Решение по дело №517/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 79
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 12 октомври 2021 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700517
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 79

 

гр. Враца,  15.03.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 17.02.2021 г. /седемнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 517 по описа на Административен съд - Враца за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „В.Т.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от * В.И.К., чрез пълномощниците * Е.К. *** и ** Й.К. ***, против Решение от 11.09.2020г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката, с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-16224 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, постановен при неправилно приложение на материалния закон и в противоречие с утвърдените Условия за кандидатстване по процедурата. Прави се искане за отмяна на обжалваното решение и връщане на преписката на административния орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Претендират се направените по делото разноски.

В съдебно заседание  жалбоподателят, чрез процесуалния представител * Е.К., поддържа жалбата.

Ответникът – Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020, редовно призован, не се представлява в с.з. и не изразява становище по жалбата. 

Съдът, след преценка представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

Дружеството – жалбоподател „В.Т.“ ЕООД е кандидатствало за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ с проектно предложение BG16RFOP002-2.073-16224, ведно с приложенията към него, включително и Декларация за финансовите данни – Приложение 2.

В „Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19“ са разписани изискванията към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

Съгласно т. 11.1, подт. 6 от Условията за кандидатстване допустим за подпомагане е кандидат, който към 31.12.2019 г. не е в затруднено положение (по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията), но е изпитал затруднения след тази дата в резултат от епидемията от COVID-19.

В Условията изрично е посочено, че едно предприятие ще бъде считано за предприятие в затруднено положение, когато сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, т. IV „Резерви“, т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали години“ и т. VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е отрицателна стойност, която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан капитал“ и т. II „Премии от емисии“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс.

Съгласно т. 21.2 от Условията за кандидатстване, в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., по тази процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка.

Съгласно Приложение 4 – „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“, при несъответствие с изискванията по т. 13 – 23 и т. 27 проектното предложение се отхвърля.

Със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на Ръководителя на Управляващия орган, във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. В тях е посочено, че по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия представя текущо с докладна записка на вниманието на Ръководителя на УО на ОПИК списъци с проектните предложения, включващи предложените за финансиране проектни предложения и предложените за отхвърляне проектни предложения, заедно с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения.

Във връзка с подаденото от жалбоподателя проектно предложение BG16RFOP002-2.073-16224 е извършена комплексна оценка от * Д.В.П.– ** . В оценителния лист е посочено, че кандидатът се намира в затруднено положение към 31.12.2019 г. по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията и не отговаря на изискването по т. 11.1, подт. 6 от Условията за кандидатстване и Критерий № 22 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Предложен е отказ за финансиране.

Подаденото от жалбоподателя проектно предложение е включено в списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 11.09.2020 г., приложен към Доклад № 93-00-1677/11.09.2020 г. на председателя на оценителната комисия.

С решение от 11.09.2020 г. Ръководителят на УО е одобрил списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения. За да постанови отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подаденото от жалбоподателя проектно предложение, административният орган се е позовал на несъответствие с т. 11.1, подт. 6 от Условията за кандидатстване и критерий № 22 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4  към Условията за кандидатстване). Посочено е, че съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни (Приложение 2) сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, т. IV „Резерви“, т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали години“ и т. VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е отрицателна стойност: -32 хил. лв., която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан капитал“ и т. II „Премии от емисии“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс: 0 лв. Предвид установеното, към 31.12.2019 г. предприятието – кандидат е в затруднено положение по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.

Към  административната преписка е приложена заповед № РД-16-638/30.07.2020 г. на министъра на икономиката,  с която е  оправомощена  И.И. – ** да изпълнява функциите на *  на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице с правен интерес от оспорването в преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК. Актът подлежи на обжалване на основание чл. 27, ал. 1 във вр. с чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Решението е постановено от оправомощен орган в пределите на неговата законова компетентност. Съгласно чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. В случая, със Заповед № РД-16-З81/14.05.2020 г. на Ръководителя на УО са приети Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия. Съгласно т. 2.14 от тези правила, в срок от 3 работни дни  Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2.18 кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърдения от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Със Заповед № РД-16-638/30.07.2020 г. на министъра на икономиката И.И. – **,  е  оправомощена  да изпълнява функциите на ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020. Оспореният административен акт – решение от 11.09.2020 г. на ръководителя на УО, с което е одобрен списъка на предложените за отхвърляне проектни предложения, е издаден от компетентен орган.

Решението отговоря на общите изисквания за форма по чл. 59, ал. 2 от АПК - съдържа имената и длъжността на издателя, неговия адресат, фактически и правни основания за издаване и ясно формирано волеизявление на органа.

При издаване на оспореното решение не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая, на основание т. 2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т.2.8 от правилата, проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са спазени като липсват допуснати съществени нарушения. Спазен е и тридневният срок за одобрение от страна на ръководителя на УО на представените списъци от оценителната комисия.

Относно материалната законосъобразност на акта съдът намира следното:

Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране.

В случая, спорен по делото е въпросът дали жалбоподателят отговаря на критерия за допустимост по т. 11.1, подт. 6 от Условията за кандидатстване и критерий № 22 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Ръководителят на УО е посочил, че съгласно данните в представената Декларация за финансовите данни (Приложение 2) сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“, т. IV „Резерви“, т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали години“ и т. VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е отрицателна стойност: -32 хил. лв., която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан капитал“ и т. II „Премии от емисии“ от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс: 0 лв. Предвид установеното, към 31.12.2019 г. предприятието – кандидат е в затруднено положение по смисъла на Общия регламент за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.

Решаващият орган е формирал извод в противоречие с наличните данни. Видно от представената Декларация за финансовите данни (Приложение 2), сумата на т. III „Резерв от последващи оценки“ - (0), т. IV „Резерви“ – (0), т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали години“ – (36 хил. лв.) и т. VI „Текуща печалба (загуба)“ – (- 4 хил. лв.) от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е положителна стойност: 32 хил. лв., а не отрицателна стойност от – 32 хил. лв., както е посочил Ръководителят на УО. При това положение предложението на оспорващия отговаря на критерия за допустимост по т. 11.1, подт. 6 от Условията за кандидатстване и критерий № 22 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4  към Условията за кандидатстване), от което следва, че не са били налице предпоставките за неговото отхвърляне на това основание, респективно обжалваното решение е постановено в нарушение на материалния закон.

Жалбата е основателна и следва да бъде уважена, а оспореното решение като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този изход на спора на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 550,00 лева, от които 50,00 лева за платена държавна такса и 500,00 лв. за адвокатско възнаграждение, като плащането на същите следва да се възложи на Министерство на икономиката – юридическото лице, в чиято структура е административният орган, издал акта.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

 

Р     Е    Ш    И:

 

ОТМЕНЯ Решение от 11.09.2020г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката, с което е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-16224 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19.

ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 и Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката за ново произнасяне съобразно дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Министерство на икономиката ДА ЗАПЛАТИ на „В.Т.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от * В.И.К., направените по делото разноски в размер на 550,00 /петстотин и петдесет/ лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

Административен съдия: