Решение по дело №59/2018 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 101
Дата: 13 юли 2018 г. (в сила от 18 февруари 2019 г.)
Съдия: Цонка Тодорова Миткова
Дело: 20181860200059
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 март 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

 

 

град П.13.07.2018 година

                                      

 

В    И М Е Т О    Н А   Н А Р О Д А

 

 

 

РАЙОНЕН СЪД – П., втори състав, в открито заседание на тринадесети юни две хиляди и осемнадесета година,  в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЦОНКА МИТКОВА

 

при секретаря Гергана Юнлю като разгледа докладваното от съдия МИТКОВА АНД № 59 по описа за 2018 година, за да се произнесе, съобрази:

           Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.      

Постъпила е жалба от ОБЩИНА З., ЕИК ********, с адрес: град З., С. област, пл. „М.“ № 1, представлявана от М.В.И.– Кмет на Община З., с която обжалва наказателно постановление № НЯСС-55/ 05.02.2018г. на Заместник Председателя на Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, с което на основание чл. 83 от ЗАНН, във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/, е наложена „имуществена санкция” на Община З. в размер на 1000 лева (хиляда лева) за административно нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Жалбоподателят намира издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено изцяло.

Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, в писмено становище от Елена Хаджиева – юрисконсулт, оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено, като законосъобразно.

Районна прокуратура – П.не взема становище по жалбата.

Районен съд – П., след като обсъди събраните доказателства по делото и ведно с доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Видно от констативен протокол № 02-02-085, че на 10.08.2017г., представители на Главна дирекция „НЯСС“ към ДАМТН и в присъствие на представител на собственика – Община З., са извършили проверка на язовир „Студен кладенец“, находящ се в землището на село Карлиево, Община З. и са дадени предписания по техническата документация: документацията от експлоатацията на язовирните стени и на съоръженията към тях следва да се приведе в съответствие с изискванията на чл. 118 и чл. 205 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние (Наредбата), със срок 18.10.2017г. и отговорник – собственика. /л.17-18/ Констативния протокол е връчен срещу подпис на Р.С.П.– ст.специалист ОМП в Община З., представител на собственика, на 10.08.2017г.

Видно от констативен протокол № 02-02-138, че на 14.11.2017г., представители на Главна дирекция „НЯСС“ към ДАМТН и в присъствие на представител на собственика – Община З., са извършили проверка на язовир „Студен кладенец“, находящ се в землището на село Карлиево, Община З. и са дадени предписания по техническата документация: 1. Да се представи в ДАМТН документация за язовир „Студен кладенец“, съгласно изискванията на чл. 205 от Наредбата по чл. 141, ал. 2 от Закона за водите, със срок 20.11.2017г. и отговорник - собственика; 2. Да се представи в ДАМТН документацията по изпълнение на даденото предписание в КП № 02-02-085/ 10.08.2017г., със срок 20.11.2017г. и отговорник - собственика./л.19-20/ Установява се от констативния протокол, че е констатирано нарушение на Закона за водите и същото е допуснато от собственика – Община З.. Констативния протокол е връчен срещу подпис на С.Г.П.– еколог в Община З., представител на собственика, на 14.11.2017г.

На 04.12.2017г. е съставен АУАН № 02-045 срещу жалбоподателя ОБЩИНА З., ЕИК ********, с адрес: град З., С. област, пл. „М.“ № 1, представлявана от М.В.И.– Кмет на Община З., за следното нарушение: „На 14.11.2017г. инспектори на НЯСС, в присъствието на С.Г.П.– еколог в Община З. (представител на собственика), е извършена  проверка на язовир „Студен кладенец“ – поземлен имот № 0001065, находящ се в землището на село Карлиево, Община З., собственост на Община З., по време на проверката не е представена документация за експлоатация на язовира, съгласно даденото предписание в КП № 02-02-085/ 10.08.2017г. С КП № 02-02-138/ 14.11.2017г. на собственика на язовир „Студен кладенец“ е указано да представи в ДАМТН документацията за язовира съгласно изискванията на чл. 205 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние (Наредбата) в срок до 20.11.2017г. В указания срок на 16.11.2017г. е получено писмо от Община З. с вх. № 85-00-1355/ 16.11.2017г., с което е изпратена следната документация за язовир „Студен кладенец“: акт за собственост, актуален авариен план и протоколи – Протокол от 20.04.2017г. за годишен технически преглед и Протокол от 29.09.2017г. за годишен технически преглед, като става ясно, че липсва голяма част от необходимата документация за язовир „Студен кладенец“. Община З. в качеството си на собственик на язовир „Студен кладенец“ в указания срок 18.10.2017г. не е изпълнила предписанието, дадено с КП № 02-02-085/ 10.08.2017г.“ /л.12-14/

В АУАН е посочено, че с горното на 19.10.2017г. жалбоподателят е извършил нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите /ЗВ/. По делото е представена покана от ДАМТН до М.В.И.– Кмет на Община З. за явяването й на 04.12.2017г. в 11.00 часа в ДАМТН за съставяне и връчване на АУАН по Закона за водите във връзка с констативен протокол № 02-02-138/ 14.11.2017г. от проверка на язовир „Студен кладенец“, находящ се в землището на село Карлиево, Община З.. /л.11/ Видно от АУАН, че същия е връчен срещу подпис на лицето Н. Тошкова Н. – изрично упълномощен адвокат. В графа „обяснения (възражения)“ на АУАН е посочено „Ще подадем в срок писмено възражение“. По делото е представено възражение от Община З. до ДАМТН във връзка с АУАН № 02-045/ 04.12.2017г. и копие от наличната документация за язовир „Студен кладенец“: акт за собственост, актуален авариен план и протоколи – Протокол от 20.04.2017г. за годишен технически преглед и Протокол от 29.09.2017г. за годишен технически преглед. /л.21-39/  

По делото е представен Акт № 1025/ 18.06.2014г. за публична общинска собственост, от който е видно, че ОБЩИНА З., ЕИК ******** е собственик на язовир „Студен кладенец“ – поземлен имот № 000105, находящ се в землището на село Карлиево, Община З., област С.. /л.22/ По делото е представена и скица на поземлен имот № 000105 – язовир „Студен кладенец“, находящ се в землището на село Карлиево, Община З., област С.. /л.23/

Наказателно постановление № НЯСС-55 е издадено на 05.02.2018г. от К.М.В.– Заместник председател на ДАМТН, оправомощен със заповед № А-5/ 02.01.2018г. на Председателя на Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, срещу ОБЩИНА З., ЕИК ********, с адрес: град З., С. област, пл. „Македания“ № 1, представлявана от М.В.И.– Кмет на Община З., като в него е отразено, че същото се издава въз основа на АУАН № 02-045/ 04.12.2017г. /л.7/ В наказателното постановление е посочено, че: „На 14.11.2017г. инспектори на НЯСС, в присъствието на С.Г.П.– еколог в Община З. (представител на собственика), е извършена  проверка на язовир „Студен кладенец“ – поземлен имот № 0001065, находящ се в землището на село Карлиево, Община З., собственост на Община З., по време на проверката не е представена документация за експлоатация на язовира, съгласно даденото предписание в КП № 02-02-085/ 10.08.2017г. С КП № 02-02-138/ 14.11.2017г. на собственика на язовир „Студен кладенец“ е указано да представи в ДАМТН документацията за язовира съгласно изискванията на чл. 205 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние (Наредбата), в срок до 20.11.2017г. В указания срок на 16.11.2017г. е получено писмо от Община З. с вх. № 85-00-1355/ 16.11.2017г., с което е изпратена следната документация за язовир „Студен кладенец“: акт за собственост, актуален авариен план и протоколи – Протокол от 20.04.2017г. за годишен технически преглед и Протокол от 29.09.2017г. за годишен технически преглед, като става ясно, че липсва голяма част от необходимата документация за язовир „Студен кладенец“. Община З. в качеството си на собственик на язовир „Студен кладенец“ в указания срок 18.10.2017г. не е изпълнила предписанието, дадено с КП № 02-02-085/ 10.08.2017г.“ В Наказателното постановление е посочено, че с горното жалбоподателят е извършил нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите /ЗВ/ и на основание чл. 83 от ЗАНН, във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, е наложена „имуществена санкция” на Община З. в размер на 1000 лева (хиляда лева).

От заповед № 394/ 31.05.2017г. на Валтер Василев – вр.и.ф. Председател на Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, се установи, че инж. И.М.С.– началник на РО НЯСС, инж. И.А.Г. – инспектор и инж. Д.И.Я. – инспектор /служители в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ ГД НЯСС в ДАМТН/, са оправомощени да извършват проверки, да контролират дейностите, да дават задължителни предписания и да контролират изпълнението на предписанията, на територията на цялата страна, относно техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, за безопасната им експлоатация и да съставят АУАН за нарушения по Закона за водите /ЗВ/. /л.35/ 

От заповед № А-5/ 02.01.2018г. на П.Г.– Председател на Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, се установи, че К.М.В.– Заместник председател на ДАМТН, е оправомощен да издава наказателни постановления по чл. 200, ал. 1, т. 38 – 41 от ЗВ. /л.9/.

От показанията на свидетелите И.А.Г. – актосъставител и Д.И.Я. – свидетел при проверката и при съставянето на акта, дадени в с. з. на 13.06.2018г., се установи, че те поддържат фактическите констатации, отразени в АУАН и КП. /л.69-70/  

Наказателното постановление № НЯСС-55/ 05.02.2018г. на Заместник Председателя на Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, е връчено на жалбоподателя ОБЩИНА З., ЕИК ********, с адрес: град З., С. област, пл. „Македания“ № 1, представлявана от М.В.И.– Кмет на Община З., на 13.02.2018г. /л.8/, а жалбата против същото е внесена на ръка в деловодството на ДАМТН на 20.02.2018г. /л.6/

           При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата на ОБЩИНА З., ЕИК ********, с адрес: град З., С. област, пл. „М.“ № 1, представлявана от М.В.И.– Кмет на Община З., срещу Наказателно постановление № № НЯСС-55/ 05.02.2018г. на Заместник Председателя на Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, е подадена по реда и в сроковете на чл. 59 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество същата се явява неоснователна по следните съображения:

Съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство по издаване на наказателното постановление, което се атакува, не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, обуславящи отмяната му. Извършена е проверка от служители на ДАМТН, притежаващи изискуемата компетентност да извършват проверки във връзка със спазване разпоредбите на Закона за водите /ЗВ/. Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на акта за установяване на административно нарушение. Същият е съставен от компетентен актосъставител, при съставянето му са спазени изискванията на чл. 42, 43 и 44 от ЗАНН. Наказателното постановление, издадено във връзка с нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите /ЗВ/, е издадено от компетентно длъжностно лице. Не се констатираха нарушения на изискванията на чл. 57 и сл. от ЗАНН. Административнонаказателното производство е протекло в законоустановените срокове, не са пропуснати съществени реквизити от акта или наказателното постановление, което да обуслови незаконосъобразност на крайния акт, достатъчно са конкретизирани обстоятелствата на нарушението, както и мястото на извършването му. Издаденото НП отговаря на изискванията на ЗАНН. Същото е съставено в предписаната от закона форма, съдържа точно описание на нарушението и съответства на констатациите в АУАН. С оглед на това съдът намира, че правото на защита на жалбоподателя не е нарушено и цялата преписка по издаването на НП установява по безспорен начин нарушението и правомерното определяне на адм. наказание. В НП, както и в АУАН, изрично е посочено, че се ангажира отговорността на жалбоподателя ОБЩИНА З., ЕИК ********, която е собственик на язовир „Студен кладенец“ и е била длъжна да приведе техническата документация за язовир „Студен кладенец“ в съответствие с изискванията на чл. 118 и чл. 205 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние (Наредбата). Установи се, че на Община З. е било дадено изрично предписание в тази насока и е следвало да изпълни това си задължение в срок до 18.10.2017г., което не е било сторено.

По същество правилно е приложен и материалния закон – издаденото наказателно постановление е за извършено от жалбоподателя нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите /ЗВ/. Съгласно тази разпоредба, Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5. Горепосоченото нарушение е от категорията на формалните и законът не изисква настъпването на конкретен вредоносен резултат, за да бъде осъществен съставът му. От обективна страна се установи, че Община З. – жалбоподател, в качеството й на собственик на язовир „Студен кладенец“, не е изпълнила даденото й предписание да приведе техническата документация за язовир „Студен кладенец“ в съответствие с изискванията на чл. 118 и чл. 205 от Наредбата. С горното от обективна страна е осъществен състава на нарушението по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите /ЗВ/. Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, визирани в жалбата, за незаконосъобразност на наказателното постановление, поради нарушения на материалния закон и нарушения на административнопроизводствените правила по ЗАНН. В тежест на административнонаказващият орган е да докаже, че на посочената дата и място, при описаната фактическа обстановка, жалбоподателят е извършил визираното нарушение, което съдът намира за доказано в настоящия процес. Допуснотото нарушение е безспорно установено от писмените доказателства и свидетелските показания, като съдът не констатира съществени противоречия в събраните гласни доказателства по делото. Съдът счита, че законосъобразно административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на жалбоподателя за допуснатото нарушение. В НП е посочено, че имуществената санкция е наложена на основание чл. 83 от ЗАНН, във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, като в конкретния случай на жалбоподателя е наложена „имуществена санкция“ в минималния размер от 1000 лева (хиляда лева), предвиден в закона. Съгласно тази разпоредба, наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 - от 1000 до 20 000 лв. Съдът не приема, че в случая се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Според задължителната практика на ВКС, дадена с ТР № 1 от 12.12.2007г. преценката на административнонаказващия орган "за маловажност" на случая по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол.  За това дали нарушението е маловажно следва да се изхожда от неговата малозначителност, а тя е в зависимост от обществената му опасност, която може да не е налице или да е явно незначителна. „Маловажен случай” по смисъла на чл. 28 от ЗАНН е този, който при извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. В конкретния случай не са представени доказателства и не са налице обстоятелства, обуславящи по – ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното административно нарушение в сравнение с обикновените случаи по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, поради което не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. В случая нарушението е типично за вида си и не разкрива по – ниска степен на обществена опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. Касае се за формално нарушение, при което настъпването на вредоносни последици не е елемент от фактическия му състав. Липсата на такива последици не се преценява като смекчаващо обстоятелство, респ. като основание за преценка на случая като маловажен. Деянието не се отличава с по – ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на други такива нарушения. Ето защо съдът счита, че следва да потвърди обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.

Воден от гореизложеното Районен съд – П.

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-55/ 05.02.2018г. на Заместник Председателя на Д.А.М.Т.Н./ДАМТН/, с което на жалбоподателя ОБЩИНА З., ЕИК ********, с адрес: град З., С. област, пл. „М.“ № 1, представлявана от М.В.И.– Кмет на Община З., на основание чл. 83 от ЗАНН, във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/, е наложена „имуществена санкция” на Община З. в размер на 1000 лева (хиляда лева) за административно нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд – София област, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

 

РАЙОНЕН  СЪДИЯ: