Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 79
гр. Враца, 15.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 17.02.2021
г. /седемнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година/ в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
при
секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм.
дело № 517 по описа на Административен съд - Враца за 2020 г., и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 27, ал. 1
от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба
на „В.Т.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***,
представлявано от * В.И.К., чрез пълномощниците * Е.К. *** и ** Й.К. ***,
против Решение от 11.09.2020г. на Ръководителя на Управляващия орган на
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен
директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в
Министерство на икономиката, с което е отказано предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-16224 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.
В жалбата се твърди, че оспореният административен
акт е незаконосъобразен, постановен при неправилно приложение на материалния
закон и в противоречие с утвърдените Условия за кандидатстване по процедурата. Прави
се искане за отмяна на обжалваното решение и връщане на преписката на
административния орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането
на закона. Претендират се направените по делото разноски.
В съдебно
заседание жалбоподателят, чрез
процесуалния представител * Е.К., поддържа жалбата.
Ответникът – Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014 – 2020, редовно
призован, не се представлява в с.з. и не изразява становище по жалбата.
Съдът, след преценка представените по делото писмени
доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:
Дружеството –
жалбоподател „В.Т.“ ЕООД
е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 по процедура за подбор на проекти
BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19“
с проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-16224, ведно с
приложенията към него, включително и Декларация за финансовите данни –
Приложение 2.
В „Условия за кандидатстване и изпълнение
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор
на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19“ са разписани
изискванията към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях
проектни предложения.
Съгласно т. 11.1, подт. 6 от Условията за
кандидатстване допустим за подпомагане е кандидат, който към 31.12.2019 г. не е
в затруднено положение (по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване
– чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията), но е изпитал
затруднения след тази дата в резултат от епидемията от COVID-19.
В Условията изрично е посочено, че едно
предприятие ще бъде считано за предприятие в затруднено положение, когато
сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, т. IV „Резерви“, т. V „Натрупана печалба
(загуба) от минали години“ и т. VI „Текуща печалба
(загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния
баланс, е отрицателна стойност, която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан капитал“ и т. II
„Премии от емисии“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в
Счетоводния баланс.
Съгласно т. 21.2 от Условията за
кандидатстване, в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020г., по тази процедура не е предвидено извършването на
техническа и финансова оценка.
Съгласно Приложение 4 – „Критерии и
методология за оценка на проектните предложения“, при несъответствие с
изискванията по т. 13 – 23 и т. 27 проектното предложение се отхвърля.
Със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на
Ръководителя на Управляващия орган, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона
за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение
на Народното събрание от 13 март 2020г., са утвърдени Опростени процедурни
правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. В тях е посочено, че
по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на
съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в
условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на
изискванията за бенефициент. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила
проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на
оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии,
като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия
представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК
списъци с проектните предложения, включващи предложените за финансиране
проектни предложения и предложените за отхвърляне проектни предложения, заедно
с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни Ръководителят на УО
одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати
нарушения.
Във връзка с подаденото
от жалбоподателя проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-16224 е извършена
комплексна оценка от * Д.В.П.– ** . В оценителния лист е посочено, че
кандидатът се намира в затруднено положение към 31.12.2019 г. по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от
Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията и не отговаря на изискването по т. 11.1, подт. 6 от Условията за
кандидатстване и Критерий № 22 от Критерии и
методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за
кандидатстване). Предложен е отказ за финансиране.
Подаденото от
жалбоподателя проектно предложение е включено в списък на предложените за
отхвърляне проектни предложения от 11.09.2020 г., приложен към Доклад № 93-00-1677/11.09.2020
г. на председателя на оценителната комисия.
С решение от 11.09.2020
г. Ръководителят на УО е одобрил списъка на предложените за отхвърляне проектни
предложения. За да постанови отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по подаденото от жалбоподателя проектно предложение, административният
орган се е позовал на несъответствие с т. 11.1, подт. 6 от Условията за
кандидатстване и критерий № 22 от Критерии и методология за оценка на
проектните предложения (Приложение 4 към
Условията за кандидатстване). Посочено е, че съгласно данните в представената
Декларация за финансовите данни (Приложение 2) сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, т. IV „Резерви“, т. V „Натрупана печалба
(загуба) от минали години“ и т. VI „Текуща печалба
(загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния
баланс, е отрицателна стойност: -32 хил. лв., която надвишава 50 % от сумата на
т. I „Записан капитал“ и т. II
„Премии от емисии“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в
Счетоводния баланс: 0 лв. Предвид установеното, към 31.12.2019 г. предприятието
– кандидат е в затруднено положение по смисъла на Общия регламент за групово
освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.
Към административната преписка е приложена
заповед № РД-16-638/30.07.2020 г. на министъра на икономиката, с която е
оправомощена И.И. – ** да изпълнява функциите на * на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014 – 2020.
При така установеното от фактическа
страна, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице
с правен интерес от оспорването в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1
от АПК. Актът подлежи на обжалване на основание чл. 27, ал. 1 във вр. с чл. 38,
т. 1 от ЗУСЕСИФ.
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
Решението е постановено от оправомощен орган в пределите на
неговата законова компетентност. Съгласно чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на
оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган
издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. В случая, със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на Ръководителя на УО са приети Опростени процедурни правила за работа на Оценителната
комисия. Съгласно т. 2.14
от тези правила, в срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му
списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2.18
кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова
помощ, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърдения от
Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.
Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, ръководител на управляващия орган е
ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира
управляващият орган, или определено от него лице. Със Заповед № РД-16-638/30.07.2020 г. на министъра
на икономиката И.И. – **, е оправомощена
да изпълнява функциите на ръководител на
УО на Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Оспореният административен акт –
решение от 11.09.2020 г. на ръководителя на УО, с което е одобрен списъка на
предложените за отхвърляне проектни предложения, е издаден от компетентен
орган.
Решението отговоря на общите изисквания за форма по
чл. 59, ал. 2 от АПК - съдържа имената и длъжността на издателя, неговия
адресат, фактически и правни основания за издаване и ясно формирано
волеизявление на органа.
При издаване на оспореното решение не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
Производството по предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло
в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия.
Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020
г., и за преодоляване на последиците, Управляващите органи на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да отпускат
безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване
на покана за набиране на предложения. В случая, на основание т. 2.2 от
Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка,
която включва проверка на съответствието на проектното предложение с
минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална
проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т.2.8
от правилата, проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член
на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии,
като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са
спазени като липсват допуснати съществени нарушения. Спазен е и тридневният
срок за одобрение от страна на ръководителя на УО на представените списъци от
оценителната комисия.
Относно материалната законосъобразност на акта съдът
намира следното:
Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на
управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за
всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за
кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Условията за
кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретна процедура,
спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за
финансиране.
В случая, спорен по делото е въпросът дали
жалбоподателят отговаря на критерия за допустимост по т. 11.1, подт. 6 от
Условията за кандидатстване и критерий № 22 от Критерии и методология за оценка
на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване).
Ръководителят на УО е посочил, че съгласно данните в представената Декларация
за финансовите данни (Приложение 2) сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, т. IV „Резерви“, т. V „Натрупана печалба (загуба) от
минали години“ и т. VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А „Собствен
капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е отрицателна стойност: -32 хил. лв., която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан капитал“ и т. II „Премии от емисии“ от раздел А
„Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс: 0 лв. Предвид установеното, към 31.12.2019 г.
предприятието – кандидат е в затруднено положение по смисъла на Общия регламент
за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.
Решаващият
орган е формирал извод в противоречие с наличните данни. Видно от представената
Декларация за финансовите данни (Приложение 2), сумата на т. III „Резерв от
последващи оценки“ - (0), т. IV „Резерви“ –
(0), т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали години“ – (36 хил.
лв.) и т. VI „Текуща печалба (загуба)“ – (- 4 хил. лв.) от раздел А
„Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е положителна
стойност: 32 хил. лв., а не отрицателна стойност от – 32 хил. лв., както е
посочил Ръководителят на УО. При това положение предложението на оспорващия
отговаря на критерия
за допустимост по т. 11.1, подт. 6 от Условията за кандидатстване и критерий №
22 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение
4 към Условията за кандидатстване), от
което следва, че не са били налице предпоставките за неговото отхвърляне на
това основание, респективно обжалваното решение е постановено в нарушение на
материалния закон.
Жалбата е основателна и следва да
бъде уважена, а оспореното решение като незаконосъобразно следва да бъде
отменено.
На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да се
изпрати на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията по
тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.
При този изход на спора на жалбоподателя следва да бъдат
присъдени направените по делото разноски в размер на 550,00 лева, от които
50,00 лева за платена държавна такса и 500,00 лв. за адвокатско възнаграждение,
като плащането на същите следва да се възложи на Министерство на икономиката –
юридическото лице, в чиято структура е административният орган, издал акта.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,
Административен съд – Враца
ОТМЕНЯ Решение от 11.09.2020г. на
Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция
„Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката, с
което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно
предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-16224 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.
ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката за ново произнасяне съобразно
дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.
ОСЪЖДА Министерство на
икономиката ДА ЗАПЛАТИ на „В.Т.“ ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление ***, представлявано от * В.И.К., направените по делото разноски в
размер на 550,00 /петстотин и петдесет/ лева.
Решението подлежи на
обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от
същото.
Административен съдия: