Решение по дело №197/2018 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 октомври 2018 г. (в сила от 16 май 2019 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20187090700197
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юли 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е№ 189

гр. Габрово, 26.10.2018 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд Габрово в открито съдебно заседание от двадесет и четвърти октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛОЗАР Р.

                      ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИН КОСЕВ

                                            ДАНИЕЛА ГИШИНА

           и секретар ЕЛКА СТАНЧЕВА при участието на МИЛЧО ГЕНЖОВ - прокурор при ОП Габрово, сложи за разглеждане докладваното от ………….съдия КОСЕВ Адм.д. №197 по описа на Административен съд Габрово за 2018 година и за да се произнесе взе предвид следното:

           

Производството е по чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по Протест на Прокурор при Окръжна прокуратура Габрово– М. Г., против Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Трявна /приета с Решение №127 от 29.09.2008г. на ОбС Трявна/, с искане същата да бъде прогласени за нищожни. Алтернативно е заявена отмяната на посочената Наредба като незаконосъобразна.

В Протеста се твърди, че при приемане на процесната Наредба са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които опорочават гласуването и приемането на целия нормативен акт. При приемане на оспорения подзаконов нормативен акт липсвали данни да е предоставена изрично възможност за засегнати граждани и юридически лица да правят препоръки и да дават мнения по проекта, като не бил посочен и срок за това. Липсвали приобщени в преписката по приемането на подзаконовия нормативен акт и становища на отделните комисии на Общинския съвет. Нямало данни проекта да бил публикуван на интернет страницата на Общинския съвет, нито такова публикуване да е било съпроводено с публикуване на становищата по него, заедно със справка за постъпилите предложения и обосновка на неприетите. Посочените нарушения били в разрез с разпоредбата на чл. 26, ал. 3 от ЗНА, което налагало отмяна на наредбата или прогласяване на нищожността й.

По изложените съображения в Протеста, доразвити в съдебно заседание се иска отмяна на протестираната Наредба като незаконосъобразна или прогласяване на нейната нищожност .

Ответникът - ОбС Трявна се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител, който оспорва Протеста, счита изложените доводи за неоснователни, поради което се прави искане същият да бъде отхвърлен. Претендират се и разноски.

Прокурорът от ОП Габрово дава мотивирано заключение за основателност на така подадения Протест и изложените в него доводи за отмяна на частта от Наредбата.

Протестът е подаден в предвидената от закона форма, от правоимащ по смисъла на чл. 186, ал. 2 от АПК субект, чието право на основание чл. 187, ал. 1 от същия нормативен акт може да се упражнява безсрочно, мотивиран е, поради което се явява редовен и допустим и следва да бъде разгледан по същество.

Оспорването е съобщено по реда на чл.181, ал.1 и 2, чрез публикация в „Държавен вестник и на Интернет страницата на ВАС, към него няма присъединяване на други лица.

На основание чл. 192 от АПК делото се гледа и с участието на Прокурор от Окръжна прокуратура Габрово.

Наредбата е приложена към делото в цялост. ОбС Трявна е задължен да представи, при наличие, всички изменения на оспорения нормативен текст, заедно с преписката по приемането му, респективно по приемането на тези изменения, данни за предварителното обсъждане на проекта на спорния текст или на самата Наредба, мотивите за приемането му, доказателства за събиране на мнения и препоръки от населението на общината, за обнародване на проекта на наредбата, в едно с процесната правна норма. В изпълнение от ОбС Трявна по делото е постъпило писмо с посочените в него приложения.

Съдът извърши проверка за наличието на съдържащите се в жалбите мотиви за отмяна на процесния акт и провери служебно за наличие на всички основания, измежду посочените в чл.146 от АПК, за прогласяване на неговата нищожност, както и на всички законови основания за отмяната му, неупоменати от страните.

За да се произнесе по съществото на правния спор, съдът взе предвид от фактическа и правна страна следното:

С Предложение до ОбС Кмет на Община Трявна поставя за обсъждане Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на територията на Община Трявна /Приета с Решение №127 от 29.09.2008г. на ОбС Трявна /. В тази връзка органът на местна администрация предлага на ОбС да вземе решение на основание чл. 22, ал. 1 от ЗМСМА и чл. 8, ал. 2 и §78, ал. 1 от ЗОС, с което да приеме Наредбата, приложена към предложението.

С Покана на основание чл. 25, т. 1 от ЗМСМА е свикан ОбС Трявна за заседание на 28.07.2008г. при обявен дневен ред, в който е предвидено приемане на така посочената Наредба. С Решение №90/28.07.2008г. тя е приета с мнозинство, след което е оповестена по надлежния ред.

Приложени са мотиви към предложението за приемане на така посочената Наредба.

Няма данни на засегнатите граждани и юридически лица да е била предоставена изрично възможност да правят препоръки и да дават мнения по проекта, нито е посочен срок за това, което е нарушение на разпоредбата на чл. 26 от ЗНА. В самите мотиви няма такива данни, няма информация в тази насока да са направени и в сайта на ОбС Трявна.

Липсват представени становища по направеното предложение за приемане на Наредбата от съответните комисии при Община Трявна, в които мотивирано да са обсъдени представените за приемане на разпоредби от Наредбата.

Към административната преписка е приложен текстът на Наредбата така, както е бил приет първоначално през 2008г., като са приложени и измененията на същата до момента.

В административната приписка по приемане на оспорения подзаконов нормативен акт липсват данни същият да е публикуван на интернет страницата на Община Трявна, което е в разрез с разпоредбата на чл. 26, ал. 3 от ЗНА. От съдържанието на представено писмо от председател на ОС Трявна до ГАС става ясно, че всички проекти и предложения, заедно с мотивите за изменение, допълнение и отмяна на разпоредбите на оспорената Наредба за периода от приемането й- 29.09.2008г. до 31.03.2016г. са публикувани на сайта на Община Трявна. Поради промяна на официалния сайт на Община Трявна, то не е налице администраторски достъп от Общината до стария сайт, който към момента не съществува и от което следва невъзможност за каквото и да е обновяване, редактиране, публикуване както и представяне на информация в тази насока. През 2017г. е създаден нов сайт на Община Трявна, където могат да бъдат направени справки.

Изложеното относно възможността на извличане на информация и справка досежно публикуването на проекта на Наредбата към момента на приемането й е невъзможно и поради факта че въпросната Наредба е приета с Решение от 29.09.2008г., т.е. след изискването в чл. 26 от ЗНА за отразяване на действия по редактиране и публикуване на подзаконови нормативни актове в  Портала за обществени консултации. Не са представени доказателства в подкрепа на твърденията в посоченото писмо от секретар на ОС Трявна за това че всички проекти и предложения, заедно с мотивите за изменение, допълнение и отмяна на разпоредбите на оспорената Наредба за периода от приемането й- 29.09.2008г. до 31.03.2016г. са публикувани на сайта на Община Трявна.      

Протестираната Наредба, приета с Решение на ОбС Трявна се явява в противоречие с предвиденото в чл. 26 от ЗНА, а именно неспазване на установения от закона ред за приемането й. Факта, че последващи промени и изменения на протестираната Наредба са извършени в съответствие с указаното в ЗНА не може да санира този изначално допуснат порок при приемането на Наредбата. Изискването на законодателя е както при приемането, така и при изменение и допълнение на подзаконови нормативни актове, какъвто в случая е процесната Наредба да бъдат спазени определени, точни посочени в ЗНА процесуални правила.

Налице са допуснати съществени нарушения в процедурата по приемане на протестираната Наредба, което обуславя нейната отмяна като незаконосъобразна.

От гореизложеното следва извода, че при издаването на процесните разпоредби от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Трявна /приета с Решение №127 от 29.09.2008г. на ОбС Трявна/- чл. 85, ал. 2, т. 1 и чл. 88, ал. 2, т.1 от Наредбата Общински съвет Трявна е допуснал съществени нарушения на формата, както и на материалния закон, които факти обосновават незаконосъобразност на посочената Наредба налагат отмяната й по тази причина. Съдът не намира, че са налице основания за прогласяване на нищожност на правната норма, т.к. Общинския съвет принципно са законово овластени да издават подзаконови нормативни актове, с които да регламентират видовете услуги, поради което процесната разпоредба следва да се счита за издадена от правоимащ орган. Това, че същата не съответства на приложимото законодателство, е основание за нейната отмяна, която следва да бъде прогласена от съда в настоящия му състав. В Протеста са изтъкнати мотиви в насока незаконосъобразност /неправилно приложение на материалния закон/, поради което съдът не следва да се ограничава само в основанията за прогласяване на нищожност.

С оглед резултата от настоящото производство, а именно отмяна на протестираната Наредба и факта, че протестиращата страна е заявила своевременно искане за присъждане на разноски, то такива следва да й бъдат присъдени в размер на 20 лева- ДТ за обнародване в ДВ.  

 

 

 

      

 

 

 

 

Воден от горното и на основание чл. 193, ал.1, предл. трето от АПК, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Трявна /приета с Решение №127 от 29.09.2008г. на ОбС Трявна/, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Общински съвет гр. Трявна да заплати на Окръжна прокуратура Габрово сума в размер на 20 /двадесет/ лева, представляваща направени разноски по делото- ДТ за обнародване в ДВ.

След влизане в сила на съдебното решение, на основание чл. 194 от АПК, същото да се обнародва по реда, по който е обнародвана Наредбата, в която се съдържа процесната отменена нейна разпоредба и в 14- дневен срок в Административен съд Габрово да се изпрати информация и доказателства за изпълнението на този ангажимент от страна на Общински съвет Трявна.

Решението подлежи на обжалване на основание чл. 210 и по реда на чл. 211 и сл. от АПК в 14- дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.

Препис от съдебното решение да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                  ЧЛЕНОВЕ :