Присъда по дело №101/2014 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 51
Дата: 15 декември 2014 г. (в сила от 5 януари 2015 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20142180200101
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 16 септември 2014 г.

Съдържание на акта

 

П  Р  И  С  Ъ  Д  А

 

№51                                 15.12.2014г.                 гр.Царево

 

 

                                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Царевският районен съд,                         Наказателен състав                            На петнадесети декември две хиляди и четиринадесета година

В публично заседание, в следния състав:

                                      Председател:  МАРИЯ МОСКОВА

                                      Съдебни заседатели:

                                                                                    

                                                                                                                    

   

          Секретар: К.Д.

Прокурор: К.К.

Като разгледа докладваното от съдия Мария Москова

НОХ дело №101 по описа за 2014г.

 

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия П.Б.П. - ***, ЕГН ********** ЗА ВИНОВЕН в това, че: На 30.07.2012 г. в около 04,00 часа при управление на моторно превозно средство - мотоциклет марка „Сузуки” модел “Срад 600” с Рег. № *** по Вътрешен път гр. Приморско - гр. Китен, обл. Бургаска, в района на ММЦ нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в Закона за движение по пътищата, а именно: Чл. 5. ал. 1 т. 1 от ЗДв.П:Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди”; чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. първо от ЗДв.П: „На водача на пътно превозно средство е забранено да управлява пътно превозно средство под въздействие на алкохол”, Чл. 20. ал. 1 от ЗДв.П: „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”, Чл. 20 ал. 2 от ЗДв.П:Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват със състоянието на пътя и на превозното средство, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие”, като не съобразил движението си с наличието на пътен знак № А13-изкуствени неравности по платното за движение, : Чл. 21 ал. 1 и 2 от ЗДв.П: „При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойности на скоростта в km/h” – 40 км.ч. сигнализирана с пътен знак В26 „Забранено е движение със скорост по висока от означената”: Чл. 150а. ал. 1 от ЗДв.П: „За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство” и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на В.Й.А., ЕГН **********, изразяваща се в многофрагментно счупване капачето на дясно коляно, довело до трайно затруднение движението на десен крак за срок от 3-3,5 месеца, като деянието е извършено в пияно състояние – с концентрация на алкохол в кръвта 1.09 промила на хиляда, установено по надлежния ред – съдебномедицинска експертиза № 312/2012 год. на отделение по съдебна медицина  при МБАЛ гр. Бургас - престъпление по чл. 343 ал. 3 предл. първо,  б. “а” предл. второ, вр.  ал.1 б. „б” предл. второ, вр. чл. 342 ал. 1 от НК, вр. чл. 5 ал. 1 т. 1, чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. първо; чл.20 ал. 1 и ал. 2, чл. 21 ал. 1 и 2  и чл.150а от ЗДвП, поради което и на основание  чл. 343 ал. 3 предл. първо,  б. “а” предл. второ, вр.  ал.1 б. „б” предл. второ, вр. чл. 342 ал. 1 от НК, вр. чл. 5 ал. 1 т. 1, чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. първо; чл.20 ал. 1 и ал. 2, чл. 21 ал. 1 и 2  и чл.150а от ЗДвП,вр. чл. 373, ал.2 от НПК, вр. чл.58а, ал.1 от НК ГО ОСЪЖДА и му налага наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от ОСЕМНАДЕСЕТ МЕСЕЦА, което редуцира с една трета - на ЕДНА ГОДИНА ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.

 На основание чл.66 от НК така определеното след редуцирането  наказание лишаване от свобода за срок от една година ОТЛАГА с изпитателен срок от ТРИ ГОДИНИ.

На осн. чл.343г, вр. чл.37, ал.1, т.7 от НК ЛИШАВА П.Б.П., ЕГН ********** от право да управлява моторно превозно средство за срок от ЕДНА ГОДИНА, считано от датата на влизане на присъдата в сила.

ОСЪЖДА П.Б.П., ЕГН ********** да заплати в полза на държавата по сметка на Районен съд Царево сумата в размер на 426.76 лева, представляващи направени по делото разноски.

Присъдата може да бъде обжалвана или протестирана в 15-дневен срок от днес пред Окръжен съд град Бургас.

