Решение по дело №1140/2021 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 184
Дата: 14 октомври 2021 г. (в сила от 24 януари 2022 г.)
Съдия: Надежда Димитрова Кирилова
Дело: 20213630201140
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 184
гр. Шумен, 14.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, XVII-И СЪСТАВ в публично заседание на
тринадесети октомври, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Надежда Д. Кирилова
при участието на секретаря Ц. В. К.
като разгледа докладваното от Надежда Д. Кирилова Административно
наказателно дело № 20213630201140 по описа за 2021 година
Настоящото производство е образувано на основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 75/21.06.2021 г. на Директора на
Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 135, ал.
1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от
Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите
по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във вр. чл. 83, ал. 1 от Закона
за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, Промишлена зона,
представлявано от управителите Д.С.С. и Й.Д.М. е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 2 000 /две хиляди/ лв., за нарушение по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона
за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри. Дружеството - жалбоподател моли съда да постанови
решение, с което да отмени атакуваното постановление като незаконосъобразно и
нецелесъобразно, сочейки, че неправилно е посочена датата на извършване на нарушението,
както и, че е налице маловажност на случая и наложеното наказание не съответства на
тежестта на нарушението, предвид обстоятелството, че дружеството е изпълнило
задължението си с минимално закъснение и липсата на други предходни нарушения.
В първото по делото открито съдебно заседание представляващият дружеството –
жалбоподател, редовно призован, не се явява лично и не изпраща упълномощен процесуален
представител. Във второто по делото открито съдебно заседание представляващият
дружеството – жалбоподател, редовно призован, се явява лично, като поддържа жалбата на
изложените в нея съображения, а в пледоарията си излага и допълнителни мотиви в тази
насока.
Процесуалният представител на Регионална инспекция по околна среда и води –
гр. Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление,
призован съгласно императивната разпоредба на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, в съдебно заседание
1
оспорва жалбата, като моли съда да потвърди изцяло обжалваното наказателно
постановление. В съдебно заседание претендира да бъдат присъдени разноски за
юрисконсултско възнаграждение на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. чл. 63, ал. 3 от
ЗАНН. Освен това претендира да бъдат присъдени разноски за извършен превод от чужд
език на приложени по делото писмени документи.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл. 84 от ЗАНН, във вр. чл. 320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна, поради следните правни
съображения:
ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища
на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази
разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
Дружеството – жалбоподателят „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК ********* е със
седалище и адрес на управление: гр. Търговище, Промишлена зона и се представлява от
управителите Д.С.С. и Й.Д.М.. „Феникс Пластик“ ЕООД стопанисва площадка за дейности с
отпадъци, находяща се в Промишлената зона в гр. Търговище. Дружеството притежава
издаден от РИОСВ – гр. Шумен документ по чл. 67 от Закона за управление на отпадъците
/ЗУО/ за дейности с отпадъци - Решение № 15 – РД – 275 – 01 от 27.01.2021 г., като в това
решение е включена базата в гр. Търговище, като в разрешителния документ се разрешава
дейности с отпадъци, обозначени с кодове R – 3, R – 12 и R – 13, D – 15 и и включени
отпадъци с кодове 02 01 04, 07 02 13, 12 01 05, 15 01 01, 15 01 02, 15 01 07, 17 02 03 20 01 01,
19 12 04, 20 01 02, 20 01 39, 15 01 09, 15 01 03, 15 01 05 и 15 04 06.
На 04.02.2021 г. „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Търговище
извършило внос на 24.580 тона отпадък с код 15 01 02 с местоназначение площадка на
дружеството в гр. Търговище от A. D. I. VALOR SAS – Франция. За извършваният превоз на
отпадъци лицето, организиращо превоза от Франция - A. D. I. VALOR SAS – Франция,
попълнило формуляр – Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006г. подписано в поле
12, което било изпратено на електронната поща на „Феникс Пластик“ ЕООД на 05.02.2021 г.
в 16.52 часа. На 05.02.2021 г. в 17.22 часа дружеството уведомило РИОСВ – Шумен на
създадената за целта електронна поща на РИОСВ – гр. Шумен – annex7@riosv-shumen.еu, с
писмо, към което било приложено и Приложение VII подписано в поле 12.
Във връзка с постъпили в РИОСВ – Шумен писма от Национален координационен
център към Министерство на околната среда и водите, относно извършен по Регламент /ЕО/
№1013/2006 г. трансграничен превоз на отпадъци на 09.02.2021 г. служители на РИОСВ –
гр. Шумен извършили проверка на площадката за дейност с отпадъци на дружеството в гр.
Търговище и по документи, за която е изготвен Констативен протокол № ДЙ – 02/09.02.2021
г. При проверката било констатирано, че на 04.02.2021 г. „Феникс Пластик“ ЕООД
извършило внос на 24.580 тона отпадък с код 15 01 02 от A.D.I. VALOR SAS – Франция. За
извършения превоз, на основание чл. 22 ал. 4 от Наредба №1/2014 г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на
публични регистри, дружеството уведомило РИОСВ – Шумен на създадената за целта
електронна поща на РИОСВ – гр. Шумен – annex7@riosv-shumen.еu, с писмо на 05.02.2021 г.
Тъй като дружеството не било изпратило в РИОСВ – гр. Шумен по електронната
поща, не по – късно от деня на натоварването - 04.02.2021 г., копие на попълнен формуляр -
Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006 г., подписан в поле 12, за констатираното
нарушение на 04.03.2021 г. на дружеството - жалбоподател в присъствието на управителя
Д.С. бил съставен бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № ДЙ -
03, като актосъставителят е описал тези свои констатации и квалифицирал нарушението
2
като такова по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/,
във вр. чл. 22 ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, а
именно, че дружество „Феникс Пластик“ ЕООД е извършило административно нарушение,
изразяващо се в непредставяне на документи и информация за управление на дейностите по
отпадъците, като в качеството си на получател на отпадъци по Регламент 1013/2006, в
случаите за които не се изисква нотификация, не е изпратило до РИОСВ по местоназначение
на отпадъците /РИОСВ – гр. Шумен/ по електронна поща, не по – късно от деня на
натоварване копия на попълнени формуляри по Приложение VII на Регламент(ЕО)
1013/2006, който да е подписан в поле 12, съгласно изискванията на чл. 22, ал. 4 от Наредба
№ 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по
отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, като е посочено, че нарушението е
извършено на 05.02.2021 г. в гр. Шумен. Впоследствие актът бил предявен на
представляващия дружеството – жалбоподател лице и подписан от негова страна с
възражения, сочейки, че ще го обжалват в законоустановения срок. Дружеството -
жалбоподател не се е възползвало от законното си право и не е депозирало допълнителни
писмени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Въз основа на така съставения акт и
съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка е издадено
Наказателно постановление № 75/21.06.2021 г. на Директора на Регионална инспекция по
околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от
Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за
реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и
реда за водене на публични регистри, във вр. чл. 83, ал. 1 от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/ на „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление: гр. Търговище, Промишлена зона, представлявано от управителите
Д.С.С. и Й.Д.М. е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000 /две хиляди/ лв., за
нарушение по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/,
във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя Д. Д. Й.
и на свидетелите П. Д. П. и ЦВ. КР. К. - свидетели при съставяне на акта, както и от
присъединените на основание разпоредбата на чл. 283 от НПК писмени доказателства. С
най-голямо значение са показанията на свидетелите Д.Й., П.П. и Ц.К., които следва да се
кредитират като последователни, безпротиворечиви и логични, а и се потвърждават от
останалите събрани доказателства. Доколкото посочените свидетели не са се намирали в
никакви особени отношения с представляващия дружеството - нарушител, от които да
извличат ползи от твърденията си, същите не може да се считат за заинтересувани или
предубедени, при което за съда не съществуват основания да не кредитира дадените
показания и приема същите за достоверни и правдиви.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна
следното:
Наказателното постановление № 75/21.06.2021 г. е издадено от компетентен орган -
от Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, съгласно
разпоредбата на чл. 157, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците, във вр. чл. 157, ал. 2
от ЗУО. В хода на административно наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения. Вмененото във вина нарушение е индивидуализирано
в степен, позволяваща да се разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира
защитата. Описанието на нарушението също така е в достатъчна степен пълно и ясно, като
позволява на санкционираното лице да разбере какво нарушение му е вменено. Посочена е
нарушената материално - правна норма, поради това съдът намира, че в хода на
3
производството не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са
ограничили по какъвто и да е начин правото на защита на нарушителя.
Производството е от административно - наказателен характер, при което е
необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява административно
нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, същото извършено ли е от посоченото в акта лице
и извършено ли е виновно - предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи
върху административно наказващия орган. Според разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН
административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава
установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо
с административно наказание, налагано по административен ред.
По отношение на субективната страна, доколкото е ангажирана отговорността на
юридическо лице, в тази връзка съдът съобрази обстоятелството, че предвидената в чл. 83 от
ЗАНН имуществена отговорност на юридическо лице за неизпълнение на задължение към
държавата или общините е обективна, безвиновна. Наказващият орган, при преценка дали е
извършено нарушение не следва да взема предвид наличието или липсата на вина у
нарушителя, нито да определя нейната форма. За налагане на имуществената санкция е
необходимо само да се установи задължението на юридическото лице, което не е изпълнено,
като не се търси виновно поведение на конкретно физическо лице.
Разпоредбата на чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/
предвижда наказание „имуществена санкция“ в размер от 2000 лв. до 6000 лв. за едноличен
търговец или юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2 от ЗУО, което не
води отчетност на отпадъците или не предостави документи относно отчета или информация
за управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на този закон или
наредбата по чл. 48, ал. 1 от ЗУО.
Съобразно чл. 48, ал. 1 от ЗУО министърът на околната среда и водите определя с
наредба реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците,
както и реда за водене на публичните регистри по чл. 45, ал. 1 от ЗУО. А по силата на чл. 22,
ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, издадена от
министъра на околната среда и водите, лицата, уреждащи превози за или внос в Република
България на отпадъци по Регламент (ЕО) № 1013/2006 и получателите на отпадъците в
случаите, за които не се изисква нотификация, изпращат до РИОСВ по местоназначение на
отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен
формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12.
Следователно на основание чл. 22, ал. 4 от цитираната Наредба № 1/2014 г., издадена
от министъра на околната среда и водите, е вменено задължение на получателите на
отпадъци /в случая „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК *********, поради това, че
местоназначението на отпадъците е гр. Търговище, попадаща в териториалния обхват на
РИОСВ – Шумен/ са задължени да изпращат информация /по електронна поща/ до РИОСВ -
Шумен за извършването на всеки един превоз на отпадъци - попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, не по-късно от деня на
натоварване.
От представените по делото писмени доказателства – договор, сключен между
4
„Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК ********* и A.D.I. VALOR SAS – Франция, международни
товарителници – 2 бр., Анекс VII, фактури и отчетни книги е видно, че дружеството –
жалбоподател „Феникс Пластик“ ЕООД на 04.02.2021 г. е извършило внос на 24.580 тона
отпадъци с код 15 01 02 – пластмаса. От показанията на актосъставителя Д.Й. става ясно, че
от проверката на място и при преглед на документацията е установено, че към 24.00 часа на
04.02.2021 г. в РИОСВ – гр. Шумен не са представени изискващите се съгласно чл. 22, ал.
4 от Наредба № 1/2014 г., издадена от министъра на околната среда и водите, документи.
Копия от Приложение VII от Регламент (ЕО) 1013/2016 са представени в създадената за
целта електронна поща на РИОСВ – гр. Шумен - *****@************.** от „Феникс
Пластик“ ЕООД, ЕИК ********* едва на следващия ден – на 05.02.2021 г.
При това положение правилно е констатирано наличието на неизпълнение на
административно задължение, установено с нормата на чл. 48, ал. 1 от Закона за управление
на отпадъците, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри от страна на дружеството-жалбоподател, за което същото е санкционирано по реда
на чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО, предвиждащ специално наказание за едноличен търговец или
юридическо лице, което не предостави документи относно отчета или информация за
управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на този закон или
наредбата по чл. 48, ал. 1 от ЗУО.
Същевременно обаче съдът намира за основателен доводът на дружеството, че е било
обективно невъзможно да изпрати на РИОСВ – Шумен Приложение VII подписано в поле
12 на 04.02.2021 г., тъй като е получило същото по – късно, а именно на следващият ден –
05.02.2021 г. Както бе посочено по – горе с разпоредбата на чл. 22 ал. 4 от Наредба №
1/04.06.2014 г. се създава задължение за получателите на отпадъци да изпращат до РИОСВ
по местоназначение на отпадъците по електронна поща копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, не по-късно от деня на
натоварване. От съдържанието на разпоредбата се установява, че не се касае за задължение
на дружеството само да уведоми РИОСВ за натоварените отпадъци като подаде информация
за това, а изискването е да изпрати на създадената за целта електронна поща попълнения
формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12 от
лицето организиращо превоза, в конкретният случай A.D.I. VALOR SAS – Франция.
Следователно задължението се изпълнява чрез изпращане на самия формуляр, поради което
за да изпълни това свое задължението дружеството следва фактически да разполага с
попълнения формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, т. е. да го е
получил от изпращача, поради което не е ирелевантно обстоятелството кога дружеството
реално е получило формуляра.
От приобщените по делото писмени доказателства се установява, че за извършваният
превоз на отпадъци лицето, организиращо превоза е изпратило попълнения формуляр по
Приложение VII на Регламент /ЕО/ № 1013/2006 подписано в поле 12, на електронната поща
на „Феникс Пластик“ ЕООД на 05.02.2021 г. в 16.52 часа. Същият ден в 17.22 часа
дружеството уведомило РИОСВ – Шумен на създадената за целта електронна поща на
РИОСВ – гр. Шумен, с писмо, към което било приложено и Приложение VII, подписано в
поле 12. Доколкото не се доказва, че на 04.02.2021 г. дружеството е разполагало с
попълненият формуляр, същото по обективни причини е било поставено в невъзможност да
изпълни задълженията си в регламентирания срок. Изпълнило е задължението си веднага
щом е получило документа. А тежестта на доказване в това производство е на
административнонаказващият орган, който не доказа, че към 04.02.2021 г. дружеството е
разполагало с формуляра и е имало обективна възможност да изпълни задължението си, но
не го е направило.
Отделно от изложеното съдът при преценка на наказателното постановление съдът
съобрази обстоятелството, че след извършване на нарушението е настъпила промяна в
5
различни разпоредби, между които и в чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри, издадена от министъра на околната среда и водите, като е
била изменена /ДВ, бр. 82 от 2021 г., в сила от 01.10.2021 г./. Новата редакция на
посочената норма предвижда по-дълъг срок за изпълнение на процесното задължение, който
се явява по-благоприятен за нарушителя, а именно: в случаите, за които не се изисква
нотификация за превози на отпадъци за или внос в Република България по Регламент (ЕО)
№ 1013/2006, се изпраща по електронна поща до РИОСВ по местоназначение на отпадъците
не по-късно от един ден от деня на натоварване копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12 от лицата, уреждащи
превози, или копие на попълнен формуляр по образец съгласно приложение № 52 от
получателите на отпадъците. В конкретният случай предвид влязлата в сила промяна на
нормативната уредба, съдът следва да съобрази разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, според
която ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни
нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.
Според константната съдебна практика при сравняването на две разпоредби по-
благоприятна се явява тази, която на първо място изключва наказуемостта на даден вид
деяние /в т. см. Решение №272/1973 г. на ВС, I н. о./. Доколкото действащата редакция на
чл. 22, ал. 4 от посочената Наредба № 1/2014 г. предвижда срокове, които да се явяват по-
благоприятни за нарушителя, то следва да се приеме, че санкционирания нарушител е
изпълнил в срок това свое задължение и следователно описаното в наказателното
постановление деяние не подлежи на санкция. По изложените съображения и доколкото
обжалваното наказателно постановление все още не е влязло в сила, същото следва да бъде
отменено изцяло, тъй като са налице условията на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН за приложението на
действащата редакция на наредбата.
За прецизност следва да бъде отбелязано, че е неоснователен доводът, направен в
жалбата от страна на представляващия дружеството – жалбоподател, че неправилно е приета
дата на извършване на деянието 05.02.2021 г., вместо 04.02.2021 г. Задължението на
дружеството, регламентирано в чл. 22 ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на
публични регистри /стара редакция/, е да изпрати копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент /ЕО/ № 1013/2006 подписано в поле 12, не по – късно от деня
на натоварване, който в процесния случай е 04.02.2021 г. При положение, че се касае да
задължение, което следва да бъде изпълнено в определен срок, на следващият ден след
изтичането му е налице неправомерно поведение от страна на задълженото лице.
Нарушението е извършено чрез бездействие в рамките на законово определения срок,
поради което то на практика на 05.02.2021 г. е било формално осъществено. В подкрепа на
този извод относно начина на изчисляване на сроковете е и константната практика на ШАС
и по-конкретно Решение № 351/31.10.2014 г. по КАНД №32614 г. по описа на ШАС,
Решение № 29 от 06.02.2014 г. на АдмС - Шумен по КАНД № 490/2013 г. и др.
Отделно от изложеното съдът намира за необходимо да посочи също така, че не
кредитира твърденията, изложени в жалбата, че са налице основания случаят да бъде счетен за
маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка тежест
от обичайните нарушения от този вид. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че целта на
Закона за управление на отпадъците е да се предотврати или намали вредното въздействие
на отпадъците върху човешкото здраве и околната среда.
Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление се явява
неправилно и незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено, а жалбата - да бъде
уважена, като основателна.
На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН /обн. ДВ, бр. 24/29.11.2019 г., в сила от 03.12.2019
г./, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по
6
реда на Административнопроцесуалния кодекс. Нормата е процесуална и е приложима от
04.12.2019 г., като съдът се произнася по разноските сторени по делото, което разглежда,
когато страните са поискали това.
С оглед изхода на делото такива се дължат само на дружеството-жалбоподател, което
обаче не е направило изрично искане за присъждане на разноски за адвокатско
възнаграждение.
Направеното искане от страна на административно-наказващия орган за присъждане
на направени разноски за извършен превод от чужд език на приложени по делото писмени
документи и за юрисконсултско възнаграждение с оглед изхода на делото следва да бъде
оставено без уважение.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление № 75/21.06.2021 г. на Директора на
Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 135, ал.
1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от
Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите
по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във вр. чл. 83, ал. 1 от Закона
за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, Промишлена зона,
представлявано от управителите Д.С.С. и Й.Д.М. е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 2 000 /две хиляди/ лв., за нарушение по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона
за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри, като незаконосъобразно.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Регионална инспекция по околна среда и
води – гр. Шумен за присъждане на разноски, представляващи разноски за извършен превод
от чужд език на приложени по делото писмени документи и юрисконсултско
възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
7

Съдържание на мотивите

Настоящото производство е образувано на основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 75/21.06.2021 г. на Директора на
Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 135, ал.
1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от
Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите
по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във вр. чл. 83, ал. 1 от Закона
за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, Промишлена зона,
представлявано от управителите Д.С.С. и Й.Д.М. е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 2 000 /две хиляди/ лв., за нарушение по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона
за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри. Дружеството - жалбоподател моли съда да постанови
решение, с което да отмени атакуваното постановление като незаконосъобразно и
нецелесъобразно, сочейки, че неправилно е посочена датата на извършване на нарушението,
както и, че е налице маловажност на случая и наложеното наказание не съответства на
тежестта на нарушението, предвид обстоятелството, че дружеството е изпълнило
задължението си с минимално закъснение и липсата на други предходни нарушения.
В първото по делото открито съдебно заседание представляващият дружеството –
жалбоподател, редовно призован, не се явява лично и не изпраща упълномощен процесуален
представител. Във второто по делото открито съдебно заседание представляващият
дружеството – жалбоподател, редовно призован, се явява лично, като поддържа жалбата на
изложените в нея съображения, а в пледоарията си излага и допълнителни мотиви в тази
насока.
Процесуалният представител на Регионална инспекция по околна среда и води – гр.
Шумен - административно-наказващ орган, издал наказателното постановление, призован
съгласно императивната разпоредба на чл. 61, ал. 1 от ЗАНН, в съдебно заседание оспорва
жалбата, като моли съда да потвърди изцяло обжалваното наказателно постановление. В
съдебно заседание претендира да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско
възнаграждение на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. чл. 63, ал. 3 от ЗАНН. Освен
това претендира да бъдат присъдени разноски за извършен превод от чужд език на
приложени по делото писмени документи.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл. 84 от ЗАНН, във вр. чл. 320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна, поради следните правни
съображения:
ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища
на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази
разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:
Дружеството – жалбоподателят „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК ********* е със
седалище и адрес на управление: гр. Търговище, Промишлена зона и се представлява от
управителите Д.С.С. и Й.Д.М.. „Феникс Пластик“ ЕООД стопанисва площадка за дейности с
отпадъци, находяща се в Промишлената зона в гр. Търговище. Дружеството притежава
издаден от РИОСВ – гр. Шумен документ по чл. 67 от Закона за управление на отпадъците
/ЗУО/ за дейности с отпадъци - Решение № 15 – РД – 275 – 01 от 27.01.2021 г., като в това
решение е включена базата в гр. Търговище, като в разрешителния документ се разрешава
дейности с отпадъци, обозначени с кодове R – 3, R – 12 и R – 13, D – 15 и и включени
отпадъци с кодове 02 01 04, 07 02 13, 12 01 05, 15 01 01, 15 01 02, 15 01 07, 17 02 03 20 01 01,
19 12 04, 20 01 02, 20 01 39, 15 01 09, 15 01 03, 15 01 05 и 15 04 06.
На 04.02.2021 г. „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК *********, гр. Търговище
1
извършило внос на 24.580 тона отпадък с код 15 01 02 с местоназначение площадка на
дружеството в гр. Търговище от A. D. I. VALOR SAS – Франция. За извършваният превоз на
отпадъци лицето, организиращо превоза от Франция - A. D. I. VALOR SAS – Франция,
попълнило формуляр – Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006г. подписано в поле
12, което било изпратено на електронната поща на „Феникс Пластик“ ЕООД на 05.02.2021 г.
в 16.52 часа. На 05.02.2021 г. в 17.22 часа дружеството уведомило РИОСВ – Шумен на
създадената за целта електронна поща на РИОСВ – гр. Шумен – annex7@riosv-shumen.еu, с
писмо, към което било приложено и Приложение VII подписано в поле 12.
Във връзка с постъпили в РИОСВ – Шумен писма от Национален координационен
център към Министерство на околната среда и водите, относно извършен по Регламент /ЕО/
№1013/2006 г. трансграничен превоз на отпадъци на 09.02.2021 г. служители на РИОСВ –
гр. Шумен извършили проверка на площадката за дейност с отпадъци на дружеството в гр.
Търговище и по документи, за която е изготвен Констативен протокол № ДЙ – 02/09.02.2021
г. При проверката било констатирано, че на 04.02.2021 г. „Феникс Пластик“ ЕООД
извършило внос на 24.580 тона отпадък с код 15 01 02 от A.D.I. VALOR SAS – Франция. За
извършения превоз, на основание чл. 22 ал. 4 от Наредба №1/2014 г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на
публични регистри, дружеството уведомило РИОСВ – Шумен на създадената за целта
електронна поща на РИОСВ – гр. Шумен – annex7@riosv-shumen.еu, с писмо на 05.02.2021 г.
Тъй като дружеството не било изпратило в РИОСВ – гр. Шумен по електронната
поща, не по – късно от деня на натоварването - 04.02.2021 г., копие на попълнен формуляр -
Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006 г., подписан в поле 12, за констатираното
нарушение на 04.03.2021 г. на дружеството - жалбоподател в присъствието на управителя
Даниел Събев бил съставен бил съставен Акт за установяване на административно
нарушение № ДЙ - 03, като актосъставителят е описал тези свои констатации и
квалифицирал нарушението като такова по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона за
управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22 ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри, а именно, че дружество „Феникс Пластик“ ЕООД е
извършило административно нарушение, изразяващо се в непредставяне на документи и
информация за управление на дейностите по отпадъците, като в качеството си на получател
на отпадъци по Регламент 1013/2006, в случаите за които не се изисква нотификация, не е
изпратило до РИОСВ по местоназначение на отпадъците /РИОСВ – гр. Шумен/ по
електронна поща, не по – късно от деня на натоварване копия на попълнени формуляри по
Приложение VII на Регламент(ЕО) 1013/2006, който да е подписан в поле 12, съгласно
изискванията на чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри, като е посочено, че нарушението е извършено на 05.02.2021 г. в гр. Шумен.
Впоследствие актът бил предявен на представляващия дружеството – жалбоподател лице и
подписан от негова страна с възражения, сочейки, че ще го обжалват в законоустановения
срок. Дружеството - жалбоподател не се е възползвало от законното си право и не е
депозирало допълнителни писмени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН. Въз основа
на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната
преписка е издадено Наказателно постановление № 75/21.06.2021 г. на Директора на
Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 135, ал.
1, т. 1, предл. трето от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от
Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите
по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, във вр. чл. 83, ал. 1 от Закона
за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ на „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, Промишлена зона,
представлявано от управителите Д.С.С. и Й.Д.М. е наложена „имуществена санкция“ в
2
размер на 2 000 /две хиляди/ лв., за нарушение по чл. 135, ал. 1, т. 1, предл. трето от Закона
за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя Д. Д. Й.
и на свидетелите П. Д. П. и ЦВ. КР. К. - свидетели при съставяне на акта, както и от
присъединените на основание разпоредбата на чл. 283 от НПК писмени доказателства. С
най-голямо значение са показанията на свидетелите Д.Й., П.П. и Ц.К., които следва да се
кредитират като последователни, безпротиворечиви и логични, а и се потвърждават от
останалите събрани доказателства. Доколкото посочените свидетели не са се намирали в
никакви особени отношения с представляващия дружеството - нарушител, от които да
извличат ползи от твърденията си, същите не може да се считат за заинтересувани или
предубедени, при което за съда не съществуват основания да не кредитира дадените
показания и приема същите за достоверни и правдиви.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, от правна страна
следното:
Наказателното постановление № 75/21.06.2021 г. е издадено от компетентен орган -
от Директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, съгласно
разпоредбата на чл. 157, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците, във вр. чл. 157, ал. 2
от ЗУО. В хода на административно наказателното производство не са били допуснати
съществени процесуални нарушения. Вмененото във вина нарушение е индивидуализирано
в степен, позволяваща да се разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира
защитата. Описанието на нарушението също така е в достатъчна степен пълно и ясно, като
позволява на санкционираното лице да разбере какво нарушение му е вменено. Посочена е
нарушената материално - правна норма, поради това съдът намира, че в хода на
производството не са допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са
ограничили по какъвто и да е начин правото на защита на нарушителя.
Производството е от административно - наказателен характер, при което е
необходимо да се установи налице ли е деяние, което представлява административно
нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, същото извършено ли е от посоченото в акта лице
и извършено ли е виновно - предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи
върху административно наказващия орган. Според разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН
административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава
установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо
с административно наказание, налагано по административен ред.
По отношение на субективната страна, доколкото е ангажирана отговорността на
юридическо лице, в тази връзка съдът съобрази обстоятелството, че предвидената в чл. 83 от
ЗАНН имуществена отговорност на юридическо лице за неизпълнение на задължение към
държавата или общините е обективна, безвиновна. Наказващият орган, при преценка дали е
извършено нарушение не следва да взема предвид наличието или липсата на вина у
нарушителя, нито да определя нейната форма. За налагане на имуществената санкция е
необходимо само да се установи задължението на юридическото лице, което не е изпълнено,
като не се търси виновно поведение на конкретно физическо лице.
Разпоредбата на чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/
предвижда наказание „имуществена санкция“ в размер от 2000 лв. до 6000 лв. за едноличен
търговец или юридическо лице, с изключение на лицата по чл. 14, ал. 2 от ЗУО, което не
води отчетност на отпадъците или не предостави документи относно отчета или информация
за управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на този закон или
наредбата по чл. 48, ал. 1 от ЗУО.
Съобразно чл. 48, ал. 1 от ЗУО министърът на околната среда и водите определя с
3
наредба реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците,
както и реда за водене на публичните регистри по чл. 45, ал. 1 от ЗУО. А по силата на чл. 22,
ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, издадена от
министъра на околната среда и водите, лицата, уреждащи превози за или внос в Република
България на отпадъци по Регламент (ЕО) № 1013/2006 и получателите на отпадъците в
случаите, за които не се изисква нотификация, изпращат до РИОСВ по местоназначение на
отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен
формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12.
Следователно на основание чл. 22, ал. 4 от цитираната Наредба № 1/2014 г., издадена
от министъра на околната среда и водите, е вменено задължение на получателите на
отпадъци /в случая „Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК *********, поради това, че
местоназначението на отпадъците е гр. Търговище, попадаща в териториалния обхват на
РИОСВ – Шумен/ са задължени да изпращат информация /по електронна поща/ до РИОСВ -
Шумен за извършването на всеки един превоз на отпадъци - попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, не по-късно от деня на
натоварване.
От представените по делото писмени доказателства – договор, сключен между
„Феникс Пластик“ ЕООД, ЕИК ********* и A.D.I. VALOR SAS – Франция, международни
товарителници – 2 бр., Анекс VII, фактури и отчетни книги е видно, че дружеството –
жалбоподател „Феникс Пластик“ ЕООД на 04.02.2021 г. е извършило внос на 24.580 тона
отпадъци с код 15 01 02 – пластмаса. От показанията на актосъставителя Д.Й. става ясно, че
от проверката на място и при преглед на документацията е установено, че към 24.00 часа на
04.02.2021 г. в РИОСВ – гр. Шумен не са представени изискващите се съгласно чл. 22, ал.
4 от Наредба № 1/2014 г., издадена от министъра на околната среда и водите, документи.
Копия от Приложение VII от Регламент (ЕО) 1013/2016 са представени в създадената за
целта електронна поща на РИОСВ – гр. Шумен - *****@************.** от „Феникс
Пластик“ ЕООД, ЕИК ********* едва на следващия ден – на 05.02.2021 г.
При това положение правилно е констатирано наличието на неизпълнение на
административно задължение, установено с нормата на чл. 48, ал. 1 от Закона за управление
на отпадъците, във вр. чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри от страна на дружеството-жалбоподател, за което същото е санкционирано по реда
на чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО, предвиждащ специално наказание за едноличен търговец или
юридическо лице, което не предостави документи относно отчета или информация за
управление на дейностите по отпадъците съгласно изискванията на този закон или
наредбата по чл. 48, ал. 1 от ЗУО.
Същевременно обаче съдът намира за основателен доводът на дружеството, че е било
обективно невъзможно да изпрати на РИОСВ – Шумен Приложение VII подписано в поле
12 на 04.02.2021 г., тъй като е получило същото по – късно, а именно на следващият ден –
05.02.2021 г. Както бе посочено по – горе с разпоредбата на чл. 22 ал. 4 от Наредба №
1/04.06.2014 г. се създава задължение за получателите на отпадъци да изпращат до РИОСВ
по местоназначение на отпадъците по електронна поща копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12, не по-късно от деня на
натоварване. От съдържанието на разпоредбата се установява, че не се касае за задължение
на дружеството само да уведоми РИОСВ за натоварените отпадъци като подаде информация
за това, а изискването е да изпрати на създадената за целта електронна поща попълнения
формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12 от
лицето организиращо превоза, в конкретният случай A.D.I. VALOR SAS – Франция.
Следователно задължението се изпълнява чрез изпращане на самия формуляр, поради което
за да изпълни това свое задължението дружеството следва фактически да разполага с
4
попълнения формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, т. е. да го е
получил от изпращача, поради което не е ирелевантно обстоятелството кога дружеството
реално е получило формуляра.
От приобщените по делото писмени доказателства се установява, че за извършваният
превоз на отпадъци лицето, организиращо превоза е изпратило попълнения формуляр по
Приложение VII на Регламент /ЕО/ № 1013/2006 подписано в поле 12, на електронната поща
на „Феникс Пластик“ ЕООД на 05.02.2021 г. в 16.52 часа. Същият ден в 17.22 часа
дружеството уведомило РИОСВ – Шумен на създадената за целта електронна поща на
РИОСВ – гр. Шумен, с писмо, към което било приложено и Приложение VII, подписано в
поле 12. Доколкото не се доказва, че на 04.02.2021 г. дружеството е разполагало с
попълненият формуляр, същото по обективни причини е било поставено в невъзможност да
изпълни задълженията си в регламентирания срок. Изпълнило е задължението си веднага
щом е получило документа. А тежестта на доказване в това производство е на
административнонаказващият орган, който не доказа, че към 04.02.2021 г. дружеството е
разполагало с формуляра и е имало обективна възможност да изпълни задължението си, но
не го е направило.
Отделно от изложеното съдът при преценка на наказателното постановление съдът
съобрази обстоятелството, че след извършване на нарушението е настъпила промяна в
различни разпоредби, между които и в чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и
образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за
водене на публични регистри, издадена от министъра на околната среда и водите, като е
била изменена /ДВ, бр. 82 от 2021 г., в сила от 01.10.2021 г./. Новата редакция на
посочената норма предвижда по-дълъг срок за изпълнение на процесното задължение, който
се явява по-благоприятен за нарушителя, а именно: в случаите, за които не се изисква
нотификация за превози на отпадъци за или внос в Република България по Регламент (ЕО)
№ 1013/2006, се изпраща по електронна поща до РИОСВ по местоназначение на отпадъците
не по-късно от един ден от деня на натоварване копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006, подписан в поле 12 от лицата, уреждащи
превози, или копие на попълнен формуляр по образец съгласно приложение № 52 от
получателите на отпадъците. В конкретният случай предвид влязлата в сила промяна на
нормативната уредба, съдът следва да съобрази разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, според
която ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни
нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.
Според константната съдебна практика при сравняването на две разпоредби по-
благоприятна се явява тази, която на първо място изключва наказуемостта на даден вид
деяние /в т. см. Решение №272/1973 г. на ВС, I н. о./. Доколкото действащата редакция на
чл. 22, ал. 4 от посочената Наредба № 1/2014 г. предвижда срокове, които да се явяват по-
благоприятни за нарушителя, то следва да се приеме, че санкционирания нарушител е
изпълнил в срок това свое задължение и следователно описаното в наказателното
постановление деяние не подлежи на санкция. По изложените съображения и доколкото
обжалваното наказателно постановление все още не е влязло в сила, същото следва да бъде
отменено изцяло, тъй като са налице условията на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН за приложението на
действащата редакция на наредбата.
За прецизност следва да бъде отбелязано, че е неоснователен доводът, направен в
жалбата от страна на представляващия дружеството – жалбоподател, че неправилно е приета
дата на извършване на деянието 05.02.2021 г., вместо 04.02.2021 г. Задължението на
дружеството, регламентирано в чл. 22 ал. 4 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на
публични регистри /стара редакция/, е да изпрати копие на попълнен формуляр по
Приложение VII на Регламент /ЕО/ № 1013/2006 подписано в поле 12, не по – късно от деня
на натоварване, който в процесния случай е 04.02.2021 г. При положение, че се касае да
5
задължение, което следва да бъде изпълнено в определен срок, на следващият ден след
изтичането му е налице неправомерно поведение от страна на задълженото лице.
Нарушението е извършено чрез бездействие в рамките на законово определения срок,
поради което то на практика на 05.02.2021 г. е било формално осъществено. В подкрепа на
този извод относно начина на изчисляване на сроковете е и константната практика на ШАС
и по-конкретно Решение № 351/31.10.2014 г. по КАНД №32614 г. по описа на ШАС,
Решение № 29 от 06.02.2014 г. на АдмС - Шумен по КАНД № 490/2013 г. и др.
Отделно от изложеното съдът намира за необходимо да посочи също така, че не
кредитира твърденията, изложени в жалбата, че са налице основания случаят да бъде счетен за
маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-малка тежест
от обичайните нарушения от този вид. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че целта на
Закона за управление на отпадъците е да се предотврати или намали вредното въздействие
на отпадъците върху човешкото здраве и околната среда.
Предвид изложеното съдът намира, че наказателното постановление се явява
неправилно и незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено, а жалбата - да бъде
уважена, като основателна.
На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН /обн. ДВ, бр. 24/29.11.2019 г., в сила от 03.12.2019
г./, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по
реда на Административнопроцесуалния кодекс. Нормата е процесуална и е приложима от
04.12.2019 г., като съдът се произнася по разноските сторени по делото, което разглежда,
когато страните са поискали това.
С оглед изхода на делото такива се дължат само на дружеството-жалбоподател, което
обаче не е направило изрично искане за присъждане на разноски за адвокатско
възнаграждение.
Направеното искане от страна на административно-наказващия орган за присъждане
на направени разноски за извършен превод от чужд език на приложени по делото писмени
документи и за юрисконсултско възнаграждение с оглед изхода на делото следва да бъде
оставено без уважение.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
6