Р Е Ш Е Н И Е
№……..
гр.
Ловеч, 22.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ЛОВЕЧ,
втори касационен състав в публично заседание
на двадесет и втори ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ
ЧЛЕНОВЕ:ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА
ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
при секретаря Татяна Тотева и в присъствието
на прокурора Цветомир Папурков, като разгледа докладваното от съдия Вълков к.а.н.д. № 127/2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл.
от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63в от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по касационна жалба от
Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) София чрез пълномощник срещу Решение №
146/25.07.2022 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД № 291/2022 г.
По изложени доводи за неправилност на постановения съдебен акт, поради нарушение
на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила се
иска неговата отмяна.
В съдебно заседание касационният
жалбоподател чрез пълномощник поддържа жалбата. Представя писмена защита по същество
на правния спор, с която поддържа касационната жалба и моли да бъде отменено
оспореното решение, както и да бъде потвърдено издаденото наказателно
постановление.
Ответникът по делото –„Електроразпределителни
мрежи Запад“ ЕАД София, който е конституиран
с оглед изявлението на пълномощника на ответника в съдебно заседание, че има промяна в
наименованието на първоначално конституирания ответник „ЧЕЗ Разпределение България“ АД в съдебно
заседание чрез пълномощник моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна,
както и да бъде потвърдено обжалваното решение. Представил е писмено възражение
срещу касационната жалба по същество на правния спор.
Представителят на Окръжна прокуратура
Ловеч дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата.
Административен съд Ловеч, втори
касационен състав намира жалбата за
процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в
законоустановения срок. Разгледана по същество е основателна.
С обжалваното решение Ловешкият районен
съд (ЛРС)
е отменил наказателно постановление (НП)
№ Л-30-ДНСК-27/15.03.2022 г. на Началника на ДНСК София, с което е
наложена на основание чл. 237, ал.1, т.4 във връзка с чл. 239, ал.1, т.2 и чл.
222, ал.1, т.15 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) имуществена санкция
в размер на пет хиляди лева на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД за нарушение на
чл. 178, ал.1 и чл. 237, ал.1, т.4 от същия закон.
За да постанови този резултат, Районният
съд е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени
процесуални нарушения, изразяващи се в липса на отразяване на обстоятелството
кога е извършено нарушението, за което е санкциониран жалбоподателя. За дата на
извършване на нарушението е посочена датата на установяване на нарушението,
т.е. датата на проверката, но не и датата, респ. периода на извършване на
нарушението. На тази дата 19.10.2021 г. при извършената проверка на място не са
установени служители на „ЧЕЗ
Разпределение България“ АД, които да извършват каквито и да било действия по
СМР. Към тази дата строежа е бил завършен и се е ползвал по предназначението.
Освен това ЛРС е приел, че по делото не
е безспорно установено дали за процесния строеж има издадено разрешение за
строеж и от кого, за да се извърши преценка на база това разрешение каква е
категорията на строежа, подлежи ли на въвеждане в експлоатация и кой е
компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ.
Според решаващия съд посочените
процесуални нарушения са от категорията на съществените, тъй като нарушават
правото на защита на санкционираното лице и обуславят отмяна на обжалваното НП.
Решението е неправилно.
Съгласно чл. 178, ал.1 от ЗУТ, не се разрешава да се
ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от
компетентния орган по чл. 177.
Според чл. 177, ал.2 от ЗУТ, строежите от първа, втора
и трета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за
ползване, издадено от органите на ДНСК при условия и по ред, определени в
Наредба на министъра на РРБ.
В чл. 177, ал.3 от ЗУТ е предвидено, че строежи от четвърта
и пета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на удостоверение за
въвеждане в експлоатация от органа издал разрешението за строеж, при условия и
по ред, определени в наредбата по ал. 2.
Съгласно чл. 237, ал.1, т.4 от ЗУТ, Началникът на ДНСК
или упълномощено от него длъжностно лице налага имуществена санкция на
юридическо лице или едноличен търговец на лице, което ползва строеж от първа до
трета категория включително, без това да е разрешено по установения законов ред
– в размер от хиляда до десет хиляди лева.
В чл. 239, ал.1, т.2 е регламентирано,
че НП се издават от Началника на ДНСК или упълномощени от него длъжностни лица
– за нарушения на разпоредбите по устройство на територията (проектиране,
строителство, недопускане и отстраняване на незаконно строителство и качество
на строителните материали и други).
Според чл. 222, ал.1, т.15 от ЗУТ,
Началникът на ДНСК или упълномощено от него длъжностно лице налага предвидените
в този закон глоби и имуществени санкции за всички категории строежи.
Настоящият касационен състав не споделя
правните изводи на ЛРС за допуснати съществени процесуални нарушения.
Относно извода на въззивния съд, че в НП
не е посочена датата, респ. периода на извършване на нарушението, а за дата на
извършване на нарушението е посочена датата на установяване на нарушението,
следва да се има предвид спецификата на извършеното нарушение. Изпълнителното
деяние на нарушението е ползване на строежи или части от тях, преди да са
въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ, т.е.
ползването се осъществява, без това да е разрешено по съответния законово
регламентиран ред. Това е установено при извършената проверка на място от
служители на РДНСК Ловеч на 19.10.2021 г., което е отразено в съставения
констативен акт и това е датата на извършване на нарушението, което е посочено
изрично в съставения АУАН и в издаденото въз основа на него НП, което е било
предмет на производството пред ЛРС.
Касационният състав намира за неправилен
и извода на ЛРС, че не е безспорно установено дали за процесния строеж има
издадено разрешение за строеж и от кого, за да се извърши преценка на база това
разрешение каква е категорията на строежа, подлежи ли на въвеждане в
експлоатация и кой е компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ.
Това възражение е било правено и пред
АНО, който в обжалваното НП го е обсъдил и приел за неоснователно с мотиви, че
строеж „Трансформаторен пост с диспечерско наименование “ СТП № 296“ е елемент
на техническата инфраструктура – електропровод до 35 кV и представлява строеж трета категория,
съгласно чл. 137, ал.1, т.3, буква „б“ и чл. 137, ал.4 от ЗУТ, чл. 6, ал.2, т.6
и чл. 13, ал.1 от Наредба № 1/30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете
строежи.
Строежите от трета категория се въвеждат
в експлоатация на база на издадено от органите на ДНСК разрешение за ползване.
В случая процесния строеж не е бил въведен в експлоатация от компетентните
органи, което означава, че е било извършено нарушение от ответникът по касация
на чл. 178, ал.1 от ЗУТ.
От изложеното се налага извод, че обжалваното
НП е правилно и законосъобразно. Като го е отменил, ЛРС е постановил
незаконосъобразен съдебен акт, което налага отмяната му и потвърждаване на
издаденото НП.
По изложените съображения и на основание чл.63в от ЗАНН във връзка с чл.221, ал.2 от АПК, Административен
съд Ловеч, втори касационен състав
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение №
146/25.07.2022 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД № 291/2022 г.и
вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №
Л-30-ДНСК-27/15.03.2022 г. на Началника на ДНСК София.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: