№ 3819
гр. София, 23.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и пети юни през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ДИЛЯНА П. ЦВЕТАНОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20251110206772 по описа за 2025
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на П.
М. Б. срещу електронен фиш на СДВР № К *** - за налагане на глоба
за нарушение , установено с автоматизирано техническо средство , с
който на основание чл. 182 ал.4 вр. 1 т.2 ЗДвП за нарушение на чл. 21
ЗДвП , установено с автоматизирано техническо средство, на
жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер
на 100 лв. .
С жалбата се претендира отмяна на наложеното наказание глоба
поради допуснати процесуални нарушения при налагането му ,
ограничаващи правото на защита на жалбоподателя . Поддържа се , че
за същото нарушение има издаден друг ел. фиш .
СДВР в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт .
Представителят изразява становище за неоснователност на
жалбата със съображения в писмени бележки .
1
Съдът, след като обсъди доводите на страните и доказателствата по
делото , прие жалбата за неоснователна.
По отношение на фактите по делото:
На посочените в обжалвания електронен фиш дата и час
жалбоподателят управлявал автомобил рег. номер *** в София
по бул. Цар Борис 3 и в района при номер 509 на булеварда при
разрешена за населеното място с пътен знак максимална скорост от
50 км.ч. – автомобилът се движел със скорост от 67 км.ч . Скоростта на
движение и регистрационния номер на автомобила , мястото и точните
дата и час на нарушението били заснети и отчетени с автоматизирано
техническо средство по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата -
мобилна система за видеоконтрол с радар с удостоверени по делото
техническа изправност и одобрение за ползване като средство за
измерване. Извършена била допълнителна проверка в
информационната система на МВР , при която контролните органи
установили , че за същото по вид нарушение срещу жалбоподателя има
издаден и предходен електронен фиш № К *** , влязъл в сила на
20.08. 2024г.
Въз основа на данните от техническото средство и от
информационната система на МВР и данните за регистрацията на
автомобила на името на жалбоподателя като собственик на МПС
срещу жалбоподателя е издаден обжалваният електронен фиш.
По отношение на доказателствата по делото :
Изложеното се установява от непротиворечив доказателствен
материал - редовно съставения съгласно изискванията на чл. 189 ал.4
2
ЗДвП електронен фиш, справката по чл. 188 ал.1 ЗДвП , сочеща
жалбоподателя за регистриран собственик на процесния автомобил,
приложената към преписката снимка от паметта на автоматизираното
техническо средство за отчетената скорост и регистрационния номер
на автомобила , представляваща съгласно чл. 189 ал.15 ЗДвП веществено
доказателствено средство в административнонаказателното
производство , протокола за използване на автоматизирано техническо
средство за контрол на скоростта по чл. 10 ал.1 от Наредба № 8121з-
532 , доказателство за разположението на уреда и мястото на
заснемане на нарушението по чл. 10 ал.3 от Наредба № 8121з-532 ,
удостоверение от информационната система на МВР за влезлия в
сила предходен електронен фиш , удостоверението от Българския
институт по метрология за одобрението за използване на техническото
средство по обжалвания електронен фиш като средство за измерване и
удостоверението за техническата изправност на техническото средство .
От приобщеното по делото удостоверение за техническа изправност на
техническото средство е видно, че редуцирането на скоростта от 70 км.
ч. , отчетена в паметта на техническото средство , на 67 км.ч. е в
съответствие с посочената в удостоверението допустима грешка при
измерване на скоростта с техническото средство.
По отношение на правната страна :
Съгласно чл. 189 ал.4 ЗДвП в редакцията на закона към датата на
нарушението по ел. фиш / ДВ бр. 54/17 г. / - при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
3
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане..
Съгласно пар. 6 т. 63 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП и
чл. 39 ал.4 ЗАНН електронният фиш представлява електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи , а съгласно чл. 189 ал.11 ЗДвП -
влезлият в сила електронен фиш има силата на влязло в сила
наказателно постановление.
Според указанията в ТР № 1/ 2014 г. на ВАС , т. д. № 1/2013 г и
чл. 32 ал. 2 от Конституцията на РБ , чл. 39 ал.4 ЗАНН и чл. 165 ал.
2 т. 6 и т. 7 ЗДвП - използването на заснемащи технически средства при
осъществяването на контрола за спазването на правилата за движение е
позволено, то повишава сигурността при движението по пътищата и
осигурява висока степен на достоверност на резултатите на контрола ,
като за обезпечаване постигането на тези цели използването на
записващи технически средства трябва да се извършва при спазването
на определени изисквания и процедура , указващи условията за
упражняване на правомощията на контролните органи на МВР .
В съответствие с чл. 165 ал.2 т. 7 и т. 8 ЗДвП / ДВ бр. 54 от 2017 г.
, в сила от 05.07. 2017г. / към процесния по делото период за
контролните органи на МВР изрично е предвидено правото да
извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата и да установяват нарушенията на тези правила , като
използват технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство и автомобили, оборудвани със мобилни
средства за аудиозапис и видеозаснемане и на осн. чл. 165 ал.3 ЗДвП
условията и редът за използването на автоматизираните технически
средства и системи за контрол на правилата за движение са определени с
4
наредба на министъра на вътрешните работи.
Според чл. 10 от приетата на осн. чл. чл. 165 ал.3 ЗДвП Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата
за движение по пътищата за всяко използване на мобилно автоматично
техническо средство за контрол се попълва протокол съгласно
приложението към чл. 10 от Наредбата . Протоколът се попълва при
всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във
време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на
контролирания участък. При работа с временно разположени на участък
от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на
скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се
съпровожда със снимка на разположението на уреда.
Съобразно установеното по делото съдът прие, че обжалваният
електронен фиш следва да бъде потвърден, тъй като при извършената
от съда проверка се установи, че електронният фиш е издаден в
съответствие с изискванията на ЗАНН и ЗДвП по отношение
необходимото съдържание на електронното изявление и сроковете за
съставянето му и при издаването му не са допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, налагащи отмяна или изменение на
електронния фиш .
Съгласно чл. 21 /1/ и /2 / ЗДвП - водачите на ППС са задължени да
съобразяват скоростта на движение на управляваните от тях превозни
средства с максимално разрешената за населеното място . С оглед на
това и установеното по делото, че, въпреки забраната за движение в
населено място със скорост над 50 км.ч. , жалбоподателят управлявал
автомобил със скорост от 17 км.ч. над допустимата –
законосъобразно с обжалвания електронен фиш е прието за
установено извършено административно нарушение по чл. 182 /1/ т.2
ЗДвП , предвиждащ към датата на извършване на нарушението
наказание глоба от 50 лв. за нарушаване в населено място на забраната
по чл. 21 ал.1 и ал.2 ЗДвП със скорост от 11 - 20 км.ч..
Съобразно установеното по делото от представеното подписано
5
удостоверение от информационната система на СДВР , че за същото
по вид нарушение срещу жалбоподателя има издаден и предходен
електронен фиш № К *** , влязъл в сила на 20.08. 2024г.,
законосъобразно с обжалвания електронен фиш нарушението е
квалифицирано като повторно по смисъла на чл. 182 ал.4 ЗДвП и
ДР ЗДвП пар.6 т. 33 и жалбоподателят е санкциониран с
наказанието , предвидено за нарушението по чл. 182 /1/ т.2 ЗДвП , в
удвоен размер .
За неоснователни съдът прие възраженията за това , че
обжалваният електронен фиш е издаден в нарушение на чл. 17
ЗАНН . Действително установено е , че за същото нарушение има
генериран и втори ел. фиш № *** , но от постъпилото при образуване
на делото удостоверение от ръководител при ОПП СДВР и
представеното подписано удостоверение от информационната система
на СДВР е видно , че ел. фиш № *** е издаден втори поред и
анулиран при установената грешка за издаването му .
Съдът прие за опровергани от обсъдените материали и
възраженията , че видът на автоматизираното техническо средство не е
установено .
За неоснователни съдът прие и възраженията за нарушено
право на защита, тъй като във връчения на жалбоподателя електронен
фиш е изложено описание на обстоятелствата от значение по делото ,
индивидуализиращи в пълна степен нарушението, за което се налага
административна отговорност , поради което несъстоятелни са
възраженията , че жалбоподателят не е могъл за разбере кое е
нарушението и основанието за административното наказване.
По отношение на разноските :
На осн. чл. 63д ЗАНН , чл. 143 ал.3 АПК и Тълкувателно
6
решение № 3 / 2010 г. на ВАС, т. д. № 5/2009 г., в тежест на
жалбоподателя следва да се възложи заплащането на разноски за
възнаграждение за участие на юрисконсулт на административно-
наказващия орган по делото в съответствие с чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ - в минимален размер 80лв. .
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш на СДВР № К *** - за
налагане на глоба за нарушение , установено с автоматизирано
техническо средство , с който на основание чл. 182 ал.4 вр. 1 т.2 ЗДвП
на жалбоподателя П. М. Б. е наложено административно наказание
глоба в размер на 100 лв. .
ОСЪЖДА П. М. Б. да заплати в полза на СДВР сумата
от 80 лв. - разноски за участие на юрисконсулт по делото .
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за постановяването му пред Адм. съд – гр. София .
Районен съдия :
7
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8