Решение по дело №101/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 187
Дата: 27 октомври 2021 г. (в сила от 16 юни 2022 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20217280700101
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№187/27.10.2021г.

27.10.2021г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   четвърти административен     състав

На осми октомври                                                        2021 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

 

Секретар  Велина  Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Стоянова

Административно дело № 101 по описа на 2021 година.

        За да се произнесе, взе предвид следното:        

        Производството по делото е  образувано  по жалба  на Д.Г.Д. *** и съдебен  адрес:***,   чрез адв. Д. А.  против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2020,  в частта от 4,07 ха  попадаща в  парцел с идентификатор 32264-176-1-1 с обща площ  от 12,20 ха в землището на с. И.,  община Б., област Ямбол.

       В жалбата се твърди, че заповедта в оспорената й част е незаконосъобразна, тъй като е издадена при неспазване на установената форма и при съществени нарушения на административно производствените правила и се прави искане да бъде отменена в посочената част с присъждане на направените в производството разноски.

       В съдебно заседание оспорващия, чрез пълномощника си адв.Д.  А. ***,  поддържа жалбата и направеното искане.

      Ответната страна - Министъра на земеделието, храните и горите, редовно призована изпраща представител гл.експерт с юридическо образование Ж. Ж., редовно упълномощен, който оспорва жалбата по съображения изложени в писмени бележки. Претендира отхвърляне на жалбата с присъждане на направените разноски.

      След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

        По делото не е спорно, че оспорващата Д.Г.Д.  е регистрирана с Уникален регистрационен номер (УРН) 601735 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) и има подадено Заявление за подпомагане за кампания 2020 с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/080620/98002, в което е включен и процесния парцел с идентификатор 32264-176-1-1 в землището на с. И.,  община Б..

     Във връзка със Заповед № РД 09-655 от 17.08.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове от ОДЗ – Ямбол е извършено организирането и провеждането на специализирани теренни проверки на място на физическите блокове, по изготвени от МЗХ списъци, съгл. приложена към заповедта Методика  за избор на референтни парцели(физически блокове) за теренна проверка, във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2020г. (Приложение 1) и одобрени Указания за извършване на специализираните теренни проверки на физически блокове за 2020г., неразделна част от заповедта (Приложение 2). Изборът на подлежащите за проверка физически блокове (ФБ) е извършен от МЗХГ, като причината, поради която са зададени за теренна проверка на конкретния  физически блок 32264-176 е  „OUT – Излизане от ДПП”.

      Специализираната  теренна проверка  е извършена от служители на ОДЗ Ямбол през м. 09. 2020 г., за резултата от която е съставен Протокол № 1/ ФБл:  32264-176 от 01.11.2020 г. 28.09.2020 г., с приложен снимков материал към същия. Протоколът е  подписан с електронни подписи от служителите, посочени в същите, като видно от данните, съдържащи се в приложения към преписката оптичен носител, служителите са имали валидни квалифицирани електронни подписи към датите на съставяне и подписване на протоколите. За физическият  блок, включващ  описания в жалбата парцел в протокола е посочен следния резултат от проверката: пасища и мери, за паша на животни,  неземеделска площ. Като  причина за недопустимост по  Наредба №2/26.03.2018 г. е посочено: чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; чл. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1, 2 и 4 - площта е  непригодна за земеделска дейност/заета от трайно недопустими елементи/нежелана растителност.

      Със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията /ЗА/ и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой ПДП за кампания 2020, като част от СИЗП. В заповедта са посочени срокът и начинът за подаване на възражения от земеделските стопани срещу обхвата на проекта на специализирания слой ПДП.

      Оспорващата  Д.Г.Д. *** с УРН 601735 е депозирала Възражение с peг. номер РД-12-02-1 от 04.01.2021г. до Областна дирекция „Земеделие”- Ямбол за кампания 2020 г., с което е удостоверила, че се е запознала с обхвата на проекта на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2020г., одобрен със Заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на министъра на земеделието и храните, и по-конкретно в частта, касаеща декларираните за подпомагане площи със Заявление за подпомагане с  УИН  28/080620/98002. Възражението е подадено чрез  ОДЗ-Ямбол до МЗХГ, като е посочено,че възразява срещу границите/начина на трайно ползване на тези цифрови географски данни и моли същите да бъдат преразгледани по отношение на физическите блокове, в които попада посочения в таблицата земеделски парцел 32264-176-1-1 в землището на с. И.,  община Б., за които е установено несъответствие между декларираната/12,20ха/ и недопустимата за подпомагане площ/4.07ха/.

       Със Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. издадена на осн. чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, Министърът на земеделието храните и горите е одобрил окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за Кампания 2020г. като част от Система за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, който е актуализиран за 2020г. чрез: дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2020 г.; отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) и  проверки на място по чл. 37, ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД 09-1023 от 15.12.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите. Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г.  е обнародвана в "Държавен вестник" – бр. 20 от 09.03.2021 г., а жалбата на Д. е депозирана директно в ЯАС с вх.№738/22.03.2021г.

       По делото е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. М.Д.З. със специалност "геодезия, фотограметрия и картография ", заключението по която е прието от съда като компетентно изготвено, обосновано и неоспорено от страните.

Заключението на вещото лице е изготвено след запознаване с приложената от МЗХГ преписка по издаване на оспорената Заповед № РД 09-155/23.02. 2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2020 в частта, относно парцел с идентификатор 32264-176-1-1,   представените данни на електронен носител - Протоколи от извършени теренни проверки на физически блокове в землището на с.И., общ.Б. : Протокол №1/ФБл: 32264-176 изготвен на дата 28.09.2020г., за извършена теренна проверка на дата 28.09.2020 г. и Протокол №1/ФБл: 32264-148 изготвен на дата 02.10.2020г., за извършена теренна проверка на дата 14.09.2020г. и 02.10.2020 г.) и направените снимки във физическите блокове по време на теренните проверки с GNSS-Qpad X5 устройство .

Чрез данните съдържащи се в раздел „Географска карта” в системата за електронни услуги СЕУ в сайта на ДФЗ, вещото лице констатира, че заявеният парцел 32264-176-1-1 е разположен в два физически блока : ФБ 32264-176 с НТП „Пасища мери ливади” (ПМЛ) и във ФБ 32264-148 с НТП „Храсти и затревени територии”(ХЗТ).

            От графичните данни в  раздел „Географска карта” в системата за електронни услуги СЕУ в сайта на ДФЗ, ВЛ констатира, че заявеният парцел 32264-176-1-1, съответства на ПИ (кадастрален имот) с идентификатор № 32264-880-073 по КККР за землището на с.И., общ.Б..

Чрез проверка на данните съдържащи се в системата за електронни услуги СЕУ в сайта на ДФЗ, раздел Публична справка, Справка за заявени кадастрални имоти, констатира данни за заявяването на този кадастрален имот  32264-880-073 през 2019 г. и 2020 г., е бил с една и съща площ от 12.20 ха и през двете кампании от Д.Д., а именно: Кадастрален имот 32264-880-073, площ-12,20 ха, Декларирано БЗС32264-135-1, кампания 2019, а за кампания 2020 Кадастрален имот 32264-880-073, декларирания БЗС 32264-176-1, 12.20 ха.

Вещото лице констатира, че заявеният парцел с идентификатор 32264-176-1-1 съответства на ПИ № 32264-880-073 по данни от КАИС на АГКК с площ 136 040 кв.м. ( 13,604 ха), Поземлен имот 32264.880.73, област Ямбол, община Б., с. И., м. Край село, вид собств. Общинска частна, вид територия Земеделска, категория 9, НТП Пасище, площ 136040 кв. м, стар номер 000073, Заповед за одобрение на КККР № РД-18-104/18.02.2020 г. на Изпълнителния директор на  АГКК.

Вещото лице извършва обследване на предоставените от МЗХГ данни от Протоколите за теренна проверка по физически блокове и данните в сайта на ДФЗ.  От данните в сайта на ДФЗ, съдържащи се в системата за електронни услуги СЕУ раздел Публична справка, Декларирани парцели с разлики спрямо слой „Площи допустими за подпомагане” и слой „Физически блокове” , установява, че справката за Декларирани парцели с разлики спрямо слой „Площи допустими за подпомагане” показва данните касаещи цялата площ извън слоя „ПДП” установена от теренната проверка, за декларирания парцел 32264-176-1-1, която е 4,07 ха.

            При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в срока по чл.149, ал.1 АПК. Разгледана по същество в допустимата й част жалбата се явява основателна по следните съображения:

 Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, СИЗП е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. В чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП е предвидено, че за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в СИЗП ежегодно се актуализират чрез: 1. дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната ЦОФК, и/или 2. отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в СИЗП специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г./.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 33а, ал. 2, изр. 1 от ЗПЗП, съгласно която разпоредба данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой ПДП, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите.

Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана, като в производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки и в протоколите от специализираните теренни проверки на процесните площи и в придружаващите ги снимки. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой, в какъвто смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд.

Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“  за Кампания 2020 е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по отношение на частта от 4,07 ха  попадаща в  парцел с идентификатор 32264-176-1-1 с обща площ  от 12,20 ха в землището на с. И.,  община Б..

От приетите доказателства по делото се установява, че   при извършване на специализираните теренни проверки на процесните физически блокове са направени снимки, чрез GPS, представени от ответника както на хартиен, така и на електронен носител. Снимките съдържат посока на заснемане, дата и час на заснемане и отразени координати от което  следва, че специализираните теренни проверки са извършени в изпълнение на изискванията на раздел VI от приложение № 2 към заповед № РД 09-655 от 17.08.2020 г. на министъра на земеделието и храните. Протоколите от извършените проверки са съставени и подписани от старши експерт в ОДЗ- Ямбол,  съгласувани са с гл. експерт от същата дирекция и са утвърдени  от директора на ОДЗ-Ямбол, т.е. същите са официални документи, но в случая тяхната доказателствена сила  е оборена, от представеното и прието заключение по назначената по делото  съдебно техническа експертиза на в. л. инж. М.З..

Както вече бе посочено по-горе в Протокол № 1/ ФБл:  32264-176 от 01.11.2020 г. 28.09.2020 г., с приложен снимков материал към същия, като  причина за недопустимост по  Наредба №2/26.03.2018 г. е посочено:чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи; чл. 2 и чл. 10, ал. 1, т. 1, 2 и 4 - площта е  непригодна за зем. дейност/заета от трайно недопустими елементи/нежелана растителност.

Вещото лице е направило анализ на всички приложени снимки към протокола  и е изготвило Приложение № 1 към заключението - цветна разпечатка на работната карта на теренна проверка на ФБ 32264-176 землище с. И. в М 1:2000, представена от МЗХГ, и при съобразяване на  посоките на заснемане е констатирал следното:

  Заявеният от ЗП Д.Г.Д.  с УРН 601735 и със Заявление за подпомагане за кампания 2020 с Уникален идентификационен номер (УИН)  28/080620/98002, парцел 32264-176-1-1 с площ 12,20 ха, попада в два физически блока : във ФБ 32264-176 с НТП (ПМЛ) и във ФБ 32264-148 с НТП (ХЗТ). Площта от 1,93 ха, която реално се намира в съседния западен ФБ 32264-148 е част от установената от МЗХГ „недопустима площ” от 4,07ха. - Следователно : разликата 4,07 ха – 1,93 ха = 2,14 ха е площ от декларирания парцел 32264-176-1-1 която се намира реално във ФБ 32264-176 (ПМЛ) и която е посочена, че е извън слоя „ПДП”. Площта на изток от очертания контур със син цвят във Работната карта за теренна проверка на ФБ 32264-176   до границата на ФБлок е 2,14 ха и тя е посочената като недопустима и е 2,14 ха, т.е. извън специализирания слой „ПДП”.

След нанасяне местата на измерените точки върху извадка от комбинираната „Географска карта” съдържащ контура на кадастрален имот с идентификатор № 32264-880-073, контура на ФБ 32264-176 (ПМЛ) и контура на ДПП (Приложение № 1.2.), е установено, че посоките на снимките в т.2. са направени към съседния силно захрастен ФБ 32264-187 (ХЗТ) от югоизток на ФБ 32264-176 (ПМЛ), а при т.7 - не е на лице силно захрастяване.

Следователно  за площта на югоизточния участък от проверявания ФБ 32264-176 (ПМЛ), направените изводи от проверяващите експерти не са обосновани за това, че площта е недопустима (НДП).

По данните от картната подложка от 2018 г. се вижда, че очертаният със син цвят контур в североизточната част на ФБ, огражда не толкова гъсто захрастяване, като там са направени следните снимки: в. т.3, т.4 и т. 5, т.6 и т. 8  - всичките са посочени като (НДП) – с червен цвят.  След нанасяне местата на измерените точки върху извадка от комбинираната „Географска карта” съдържащ контура на кадастрален имот с идентификатор № 32264-880-073, контура на ФБ 32264-176 (ПМЛ) и контура на ДПП, е установено, че при т.3 - посоките на снимките са направени към съседния силно захрастен  ФБ 32264-187 (ХЗТ) от югоизток на ФБ 32264-176 (ПМЛ), а снимките в т.4, т.5 и т.6 са с посоки към ФБ 32264-148 (ХЗТ) - захрастени площи извън контура на проверявания ФБ, като това се вижда от отразените посоки в снимките.

Следователно и   за площта на този североизточен участък от проверявания ФБ32264-176 (ПМЛ), направените изводи от проверяващите експерти, не са достатъчно обосновани, че площта е недопустима (НДП).

Следва да се посочи, че с оглед изложеното напълно основателно е било възражението  подадено от Д.Г. *** до МЗХГ, в което посочва, че възразява срещу границите/начина на трайно ползване на тези цифрови географски данни и моли същите да бъдат преразгледани по отношение на физическите блокове, в които попада посочения в таблицата земеделски парцел 32264-176-1-1 в землището на с. И.,  община Б., за които е установено несъответствие между декларираната/12,20ха/ и недопустимата за подпомагане площ/4.07ха/.

Крайния извод на вещото лице е, че площта на заявения парцел 32264-176-1-1, е почистена от храсти и треви и представлява добре поддържана площ с НТП (Пасища и мери за паша на животни), отговаряща на изискванията на чл.8 ал.1 т.2 и е допустима за подпомагане по смисъла на  чл.8, ал.2 от Наредба № 2 от 26.03.2018г. Съгласно  чл. 8, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, постоянно затревените площи според начина им на ползване са: 1. постоянни пасища за паша на животни – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за паша; 2. ливади за косене – площи с плътна тревна покривка, които се ползват за добив на сено/сенаж чрез косене. Съгласно чл. 8, ал. 2 от тази наредба допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0, 5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.        

   Оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени: частта от 4,07 ха  попадаща в  парцел с идентификатор 32264-176-1-1 с обща площ  от 12,20 ха в землището на с. И.,  община Б., област Ямбол. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда в настоящото производство.При този изход на делото  своевременно направеното от процесуалния представител на оспорващия искане за присъждане на разноски  е основателно.  Ответникът следва да заплати на Д.Г.Д.  направените в производството разноски в размер на 910/ деветстотин и десет/ лева, от които 10 лева внесена държавна такса, 400 лева за изготвяне на експертиза и 500 лева  адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие серия А № 88005 от 17.03.2021г. 

   Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  ЯАС, четвърти административен състав

                                Р   Е   Ш   И:

 

         ОТМЕНЯ по жалба на  Д.Г.Д. *** и съдебен  адрес:***,   чрез адв. Д. А.  Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021г. на Министъра на земеделието, храните и горите за одобрение на окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ (ПДП) за Кампания 2020,  в частта от 4,07 ха  попадаща в  парцел с идентификатор 32264-176-1-1 с обща площ  от 12,20 ха в землището на с. И.,  община Б., област Ямбол.

ВРЪЩА преписката на министъра на земеделието, храните и горите в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Министерството на земеделието, храните и горите да заплати на Д.Г.Д. *** и съдебен  адрес:***,   чрез адв. Д. А.  със съдебен  адрес:***6, разноски по делото в размер на 910/деветстотин и десет/ лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.   

 

 

 

 

                                                                  СЪДИЯ:/п/не се чете