Решение по дело №1053/2022 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 78
Дата: 16 март 2023 г.
Съдия: Ели Георгиева Скоклева
Дело: 20221510201053
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 78
гр. Дупница, 16.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, I-ВИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на осми февруари през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Ели Г. Скоклева
при участието на секретаря Деа Д. Иванова
като разгледа докладваното от Ели Г. Скоклева Административно
наказателно дело № 20221510201053 по описа за 2022 година
„ТЕЦ – Бобов дол“ АД, със седалище и адрес на управление: с. Големо
село, общ. Бобов дол, област Кюстендил, ЕИК: *********, представлявано от
Л. В. С. – Изпълнителен директор, обжалва наказателно постановление
№301/21.12.2021 г. на Директора на „Регионална инспекция по околната среда
и водите“ – гр. София, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 162, ал. 1 от
ЗООС, е наложил на „ТЕЦ – Бобов дол“ ЕАД, имуществена санкция в размер
на 100 000 (сто хиляди) лева. Излага доводи за незаконосъобразност и моли
същото да бъде отменено или намален размера на санкцията.
Представителя на АНО излага съображения за неоснователност на
жалбата и пледира НП да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в
контекста на правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от
фактическа и правна страна следното:
Със Заповед № Д- 03/16.08.2021 г. на Директора на РИОСВ – София е
наложена принудителна административна мярка (ПАМ) на „ТЕЦ – Бобов
дол“ АД за спиране на производствената дейност на дружеството, извършвана
само и единствено чрез експлоатацията на ЕК 1 с номинална електрическа
мощност 210 MWe и ЕК 2 с номинална електрическа мощност 210 MWe,
1
представляващи част от „Горивна инсталация за производство на
електрическа енергия“ към „ТЕЦ – Бобов дол“. С писмо с изх.№
7553/17.08.2021 г. на дружеството е указано, че в срок от 3 (три) календарни
дни от датата на получаване на писмото следва да осигури техническа
възможност, обезпечаваща пломбирането на ЕК 1 и ЕК 2, чрез поставяне на
пломби на крановете за подаване на гориво (мазут) към горелките.
Писмото е заведено в деловодството на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД с вх. №
1900/17.08.2021 г. В отговор в РИОСВ – София е постъпило писмо, с вх. №
16008/19.08.2021 г. от „ТЕЦБобов дол“ АД, с което се иска удължаване на
посочения тридневен срок. Искането не е уважено.
Във връзка с горепосоченото на 23.08.2021 г. е извършена проверка,
отразена в Протокол № 27/23.08.2021 г., в деловодната система на РИОСВ-
София, при която е установено, че „ТЕЦ-Бобов дол“ АД не е предоставило
информация (уведомление) в инспекцията за осигуряване на техническата
възможност за поставяна на пломби на крановете. В следствие на това, на
24.08.2021 г. във връзка с изпълнение на Заповед № Д03/16.08.2021 г., в с.
Големо село, община Бобов дол, екип в състав: Р. В. - старши експерт в отдел
ККФОС, Б. М. - мл. експерт в отдел „ККФОС“, С. *** – гл. експерт в отдел
ККФОС, участвали са *** и *** Д., в качеството им на старши инспектор към
РУ „Бобов дол“, в присъствието на *** –зам. директор към „ТЕЦ-Бобов дол“
ЕАД, *** – главен еколог в „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД“ и *** – инженер
производство към „ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД“, извършили извънредна проверка
на мястото на площадката. По време на извършването на проверката е
констатирано, че работят ЕК1 и ЕК 3, а ЕК 2 не работи. Изискано е указване
на съдействие за поставяне на пломби на крановете за подаване на гориво
мазут. Операторът отказал да осигури достъп и съдействие за изпълнение на
заповедта на директора на РИОСВ – София за поставяне на пломби на
крановете за подаване на гориво (мазут) към горелките на ЕК 1 и ЕК 2 към
обект „ТЕЦ- Бобов дол, включващо спиране на работещия ЕК 1 и физически
достъп до ЕК 1 и ЕК 2. За направените констатации е съставен Констативен
протокол № ККФОС-РВ11/24.08.2021 г. в който подробно е описана
установената фактическа обстановка.
С горе описаното е прието, че с това свое деяние „ТЕЦ-Бобов дол“ АД, е
нарушило чл. 149, ал.3, във връзка с чл. 162, ал.1 от Закона за опазване на
2
околната среда. На 26.08.2021 г. въз основа на установеното актосъставител Р.
В. - ст. експерт в отдел ККФОС при РИОСВ –София, в присъствието на
свидетели Б. М. и С. ***, съставила, АУАН, в който приела, че „ТЕЦ-Бобов
дол“ ЕАД е нарушило чл. 149, ал.3 във връзка с чл. 162, ал. 1 от ЗООС. Актът
е предявен и подписан на 26.08.2021 г. от Л. С. с отбелязване, че възражения
ще бъдат депозирани в установения от закона срок.
В срока по чл. 44 от ЗАНН не са постъпили писмени възражения. Въз
основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното НП, с което
на основание чл.149, ал.3, вр. чл.162, ал. 1 от ЗООС, ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД е
санкционирано с имуществена санкция в размер на 100 000 лв.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи: По допустимостта на жалбата: Жалбата е с правно основание
чл. 59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от
легитимиран субект (срещу който е издадено атакуваното НП), при наличие
на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд (по
местоизвършване на твърдяното нарушение), поради което е процесуално
допустима. Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.
При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление
съдът не констатира процесуални нарушения от категорията на съществените,
които да налагат отмяна на санкционния акт. Административнонаказателното
производство е образувано и срещу нарушителя е повдигнато
административнонаказателно обвинение въз основа на АУАН, който е
съставен от компетентен орган. Обжалваното НП е издадено от Директора на
РИОСВ-София, в кръга на правомощията му по закон, с оглед нормата на
чл.168 от ЗООС. АУАН и обжалваното НП са съставени законосъобразно и
съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е
пълно и ясно описано, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при
които е било извършено, както и доказателствата, които го подкрепят,
индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от
жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация,
като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да
ограничава правото на защита на нарушителя, да опорочава атакуваният акт и
да налага неговата отмяна. Спазени са давностните срокове по чл. 34 от
3
ЗАНН, касаещи съставяне на акта и издаване на НП.
В хода на съдебното следствие, при преценка на цялата доказателствена
съвкупност, се установяват достатъчно данни за извършено деяние, с което
ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД е нарушило разпоредбата на чл.149, ал.3, вр. чл.162,
ал. 1 от Закона за опазване на околната среда. Разпоредбата на чл.149, ал.3от
ЗООС сочи, че операторът на инсталацията е длъжен да осигурява незабавен
достъп и да оказват съдействие на органите по чл. 148, ал. 3 за всички обекти
и територии за извършване на проверка, за измерване или за вземане на проби
от настоящи или потенциални източници на замърсяване и/или увреждане на
околната среда.
Съдът намира за установени всички съставомерни по нарушението
факти. Безспорно ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД има качеството на оператор на
инсталация по смисъла на §1, т.43 от ДР на ЗООС. Със Заповед № Д-
03/16.08.2021 г. на Директора на РИОСВ – София е наложена принудителна
административна мярка (ПАМ) на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД за спиране на
производствената дейност на дружеството, извършвана само и единствено
чрез експлоатацията на ЕК 1 с номинална електрическа мощност 210 MWe и
ЕК 2 с номинална електрическа мощност 210 MWe, представляващи част от
„Горивна инсталация за производство на електрическа енергия“. С писмо с
изх.№ 7553/17.08.2021 г. на дружеството е указано, че в срок от 3 (три)
календарни дни от датата на получаване на писмото следва да осигури
техническа възможност, обезпечаваща пломбирането на ЕК 1 и ЕК 2, чрез
поставяне на пломби на крановете за подаване на гориво (мазут) към
горелките. В отговор в РИОСВ – София е постъпило писмо от „ТЕЦ- Бобов
дол“ АД, с което се иска удължаване на посочения тридневен срок. Искането
не било уважено. Във връзка с горепосоченото на 23.08.2021 г. била
извършена проверка в деловодната система на РИОСВ- София, при която
било установено, че „ТЕЦ-Бобов дол“ АД не е предоставило информация
(уведомление) в инспекцията за осигуряване на техническата възможност за
поставяна на пломби на крановете. В следствие на това, на 24.08.2021 г.
експерти от РИОСВ – София, извършили извънредна проверка на мястото на
площадката. По време на извършването на проверката е констатирано, че
работят ЕК1 и ЕК 3, а ЕК 2 не работи. Изискано е указване на съдействие за
поставяне на пломби на крановете за подаване на гориво мазут. Операторът
отказал да осигури достъп и съдействие за изпълнение на заповедта на
4
директора на РИОСВ – София за поставяне на пломби на крановете за
подаване на гориво (мазут) към горелките на ЕК 1 и ЕК 2 към обект „ТЕЦ-
Бобов дол, включващо спиране на работещия ЕК 1 и физически достъп до ЕК
1 и ЕК 2. За направените констатации е съставен Констативен протокол №
ККФОС-РВ-11/24.08.2021 г. в който подробно е описана установената
фактическа обстановка. При тези данни категорично се налага извода, че
„ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД е нарушило чл. 149, ал.3 във връзка с чл. 162, ал. 1 от
ЗООС, като не е осигурило необходимото съдействие на проверяващите
органи във връзка с изпълнение на издадената Заповед № Д03/16.08.2021 г. на
Директора на РИОСВ – София.
Административнонаказващият орган правилно и законосъобразно е
приложил съответната санкционна разпоредба на чл.164, ал.1 от ЗООС, като е
взел предвид, че осъществяването на нарушението е било установено по
безспорен начин. При индивидуализацията на наказанието е съобразил
тежестта на извършеното нарушение, неговата обществена опасност,
цялостното поведение на жалбоподателя в хода на
административнонаказателното производство и е определил наказанието, а
именно „имуществена санкция” в размер на 100 000 (сто хиляди) лева, в
съответствие с чл.27, ал.2 от ЗАНН.
Фактическите обстоятелства, установени по повод на настоящото
нарушение, не сочат на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
Конкретното нарушение засяга значимите обществени отношения, които се
защитават с установяване на строго формален, но необходим режим за
осъществяване на дейности, имащи съществено значение за опазване живота
и здравето на членовете на обществото, както и на чистота на заобикалящата
ни среда. Съдът счита, че следва да се отчитат е целите по чл.2 от ЗООС и
спазването на принципите за опазването на околната среда по чл. 3 от ЗООС.
Не без значение за формиране извод за липса на предпоставки за
квалифициране на случая като маловажен е и обстоятелството, че въпреки
знанието за нарушаване конкретното условие на КР, за което на дружеството
–жалбоподател -„ТЕЦ-Бобов дол“ ЕАД“, в качеството му на оператор не е
изпълнило условие от комплексно разрешително и е изпуснало
неорганизирани емисии. Изложеното до тук е достатъчно за съда да приеме,
че разпоредбата на чл.28 от ЗАНН е неприложима към обсъждания казус.
5
С оглед изложеното, съдът намира, че обжалваното НП е правилно и
законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
Водим от горните, съдът


РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 301/21.12.2021 г.,
издадено от директора на РИОСВ – София, с което на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД,
със седалище и адрес на управление: с. Големо село, общ. Бобов дол, обл.
Кюстендил, ЕИК: *********, представлявано от Л. В. С. – Изпълнителен
директор, на основание чл. 53, от ЗАНН и чл. 162, ал.1 от Закона за опазване
на околната среда и водите, е наложено административно наказание –
имуществена санкция в размер на 100 000 (сто хиляди) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС- Кюстендил в
14-дневен от получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
6