 

 

                                                                    СЪДИЯ:

 

 

                                                                    

Съдържание на мотивите

МОТИВИ  към  Присъда № 51 от 15.12.2014 г. по НОХД № 101 от 2014г. по описа на Районен съд- Царево

 

Производството по делото е образувано по повод внесен обвинителен акт на Районна прокуратура –Царево срещу подсъдимия П.Б.П. - род. на  *** ***, ***, ЕГН ********** ЗА ВИНОВЕН в това, че: На 30.07.2012 г. в около 04,00 часа при управление на моторно превозно средство - мотоциклет марка „Сузуки ” модел “Срад 600” с Рег. № *** по Вътрешен път гр. Приморско - гр. Китен, обл. Бургаска, в района на ММЦ нарушил правилата за движение по пътищата, визирани в Закона за движение по пътищата, а именно: Чл. 5. ал. 1 т. 1 от ЗДв.П: „Всеки участник в движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди”; чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. първо от ЗДв.П: „На водача на пътно превозно средство е забранено да управлява пътно превозно средство под въздействие на алкохол”, Чл. 20. ал. 1 от ЗДв.П: „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”, Чл. 20 ал. 2 от ЗДв.П: „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват със състоянието на пътя и на превозното средство, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие”, като не съобразил движението си с наличието на пътен знак № А13-изкуствени неравности по платното за движение, : Чл. 21 ал. 1 и 2 от ЗДв.П: „При избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойности на скоростта в km/h” – 40 км.ч. сигнализирана с пътен знак В26 „Забранено е движение със скорост по висока от означената”: Чл. 150а. ал. 1 от ЗДв.П: „За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него превозно средство” и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на В.Й.А., ЕГН **********, изразяваща се в многофрагментно счупване капачето на дясно коляно, довело до трайно затруднение движението на десен крак за срок от 3-3,5 месеца, като деянието е извършено в пияно състояние – с концентрация на алкохол в кръвта 1.09 промила на хиляда, установено по надлежния ред – съдебномедицинска експертиза № 312/2012 год. на отделение по съдебна медицина  при МБАЛ гр. Бургас - престъпление по чл. 343 ал. 3 предл. първо,  б. “а” предл. второ, вр.  ал.1 б. „б” предл. второ, вр. чл. 342 ал. 1 от НК, вр. чл. 5 ал. 1 т. 1, чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. първо; чл.20 ал. 1 и ал. 2, чл. 21 ал. 1 и 2  и чл.150а от ЗДвП.

Делото е разгледано по реда на Глава двадесет и седма от НПК при съкратено съдебно следствие след предварително изслушване на страните. При предварителното изслушване подсъдимият призна изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, и се съгласи да не се събират доказателства за тези факти. При съдебните прения поддържа доводите на защитника си. При последната си дума изказва съжаление за извършеното.

При съдебните прения прокурорът поддържа обвинението срещу подсъдимия и излага доводи, че то е доказано по несъмнен начин от събраните по делото доказателства. Прави искане подсъдимият да бъде признат за виновен в извършване на престъплението и пледира да му бъдат наложени наказание лишаване от свобода за срок от 18 месеца, което на основание чл.58а, ал.1 НК да бъде намалено с една трета -  на една година, чието изпълнение на основание чл.66 от НК да бъде отложено за срок от три години, както и да бъде лишен от право да управлява МПС за срок от една година.

Защитникът на подсъдимия не оспорва фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт. Пледира при определяне на наказанието да се вземе предвид не само предходното му, но и обстоятелствата, че подсъдимия е съдействал на разследващите органи и изразява съжаление за извършеното. Пледира на подсъдимия да бъде наложено наказание ЛОС към минимума, определен в закона , което да се редуцира с една трета и лишаване от право да управлява МПС за срок определен от съда.

Съдът, след като обсъди и прецени поотделно и в съвкупност събраните доказателства по делото, намира за установени следните факти:

Подсъдимият  П.Б.П. с ЕГН **********, е ***, водач категория „В” и „М” притежаващ свидетелство за управление на МПС № *** изд. на 04.12.2007 год.

На 29.07.2014 год. свидетелите Л.Р.И., З.Х.В., В.Й.А., Л.М.И. и А.Т.М. били на почивка в гр. Китен, като били настанени в хотел „Шипка”. Около полунощ решили да посетят  дискотека „Ла пиовра” намираща се в ММЦ – Приморско. До дискотеката отишли с автобус, който превозвал гости на дискотеката от спирката пред хотел „Шипка” до спирка на намираща се на вътрешния път гр. Китен – гр. Приморско. В дискотека „Ла Пиовра” свидетелите Л.Р.И., З.Х.В., В.Й.А., Л.М.И. и А.Т.М. се срещнали със свои познати от гр. Петрич, свидетелите Н.Е.У. и Д.Х.Х..

В около 03.30 ч. – 03.45 часа на 30.07.2014 год. свидетелите И., В., А., И., М. решили да се прибират и излезли от дискотеката, като с тях излезли и свидетелите У.  и Х., за да ги изпратят до спирката на автобуса. Всички заедно тръгнали по пътеката към спирката и стигнали до спирката. Застанали от дясната страна на тротоара на спирката, на повече от 50 см. от бордюра по посока на движението от гр. Приморско към гр. Китен и чакали да пристигне автобуса, като били в кръг, близо един до друг. Докато стояли на тротоара свидетелите видели по вътрешния път на около 100 метра към тях да се движи мотоциклет в посока гр. Приморско - гр. Китен с висока скорост и близо до тротоара.

Свидетелите Х., У. и З.В. видели как мотоциклета минал през бабуна на пътя /легнал полицай/, след което водачът изгубил контрол върху него, мотоциклета се поднесъл, започнал да се клати и тръгнал към тротоара, предната гума се ударила в бордюра, мотоциклетиста паднал от мотора, а самия мотор изхвърчал, ударил се ударил в стълба на тротоара  преди пътеката, след което отскочил и паднал на дясната си страна и влачейки по земята, преминал през краката на св. Л.Р.И., В.Й.А., Л.М.И., А.Т.М. и Н.Е.У., като ги повлякъл, съборил и  свалил някои от тях на пътното платно пред тротоара. 

Св. Д. Х. видял св.Л.М.И. да лежи на пътното платно по корем, като не мърдала с рани по лицето, побягнал и отишъл до дискотека „Ла Пиовра” и извикал охраната да окаже помощ, върнал се веднага и видял св. Н. У. да се изправя и да звъни на тел. 112, видял, че и другите свидетели започват да мърдат и се изправят. Видял моториста да лежи на тротоара на  пътеката към дискотеката, който лежал и мърдал и бил с кръв по главата, без каска.

На мястото на произшествието бил изпратен полицейски екип в състава на който бил св.Д. М.В., който заварил на мястото на произшествието пострадалите лица  В.Й.А., Л.М.И., А.Т.М. и Н.Е.У., като всички от тях били с наранявания, установил и самоличността на водача – подс. П.Б.П.. Пристигналите екипи на ЦСМП – гр. Приморско и гр. Царево оказали на място помощ на пострадалите и ги откарали в МБАЛ – Бургас.

На мястото на произшествието е извършен оглед отразен в протокол за оглед на местопроизшествие от 30.07.2014 год., видно от който е, че местопроизшествието се намира на прав участък от пътя, след ляв завой, дребнозърнест сух асфалт с опясъчаване вляво на пътното платно с ширина 40 см. и последващи пясъчни дюни. Двупосочно пътно платно без разделителна линия и маркировка с ширина 6,90 м, с последващ бордюр в дясната страна с височина 17 см. Частична предпазна мантинела вляво от пътното платно. От дясната страна на пътното платно е констатирано опясъчаване с ширина 60 см. На разстояние 30,63 м от Ор. в посока гр. Китен се установяват следи от начало на осуркване по десния бордюр със синя и бяла боя с дължина 14 м. Следата прекъсва на 0,5 м от намиращия се на тротоара стълб. На стълба на височина 52-55 см се виждат драскотини. До ориентира се вижда пътен знак В 27 „Забранени са престоят и паркирането". Районът на ММЦ е означен с пътни знаци В26 „Забранено е движение със скорост, по-висока от означената" 40 км/час и А13 „Изкуствени неравности по платното за движение". На местопроизшествието се намерил мотоциклет „Сузуки" с рег. № *** с предна част към гр. Китен на разстояние 1,70 м от края на пътното платно и на 63,52 м от Ор. Задна гума е на разстояние 3,10 м от пътя и на 61,62 м от Ор. Мотоциклетът е намерен лежащ на дясната си страна. На мястото на произшествието не са били установени спирачни следи.

На разстояние 56,12 м от Ор в посока гр. Китен е установен изкъртен бордюр, изместен на 10 см в посока юг от местонахождението си. На разстояние 16,20 м от Ор в посока гр. Китен има гьрбина на асфалта. На разстояние 28,14 м от Ор в посока гр. Приморско има друга такава гърбина като двете са по цялата ширина на пътното платно.                  

По досъдебното производство е назначена и извършена автотехническа експертиза при която е извършен и оглед на мотоциклет марка „Сузуки" с рег. № ***, като видно от заключението на вещото лице, е че произшествието е настъпило около 04:00 ч., в тъмната част от денонощието, при сухо, ясно време, осветен участък от електрически улични лампи. Пътят представлява прав, равен участък след ляв завой - вътрешен път покрай морските дюни в младежки курортен център. Сух асфалт, без неравности. Двупосочен пътен участък без маркировка, означен с пътни знаци за ограничение на скоростта до 40  км/час  и знак за  изкуствени  неравности.

Вещото лице е приело надлъжен коефициент на сцепление 0,7 т.к. по платното около 50-60 см от двата бордюра навърте има пясък.

Мотоциклет  -   „Сузуки   Срад  600",   категория   1.3 е производство 1997 год., като деформациите подробно описани в заключението на експертизата са получени вследствие на суркането на мотоциклета в бордюра с дясната странична част, удар в ел. стълб и последващо падане и плъзгане по дясната страна.  Ветроопорната слюда е счупена отпред и отдясно, счупени са части от таблото, преден десен мигач, дясно огледало, десен спойлер, изкривен гумен тампон отдясно, набита навътре ауспухна тръба. Деформациите по него съответстват на движението му след като е станал неуправляем. Преди настъпването на ПТП Мотоциклет  -   „Сузуки   Срад  600",  с рег. № *** е бил технически изправен. Непосредствено преди настъпването на ПТП  скоростта на движение на мотоциклета е била около 100 км. час, като опасната зона за спиране е била около 90 метра и се изминава за 5,1 секунди – при разрешена скорост на движение 40 км.ч.

Причина за настъпване на ПТП се дължи на обстоятелството, че П.Б.П., ЕГН ********** е управлявал мотоциклета с висока скорост в дясната част на пътя в състояние на лека степен на алкохолно опиване и без да притежава необходимата категория А. И след като мотоциклетът е преминал през една изкуствена неравност, на следващата неравност, водачът изгубил управление, мотоциклетът се наклонил надясно, просуркал се по десния бордюр, ударил се в електрическия стълб за улично осветление. Водачът излетял от мотора на платното. Мотоциклетът продължил да се плъзга по дясната си страна покрай десния бордюр, изкъртил ъгъла на бордюра непосредствено в началото на пешеходната зона и връхлетял върху младежите, чакащи автобуса. Към момента, когато водачът П. изгубил контрол - над мотоциклета, преминавайки през втората неравност, скоростта му на движение е била около 100 км/час. П. бил без каска и получил тежки наранявания от падането.

В резултат на ПТП пострадали водачът П. и пешеходците: В.Й.А., Н.Е.У., Л.М.И. и А.Т.М..

Причините за настъпването на ПТП са субективни зависещи от подс. П., като от тях се открояват алкохолното опиване 1,09 промила на хиляда и управление на мотоциклет „Сузуки" с рег. № *** с превишена скорост от неправоспособен водач.

При извършената по делото съдебно медицинска експертиза  е установено, че подс.П.Б.П.  е управлявал мотоциклета след употреба на алкохол с концентрация на алкохол в кръвта - към 04.00 ч на 30.07.2014 год. 1,09 /едно цяло, нула девет/ промила на хиляда, като тази концентрация на алкохол в кръвта представлява лека степен на алкохолно опиване.

Видно от приложените справки от ОПП – СДВП София е, че П.Б.П., ЕГН **********  е водач категория В, М и не притежава категория А даваща му право да управлява посочения по горе мотоциклет.

От извършените по досъдебното производство съдебно медицинска експертиза се установява, че вследствие на ПТП настъпило в 04.00 ч. на 30.07.2012 год. св. Н.Е.У. е получил контузия на крака, която отговаря да е получена при съприкосновение с мотоциклета. Причинена му е болка и страдание.

От извършените по досъдебното производство съдебно медицинска експертиза се установява, че вследствие на ПТП настъпило в 04.00 ч. на 30.07.2012 год. св. А.Т.М. е получила контузия на главата,сътресение на мозъка, контузия на лява ръка и крак. Контузиите са в резултат от съприкосновение с мотоциклета с последващо падане върху терена. Мозъчното сътресение е лекостепенно и се квалифицира като временно разстройство на здравето неопасно за живота. С останалите увреждания  и е причинена болка и страдание.

От извършените по досъдебното производство съдебно медицинска експертиза се установява, че вследствие на ПТП настъпило в 04.00 ч. на 30.07.2012 год. св. Л.М.И. е получила контузия на главата,сътресение на мозъка, охлузвания и оток по главата, тялото и крайниците. Уврежданията отговарят да са получени в резултат от съприкосновение с мотоциклета с последващо падане на терена.Мозъчното сътресение е лекостепенно и се квалифицира като временно разстройство на здравето неопасно за живота. С останалите увреждания  и е причинена болка и страдание.

От извършените по досъдебното производство съдебно медицинска експертиза се установява, че вследствие на ПТП настъпило в 04.00 ч. на 30.07.2012 год. св. В.Й.А. е  получила многофрагментно счупване капачето на дясно коляно, довело до трайно затруднение движението на десен крак за срок от 3-3,5 месеца, както и контузия на главата.Контузията на главата се квалифицира като временно разстройство на здравето неопасно за живота.    

Описаната по горе фактическа обстановка е установена от събраните в хода на досъдебното производство писмени и гласни доказателства отразени в протоколите за разпит на свидетели, обяснения на подсъдимия, свидетелства за съдимост, автотехническа и съдебно медицински експертизи, протокол за оглед на местопроизшествие, протокол за химическа експертиза за определяне концентрацията на алкохол или друго упойващо вещество в кръвта.

При така установените  факти, съдът намира, че П.Б.П., ЕГН **********, е осъществил състава на престъпление по чл. 343 ал. 3 предл. първо,  б. “а” предл. първо, вр.  ал.1 б. „б” предл. второ, вр. чл. 342 ал. 1 от НК, вр. чл. 5 ал. 1 т. 1, чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. първо;   чл.20 ал. 1 и ал. 2, чл. 21 ал. 1 и 2  и чл.150а от ЗДвП.

От обективна страна той е осъществил престъплението по чл. 343 ал. 3 предл. първо,  б. “а” предл. първо, вр.  ал.1 б. „б” предл. второ, вр. чл. 342 ал. 1 от НК, вр. чл. 5 ал. 1 т. 1, чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. първо;   чл.20 ал. 1 и ал. 2, чл. 21 ал. 1 и 2  и чл.150а от ЗДвП, като На 30.07.2012 г. в около 04,00 часа при управление на моторно превозно средство - мотоциклет марка „Сузуки” модел “Срад 600” с Рег. № *** по Вътрешен път гр. Приморско - гр. Китен, обл. Бургаска, в района на ММЦ нарушил посочените правила за движение по пътищата, визирани в Закона за движение по пътищата, и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на В.Й.А., ЕГН **********, изразяваща се в многофрагментно счупване капачето на дясно коляно, довело до трайно затруднение движението на десен крак за срок от 3-3,5 месеца, като деянието е извършено в пияно състояние – с концентрация на алкохол в кръвта 1.09 промила на хиляда, установено по надлежния ред – съдебномедицинска експертиза № 312/2012 год. на отделение по съдебна медицина  при МБАЛ гр. Бургас

     От субективна страна престъплението е извършено умишлено, при форма на вината пряк умисъл. Причина за извършване на престъплението следва е незачитане на установения правов ред и злоупотребата с алкохол.

С оглед самопризнанието на подсъдимия на фактите от обстоятелствената част на обвинителния акт при проведеното съкратено съдебно следствие, следва наказанието за престъплението да бъде определено при условията на чл.58а от НК.

При определяне вида и размера на наказанието, което следва да бъде наложено на подсъдимия, съдът взе предвид степента на обществена опасност на деянието и степента за обществена опасност на подсъдимия. За  смекчаващи отговорността обстоятелства съдът отчете младата възраст на подсъдимия, претърпените от него телесни повреди /самият той е пострадал/, декларираното в с.з. недобро материално положение – безработен  и изказаното съжаление за извършеното. Отегчаващо отговорността обстоятелства е съдебното му минало. Съдът прие, че изброените смекчаващи обстоятелства за подсъдимия не са многобройни и никое от тях не е изключително. Самопризнанието му само по себе си не е изключително смекчаващо обстоятелство, не е допринесло изключително съществено за изясняване на обстоятелствата по делото, предвид наличието на достатъчно други доказателства за извършеното престъпление..

 При отчитане на изложените обстоятелства съдът намира, че следва наказанието да бъде определено при превес на смекчаващите над отегчаващите обстоятелства, затова определи на подсъдимия наказание лишаване от свобода в размер от 18 месеца , като така определеното наказание лишаване от свобода на основание чл.373 ал.2 вр. чл.58а, ал.1 НК, редуцира  с една трета - от 18 месеца на една година. На основание чл.66 от НК така определеното след редуцирането  наказание лишаване от свобода за срок от една година съдът отложи с изпитателен срок от три години.

На осн. чл.343г, вр. чл.37, ал.1, т.7 от НК съдът лиши подс.П.Б.П. от право да управлява моторно превозно средство за срок от една година, считано от датата на влизане на присъдата в сила.

На основание  чл. 189, ал.3 от НПК, подсъдимият следва да заплати в полза на държавата по сметка на РС-Царево сумата в размер на 426.76 лева, представляващи направени по делото разноски.

По изложените съображения съдът постанови присъдата си.

 

                             

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: