две молби за реинтеграция, а именно на 08.09.2023г. и на 01.08.2024г. И по двете
молби е запозната, че становището на ДСП Мездра за реинтеграция е отрицателно, тъй като
след проведените консултативни беседи с нея, за разясняване реда и условията за
реинтеграция, тя не е предприела необходимите действия и стъпки за достигане на успешна
реинтеграция на четирите деца. Също така за период от 2г. през които децата са настанени в
социалната услуга в гр. Роман, тя има две краткотрайни срещи с тях. Не ги е посещавала,
нито за рождени дни или пък за семейни и християнски празници. Тези нейни бездействия
не отговарят на заявеното желание за реинтеграция на децата, която реинтеграция е
възможна само при активно поведение и действия на родителя. В потвърждение на
горепосоченото е факта, че роденото от нея дете на 12.03.2023г. в МБАЛ Мездра, е
настанено в ППС и след подадена от нея декларация за съгласие за осиновяване, заверена
пред нотариус, то е вписано в регистър на деца за осиновяване и впоследствие е осиновено.
От извършваните проучвания не са установени и роднини и близки, които да са
изразили желание и възможност да отглеждат децата в своето семейство.
Становището на ДСП Мездра е, че предвид гореизложеното, за детето са настъпили
обстоятелства за вписването му в регистъра на деца за пълно осиновяване, при действието
на чл. 84, ал. 3 от СК. Според чл. 84, ал. 3 от СК (Нова - ДВ, бр. 106 от 2023 г., в сила от
22.12.2023г.), дете, което е настанено по реда на Закона за закрила на детето в социална или
интегрирана здравно- социална услуга за резидентна грижа, се вписва в информационната
система по чл. 83, ал. 1 въз основа на съдебно решение на районния съд по настоящия адрес
на детето, когато в срока по чл. 93, ал. 2 родителят е поискал прекратяване на настаняването
и връщане на детето, или промяна на мярката и настаняване в семейство на роднини или
близки, но не са изпълнени условията за това поради неоказване на съдействие от страна на
родителите, не са отпаднали основанията за настаняване извън семейството по чл. 25, ал. 1,
т. 2, 3 или 4 от Закона за закрила на детето или няма семейство на роднини или близки, което
да е дало съгласие за временно настаняване на детето по чл. 27, ал. 3 от Закона за закрила на
детето. Директорът на дирекция "Социално подпомагане" по настоящия адрес на детето
подава молба до съда в едномесечен срок от разглеждането на искането на родителя, към
която прилага мотивирана оценка на причините за неуспешната реинтеграция или за
промяна на мярката.
Въпреки, че едномесечният срок от последната подадена молба за реинтеграция от
майката /01.08.2024г./ е изтекъл, следва да бъде приложена именно цитираната правна
норма, тъй като тя е относима към случая (Apr. от чл. 46, ал. 2, изр. първо от Закона за
нормативните актове, според който когато нормативният акт е непълен, за неуредените от
него случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това
отговаря на целта на акта.)
В § 33, ал. 2, изр. първо от ПЗР към ЗИДСК (Обн. - ДВ, бр. 106 от 2023 Г., в сила от
22.12.2023 Г.) е посочено, че до внедряването и въвеждането в експлоатация на
Националната електронна информационна система за пълно осиновяване в
информационната и комуникационна среда на Министерството на труда и социалната
политика, продължават да функционират по досегашния ред Националната електронна
информационна система за децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно
осиновяване, както и регистрите на деца, които могат да бъдат осиновени при условията на
пълно осиновяване. В този смисъл е и посоченото в § 34, ал. 1 от ПЗР към ЗИДСК, според
който националната електронна информационна система на децата, които могат да бъдат
3
осиновени при условията на пълно осиновяване, и Националният регистър на лицата, които
желаят да осиновят дете при условията на пълно осиновяване, водени от Агенцията за
социално подпомагане, както и регистрите на децата и осиновяващите, водени в
регионалните дирекции за социално подпомагане, се поддържат до внедряването и
въвеждането в експлоатация на Националната електронна информационна система за пълно
осиновяване в информационната и комуникационна среда на Министерството на труда и
социалната политика.
Към момента не е създадена Национална електронна информационна система за
пълно осиновяване, поради което, в съответствие с § 33, ал. 2, изр. първо от ПЗР към ЗИДСК
и § 34, ал. 1 от ПЗР към ЗИДСК (Обн. - ДВ, бр. 106 от 2023 г., в сила от 22.12.2023 г.), детето
следва да бъде вписано в регистъра на деца за пълно осиновяване, воден към РДСП - Враца.
Изслушано в съдебно заседание в присъствие на педагог детето К. Рачов споделя, че
от две години живее в дома, където живеят и неговите три сестри. Посещава училище и през
учебната 2025г/2026г ще бъде в 8 клас. Твърди, че с майка си е имал две срещи с майка си.
Не знае защо още е в дома. Знае , че делото е за вписване в регистъра за осиновяване.
Изразява становище, че не е съгласен да бъде вписан в този регистър.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Съдът е сезиран с искане по чл. 84, ал. 3 от СК. Искането е допустимо, подадено от
легитимиран орган и пред компетентния съд. Срокът по чл. 83, ал. 4 от СК за депозиране на
искането не е преклузивен и водещ е интереса на детето, поради което и неизпълнението на
задълженията на държавен орган не следва да е във вреда на детето.
По същество, съдът намира искането за основателно. В настоящия случай от
събраните по делото писмени доказателства се установява, че са налице визираните в чл. 84,
ал. 3 от СК материално-правни предпоставки за уважаване на искането. Съгласно
разпоредбата на чл. 84, ал. 3 от СК, дете, което е настанено по реда на Закона за закрила на
детето в социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа или
приемно семейство, се вписва в информационната система по чл. 83, ал. 1 въз основа на
съдебно решение на районния съд по настоящия адрес на детето, когато в срока по чл. 93,
ал. 2 от СК родителят е поискал прекратяване на настаняването и връщане на детето, или
промяна на мярката и настаняване в семейство на роднини или близки, но не са изпълнени
условията за това поради, неоказване на съдействие от страна на родителите, не са
отпаднали основанията за настаняване извън семейството по чл. 25, ал. 1, т. 2, 3 или 4 от
Закона за закрила на детето или няма семейство на роднини или близки, което да е дало
съгласие за временно настаняване на детето по чл. 27, ал. 3 от Закона за закрила на детето.
Съгласно чл. 93, ал. 2 от СК, когато детето е настанено в социална или интегрирана здравно-
социална услуга за резидентна грижа или приемно семейство, родителят може да поиска за
прекратяване на настаняването му и връщане на детето или промяната на мярката в срок до
6 месеца от датата на настаняването на детето по административен ред, съгласно Закона за
закрила на детето.
В случая се установява, че по отношение на детето К.К.Р., въз основа на влязло в
сила съдебно решение, е определена мярка за закрила по реда на Закона за закрила на детето
"настаняване в КСУДС ЦНСТДБУ 2 град Роман " със срок от 1 година, считано от влизане в
сила на решението (29.08.2024г.) или до настъпване на обстоятелства, налагащи промяна
или прекратяване на мярката за закрила. В срока по чл. 93, ал. 2 от СК майката е поискала
"реинтеграция" на детето в семейството й, т. е. прекратяване на настаняването и връщането
детето в биологичното семейство. От писмените доказателства по делото /доклади, писма и
др. /, се установява, че не са били изпълнени условията за това и реинтеграцията е
неуспешна. Видно от приложените социални доклади, прекратена е работата по подаденото
от майката заявление за реинтеграция на детето, тъй като според изготвения заключителен
4
доклад реинтеграцията на децата в семейството е невъзможна.
Следва да се подчертае, че за разлика от хипотезата на чл. 84, ал. 2, изр. 2 от СК,
която предполага пълна дистанцираност и незаинтересованост на родителя за детето или
обективна трайна невъзможност за полагане на грижи, необходими за развитието на детето,
то в хипотезата на чл. 83, ал. 4 от СК такава пълна незаинтересованост и дистанцираност не
се изисква. Напротив, видно от разпоредбата на чл. 83, ал. 4 от СК, необходимо условие е
родителят да е поискал прекратяване на настаняването и връщане на детето, или промяна на
мярката и настаняване в семейство на роднини или близки, т. е. изисква се активно негово
поведение – точно обратното на пълна дистанцираност и незаинтересованост. Изискването
по чл. 84, ал. 3 от СК е да е поскано от родителя прекратяване на настаняването и връщане
на детето в семейството или промяна на мярката, но да не са изпълнени условията за това,
поради неоказване на съдействие от страна на родителите. Неоказването на съдействие
несъмнено се свързва с неизпълнение на планираните дейности по реинтеграция като
провеждането на срещи и други мероприятия, имащи за цел да доведат до възстановяване на
връзката между родител и дете, повишаване на родителския капацитет и въобще успешната
реинтеграция на детето в семейството на биологичния си родител.
От събраните по делото писмени доказателства се установява, че майката на детето
не се е отзовавала на срещите, не е инициирала срещи с децата/в КСУДС ЦНСТДБУ 2 град
Роман, са настанени още три деца на майката/ нито са предприемали каквото и да е
действия, сочещи желание за връщане на детето в семейството, т. е налице е неоказване на
съдействие от нейна страна при осъществяване на дейностите по реинтеграция. Не се
събраха доказателства и да е спазвала плана за реинтеграция на детето. Постъпките на
родителя не отговарят на заявеното желание за реинтеграция на детето, а реинтеграцията е
възможна само при активно поведение на родителя, но не и при положение само на заявено
желание за прекратяването на тази дейност и неоказване на необходимото съдействие за
провеждане на реинтеграционните процедури.
Същевременно, от изготвените социални доклади се установява, че не са отпаднали и
основанията, наложили извеждането на детето извън семейството и че се касае за дете в
риск. От социалния доклад се установява, че майката не е в състояние да осигури основните
потребности на детето за подходяща храна, облекло, консумативи, сигурна и безопасна
среда, както и да осигури сигурна и безопасна среда конкретно за детето. Освен това, няма
данни между детето и майка му да има изградена емоционална връзка на привързаност.
Напротив, предвид неосъществяваните срещи родител - дете може да се заключи, че
емоционалната връзка е прекъсната едностранно от страна на възрастния. Видно от
социалния доклад, освен четирите деца настанени в КСУДС ЦНСТДБУ 2 град Роман, друго
дете на майката е осиновено.
Предвид изложените съображения, съдът намира, че налице са всички предпоставки
по чл. 84, ал. 3 от СК и молбата на ДСП-Мездра следва да се уважи. Разпоредбите на чл. 3,
т. 1-3 и т. 9 от Закона за закрила на детето въвеждат основни принципи при закрилата на
децата. Това са принципите на зачитане и уважение на личността на детето, отглеждането му
в семейна среда, осигуряване най-добрия му интерес и грижа в съответствие с
потребностите на детето. Безспорно ниският родителски потенциал и невъзможност на
родителя да задоволява нуждите на детето и да полага адекватни грижи за него,
прекъснатата връзка между родителя и детето, представляват пречки пред гарантирането, че
при евентуална реинтеграция в биологичното семейство, детето ще бъде отглеждано при
пълно зачитане и уважение на личността му. Несъмнено, много съществен е и принципът
децата да бъдат отглеждани в семейна среда. В настоящия случай обаче интересът на детето,
с оглед индивидуалните му потребности, които налагат постоянна родителска грижа и
внимание предвид възрастта му, са то да бъде отглеждано в семейна среда от хора, които
реално ще упражняват тази родителска грижа, а няма да се задоволяват само с
5
декларирането на желание за това. В случая, майката на К.К.Р. не може да осигури
подходяща позитивна семейна среда на детето, а поисканата реинтеграция е била
неуспешна, именно поради поведението на майкатае. Осигуряването на такава подходяща за
детето среда би могло да бъде постигнато посредством осиновяване, чрез което детето ще
получи психологическа, емоционална, социална и материална подкрепа, а и родителска обич
от благосклонни и мотивирани осиновители. Осиновяването, безспорно е в интерес на
детето, тъй като благоприятства осигуряването на сигурна и защитена безопасна среда и
представлява реална възможност детето да расте в семейство, осигуряващо му основни
битови, житейски и морални ценности /в този смисъл Решение № 9858 от 17.07.2020 г. на
ВАС по адм. д. № 8905/2019 г., VI о. /. Понастоящем детето се отглежда в КСУДС ЦНСТДБУ
2 град Роман, но според закона, това е временна мярка, която следва да бъде заместена от
реинтеграция на детето в биологичното му семейство или от осиновяване. Не е в интерес на
детето и да се държи отворен случая по реинтеграция в продължение на месеци без реални
действия, когато родителите не съдействат и не изпълняват заложените цели и плана за
действие и не посещават социалните услуги. Същевременно, основанията за настаняването
на детето извън семейството по чл. 25 ЗЗДет. не са отпаднали и продължава да се касае за
дете в риск, поради трайна невъзможност на родителите да полагат грижи /чл. 25, ал. 1, т. 2
от ЗЗДет/.
Предвид това, налице са материалноправните предпоставки за вписване на детето в
Националната електронна информационна система за пълно осиновяване.
В § 33, ал. 2, изр. първо от ПЗР към ЗИДСК (Обн. - ДВ, бр. 106 от 2023 Г., в сила от
22.12.2023 Г.) е посочено, че до внедряването и въвеждането в експлоатация на
Националната електронна информационна система за пълно осиновяване в
информационната и комуникационна среда на Министерството на труда и социалната
политика, продължават да функционират по досегашния ред Националната електронна
информационна система за децата, които могат да бъдат осиновени при условията на пълно
осиновяване, както и регистрите на деца, които могат да бъдат осиновени при условията на
пълно осиновяване. В този смисъл е и посоченото в § 34, ал. 1 от ПЗР към ЗИДСК, според
който националната електронна информационна система на децата, които могат да бъдат
осиновени при условията на пълно осиновяване, и Националният регистър на лицата, които
желаят да осиновят дете при условията на пълно осиновяване, водени от Агенцията за
социално подпомагане, както и регистрите на децата и осиновяващите, водени в
регионалните дирекции за социално подпомагане, се поддържат до внедряването и
въвеждането в експлоатация на Националната електронна информационна система за пълно
осиновяване в информационната и комуникационна среда на Министерството на труда и
социалната политика.
Към момента не е създадена Национална електронна информационна система за
пълно осиновяване, поради което, в съответствие с § 33, ал. 2, изр. първо от ПЗР към ЗИДСК
и § 34, ал. 1 от ПЗР към ЗИДСК (Обн. - ДВ, бр. 106 от 2023 г., в сила от 22.12.2023 г.), детето
следва да бъде вписано в регистъра на деца за пълно осиновяване, воден към РДСП - Враца.
Както вече беше посочено, отглеждането на детето в КСУДС ЦНСТДБУ 2 град
Роман е временно решение на невъзможността на детето да бъде отглеждано в биологичното
му семейство, като принципното законодателно решение е, че при липса на интегриране в
биологичното семейство на детето след изтичането на 6-месечен срок от настаняването му в
КСУДС ЦНСТДБУ 2 град Роман може да се пристъпи към вписването на детето в регистъра
(националната електронна информационна система) за пълно осиновяване. Следва все пак да
се посочи, че вписването е само първият елемент, който е предпоставка за стартиране на
процедурата по осиновяване. Съгласно чл. 93, ал. 4 от СК, когато се иска осиновяване без
съгласие на родителя последният се призовава, за да бъде изслушан от съда, т. е. и след
вписването на детето в регистъра и до евентуалното бъдещо постановяване на съдебно
6
решение за осиновяване, родителят има възможността да направи необходимото за
реинтеграция на детето в биологичното си семейство и по този начин да препятства
осиновяването. Вписването на детето в Регистъра за пълно осиновяване не прекратява и не
преклудира възможността на родителите, при желание да предприемат бъдещи действия и да
докажат възможност да отглеждат детето в семейна среда, преди евентуално негово
осиновяване /в този смисъл Решение № 9858 от 17.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 8905/2019
г., VI о. /.
Мотивиран от изложеното, Съдът
РЕШИ:
ДОПУСКА, на основание чл. 84, ал. 3 от СК, вписване в регистъра на деца за пълно
осиновяване, воден към РДСП – Враца на детето К.К.Р., ЕГН **********, родено на
27.04.2011 г. в гр. Ботевград от майка К. А. В. ЕГН **********, и баща К.М.Р. с ЕГН
**********, починал на 01.10.2022г.
Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд-Враца в двуседмичен срок от в
двуседмичен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Мездра: _______________________

7