Определение по дело №197/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 64
Дата: 22 февруари 2023 г. (в сила от 18 април 2023 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20227220700197
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №

 

Гр. Сливен, 22.02.2023 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в закрито заседание на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и трета десета година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

Като разгледа докладваното от съдията административно дело № 197/2022 година по описа на съда, за да се произнесе, съобрази

 

Производството е по реда на чл. 197 и следващите от АПК.

Производството е образувано по жалба от С.Н. *** срещу изричен отказ да се разгледа по същество искане за постановяване на индивидуален административен акт по предоставяне на държавна помощ De Minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици, обективиран в писмо изх. № 02-200-6500/3258 от 22.03.2022 г. на ДФ „Земеделие“.

В жалбата се твърди, че на 25.02.2022 г. е подадено заявление за държавна помощ De Minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици, но експертът е приел, че е недопустимо и отбелязал, че бенефициентът фигурира в списъка на допустимите кандидати с 0 бр. животни. Било му разяснено, че така се отразява в програмата, тъй като му е отказано по заявление с УИН 20/200521/37399 по схема за обвързано подпомагане за овце – майки и/или кози – майки под селекционен контрол (ДПЖК) за кампания 2021 г. Твърди, че притежава животните, има и регистрация по Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. Обжалвал отказа за допускане на заявлението пред Директора на ДФ „Земеделие“, но с писмо изх. № 02-200-6500/3258/22.03.2022 г. бил потвърден. Моли съда да отмени обжалвания административен акт. В допълнителна молба по делото заявява, че обжалва действието на административния орган по приемането за недопустимо на заявлението за подпомагане от 25.02.2022 г. В последваща молба уточнява, че обжалва действието на ОД на ДФ „Земеделие“ – Сливен, с което заявление за държавна помощ, регистрирано на 25.02.2022 г. е прието за недопустимо. В още една такава молба се уточнява, че предмет на оспорване е приемането за недопустимо на същото заявление от ОД на ДФ „Земеделие“ – Сливен.

От доказателствата по делото се установява следното:

Жалбоподателят С.Н. бил регистриран в ИСАК с УРН 333233 като земеделски производител. На 17.05.2021 г. подал заявление за подпомагане за 2021 г. по ЕПП, СПП, ЗДП, ДПЖСК, СПК, ПНДП, Мярка 11 и Мярка 12.

На 25.02.2022 г. жалбоподателят С.Н.Н. подал в ДФ „Земеделие“ Заявление за държавна помощ De Minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици. Видно от заявлението, в същото е вписано като забележка: Бенефициентът фигурира в списъка на допустимите кандидати с 0 бр. животни, както и е отбелязано, че не съществува съответствие с критериите за допустимост. Отказът за допускане на заявлението Н. обжалвал пред ДФ „Земеделие“ с молба да бъде отменен (жалба вх. № 02-200-6500/3258/21.03.2022 г.). В отговор на тази жалба с писмо изх. № 02-200-6500/3258#2/22.03.2022 г. заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ уведомил нейния подател, че на подпомагане подлежат земеделски стопани с валидно подадено заявление по реда на Наредба № 5/27.02.2009 г. за кампания 2021 г., отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане и/или по ПНДЖ 3 за кампания 2021. По отношение на депозираното от Н. заявление било установено, че не е реализирал продукция по схемите за обвързано подпомагане на животни за кампания 2021 г., с оглед което не отговаря на едно от кумулативните изисквания за допустимост.

По преписката са приложени заявление вх. № 02-200-6500/15036/06.12.2021 г. от С.Н., адресирано до изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ и отговор на същото с изх. № 02-200-6500/15036#2, от чието съдържание се установява, че земеделският стопанин е пропуснал нормативно установения срок за подаване на документи, доказващи производство и реализация по обвързано подпомагане за селскостопански животни за кампания 2021 г. С писмото Н. е уведомен, че представените от него документи не кореспондират с изискванията на чл. 13 ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. (за наличие на форсмажорни обстоятелства) и ДФЗ – РА няма основание да удължава или намалява нормативно утвърдените срокове за прием на документи и извършване на дейности, за спазването на които ЗП е поел ангажимент и заявил желание за подпомагане.

По преписката е приложено и общо заявление за подпомагане от 17.05.2021 г. с УИН 20/200521/37399, като в заявените схеми и мерки за подпомагане е посочена и Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК).

Според Справка за наличните животни към 25.02.2022 г., изготвена от БАБХ, в животновъдния обект в с. К., регистриран на С.Н.Н. се отглеждат 105 бр. овце и 32 бр. коне.

По доказателствата са приобщени и Указания за предоставяне на помощ De Minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози-майки.

С Определение № 213/20.10.2022 г., постановено по настоящото съдебно производство съдът е оставил без разглеждане депозираната срещу неприемане на заявлението за подпомагане жалба, като процесуално недопустима на основание чл. 159 т. 1 от АПК. С Определение № 20/04.01.2023 г., постановено по адм.д. № 10862/2022 г. по описа на Върховния административен съд първоинстанционният съдебен акт е отменен и делото е върнато на настоящия съдебен състав за произнасяне по реда на чл. 197 от АПК. Касационната инстанция е приела, очертала и указала на настоящия съд предмета на оспорване – изричен отказ на Заместник – изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ да разгледа по същество отправено искане за издаване на индивидуален административен акт за предоставяне на държавна помощ De Minimis, обективиран в писмо изх. № 02-200-6500/3258/22.03.2022 г.

При горните данни настоящата съдебна инстанция намира, че оспорването е допустимо, като съдът е обвързан със задължителните указания на касационната инстанция за разглеждане на същото по същество. Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като неоснователна, при следите съображения:

Видно от доказателствата по делото жалбоподателят е депозирал заявление за подпомагане за кампания 2021 г. на 17.05.2021 г., в т.ч. и по Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол, като на неуточнена по преписката дата през м. ноември 2021 г. е подал документи, доказващи производство и реализация на продукция по цитираната схема, съобразно изискванията на чл. 27в ал. 1 от Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания. Предвид неприемане на това заявление, на 06.12.2021 г. е депозирано и посоченото по – горе заявление до Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ вх. № 02-200-6500/15036. В същото е изразено твърдение, че срокът за подаване на изискуемите документи не е спазен от земеделския стопанин, поради н. о. от л. л., свързани с п. от К.- … – к. с и. б. . Предвид това Н. не посетил ОД на ДФ „Земеделие“ в гр. Сливен, а в срока до 31.10.2021 г. имал точно такива с.. Съгласно разпоредбата на чл. 27в ал. 1 от Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, кандидатите по схемите по чл. 19, 19а, 20, 21, 23 и 24 удостоверяват реализираните количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко или реализираните на пазара животни, като към документите по чл. 27а, ал. 1 и чл. 27б, ал. 1 представят декларация и опис на документите по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ – РА. Представянето на изискуемите документи не е безсрочно, а обвързано с конкретни срокове, които са нормативно установени в чл. 27в ал. 4 от Наредбата. Според тази норма, документите, декларациите и описът по ал. 1 се подават лично или чрез упълномощено с нотариално заверено пълномощно лице в периода от 5 до 31 октомври в годината на кандидатстване в съответната областна дирекция на ДФЗ – РА по постоянен адрес на кандидата – физическо лице, или адрес на управление на кандидата – юридическо лице или едноличен търговец. От доказателствата се установява, че земеделският производител не е спазил този срок и е изразил желание заявлението му да бъде преразгледано поради посоченото препятствие от з. х. (к. с и. б. , препоръка на л. л. за с. и/или налична с. на з. от К.-…).

Наличието на форсмажорни обстоятелства е нормативно регламентирано в разпоредбата на чл. 13 ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, съгласно която, кандидатът за подпомагане или негов наследник уведомява ДФЗ – РА за наличието на форсмажорни обстоятелства в срок до 15 работни дни от датата на прекратяване на фактическото събитие. Кандидатът, негов наследник и/или упълномощено от него лице попълва формуляр по образец заедно с подписана декларация, с която се задължава да представи доказателствен документ за форсмажорното обстоятелство и за началната и крайната му дата, издаден от оторизираната за това институция.  Легална дефиниция за форсмажорни обстоятелства е дадена в § 1 т. 1 от ДР на Наредбата, според която "Форсмажорни обстоятелства" са: а) смърт на земеделския стопанин; б) трайна професионална нетрудоспособност на земеделския стопанин; в) тежко природно бедствие, което е засегнало сериозно земеделската земя и/или животните в стопанството; г) случайно унищожение на постройките за животни в стопанството; д) епизоотична ситуация, засегнала частично или изцяло селскостопанските животни на земеделския стопанин; е) (изм. – ДВ, бр. 16 от 2015 г.) принудително отчуждаване на голяма част от стопанството, ако това не се е очаквало към деня на подаване на заявлението за подпомагане по чл. 1. В процесния случай нито едно от посочените обстоятелства не е налице – не се твърди от кандидата за подпомагане, нито са представени доказателства, удостоверяващи наличието на някое от посочените обстоятелства, признати от законодателя за годно основание за приемане на просрочено заявление или изискуем документ.

Специфичните условия за предоставяне на процесната помощ De Minimis са нормирани в Указания за предоставяне на помощ De Minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози-майки, съобразно чиято т. 3 „Ползватели“, т. 3.1.3., едно от условията за подпомагане е животните по т. 3.1.2. да са заявени за подпомагане в Кампания за директни плащания за 2021 г., в зависимост от вида, категорията и минималния брой животни по съответна схема за подпомагане, както следва: …..Схема за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки под селекционен контрол (ДПЖСК). В настоящия случай това условие е налице, като жалбоподателят Н. е заявил за подпомагане по посочената схема отглежданите от него животни. Същият не е спазил другото, поставено условие, нормирано в т. 3.1.1., съгласно която, на подпомагане подлежат земеделски стопани с валидно подадено заявление по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за кампания 2021, отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане и/или по ПНДЖ 3 за кампания 2021. От доказателствата се установява, че Н. не е изпълнил това изискване – не е подал валидно заявление за кампания 2021, т.е. такова, съдържащо изискуемата документация и в нормативно установения срок, както и не е доказал наличието на форсмажорни обстоятелства, препятствали спазването на срока по Наредба № 3/17.02.2015 г. Според съдържанието на цитираните указания, след подаване на валидно заявление, компетентните органи на ДФ „Земеделие“ извършват проверки на депозираните документи и заявени данни и съставят списък на земеделските стопани, които отговарят на условията за подпомагане по т. 3.1. въз основа на данните в ИСАК.

В процесния случай постановеният отказ е мотивиран с обстоятелството, че Н., поради ненадлежно (извън нормативно установения срок) представяне на документите за произведена и реализирана продукция по чл. 27а и чл. 27в от Наредба № 3/17.02.2015 г. не фигурира като кандидат с произведена и реализирана през 2021 г. продукция от отглежданите животни. Това обстоятелство не може да се приеме за допуснато от ответния административен орган нарушение, доколкото сроковете за подаване на изискуемата информация обвързват както кандидатите, така и Фонда, доколкото последният като администратор на този вид държавна помощ е обвързан (задължен) с извършването на ред процедурни действия по обобщаване на данни, проверка, контрол и пр. За пълнота следва да се отбележи, че във връзка с усложнената епидемична обстановка и с оглед спазване на противоепидемичните мерки, на 28.09.2021 г. ДФ „Земеделие“ на своя интернет сайт е публикувал съобщение, с което е информирал заинтересованите лица – кандидати за подпомагане за възможността по схемите за обвързана подкрепа за животни за Кампания 2021 г. да докажат произведената и реализирана от тях продукция (мляко и млечните продукти, както и реализираните на пазара животни) и електронно (https://www.dfz.bg/bg/prescentar/novini/-2021-e-mil/). В случая оспорващият Н., в качеството му на кандидат за предоставяне на държавна помощ De Minimis, при наличие на твърдяните от него пречки от з. х. (или подобни, според заявеното в писмо вх. № 02-200-6500/15036/06.12.2021 г.) е следвало да подаде изискуемите документи по електронен път в посочения срок – 25.10.2021 г.

Именно неизпълнението на задължението за подаване на изискуемата  информация и документи, удостоверяващи реализирана продукция в нормативно указаните срокове и ред е предпоставило невключването на Н. в съответния списък с допуснати за подпомагане кандидати, респ. неприемането на подаденото от него на 25.02.2022 г. заявление за получаване на държавна помощ De Minimis. Мотивиралата настоящия ответник да постанови процесния отказ липсата на информация за реализирана от Н. продукция през 2021 г. не се дължи на виновно поведение на предоставящия държавната помощ ДФ „Земеделие“, а на липсата на инициатива от страна на кандидата в тази насока и в нормативно изискуемите форма и срок.

Горните обстоятелства правилно са преценени и възприети от ответния административен орган, предвид което настоящата съдебна инстанция намира, че постановеният от него отказ за разглеждане по същество на отправено към него искане за издаване на акт за предоставяне на държавна помощ De Minimis е съответен на относимите материалноправни норми и доказателствата.  Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия материален закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

 

С оглед изхода на спора, неоснователно се явява искането на оспорващата страна за присъждане на сторените по делото разноски. С  оглед своевременно направеното искане и на основание чл. 143 ал. 3 от АПК претенцията на административния орган в тази насока се явява основателна, като в полза на същия следва да бъдат присъдени разноски във вид на юрисконсултско възнаграждение. Същото следва да се определи в минималния размер от 100,00 (сто) лева, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, съобразно правната и фактическа сложност на правния спор и реалното процесуално участие на страната. Така определените разноски следва да се възложат в тежест на оспорващата страна.

 

Водим от горното и на основание чл. 200 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Н. *** срещу изричен отказ да се разгледа по същество искане за постановяване на индивидуален административен акт по предоставяне на държавна помощ De Minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици, обективиран в писмо изх. № 02-200-6500/3258 от 22.03.2022 г. на ДФ „Земеделие“, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА С.Н.Н., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на ДФ „Земеделие“ разноски по делото, съставляващи юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 (сто) лева.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните, чрез изпращане на преписи по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

 

                                                             Административен съдия: