Решение по дело №3509/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 313
Дата: 16 февруари 2021 г. (в сила от 16 февруари 2021 г.)
Съдия: Константин Димитров Иванов
Дело: 20203100503509
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 2 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 313
гр. **** , 15.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ****, IV СЪСТАВ в публично заседание на осми
февруари, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Ивелина М. Събева
Членове:Константин Д. Иванов

Мая Недкова
при участието на секретаря Нина И. Иванова
като разгледа докладваното от Константин Д. Иванов Въззивно гражданско
дело № 20203100503509 по описа за 2020 година
и за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на глава Двадесета от ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на Главна дирекция „Гранична полиция – МВР“, със
седалище и адрес на управление: гр. ****, подадена чрез процесуален представител, срещу
Решение № 260411/28.09.2020 год., постановено по гр. дело № 3045/2020 год. по описа на
РС-****, с което въззивникът Главна дирекция „Гранична полиция – МВР“, със седалище
гр. **** е осъден да заплати на Д. Д. К. ЕГН ********** от гр. ****, бул. **** сумата от
1821, 79 лева, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд за периода 01.01.2017 год. – 31.01.2020 год., ведно със законната лихва
върху горната сума, считано от датата на подаване на исковата молба – 04.03.2020 год. до
окончателното и изплащане.
́
В жалбата са наведени оплаквания, че решението е неправилно. Оспорен е изводът на
съда, че е налице празнота в ЗМВР, която да регламентира изчисляването на положения от
служителите на МВР нощен труд (чрез преизчисляването му в дневен и отчитането и
заплащането му като извънреден), която следва да бъде преодоляна чрез субсидиарното
приложение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Счита, че
празнота в ЗМВР няма, поради което и неправилно са приложени нормите на КТ, вкл. и на
цитираната Наредба.
Отправено е искане за отмяна на решението и за постановяване на друго, с което
исковете да бъдат отхвърлени, ведно с присъждане на сторените в двете инстанции съдебни
разноски.
В срока по чл. 263, ал. 1 ГПК, писмен отговор не е подаден.
В съдебно заседание въззивникът не изпраща представител, въззиваемият не се явява,
не изпраща представител.
1
Съдът съобрази следното:
В исковата си молба, уточнена с молба от 08.09.2020 год. ищецът Д. Д. К. от гр. ****
навежда следните твърдения: В периода 01.01.2017 год. – 31.01.2020 год. е полагал труд на
длъжността "Старши полицай“ в ГКПП Пристанище **** към ГПУ ****, РДПГ ****, която
е на структурно подчинение на ГД „Гранична полиция“ при МВР, гр. ****. Ищецът е със
статут на държавен служител. За периода 01.01.2017 год. – 31.01.2020 год. ищецът е полагал
труд на 12 часови смени при сумирано изчисляване на работното време. За същия този
период ищецът е положил общо 1808 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент от
1, 143 възлиза на 2071часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до положен
извън установената норма труд от 263 часа, за който ищецът твърди, че следва да иму бъде
допълнително заплатен от ответника, като дължимата сума е в размер на 1821, 79 лева.
В съответствие с наведените твърдения е и отправеното искане – за осъждането на
ответника да заплати на ищеца сумата от 1821, 79 лева, представляваща дължимо
допълнително трудово възнаграждение за положен в периода 01.01.2017 год. – 31.01.2020
год. извънреден труд, ведно с обезщетение за забава в размер на законната лихва върху
горната сума, считано от подаването на исковата молба – 04.03.2020 год. до окончателното и
́
изплащане.
В писмен, отговор, подаден в срока по чл. 131 ГПК, поддържан в съдебно заседание
чрез процесуален представител, ответникът Главна дирекция „Гранична полиция – МВР“,
със седалище и адрес на управление: гр. ****, не оспорва, че в процесния период ищецът е
бил държавен служител по служебно правоотношение в МВР. Оспорва предявения иск, като
твърди, че е заплатил всички отработени от ищеца часове нощен и извънреден труд за
процесния период. Навежда, че законодателят изрично е регламентирал, че
продължителността на работното време при нощен труд в МВР е 8 часа на всеки 24 часа,
поради което и ищецът няма основание да претендира заплащане на извънреден труд,
попадащ извън редовното работно време, вз основа на приложение на общите норми на КТ и
ЗДСл при положение, че има действащи специални норми. Твърди, че в исковия период
Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. на министъра на вътрешните работи не е действала и
поради което и липсва основание за преизчисляване на положения от ищеца в процесния
период нощен труд в дневен и отчитането и заплащането му като извънреден. Положеният
от ищеца нощен труд в процесния период е отчетен правилно, в съответствие със Заповед №
8121з-791/28.10.2014 г. на министъра на вътрешните работи и съответно е заплатен в пълен
размер. Счита, че при наличието на специална уредба, нормите на НОСРЗ са неприложими
спрямо служителите по служебно правоотношение в системата на МВР.
По тези съображения счита иска за неоснователен и настоява за отхвърлянето
му.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и взе предвид становищата и
доводите на страните прие за установено следното от фактическа страна:
Не е спорно по делото, а това се установява и от събраните писмени доказателства,
както и от заключението на вещото лице по ССчЕ, че страните са били в служебно
правоотношение в процесния период, по което ищецът цата е изпълнявала длъжността
"Старши полицай“ в ГКПП Пристанище **** към ГПУ ****, РДПГ ****, ГД „Гранична
полиция“ при МВР, гр. ****.
Съгласно Заповед на министъра на вътрешните работи № 8121з-791/28.10.2014 г., за
всеки отработен нощен час или за част от него между 22, 00 и 06, 00 часа на държавните
служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0, 25 лв., а
за работа през дните на официални празници, независимо, дали представлява извънреден
труд или не, на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение в размер
на удвоения размер на основното месечно възнаграждение. Тази заповед е изменена със
2
Заповед на министъра на вътрешните работи № 8121з-40/15.01.2015 г., съгласно която
Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. се изменя в частта относно начинът на определянето на
допълнително възнаграждение за работа през дните на официални празници.
От заключението на съдебно-счетоводната експертиза от 02.09.2020 г., кредитирана
от съда като обективна и безпристрастна и от изявленията на вещото лице в съдебно
заседание се установява, че за периода 01.01.2017 год. – 31.01.2020 год. ищецът е отработил
нощен труд общо в размер на 1808 часа. Установява се още, че тези часове не са
преизчислявани с коефициент "1, 143" и не са били включени при изчисляването на общо
положения от ищцата за всяко едно тримесечие труд (с оглед преценката налице ли е
надвишаване на нормата часове положен труд за периода на отчитането/изчисляването на
часовете положен труд, който период в случая е тримесечен). Според вещото лице при
преобразуване на нощния труд в дневен чрез преизчисляването му с коефициент "1, 143",
отчетените часове са 2071 часа. Налице е разлика от общо 263 часа, които не са заплатени.
Стойността им, изчислена като часове извънреден труд, е в размер на 1821, 79 лева.
С оглед така установеното от фактическа страна се налагат следните правни изводи:
Предявеният обуславящ иск е с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5,
т. 2 ЗМВР.
Ищецът е държавен служител в Главна дирекция „Гранична полиция“ МВР- ****,
поради което са приложими разпоредбите на Закона за Министерството на вътрешните
работи в редакцията от 27.06.2014 г. (в сила от 01.07.2014 г.), доколкото в този закон не е
предвидено друго. ЗМВР е специален по отношение на ЗДСл и в него е уреден статутът на
държавните служители, полагащи труд по служебно правоотношение в системата на МВР –
арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР.
По делото няма спор, че предвид характера на заеманата длъжност през процесния
период ищецът е полагал труд и през нощта (за времето от 22,00 часа до 06,00 часа),
съгласно утвърдени графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумирано – за
тримесечен период.
За целия процесния период – 01.01.2017 год. – 31.01.2020 год. – за който се
претендира заплащането на извънреден труд чрез преизчисляването на положения нощен
труд в дневен и отчитането му като извънреден, са приложими разпоредбите на чл. 187
ЗМВР в редакцията от ДВ, бр. 14/2015 год. Ал. 3 на чл. 187 ЗМВР предвижда, че работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на
8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за тримесечен период. При работа на смени е
възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Според ал. 5 на чл. 187
ЗМВР работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира със: 1.
допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за
извънреден труд за работата в почивни и празнични дни – за служителите на ненормиран
работен ден; 2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен
период – за служителите, работещи на смени. В ал. 9 е предвидено, че редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,
режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят
с Наредба на министъра на вътрешните работи.
В периода от 01.01.2017 год. – 31.01.2020 год. са действали последователно Наредба
№ 8121з-592/25.05.2015 г. (в сила от 01.04.2015 г.) и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. (в
сила от 02.08.2016 г.), издадени от министъра на вътрешните работи и всяка от тях е
уреждала реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане,
за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
3
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните
работи. Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични. Според тях при работа на
смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22, 00 и 06, 00 ч., като работните
часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Наредба № 8121з-
407/11.08.2014 г. е отменена с приемането на Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. издадена от
министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г. Наредба № 8121з-
592/25.05.2015 г. от своя страна е отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по
адм. дело № 5450/2016 г., влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано на
29.07.2016 г.
Преди процесния период е действала Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето
за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи,
обн. В ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., отм. с ДВ, бр. 40 от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г.
Единствено в тази Наредба изрично е било предвидено, че при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между часовете 22, 00 и 6, 00 ч. за
отчетния период се умножава с коефициент от „0, 143“ – чл. 31, ал. 2 от цитираната наредба.
(Методиката и подходът са идентични с тези по чл. 9, ал. 2 от НОСРЗ, при която, в
хипотезите на сумирано изчисляване на работното време, нощният труд се преобразува в
дневен в съотношение 8 часа дневен към 7 часа нощен труд, от получените часове се
изваждат часовете нощен труд и така получените часове труд се прибавят към общия брой
часове за съответния отчетен период за да се прецени налице ли е надвишваване на часовете
положен труд за отчетния период).
В следващите две Наредби изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд
в дневен липсва. В Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., обн. ДВ бр. 40 от 02.06.2015 г. и в
Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., обн. ДВ бр. 60 от 02.08.2016 г., липсва изрична норма,
съответстваща на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. за преобразуване на
часовете положен нощен труд в дневен с коефициент 0, 143. Липсата на изрична норма
обаче не следва да се тълкува като законово установена забрана за преизчисляване на
положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен е отчитането и заплащането
му като извънреден (такава забрана би била и противоконституционна), а представлява
празнота в уредбата относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща
служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и
организацията на работната заплата (обн. ДВ, бр. 9 от 26.01.2007 г.). Допълнителен аргумент
за прилагането на цитираната наредба по отношение на държавните служители в системата
на МВР е и нормата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР, съгласно която държавните служители на
МВР, които полагат труд за времето между 22, 00 ч. и 06, 00 ч., се ползват със специалната
закрила по Кодекса на труда.
В чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ е предвидено при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място.
Възражението на ответника, че със Заповед № 8121з-791/28.10.2014 г. работодателят е
компенсирал положения нощен труд чрез допълнително възнаграждение (0, 25 лева на час,
съгл. т. 1 от цитираната заповед) поради което и не следва превръщането на нощните часове
в дневни да се отразява на отчитането на извънреден труд, е неоснователно. Това е така, тъй
като посочената в чл. 9 от Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата методология е само с оглед установения по законодателен път начин за отчитане на
4
нормата фактически положен труд. Тези разпоредби се прилагат едновременно с правилата
за заплащане на нощния труд, т. е., при сумирано изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент "1, 143" и за същите тези нощни часове се
заплаща и допълнително трудово възнаграждение за нощен труд. Поради това и не може да
се приеме, че с предвиждането на допълнително възнаграждение за нощен труд със Заповед
№ 8121з-791/28.10.2014 г. (т. 1 от цитираната заповед) работодателят е запълнил празнотата
в специалните норми. На общо основание приложение имат нормите на чл. 9 и следващите
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, в която именно е и
определена методологията за превръщането на отработените нощни часове в дневни със
съответния коефициент в хипотезите, в които работното време се изчислява сумирано за
определен период, какъвто е и настоящият случай.
По изложените съображения предявеният иск по 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2
ЗМВР за заплащане на сумата от 1821, 79 лева, представляваща допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд от 263 часа за периода 01.01.2017 год. –
31.01.2020 год. е основателен и подлежи на уважаване.
В обобщение първоинстанционното решение е правилно и следва да бъде
потвърдено.
При този изход на делото разноски на въззивника не се присъждат.
Въззиваемият – ищец не е претендирал разноски, поради което съдът не изследва за
дължимостта им.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 260411/28.09.2020 год., постановено по гр. дело №
3045/2020 год. по описа на РС-****.
Решението не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
5