Решение по дело №144/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 октомври 2022 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20227090700144
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  №91

гр. Габрово, 27.10.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ............... колегия в открито съдебно заседание на тринадесети октомври ................. през две хиляди двадесет и втора година  в състав :       

         ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ

 

     при секретаря  …...Радина Церовска..... и в присъствието на прокурора ...... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. Д 144 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване /КС0/.

Образувано е по жалба на А.И.А., ЕГН **********, срещу Решение № 30/16.06.2022 г. на директор на ТП на НОИ Габрово, с което е потвърдено Разпореждане № 07220485935 от 01.01.2022 г. на Ръководител на ПО в ТП на НОИ Габрово.

Жалбоподателят счита, че неправилно директорът на ТП на НОИ Габрово е установил, че не са допуснати пропуски и нарушения на законовите разпоредби при извършеното преизчисление и определяне размера на пенсията от 25.12.2021г. Счита за неправилен и извода, че размерът на пенсията, определен с новата тежест на осигурителния стаж, в сила от 25.12.2021г., не подлежи на увеличение с процент 3, 8 за 2018 г., съответно с 5, 7% за 2019 г. Счита, че административният акт е в противоречие с  § 7е от ПЗР на КСО, като поддържа, че ал. 2 на § 7е задължава административния орган да осъвремени, преизчисли и индексира пенсиите за осигурителен стаж и възраст съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането им до 24.12.2021 г. включително, без да прави разлика за реда, по който е направено увеличението за съответната година. Твърди, че именно такава е и волята на законодателя. Според жалбоподателя невключването в преизчисления размер на пенсията му увеличение за 2019г. било още по- необосновано и поради факта, че приложения за 2019г. процент на увеличение с 5,7% надхвърля увеличението на коефициента за година осигурителен стаж, от 1.169 от 01.07.2018г. на 1.200 от 01.07.2019г. което представлява увеличение с 2.652%. разликата между двата процента в размер на 3.05 процентни пункта е изцяло изключена при определяне на размера на пенсията му. Моли оспореният акт да бъде отменен като незаконосъобразен, постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с духа на закона.

Ответникът – директор на ТП на НОИ Габрово, чрез процесуален представител юрисконсулт, оспорва жалбата, като счита същата неоснователна. Излага подробни съображения в писмени бележки.

Съдът, след като се запозна с жалбата и доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, установи от фактическа страна следното:

Със Заявление вх. №2829/09.05.2001г. А.И.А. е поискал отпускане на социална пенсия за инвалидност поради общо заболяване, като е представил изискуемите документи по чл. 2 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж /НПОС/, необходими за преценка на претендираното право на пенсия и за определяне на нейния размер.

С Разпореждане № 25 от 21.05.2001г. е отпусната на жалбоподателя лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване. С последващи разпореждания е изменен размера на така отпуснатата пенсия на А.А..

С Разпореждане № ********** от 03.10.2008г. на А.А. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. Впоследствие, след отпускането й пенсията е преизчислявана и осъвременявана съгласно действащата нормативна уредба.

С процесното Разпореждане № 07220485935 от 01.01.2022 г. пенсията на жалбоподателя е преизчислена на основание  § 7е, ал. 1 и 2 от ПЗР на КСО в размер на 399, 81 лв., считано от 25.12.2021 г.

Срещу Разпореждането А.И.А. е подал жалба с вх. № 9020-07-4 от 15.12.2022г. С Решение № 30/16.06.2022г., директор на ТП на НОИ Габрово е отхвърлил жалбата срещу Разпореждане № 07220485935 от 01.01.2022 г.

При така установеното от фактическа страна съдът намира от правна страна следното: Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на обжалване акт и тъй като изхожда от лице, за което е налице правен интерес от обжалването, тя е допустима за разглеждане.

Съгласно чл. 117, ал. 1, т. 2, б. "a" КСО разпорежданията за отказ или за неправилно определяне или изменение и спиране на пенсиите, добавките и компенсациите към тях се обжалват пред ръководителя на съответното териториално поделение на НОИ. Съгласно чл. 117, ал. 3 КСО ръководителят на териториалното поделение се произнася по жалбите или исканията с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им. Предвид гореизложеното, процесното решение се явява издадено от компетентен орган.

Не се констатират съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазено е изискването за форма с оглед разпоредбите на чл. 117, ал. 3 и ал. 5 КСО вр. чл. 59 АПК, като горестоящият орган е изложил подробни мотиви, обосноваващи изводите му за неоснователност на подадената пред него жалба.

Спорът е относно приложението на материалния закон и се свежда до това дали при преизчисляването на пенсията на жалбоподателя съгласно  § 7е от ПЗР на КСО следва да се вземат предвид и увеличенията на пенсията за 2017, 2018 и 2019 г. Правилото, заложено при изчисляването на размера на пенсиите за трудова дейност, съгласно чл. 70, ал. 1 от КСО е, че размерът на пенсията се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със съответен процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Към 01.01.2017 г. разпоредбата на чл. 70, ал. 1 предвижда, че размерът на пенсията се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по процент 1, 1 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж. След 31 декември 2016 г. процентът за всяка година осигурителен стаж нараства всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на 1, 5. Процентът се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година. Съгласно чл. 100, ал. 1 от КСО пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват ежегодно от 1 юли с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година.

Съгласно § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО / обн. ДВ, бр. 61 от 2015 г. /, от 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1, 5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100. Според ал. 2 пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо достигне 1, 5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение четвърто.

От 01.01.2018 г. е в сила и нова ал. 3 в § 53 от ПЗР на ЗИДКСО, според която, когато преизчисленият по реда на ал. 2 размер на пенсията е по-нисък от размера й преди преизчисляването, увеличен с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето, пенсията се определя в по-високия размер.

Към 01.01.2018 г., когато е влязла в сила ал. 3 на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО, разпоредбата на чл. 70, ал. 1 КСО гласи: "Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. До 31 декември 2016 г. процентът е със стойност 1, 1.

След тази дата той нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на стойност 1, 5. Процентът по изречение първо се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване.

Анализът на разпоредбата на § 53 показва, че при предвиденото преизчисляване на пенсията по реда на ал. 2 полученият размер следва да се сравни с размера на пенсията, който би се получил съгласно ал. 3, ако преди преизчислението размерът на пенсията се увеличи с процента на нарастването на процента по чл. 70, ал. 1, изр. първо КСО, който е 3. 8 % сто. Следователно, прилага се един от двата способа за повишаване на пенсията – по ал. 2 или по ал. 3.

Разпоредбата на § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО е отменена от 01.01.2019 г. /ДВ, бр. 102 от 2018 г. /, когато са приети  § 7б и  § 7в от ПЗР на КСО.

Според  § 7б, ал. 1 ПЗР на КСО, през 2019 г. пенсиите също не се осъвременяват по чл. 100 КСО. Размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5, 7 /ал. 2/.

Съгласно  § 7в, ал. 1 ПЗР на КСО, пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1, 2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Според ал. 2, преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително. Ал. 3 на §7в предвижда, че когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

Видно от посочените разпоредби, в § 7в, ал. 1 е предвидено преизчисление на отпуснатите пенсии въз основа на увеличаване тежестта на осигурителния стаж чрез посочения по-висок процент, с който се умножават годините и съответните месеци от осигурителния стаж, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията. В същото време,  § 7б, ал. 2 ПЗР на КСО предвижда за всички отпуснати до края на 2018 г. пенсии увеличаване на размера им към 30 юни 2019 г. с 5, 7 %. Ал. 3 на § 7в обаче изисква да се извърши сравнение между размера на пенсията при преизчислението по реда на § 7в, ал. 1 и размера, който би се получил при увеличението по § 7б, ал. 2, като се определи на правоимащото лице пенсия в размер на по-високата от двете суми. Следователно, както и по § 53 от ПЗР на ЗИДКСО, така и по  § 7б и  § 7в от ПЗР на КСО, преизчисляването на пенсията чрез повишаване на коефициента на осигурителен стаж не се кумулира с увеличението с 3, 8%, респ. 5. 7 %, т. е. прилага се единият или другият механизъм в зависимост от това кое по-благоприятно за лицето. Същият принцип е заложен и в спорната разпоредба на  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО.

Съгласно  § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО, отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021 г. включително пенсии се преизчисляват от 25 декември 2021 г. с процент 1. 35 на сто за всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември 2021 г. /вкл. /, се преизчисляват от 25 декември 2021 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1. Аналогично на разпоредбата на  § 7в, ал. 2,  § 7е, ал. 2 ПЗР на КСО също предвижда, че преизчисляването се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021 г. В ал. 3 отново е предвидено преизчислението да се извършва, ако това е по - благоприятно за лицето.

Възраженията на жалбоподателя срещу това, че при преизчислението на пенсията му не са включени увеличения с 2, 364 % за 2017 г., с 3, 819 % за 2018 г. и с 5, 7% за 2019 г. и оплакванията, че органите по приходите неправилно са приложили  § 7, ал. 2 ПЗР на КСО са неоснователни.

Видно е, че с приемането на разпоредбата на  § 7е ПЗР на КСО законодателят отново, подобно на § 53, ал. 2 и § 7в, ал. 1, е заложил нарастване на пенсиите чрез единия от двата показателя /осигурителен доход и осигурителен стаж/, въз основа на които се формира размера на пенсията, а именно – чрез нарастване тежестта на осигурителния стаж, при което преизчислението по този ред отново е под условие, че се явява по-благоприятно за лицето. Новото преизчисление идва да замести предходните преизчисления, извършени въз основа на § 53, ал. 2 ПЗР на ЗИДКСО  § 7в, ал. 1 ПЗР на КСО.

Вярно е, че ал. 2 на § 7е не ограничава осъвременяването, преизчисляването и индексирането на пенсията до това по чл. 100 КСО. Правилно обаче органите по пенсионното осигуряване са приели, че визираното в § 53, ал. 3 и § 7б, ал. 2 ПЗР КСО увеличение със съответните проценти е неприложимо към преизчисления размер на пенсиите по реда на  § 7е ПЗР на КСО.

В § 53, ал. 3 и § 7б, ал. 2 ПЗР КСО не е предвидено общо увеличение със съответен процент на целия размер на пенсиите, т. е. не се прави всеобща индексация или осъвременяване на пенсиите, а се предоставя алтернатива на заложената формула на преизчисление, така че да се гарантира целеното през годините нарастване на пенсията. Преизчисленията по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО и по  § 7в, ал. 2 от ПЗР на КСО за 2019 г. не могат да се "насложат" върху преизчислението по  § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, тъй като по същество те се заместват от него, а увеличенията по § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО и  § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО са неприложими, доколкото след преизчислението по  § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО няма как да е изпълнена хипотезата /съответният размер на пенсията/ на § 53, ал. 3 и  § 7б, ал. 2 КСО.

В заключение, по изложените по- горе съображения съдът намира, че органите по осигуряването правилно са приложили материалния закон и издаденото разпореждане, както и потвърждаващото го решение на директора на ТП на НОИ Габрово са законосъобразни.

Предвид изхода на делото и с оглед факта, че пр. представител на ответника в съдебно заседание е заявил че не претендира присъждане на разноски, такива не следва да бъдат присъдени по делото.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд Габрово

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.И.А. ***, срещу Решение №30/16.06.2022 г. на директор на ТП на НОИ Габрово, с което е потвърдено Разпореждане № 07220485935 от 01.01.2022г. на Ръководител на ПО в ТП на НОИ Габрово.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: