РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 1863
26.10.2022г., гр. Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Пловдив, трети
състав, в публично заседание на шести октомври
през две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА
НЕСТОРОВА
При секретаря М.Г.
Като разгледа докладваното АД № 633
по описа за 2022 г. на Административен съд - Пловдив, за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 215
във вр. с чл. 132 , ал. 1, т. 3 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.
Образувано е по жалба на Л.В.Ч. с ЕГН **********,
с адрес: ***, против Заповед № А-299 от 07.02.2022г. на Кмета на община
Асеновград, с която на основание чл. 44, ал.2 от ЗМСМА и чл. 129, ал.2 от ЗУТ е
отказано одобряването на проект за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ 18.718, жилищно
застрояване по КК на Асеновград, с който се установява за имота зона „Жс“ с режим
на застрояване с устройствени показатели Н до 15м, Пл. 70 %, Кинт – 2,0 и Позел
30%, съгласно нанесените ограничителни и задължителни линии на застрояване с
червен цвят, котировки с черен и червен цвят и показатели на режима на застрояване
със син цвят.
Жалбоподателят твърди, че атакуваната заповед
е незаконосъобразна, постановена в нарушение на
административно-производствените правила и установената форма.
В съдебно заседание процесуалният
представител на жалбоподателя претендира отмяната на оспорената заповед и
разноските по делото. Възразява относно прекомерност на претендираното
адвокатско възнаграждение от страна на процесуалния представител на ответника.
Представя подробни писмени съображения.
Ответникът – Кметът на Община Асеновград, чрез
процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна, а оспорената
заповед за правилна и законосъобразна. Претендира отхвърляне на жалбата и разноските
по делото.
Жалбата е депозирана в срок и от лице, притежаващо правен интерес
от обжалването на административния.
За да се произнесе по същество,
Съдът прие за установено от фактическа страна следното:
Жалбоподателят Л.В.Ч. е собственик на ПИ с
КИ 00702.18.718 по КК на гр. Асеновград, установено от Нотариален акт № 191,
том 6 от 03.05.2019г. на СВ-Асеновград. Със
заявление с вх. №
94-Л-141(2)/09.10.2020г., подадено от Л.В.Ч.
е поискано разрешение за изработване на проект за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ
18.718, жилищно застрояване по КК на Асеновград /ПИ с КИ № 00702.18.718 за ЖЗ
по КК на гр. Асеновград/. Приложена е скица-предложение.
Със Заповед № А-1917/26.10.2020г. на Кмета на
Община Асеновград, на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 и чл. 135, ал.3 от ЗУТ е допуснато да се
изработи проект за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ 18.718, жил. застр. по КК на гр.
Асеновград, който е отреден за ПИ с КИ 00702.18.718 по КК на гр. Асеновград.
Със заявление с вх. № 94-Л-47-1/10.11.2021г.
от Л.В.Ч. изработеният проект за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ 18.718, жил. застр.
по КК на гр. Асеновград е внесен в Община Асеновград.
ЕСУТ при община Асеновград е разгледал
внесения проект за
изменение на ПУП-ПЗ за УПИ 18.718, жил. застр. по КК на гр. Асеновград като
решението е обективирано в Протокол № 43/15.12.2021г.
ЕСУТ е установил, че новопредвидената зона
„Жс" не е в съответствие с Общия устройствен план /ОУП/ на гр. Асеновград,
който за процесния имот предвижда зона „Жм". Посочено е, че съгласно
Решение № 642/21.04.2021 г., т.5 на Общински съвет Асеновград проектите за
подробни устройствени планове, чието изработване е разрешено по реда на ЗУТ, които
не са одобрени към датата на влизане в сила на общия устройствен план, се
съобразяват с предвижданията на общия устройствен план и с правилата и нормите
за неговото прилагане; действащият ПУП за територията не предвижда локални
платна; предвиденото с проекта застрояване към уличната регулация да се означи
като допълващо.
Протоколът
на ЕСУТ при Община Асеновград е съобщен на жалбоподателя с писмо с изх. №
94-Л-47-(4)/16.12.2021г.
Със заявление вх. № 94-Л-47/7//25.01.2022 г. Л.В.Ч.
е направил искане да бъде постановен писмен отказ от административния орган по
преписката.
С протокол № 4/26.01.2022 г., т. 6 от дневния
ред ЕСУТ е разгледал заявлението и проекта и е установил, че с предходно свое
решение, взето с Протокол № 43/15.12.2021г., т. 16 от дневния ред е констатирал
нередовности на проекта, които не са отстранени от заявителя. На основание чл. 128,
ал. 8 от ЗУТ ЕСУТ не приема представения проект за промяна на ПУП-ПРЗ.
С
Протокол № 17/19.05.2021г. по т.20, ЕСУТ при Община Асеновград констатира, че
показаната извадка не отговаря на одобрения ПУП-ПРЗ със Заповед №
А-1980/13.11.2018г. Новопредвидената зона Жс не е в съответствие с ОУП на град
Асеновград. Линията на застрояване не е съобразена с чл.26, ал.1, т.2 от ЗУТ. ЕСУТ
връща представения проект за отстраняване на горепосочените непълноти.
Последвало е издаването на оспорената
заповед.
Съдът установи, че в хода на
административното производство и след издаването на Заповед №
А-1917/26.10.2020г. на Кмета на Община Асеновград, с Решение № 642 на ОбС, обективирано в
Протокол № 24 от 21.04.2021г. е одобрен окончателен проект на общ устройствен
план на гр. Асеновград и прилежащите му землища, публикувано в ДВ бр. № 46/01.06.2021г.
В т. 5 от цитираното решение е посочено
изрично, че проектите за подробни устройствени планове, чието изработване е
разрешено по реда на ЗУТ, които не са одобрени към датата на влизане в сила на общия устройствен план се
съобразяват с предвижданията на общия устройствен план и с правилата и
нормативите за неговото прилагане.
В хода
на съдебното производство по делото е изслушана и приета съдебно-техническа
експертиза, изпълнена от вещото лице В.К., неоспорена от страните, която съдът
кредитира като обективно, компетентно и безпристрастно изпълнена ведно с
приложенията към нея.
Вещото
лице посочва, че съгласно Скица-предложение за имот 18.718 се установява зона с
индекс "Жс" с режим на застрояване с установени показатели Н до 15м,
Пл - 70%, Кинт - 2,0 и Позел - 30%).
Посочва, че по приложената графична част на
обект: Частично изменение на ПУП-ПЗ /за имот № 18.718 - за жилищно застрояване
по КК и регулационния план на град Асеновград, същата съдържа извадка от
кадастралната карта на град Асеновград; извадка от действащия частичен ПУП-/ПЗ/
за имот № 18.718-жилищно застрояване по КК и РП на град Асеновград.
За процесния имот № 18-718 се установява с нанесен
индекс "Жм" с устройствени показатели Н до 10м, Пл - 60%, Кинт - 1,2,
Позел 60%.
Частично
изменение на ПУП - (ПЗ) за имот № 18-718 -жилищно застрояване по КК и
регулационния план на град Асеновград за процесния имот № 18-718 се
установява нанесен индекс "Жс"
с устройствени показатели Н до 15м, Пл. - 70%; Кинт -2,0; Позел - 30%.
От приложената графична част и частично
изменение на ПУП-(ПЗ) за имот № 18-718 - жил. застрояване се установява, че
частичното изменение на ПУП - (ПЗ) за имот № 18-718 - жил. застр. попада в зона
с индекс "Жс", а от извадката от действащия частичен ПУП - (ПЗ)
попада в зона с индекс "Жм".
С Решение № 642 с Протокол № 24 от
21.04.2021г. на Об. съвет -Асеновград е одобрен ОУП на град Асеновград.
На
лист 55 по делото е представена цветна извадка - извлечение от влязъл в сила ОУП
на град Асеновград и землищата му, одобрен с Решение № 642/21.04.2021г. на ОбС –
Асеновград.
Върху извлечението е отбелязано с квадратче -
защриховано ПИ с КИ 00702.18.718 по КККР
на град Асеновград, попадащ в устройствена зона с малки височини - индекс
"Жм".
Вещото
лице посочва, че действащият ПУП-ПРЗ е одобрен със Заповед № 1980/15.11.2018г.
на Кмета на Община Асеновград. Предвижданията на действащия ПУП-ПРЗ за УПИ 18.718,
жилищно застрояване по КК на град Асеновград са: Устройствена зона
"Жм"; етажност - 3 (10); градоустройствени показатели: Пл. - 60%;
Кинт - 1,2; Позел - 40%); Начин на застрояване – свободно.
С оглед на горната фактическа обстановка
Съдът стига до следните правни изводи:
Процесният административен акт е
издаден от компетентен административен орган-кметът на община Асеновград. Заповедта е издадена в изпълнение на
чл. 129, ал.2 от ЗУТ, в необходимата писмена форма. Съгласно цитираната норма подробният
устройствен план в обхват до един квартал, а в Столичната община и в градовете
с районно деление – в обхват до три квартала, както и за поземлени имоти извън
границите на населени места и селищни образувания, включително за необходимите
за тях елементи на техническата инфраструктура, се одобрява със заповед на
кмета на общината. Със заповед на кмета на общината се одобрява и подробният
устройствен план по чл. 81, ал. 5, както и подробният устройствен план,
предвиждащ задънени улици с дължина до 100 м. Заповедите на кмета на общината
се издават в 14-дневен срок след приемането на съответния проект за подробен
устройствен план от общинския експертен съвет. Заповедите на кмета на общината
се съобщават на заинтересуваните лица при условията и по реда на
Административнопроцесуалния кодекс и се публикуват в Единния публичен регистър
по устройство на територията по чл. 5а.
Административната
фаза доказва защитен правен интерес на жалбоподателя. Установи се, че процесната
заповед е съобщена надлежно чрез съобщение с изх. № 94-Л-47 от 08.02.2022г.
/л.7 по делото/.
Съгласно специалната норма на чл. 103 ЗУТ, общият устройствен план е план "от по-горна степен" по отношение
на ПУП. Следователно висящата процедура по изменение на ПУП не съставлява
пречка за издаване акт за изменение на ОУП по смисъла на чл. 54, ал. 1, т. 5 АПК, тъй като "издаването на акта" по изменение на ОУП не зависи от
приключване на производството по изменение на ПУП. Този основен принцип на ЗУТ
за определящото значение на ОУП по отношение на ПУП е изрично разписан в новата
разпоредба на чл. 103а, ал. 2 ЗУТ. Съгласно
изискванията на чл. 103, ал.4 от ЗУТ всеки устройствен план се съобразява с
предвижданията на концепциите и схемите за пространствено развитие и
устройствените планове от по-горна степен, ако има такива, и представлява по
отношение на тях по-пълна, по-подробна и конкретна разработка.
Следователно проектът за ПУП-ПЗ за
процесното УПИ следва да се подчини на предвижданията на ОУП относно предназначението на
територията, режима на устройство със съответните правила и нормативи, които в
случая са влезли в сила след издаването на Заповед № А-1917/26.10.2020г. на
Кмета на Община Асеновград, с която на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 и чл. 135, ал.3 от ЗУТ е допуснато изработването
на проект за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ 18.718, жил. застр. по КК на гр.
Асеновград, отреден за ПИ с КИ 00702.18.718 по КК на гр. Асеновград.
Следва да се изясни, че със заповедта за
допускане изработването на ПУП се определя
териториалният обхват на разработката и в последващите фази на
административното производство се извършва проверка на съответствието на внесения проект със
законовите изисквания от специализиран помощен орган-ЕСУТ.
Коментира се вече, че според нормата на чл.
103а, ал.2 от ЗУТ проектите за ПУП, чието изработване е разрешено по реда на
ЗУТ и които не са одобрени към датата на влизане в сила на ОУП, се съобразяват
с предвижданията на ОУП и с правилата за неговото прилагане.
Тези законови изисквания са възпроизведени в
т. 5 от Решение № 642 на ОбС-Асеновград,
обективирано в Протокол № 24 от 21.04.2021г., с което е одобрен окончателен
проект на общ устройствен план на гр. Асеновград и прилежащите му землища,
публикувано в ДВ бр. № 46/01.06.2021г. и
влязъл в сила.
В случая правилно помощният административен орган ЕСУТ при община
Асеновград е процедирал внесения проект като е посочил, че същият не отговаря
на изискванията на ОУП, тъй като е налице несъответствие
между предвидената с проекта зона Жс за УПИ 18.718, жил. застр. по КК на гр.
Асеновград и предвидената с ОУП на гр. Асеновград, одобрен с Решение №
642/21.04.2021 г. на Общински съвет Асеновград, зона за УПИ 18.718, жил.
застр., а именно - зона Жм. Действително заповедта по чл. 135 ЗУТ е сложила
началото на административното производство по изменение на ПУП за процесния
имот, но след като планът не е бил одобрен до влизане в сила на ОУП, следва
проектът да бъде съобразен с предвижданията на по-високия по степен и приет ОУП.
След като жалбоподателят не се е съобразил с
констатациите на ЕСУТ, то законосъобразно е последвал процесният отказ за
одобряване на проект за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ 18.718, жилищно застрояване
по КК на Асеновград, с който се установява за имота зона „Жс“ с режим на
застрояване с устройствени показатели Н до 15м, Пл. 70 %, Кинт – 2,0 и Позел
30%, съгласно нанесените ограничителни и задължителни линии на застрояване с
червен цвят, котировки с черен и
червен цвят и показатели на режима на
застрояване със син цвят.
Във
връзка с гореизложените мотиви Съдът намира, че оспореният административен акт
е постановен в изпълнение на материалноправните разпоредби и в съответствие с
целта на закона, поради което следва да бъде потвърден.
Процесуалният
представител на ответника своевременно е претендирал съдебни разноски, които се
установиха в размер от 1080лв./ хиляда и осемдесет лева/ с включено ДДС,
съгласно приложен договор за правна защита и съдействие и списък на разноските,
дължими от жалбоподателя. С оглед установения размер на съдебните разноски
възражението за прекомерност на същите е неоснователно.
Мотивиран от горното и на основание чл.
215 ал.7 от ЗУТ във вр. с чл. 143 ал.3 от АПК Съдът
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Л.В.Ч., с ЕГН **********, с
адрес: ***, против Заповед № А-299 от 07.02.2022г. на Кмета на община Асеновград.
ОСЪЖДА Л.В.Ч., с ЕГН **********,
с адрес: ***, да заплати в полза на община Асеновград сумата в размер на 1080лв./
хиляда и осемдесет лева/.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаване на
съобщението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/