Р Е
Ш Е Н
И Е № 817
гр. Сливен, 06.08.2020
год.
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, гражданско
отделение, І - ви граждански
състав в съдебно заседание на седми юли през
две хиляди и двадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЖИВКА
КИРИЛОВА
при секретаря АЛБЕНА ВАСИЛЕВА, като разгледа докладваното
от председателя гр. дело № 4563/2019
г. на СлРС, за да се произнесе, съобрази следното:
Предявен
е иск с правно основание чл. 178,
ал. 1, т. 3 във вр. с чл. 187 от ЗМВР, във вр. с чл. 19, ал. 2 от ЗИНС, чл. 86, ал. 1 от ЗЗД и
инцидентен иск с правно основание чл. 26, ал. 1 от ЗЗД.
Производството е образувано по искова молба на Г.Д.Я. *** против Областна
дирекция на МВР, с която са предявени в условията на обективно кумулативно
съединяване искове с правна квалификация:
чл. 187, ал. 5, т.2 от
ЗМВР – допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 1000
лв. за общо 200 часа в периода от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г., ведно със
сумата от 100,00 лв., представляваща мораторна лихва
върху всяко вземането считано от момента на възникването му до 01.07.2019 г.,
какво и законната лихва върху главницата до окончателното изплащане на сумите.
В исковата молба се твърди, че Г.Я. е
държавен служител, на длъжност полицай в ОД на МВР - Сливен, е местоизпълнение на служебните си задължения в
териториалната структура на ответника – РУ -
Сливен, като осъществява служебните си задължения на сменен режим по
предварително утвърден месечен график на смените.
Сочи, че работното му
време се изчислява в часове за отчетен период, който в настоящия исков период -
01.07.2016 г. до 30.09.2016 г., е бил едномесечен, а от 01.10.2016 г. до края
на исковия период е бил тримесечен, съгласно актуалната редакция на чл.187.
ал.3 от ЗМВР, а нормата му работно време е 8 часа дневно и 40 часа седмично при
5-дневна работна седмица, като ал.5, т.2 от чл. 187 от ЗМВР предвижда, че
извънредния труд на служителите работещи на смени при сумирано работно време се
компенсира с допълнително възнаграждение за извънреден труд, което в ал. 6 е
определено да се изчислява с 50 % увеличение върху основното възнаграждение на
държавния служител.
Ищецът твърди, че през исковия период, ответникът не е изчислявал правилно
работното време, като не включвал към работните му часове при сумирането им за
отчетния период, онези от тях, които се получават от превръщане на нощните
часове от нощните му смени в дневни такива с коефициента, изразяващ
съотношението между нормалната продължителност на дневното работно време към
нощното такова - 1.143 /или 8/7/. Това е довело до ощетяване на ищеца, тъй като
тези неотчетени работни часове се явяват извънреден труд, който не бил отчетен
и заплатен от работодателя му, тъй като часовете труд. които полагал по график
ежемесечно са били направени по данни на ищеца така. че да покриват нормата му
работно време за съответния период, а нейното надхвърляне води до натрупване на
труд над установеното работно време, т.е. до извънреден труд.
Твърди също, че в процесния исков период, състоящ се от месеци и
тримесечия, има незаплатен извънреден труд, в резултат на това, че нощните
часове труд не били преизчислени в дневни за целите на сумираното изчисляване
на работното време при работа на смени, който последния определя общо на 200
часа за исковия период, за които счита, че има право на допълнително
възнаграждение за извънреден труд в общ размер на 1200 лева за исковия период,
изчислени с 50% увеличение върху основното му месечно възнаграждение.
Също така ищецът претендира и обезщетение за забава върху всяко от
възнагражденията за извънреден труд в исковия период, като според него
ответникът е изпаднал в забава по отношение на претендираните възнаграждения за
извънреден труд, тъй като е следвало да му бъдат платени със заплатата за
месеца, следващ отчетния период на полагане на извънредния труд. По данни на
ищеца ответникът му изплаща месечната заплата в края на месеца, до 25 число на
същия, като настъпва и забавата на ответника за всяко вземане за възнаграждение
за извънреден труд, което не е било отчетено, начислено и изплатено. Общия
размер на всички мораторни лихви върху всички
неизплатени възнаграждения за извънреден труд, ищецът определя на 100 лева за
целия исковия период.
Постъпилата е допълнителна молба с вх.№ 21599/10.10.2019
г. от пълномощника на ищеца, уточняваща петитума на исковата молба, в която
поради допусната техническа грешка, моли главният иск за извънреден труд да се
счита предявен в размер на 1200 лв., а началната дата на исковия период да се
счита 01.07.2016 г.
Моли съда да постанови решение, с
което да осъди ответната страна да
заплати на ищеца сумата от 1 200 лева /хиляда и двеста лева/, представляваща сбор от
допълнителните възнаграждения за общо 200 часа извънреден труд, положен от
ищеца в периода 01.07.2016 г. - 30.06.2019 г., ведно със сумата от 100 лева,
представляваща сбор от мораторните лихви върху всяко
вземане за допълнително възнаграждение за извънреден труд в исковия период от
възникването му /от 26-то число на месеца, следващ всеки отчетен период в
исковия такъв/ до 01.07.2019 г., както и законната лихва върху цялата главница
от предявяване на исковата молба в съда до окончателното изплащане на сумите.
Моли да бъде назначена
съдебно-икономическа експертиза, която след като се запознае с всички събрани
по делото доказателства и при необходимост извърши допълнителни справки при
ответника, да отговори на поставените в исковата молба въпроси.
Претендира за
направените по делото разноски.
В срока за отговор по чл. 131 от ГПК ответната страна е
представила такъв, като счита, че предявените осъдителни искове са неоснователни и
недоказани.
Счита за неоснователно
искането на ищеца за превръщане на положеният нощен труд в дневен с коефициента
1,143 и зачитането му в този смисъл за извънреден труд, тъй като правилото за
превръщане на нощните часове в дневни е с цел да се определи така
възнаграждението на работника или служителя, че когато той работи 7 часа през
нощта, да получава трудово възнаграждение за 8 часа, в каквато насока е и
становище на МТСП, обективирано в писмо с изх.
№94-НН-198/29.08.2011 г. (публикувано в правноинформационна
система Ciela), като в тези случаи работникът или
служителят не работи извънредно. Преизчисленията на
нощните часове в дневни и съответно разликата при преобразуването им е
регламентирано в чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на
работната заплата и представлява допълнително трудово възнаграждение по смисъла
на същата Наредба, която е неприложима в конкретния случай. Сочи, че ищецът в
настоящото производство е държавен служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1
от ЗМВР, той не е в трудово правоотношение по смисъла на КТ с ответника и по
отношение на него са приложими разпоредбите на специалния закон ЗМВР. По
отношение на държавните служители в МВР разпоредба подобна на разпоредбата на
чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ през процесния период не е съществувала и не съществува и
понастоящем. Уредбата се съдържа в ЗМВР, като приложението на Кодекса на труда
и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение е изключено с
разпоредбата на чл. 187, ал. 9, съгласно която редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи.
Сочи също, че въз основа
на законовата делегация е приета Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за
организацията и разпределяне на работното време на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи, отчитането му и компенсиране на работата
извън установеното работно време (обн. ДВ. бр. 60 от
02.08.2016 г.), като тази наредба не урежда по-кратка продължителност на работното
време през нощта, поради което няма основание за превръщането на нощните часове
в дневни по посочения в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ начин.
Твърди, че специалният
закон - ЗМВР не предвижда за исковия период възможност за преизчисляване на
часовете полаган нощен труд в дневен, с даден коефициент за установяване
размера на полагания от служителите извънреден труд, следователно не се следва
заплащане на допълнително възнаграждение за положен в същия период нощен труд.
В случая не може да се приеме на това основание, че става дума за празнота в
Закона за МВР, тъй като такава няма. В разпоредбите на чл. 178 и 179 от ЗМВР
изчерпателно са изброени видовете допълнителни възнаграждения за държавните
служители в МВР, като има изрично препращане към наредби, издавани от министъра
на вътрешните работи. В ЗМВР се съдържат конкретни норми по въпросите относно
образуването на работната заплата на държавните служители в МВР, относно
видовете допълнителни възнаграждения, относно работното време и начина на
отчитането му и т. н., които норми са в отклонение от общата уредба на КТ и са
наложени от естеството на обществените отношения, които урежда. В случаите, в
които законодателят е искал да препраща към други закони, той го е посочил
изрично, но тук липсва препратка.
Сочи, че разпоредбата на
чл. 179. ал. 1 от ЗМВР предвижда заплащане на допълнително възнаграждение за
полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч. Конкретно положените часове
нощен труд от ищеца за исковия период са компенсирани с допълнително
възнаграждение, съгласно заповедите на министъра на вътрешните работи, относими
към същия период.
Сочи
също, че за нощния труд на държавните служители в МВР, предвиден и уреден в чл.
187, ал. 1 и 3 от ЗМВР, разпоредбата на чл. 9 от НСОРЗ е непригодна за
прилагането й към държавните служители в МВР. Не са налице нейните
предпоставки: 1) подневно отчитане на работното
време; 2) работа на смени; 3) продължителност на нощно работно време, по-малка
от продължителността на дневното; 4) трудово възнаграждение, заработено по
трудови норми. Само при кумулативното наличие и на посочените четири необходими
предпоставки може да се въвежда увеличение с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, като от
посочените предпоставки, две от тях - по т.3 и 4 не са налице. В чл. 187, ал. 1
и 3 от ЗМВР дневното и нощното работно време са с една и съща продължителност
от 8 часа, не е налице и работа по трудови норми за определяне на
възнаграждението по чл. 247 и 250 от КТ.
Сочи, че за служителите
в МВР коефициентът е 1 (единица), тъй като
при полагането на труд през нощта между 22 и 06 часа, работните часове
не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. При това
положение, ако се превърнат нощните часове в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното (т.е. 8 часа) и
нощното работно време (също 8 часа, съобразявайки чл. 187, ал. 3 от ЗМВР),
установени за подневно отчитане на работното време в
ОДМВР Сливен, се получава 8/8 или коефициентът е
равен на 1 (единица).
Твърди също, че ако все
пак се приеме, че нощният труд следва да бъде преобразуван с посочения
коефициент, то получената разлика в часовете в никакъв случай не би могло да се
твърди, че представлява извънреден труд, тъй като такъв реално не е бил
положен. Разпоредбата на чл. 21, ал. 1, изр.второ от Наредба №
81213-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време е категорична, че „Часовете положен труд извън редовното работно време се
отчитат ежемесечно в часове за месеца, в който са положени”. Нормотворецът е категоричен, че трудът следва да е
„положен”, т.е. реално полицейският служител да е извършвал служебна дейност,
като никъде не се посочва „преобразуван с коефициент 1,143“, като второ
абсолютно условие е полагането да е станало във времеви период, различен от
редовното работно време - в случая 8 часа (22,00 до 6,00 ч.). Сочи, че ищецът
не е положил труд над тези 8 часа, а ако е така то положеният труд е
документиран, а ищецът - компенсиран.
Оспорва и акцесорния иск за мораторна
лихва, както по отношение на неговия размер, така и по отношение на
определената и посочена в исковата молба начална дата - 26-то число на месеца,
за който се дължи трудовото възнаграждение на ищеца за съответния отчетен период.
Датата 25-ти на съответния месец не е крайна такава за изплащане на трудовите
възнаграждение на служителите, защото не е фиксирана в законовите, подзаконови
или вътрешноведомствени актове на МВР и в този смисъл ответникът не изпада в
забава на следващия ден.
С протоколно определение от 28.11.2019 г. съдът е оставил исковата молба
без движение, като е указал на пълномощника на ищцовата страна в двуседмичен
срок да отстрани нередовностите в нея, като конкретизира петитума на исковата
молба, досежно предмета на производството – главния иск, от какво произтича
претенцията за извънреден труд.
В изпълнение на дадените указания за отстраняване на нередовности,
с молба вх. № 26253/11.12.2019 г. пълномощника на ищеца е посочил, че
основанието на иска е положен неотчетен и незаплатен извънреден труд по
тримесечия в исковия период, като претенцията е за всеки час извънреден труд,
който по някаква причина не е заплатен на ищеца за всяко от тримесечията в
исковия период.
Счита, че въпреки разделението на положения извънреден труд в Наредбата на
МВР за организацията и разпределението на работното време от 2016 г., на такъв,
който е положен нарочно с писмена заповед преди или след полагането му, и
такъв, който е от превишаване нормата работни часове по график за отчетния
период, при сумирано изчисляване на работното време до извънреден труд може да
се стигне само при надвишаване на всички работни часове за съответния период,
като към часовете по график се прибавят часовете труд, положени извън графика.
Всяко надвишаване на общия брой часове /нормочасовете/,
които са работни за ищеца, представлява извънреден труд.
Сочи, че часовете, които за ищеца са работни и следва да влизат в общия
брой при изчисляване на работното му време, са от сумиране на работни часове по
месечните графици за отчетния период, съобразно реалната им продължителност;
часовете труд, положен извън графика с нарочна писмена заповед преди или след
полагане на труда - охрана на мероприятия, избори, служебни занятия,
командировки и други, които съставляват пряко изпълнение на служебните му
задължения или са свързани с изпълняваната от ищеца функция.
Твърди, че ответника не е изчислявал правилно работното време на ищеца, а
това е довело до натрупване на неотчетен извънреден труд, възнаграждение за
който претендира, а неправилното изчисляване на работното време е това
обстоятелство, което е довело до неизплатен извънреден труд.
Счита, при определяне на нормочасовете на ищеца
следва да се има предвид, че нощните часове не са равни по тежест и последици
на дневните такива, т.е. нормата на ищеца следва да е така направена, че да е
съобразена с полагането и на нощен труд в част от часовете през отчетния
период, поради което, не винаги би могло да бъде предварително известно точно
колко часа нощен труд ще положи ищецът на отчетен период предварително, затова
преобразуването на нощните часове в дневни с коефициента изразяващ
съотношението между дневното към нощното работно време, се прави при
изчисляване на вече изработените часове и сравняването им с тези, които е трябвало
да изработи. Сочи, че при работа на смени и сумирано изчисляване на работното
време, при което някои от смените имат нощен труд, нормата следва да е по-малка
и да е съобразена с това обстоятелство, а ако това не е така и е налице
надвишаването и, счита че е налице извънреден труд, който в случаите които
когато не е компенсиран от ответника - подлежи на обезщетяване на общо
основание.
Твърди, че претендираните часове извънреден труд идват от надвишаване на
индивидуалната норма часове на ищеца, тъй като чл.187, ал.1, т.5 от ЗМВР, нито
пък чл.144 от КТ не говори и не разделя извънредния труд на такъв положен по
график и такъв извън графика.
Счита, че петитума на исковата молба е съобразен с изискванията на чл.187,
ал.5, т.2 от ЗМВР, като конкретизира, че претендира само незаплатения
извънредния труд и че същия е от превишаване на нормочасовете
за отчетния период.
Моли съда да постанови решение, с което да осъди ответната страна да му
заплати сумата от 1 200 лв., представляваща сбор от допълнителните възнаграждения
за общо 200 часа извънреден труд, представляващ незаплатените часове,
превишаващи нормочасовете за отчетните периоди,
положен от ищеца в периода 01.07.2016 г. - 30.06.2019 г. ведно със сумата от
120 лв. представляваща сбор от мораторните лихви върху
всяко вземане за допълнително възнаграждение за извънреден труд в исковия
период от възникването му /от 26-то число на месеца, следващ всеки отчетен
период в исковия такъв/ до 01.07.2019 г., както и законната лихва върху цялата
главница от предявяване на исковата молба в съда до окончателното изплащане на
сумите.
Претендира за направените по делото
разноски.
Съдът е изпратил копие
от уточняващата молба на ответната страна, като същата в срока за отговор е
депозирала такъв, в който оспорва исковете по основание и размер и счита, че
същите са неоснователни и недоказани.
Сочи, че в действителност нормата на чл. 187, ал. 5 от ЗМВР регламентира компенсирането на работата извън редовното работно време с
възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период
- за служителите, работещи на смени, а ал. 9 на същия член възлага уреждането
на конкретни въпроси, относно условията и реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители в МВР на
наредба, издавана от министъра на вътрешните работи, като с нея се уреждат
съобразно закона неуредени от него обществени отношения в областта на
изпълнителната и разпоредителна дейност на министъра.
Твърди, че в издадените в тази връзка наредби, уреждащи
организацията на работното време на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т.
1 от ЗМВР, е регламентирано, че при сумирано отчитане на работното време общият
брой на отработените часове по график се сравнява с нормата работни часове за
отчетния период, получена от броя календарни работни дни за периода, като се
приспадат дните на ползван отпуск ако има такива, умножени по цифрата осем.
Получените часове над тази норма се отчитат като положен труд извън редовното
работно време, а за така отработеното време от държавните служители, работещи
на смени, за отчетния период се изготвя протокол приложение № 1 от съответната
наредба.
Твърди, че държавните служители изпълняват служебните си
задължения извън редовното работно време, въз основа на заповед за полагане на
труд извън редовното работно време, издадена от ръководителя на съответната
структура, която се издава не по-рано от 5 работни дни преди полагане на труда,
а в случаите, когато поради неотложност полагането на труд извън редовното
работно време е разпоредено устно, заповедта се издава в първия работен ден,
следващ деня, в който е положен труда, който се отчита като труд извън
редовното работно време с протокол приложение № 3 от съответната наредба.
Сочи, че с оглед на така дадената нормативна уредба,
трудът положен от държавните служители в МВР, работещи на смени, извън
установеното за тях работно време, може да бъде налице единствено при
превишаване на нормата работни часове за съответния отчетен период (т.е. при
полагането на труд по график) или когато е разпоредено полагането на труд по
заповед от длъжностно лице с ръководни функции и само в тези случаи ще е
положен извънреден труд по см. на чл. 187, ал. 5 от ЗМВР и за работодателя ще
възникне задължение за компенсирането му с допълнително възнаграждение в
посочения в закона размер.
Твърди, че извънредният труд, който е положил ищецът по
график (т.е. при превишаване на нормата работни часове) за процесния период
възлиза на общо 236 часа, а трудът извън установеното за него работно време,
който е положен по заповед (т.е. извън графика) пак за процесния период възлиза
на 373 часа, като всички са му компенсирани в пълен размер, видно от справките
по ведомост за изплатеното възнаграждение на ищеца за същия период, приложени
към настоящия отговор.
Твърди също, че няма нормативно установено задължение за
ответната ОДМВР - Сливен нито да преобразува нощните часове в дневни с коефициента,
изразяващ съотношението между дневното към нощното работно време, нито пък
задължение за сравняването им с часовете, които е следвало да бъдат изработени,
тъй като специалната уредба, дадена в подзаконовите актове, издавани на
основание чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, изрично регламентира как се изчислява нормата
за съответния период и отработеното време и в кои случаи е налице положен
извънреден труд и не предвижда преобразуване на отработените часове през нощта
в дневни, още по-малко прибавяне към отработеното време, сравняването им с
нормата за съответния период и приемането им за положен извънреден труд, ако е
налице превишаване на нормата.
Сочи, че да бъде възприето обратното не е логично, защото
за да е извънреден, трудът трябва да е положен от съответния служител в повече
от установеното за него работно време, а разликата от преобразуването на
нощните часове в дневни не представлява реално отработено време в повече от
установената негова продължителност по конкретното трудово правоотношение и в
този смисъл не кореспондира с дефиницията на понятието „извънреден труд”.
Оспорва и акцесорния иск за мораторна лихва, както по отношение на неговия размер, така
и по отношение на определената и посочена в исковата молба начална дата - 26-то
число на месеца, за който се дължи трудовото възнаграждение на ищеца за
съответния отчетен период, тъй като датата 25-ти на съответния месец не е
крайна такава за изплащане на трудовите възнаграждение на служителите, защото
не е фиксирана в законовите, подзаконови или вътрешноведомствени актове на МВР
и в този смисъл ответникът не изпада в забава на следващия ден.
Поддържа изцяло и изложеното в депозирания отговор на
исковата молба по делото.
Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли
предявените искове като неоснователни и недоказани.
В съдебно заседание ищецът не се явява. Вместо него се
явява пълномощника на ищеца – адв.
Н.П., който моли съда да уважи исковите претенции, съобразно изменените
размери, като счита исковете за напълно доказани по основание и размер.
Претендира за присъждане на направените по делото разноски, които не счита за
прекомерни. Представя списък за разноски, договор за правна помощ.
Съдът на
основание чл. 214 от ГПК е допуснал изменение на исковете, досежно тяхното увеличение на 2557,15 лв. за
извънреден труд за периода от 01.07.2016 г. до
30.06.2019 г. за 377 часа, както и иска за мораторна лихва да
се счита предявен в размер на 310,10 лв. за периода от 01.07.2016 г. до 01.07.2019
г.
Ответната Главна Дирекция в съдебно заседание не се представлява.
По
делото е постъпила молба с вх. № 11225/01.07.2020 г. от пълномощника на
ответната Дирекция, с която заявява, че е в невъзможност да се яви в съдебно
заседание, но въпреки неявяването й да се даде ход на делото. Моли да се приеме
изготвената експертиза, няма въпроси към вещото лице. Няма искания за събиране
на доказателства. По съществото на
спора, моли съда да отхвърли иска, като неоснователен и недоказан, излага
аргументи в тази насока. Счита за неоснователно искането на ищеца за превръщане
на положения нощен труд в дневен с коефициент 1,143 и зачитането му в този
смисъл за извънреден труд. Претендира присъждане на направените по делото
разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, като
моли да бъде намален размера, съобразно установения в Наредба № 1/2004 г.
минимум, съгласно измененията обн. в ДВ, бр. 45/2020
г. в сила от 15.05.2020 г.
Горната фактическа
обстановка съдът прие за безспорно установена въз основа на събраните по делото
доказателства, ценени както по отделно, така и в тяхната съвкупност.
Представените по делото писмени доказателства, съдът възприе изцяло, като
непротиворечиви по между си и допринасящи за изясняване на правно значимите за
решаването на спора факти и обстоятелства.
Установи се в
производството, че ищецът е държавен служител на длъжност „старши полицай"
в ОД на МВР - Сливен.
На тази длъжност
през исковия период ищецът е изпълнявал служебните си задължения на сменен
режим при сумирано изчисляване на работното време за тримесечен отчетен период.
Видно от
заключението на изготвената съдебно-икономическа експертиза по делото, което
съдът кредитира като обективно и компетентно изготвено в тази му част, за
периода от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г. ищецът е положил 377 часа извънреден
труд, които не са му заплатени и за които му се дължи допълнително
възнаграждение в размер на 2557,15 лева.
Видно от Писмо рег.
№ 4576р-7030/05.09.2019 г., издадено от Дирекция „Планиране и управление на
бюджета“ към МВР, до 25.07.2017 г. в МВР са действали Вътрешни правила за
работната заплата, съгласно които заплатите са се изплащали два пъти месечно -
авансово и окончателно, без да са определени конкретни дати. От 31.01.2019 г.
са утвърдени нови Вътрешни правила, съгласно които периодичността за изплащане
на заплатите отново е два пъти месечно - авансово до 12-то число на месеца и
окончателно до 27-мо число на месеца.
Въз основа на установеното от фактическа страна съдът
направи следните правни изводи:
Предявените искове
са процесуално допустими, а по същество съдът ги намира за основателни и
доказани в пълните им предявени размери.
Съгласно разпоредбата
на чл. 176 от ЗМВР, брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни такива, като такова е и допълнителното месечно
възнаграждение за извънреден труд - чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР.
Съгласно чл. 187,
ал. 5, т. 2 и ал. 6 от ЗМВР работата извън работното време до 280 часа годишно
се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период за служителите, работещи на смени, като извънредният труд се
заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.
Действително,
през исковия период от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г., са действали Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г., Наредба №8121з-592 от 25.05.2015 г. и Наредба
№8121з-776/29.07.2016 г., издадени от Министъра на вътрешните работи, уреждащи
реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи, като съгласно разпоредбите на чл. 3, ал. 3
в посочените по-горе наредби, при работа на смени е възможно полагането на труд
и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
В настоящият случай съдът намира, че положените от ищеца през
процесния период часове нощен труд следва да се преизчислят
в дневни такива с коефициент 1,143, тъй като съгласно разпоредбата на чл. 31, ал. 2 на
Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., изрично е посочено, че при сумирано отчитане
на отработеното време, общият брой часове положен труд между 22,00 ч. и 6,00 ч.,
за отчетния период, се умножава по 0,143, въпреки, че посочената наредба е
отменена с Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. на Министъра на вътрешните работи,
която от своя страна е отменена с Решение № 8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г., като на 02.08.2016 г. е обнародвана
Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.
Вярно е, че в Наредба
№ 8121з-592/25.05.2015 г. и в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. не е посочена
тази разпоредба, съответстваща на разпоредбата на чл. 31, ал. 2 от Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г. за преобразуване на часовете положен нощен труд, с
коефициент 1.143, но това не следва да се тълкува като законово въведена
забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд
в дневен, която би била и противоконституционна, и представлява празнота в
уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи.
Съдът счита, че при
наличие на такава празнота в специалната уредба, следва субсидиарно
да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата (обн., ДВ, бр. 9 от 26.01.2007
г.), като в чл. 9, ал. 2 от същата е предвидено при сумирано изчисляване на
работното време, нощните часове да се превръщат в дневни, с коефициент, равен
на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно
време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място, тоест 1,143, по отношение на служителите в
МВР, поради което положените
от ищеца часове нощен труд през посочения период следва да бъдат приравнени на
дневно работно време, на която основа следва да бъде определен реално
положеният от него труд.
Възражението на ответната дирекция, че
часовете дневен труд, получени при преобразуването на
отработените часове нощен труд не могат автоматично да се квалифицират като
извънреден труд е основателно, но извънредният
труд може да бъде определен, като се установи каква е била нормалната
продължителност на работното време за ищеца и се изчисли колко часове той е
работил в действителност и се добавят и допълнително начислените часове при
преобразуването на нощния труд в дневен.
Съгласно разпоредбата на чл. 143,
ал. 1от КТ, извънреден е трудът, който
се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето
на работодателя или на съответния ръководител от работника или
служителя извън установеното за него работно време, а същия се установява като се съпоставят работните
часове за възприетия период за отчитане на работното време с
действително отработените часове от работника или служителя.
Съдът счита, че
неоснователно е възражението на ответника, че на ищеца е заплатен положеният
нощен труд в размер на 0,25 лв. за всеки час, поради което не следва да се
дължи друго възнаграждение, тъй като превръщането на нощните часове в дневни
съгласно чл. 9, ал. 2
НСОРЗ се извършва при сумирано изчисляване
на работното време, но съгласно чл. 8 от НСОРЗ, за всеки отработен час или за
част от него, между 22,00 ч. и 6,00 ч., на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд, в размер не по-малък от 0,25
лв., каквото е и разпоредбата на т. 1 от приетата по делото Заповед № 8121з-791/28.10.2014
г. на Министъра на вътрешните работи, поради което двете разпоредби се прилагат
едновременно.
В настоящото
производство не са представени от ответната страна доказателства за изплащане на
извънреден труд, след преобразуването на положен нощен труд в дневен.
От заключението на
съдебно-икономическата експертиза се установи, че през исковия период ищецът е
положил извънреден труд, който не е заплатен, в размер на 377 часа, като
дължимото за него възнаграждение, изчислено съгласно разпоредбата на чл. 187,
ал. 6 ЗМВР, е в размер на 2557,15 лв.
С оглед на изложеното съдът намира, че предявеният
иск за
сумата от 2557,15 лв.,
представляваща дължимо и незаплатено допълнително възнаграждение за положен от
ищеца 377 часа извънреден труд за периода от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г., получен след преизчисляване на
часовете положен от ищеца нощен труд в дневен такъв с коефициент 1,143 е
доказан по основание и размер и следва да бъде уважен.
Що се отнася до
предявения иск по чл. 86 от ЗЗД за обезщетение за забава върху главницата,
съдът намира следното: Видно от Писмо рег. № 4576р-7030/05.09.2019 г., издадено
от Дирекция „Планиране и управление на бюджета“ към МВР, до 31.01.2019 г.,
когато са утвърдени действащите Вътрешни правила за работната заплата в МВР,
според които периодичността за изплащане на заплатите е два пъти месечно -
авансово до 12-то число на месеца и окончателно до 27-мо число на месеца, не е
имало определена конкретна дата, до която е било дължимо окончателното
изплащане на заплатата за текущия месец. Следователно при липса на друга
подзаконова уредба за исковия период от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г. е била
приложима общата норма на чл. 270, ал. 2 от КТ, съгласно която заплатата се
изплаща авансово или окончателно всеки месец на два пъти доколкото не е
уговорено друго. Съдът намира, че за дата, на която ответната дирекция е
изпаднала в забава да заплати дължимото възнаграждение за извънреден труд,
следва да се приеме именно първо число на месеца, следващ този, през който е следвало да бъде заплатено
възнаграждението.
Ето защо предявеният
акцесорен иск по чл. 86 ЗЗД следва да бъде уважен в
пълния предявен размер от 310,30 лв., съгласно допуснатото изменение на иска.
С оглед изхода на спора, на
основание чл. 78, ал. 1 ГПК, ответната дирекция следва да бъде осъдена да
заплати на ищеца направените от него разноски по делото. Възражението на
ответната дирекция за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ищеца,
съдът намира за неоснователно. В случая интересът, за който ищецът търси защита
с исковата молба, е един, в общ размер от 2867,45 лв., тъй като претендираните
вземания са за парични суми, представляващи задължение за заплащане на положен
извънреден труд и обезщетение за забавеното плащане. Производството по делото
не се отличава с фактическа и правна сложност, но размерът на възнаграждението
за оказваната от адвоката правна помощ се определя по свободно договаряне въз
основа на писмен договор с клиента, който не може да бъде по-малък от
определения Наредбата минимален размер за съответния вид помощ. Съгласно чл. 2,
ал. 5 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения, възнаграждението за процесуално представителство, защита и
съдействие по граждански дела се определя съобразно вида и броя на предявените
искове, за всеки един от тях поотделно. В настоящото производство са предявени
два иска, макар единия от тях да е акцесорен,
като платеното възнаграждение е в размер
на 500 лв. и не надвишава минималния размер, предвиден в цитираната Наредба,
който в случая е 709 лв., поради което съдът не следва да го намалява.
На основание чл. 78, ал. 6 ГПК
ответната дирекция следва да бъде осъдена да заплати в полза на бюджета на
съдебната власт, по сметка на СлРС дължимата държавна
такса върху уважените искове, която съгласно чл. 1 от Тарифата за държавните
такси, които се събират от съдилищата по ГПК, е в размер на 114,70 лв., както и
разноските за съдебно-икономическата експертиза, които са направени от бюджета
на съда в размер на 250 лева.
Ръководен от гореизложеното и предвид
изложените фактическите и правни изводи, съдът
Р
Е Ш И:
ОСЪЖДА
Областна дирекция на Министерството на
вътрешните работи Сливен, с адрес гр. Сливен, бул. „Ген. Скобелев“ № 5, ДА ЗАПЛАТИ на Г.Д.Я., ЕГН ********** *** 8-А-6,
със съдебен адрес:***, офис № 5, чрез адв. П. ***, на
основание чл. 187, ал. 6, вр. ал. 5, т. 2 от ЗМВР
сумата от 2557,15 лв. /две хиляди петстотин петдесет и седем
лева и петнадесет стотинки/, представляваща дължимо и незаплатено
допълнително възнаграждение за положен от ищеца 377 часа извънреден труд за
периода от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г., ведно със законната лихва върху
главницата, считано от датата на подаване на исковата молба - 26.08.2019 г. до
окончателното й изплащане;
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи Сливен, с
адрес гр. Сливен, бул. „Ген. Скобелев“ № 5, ДА
ЗАПЛАТИ на Г.Д.Я., ЕГН ********** ***
8-А-6, със съдебен адрес:***, офис № 5,
чрез адв. П. ***, на основание чл. 86, ал. 1 от ЗЗД
сумата от 310,30 /триста и десет лева и тридесет
стотинки/ лв., представляваща обезщетение за забава върху главницата за
периода до 01.07.2019 г.;
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи Сливен, с
адрес гр. Сливен, бул. „Ген. Скобелев“ № 5, ДА
ЗАПЛАТИ на Г.Д.Я., ЕГН ********** *** 8-А-6, със съдебен адрес:***, офис № 5, чрез адв. П. ***, на основание чл. 78, ал. 1, вр. ал. 5 от ГПК сумата от 500,00 лв. /петстотин лева/,
представляваща направените по делото разноски.
ОСЪЖДА Областна дирекция на
Министерството на вътрешните работи Сливен, с адрес гр. Сливен, бул. „Ген. Скобелев“ №
5, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК, да заплати в полза на бюджета на съдебната
власт по сметка на Районен съд - Сливен сумата от 364,69 лева /триста шестдесет и четири лева и шестдесет и девет
стотинки/, представляваща държавна такса върху уважените искове и разноски
за съдебно-икономическа експертиза.
Решението
подлежи на обжалване пред Окръжен съд Сливен в двуседмичен срок от връчването
му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: