Решение по дело №646/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1046
Дата: 21 юли 2021 г.
Съдия: Йордан Василев Димов
Дело: 20217050700646
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№…………………… / ………….. г.

гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            

Варненският административен съд, VІІ състав, в публично заседание на дванадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

                                                                                    Съдия : ЙОРДАН ДИМОВ

 

 

  при секретаря Наталия Зирковска

като разгледа докладваното от съдия Йордан Димов

адм. д. №646 по описа на съда за 2021 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по чл. 186, ал. 4 от ЗДДС, вр. чл. 145 от АПК.

 Образувано е по жалба на "Легат-78" ЕООД, ЕИК ***** със седалище и адрес на управление ---------------------------, представлявано от управителя С.Н.Н. срещу Заповед за налагане на ПАМ № 58-ФК/05.03.2021 г. издадена от Началник на Отдел "Оперативни дейности" – Варна, ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, с която е постановено запечатване на магазин - фурна, находящ се в ---------------------------, както и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни на основание чл. 186, ал. 1 от ЗДДС.

С жалбата административният акт се атакува като незаконосъобразен. Твърди се, че последната е издадена при съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон. Твърди се, че заповедта не съдържа конкретни мотиви относно необходимостта от налагане на ПАМ. Сочи, че няма пълно описание на нарушението.  Сочи, че в процесната заповед няма мотиви относно срока от 14 дни, за който е наложена ПАМ. Не са изтъкнати никакви индивидуални съображения свързани с конкретния търговец и конкретното нарушение. Твърди, че по започналото административно-наказателно производство няма издадено към момента на подаване на жалбата наказателно постановление. Намира, че ПАМ следва да се налага само при висока обществена опасност на деянието, както и същата е извънредно средство за защита. Намира, че не е изпълнено изискването на чл.186, ал.3 от ЗДДС – заповедта, с която се налага ПАМ да бъде мотивирана. Намира, че ПАМ следва да отговаря на целта на закона, като сочи, че запечатването на обект не отговаря на нито една от постановените законови цели, тъй като не предотвратява и не преустановява извършването на административното нарушение, нито пък вредните му последици. Сочи, че с налагането на процесната ПАМ е нарушен принципа за съразмерност регламентиран в чл.6 от АПК и чл.6 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи (ЕКЗПЧОС). Намира, че на жалбоподателят до датата на подаване на настоящата жалба не е предоставена възможността по чл.187, ал.4 от ЗДДС, да бъде отменена ПАМ, като се предоставят доказателства за плащане на наложената имуществена санкция изцяло. Намира, че това води до незаконосъобразност на рпоцесната заповед. Намира, че ПАМ е издадена преди издаването на АУАН, което производството по издаване на ПАМ било опорочено. Намира, че запечатване на обекта за 14 дни би довело до значителни и труднопоправими вреди за търговеца. Ще бъде накърнена търговската му репутация. Моли да бъде отменена изцяло наложената принудителна административна мярка.

В съдебно заседание, страните не изпращат представители.

 Ответникът – началник на отдел "Оперативни дейности" при ГД „Фискален контрол при ЦУ на НАП, преди съдебно заседание е депозирал молба, в която сочи, че не възразява да 9се даде ход на делото, както и че оспорва жалбата изцяло. Намира последната за неоснователна. Счита, че обжалваната заповед е издадена при спазване на процедурата, съобразени са относимите материални разпоредби. Съобразена е и подробно е изложена релевантната фактическа обстановка. Поддържа периода на наложената ПАМ, като преповтаря мотивите и сочи, че продължителността на ПАМ се налага от характерът на извършеното нарушение, местоположението на обекта – централен булевард, както и извършването на нарушението в активния сезон при значителен поток от хора. Моли заповедта да бъде потвърдена като законосъобразна и обоснована. Моли да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

На 27.02.2021 г. в 13.03 ч. служител на НАП – Варна е закупил един брой закуска „мекица“ на стойност 1.20 лв. и един брой закуска „Кифла с мармалад“ на стойност 1.20 лв. или обща стойност на двата продукта 2.40 лв,. платени в брой в търговски обект фурна, находящ се в ---------------------------, стопанисван от "Легат-78" ЕООД, за която покупка не бил издаден касов бон. Било установено, че в обекта е монтирано и въведено в експлоатация ЕКАФП за отчитане и регистриране на продажбите.

 Данъчните органи са квалифицирали извършеното като нарушение на чл. 25, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, вр. чл. 118, ал. 1 и ал. 4, т. 1 от ЗДДС, като на " Легат-78" ЕООД е издадена оспорената Заповед № 58-ФК/05.03.2021 г. издадена от началник отдел "Оперативни дейности" Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, с която на основание чл. 186, ал. 1, т. 1 б. "А" от ЗДДС и чл. 186, ал. 3 от ЗДДС е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – магазин - фурна, находящ се в ---------------------------, както и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни на основание чл. 186, ал. 1, т. 1 б. "а" от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС.

Като мотиви за определяне на ПАМ в посочения размер административният орган е изложил значимостта на охраняваните обществени отношения, както и че при продължаването му за бюджета на държавата биха произлезли значителни и труднопоправими вреди, значителността на конкретното нарушение.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 148 АПК, административният акт може да се оспори пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорването му по административен ред, освен ако в кодекса или в специален закон е предвидено друго. В случая, в ЗДДС не е предвидено задължително административно обжалване, поради което жалбата е предявена пред надлежен съд, от легитимирано лице, в законоустановения срок, като е налице правен интерес от обжалването, поради което е процесуално допустима за разглеждане. Разгледана по същество, същата е неоснователна поради следните съображения:

Компетентен да наложи ПАМ по чл. 186, ал. 3 от ЗДДС е орган по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. За доказване компетентността на органа, издал акта, по делото е представена Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г., съгласно т. 1 от която Началниците на отдели "Оперативни дейности" в Дирекция "Фискален контрол" в ЦУ на НАП са упълномощени да налагат ПАМ по чл. 186, ал. 1 и ал. З от ЗДДС. При тези доказателства, съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен административен орган и не е налице отменителното основание по чл. 146, т. 1 от АПК. Заповедта съдържа правни и фактически основания за издаването ѝ, като е посочен и срокът за налагане на ПАМ, с оглед на което съдът намира, че е спазена установената форма, съобразно чл. 146, т. 2, вр. чл. 59, ал. 2 от АПК.

 При издаване на атакувания административен акт не са допуснати нарушения на процесуалните правила от категорията на съществените.

 Съгласно чл. 186, ал. 1, т. 1 б. "а" от ЗДДС, принудителната административна мярка "запечатване на обект за срок до един месец", независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за продажба (фискален бон, касова бележка от кочан или удостоверителен знак за продажба), отпечатан и издаден по установения ред за доставка/продажба. Следователно, условието, което поставя цитираната правна норма, послужила като основание за прилагане на процесната ПАМ, е дружеството да е допуснало нарушение на установения законов ред или начин за документиране на извършена продажба, свързано с неиздаване на съответен документ за продажба – в случая фискален касов бон, което представлява административно нарушение на чл. 185, ал. 1 ЗДДС, вр. чл. 25, ал. 2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. В случая са налице всички материалноправни предпоставки, визирани в нормата на чл. 186, ал. 1, т. 1 б. "а" от ЗДДС, за да бъде издадена процесната заповед - не е издаден фискален бон или касова бележка при извършената от проверяващите контролна покупка. В тази връзка съдът следва да отбележи, че извършването на нарушението не се оспорва от жалбоподателя.

 В допълнение на изложеното следва да се посочи, че след като е осъществен фактическият състав на административно нарушение по чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, административният орган налага принудителната административна мярка по чл. 186 от ЗДДС, като действа в условията на обвързана компетентност, и в същото време е независим от хода на административно-наказателното производство (дали ще бъде издадено наказателно постановление, дали и кога ще влезе в сила, т. е. независимо от това дали нарушението ще бъде санкционирано или не), във връзка с което са направени от жалбоподателя възражения. Принудителната административна мярка има превантивен характер – да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, не съставлява административно наказание и няма санкционен характер. В този смисъл възражението на дружеството-жалбоподател за липса на други констатирани нарушения, свързани в отчитането на продажбите в обекта, е ирелевантно за законосъобразността на настоящата заповед, както е ирелевантно и обстоятелството, дали нарушението е извършено умишлено или не. Формата на вината няма отношение към налагането на принудителната административна мярка по принцип, но в случая тя е още повече неотносим към спора факт, доколкото се касае за налагане на принудителна административна мярка спрямо юридическо лице, чиято отговорност е винаги обективна и безвиновна.

На следващо място съдът намира, че административният орган е изпълнил задължението си и е изложил съображения за конкретния срок, за който се налага запечатването на обекта, и обстоятелствата, които са го мотивирали да определи този срок. Срокът на ПАМ се определя по целесъобразност от органа, като в настоящия случай преценката е упражнена в рамките на закона - за 14 дни. Съдът намира така определеният срок – под средния предвиден в закона размер, съобразен с обстоятелството, че с нарушението е засегнат утвърдения ред за данъчна дисциплина, който трябва да осигурява пълна отчетност на извършваните от лицата продажби, тяхната регистрация и последващата възможност за проследяване на реализираните обороти. Неизпълнението на задължението за регистриране и отчитане на приход от продажби чрез фискално устройство безспорно засяга държавни интереси, свързани с отчитането на приходите от задължените лица и плащането на данъците върху действително реализираните обороти. Изложените в заповедта мотиви, отговарят на изискването на чл. 186, ал. 3 от ЗДДС за мотивиране на акта и са достатъчни, за да може да се извърши проверката за законосъобразност на оспорената заповед на всички основания по чл. 146 от АПК, включително за съответствието на заповедта с целта на закона.

Законодателят е регламентирал алтернативна възможност за постигане на целите на ПАМ от категорията на процесните – чрез плащане на глобата или имуществената санкция, но тази възможност не е пречка за издаване на административен акт, с който се налага ПАМ, нито засяга неговата законосъобразност. Възможността, визирана в чл. 187, ал. 4 от ЗДДС, има отношение към изпълнението на принудителната административна мярка "запечатване на обект", т. е. до влизане в сила на заповедта за ПАМ наказващият орган следва да издаде наказателното постановление, за да може реално да се предостави тази възможност. Неиздаването или невръчването на НП и по този начин препятстването от органа на възможността, предоставена от закона, лицето да плати санкцията и по този начин да избегне реалното налагане на ПАМ може да се противопостави само на органа по изпълнението – в производството по предварително изпълнение на акта, ако има разпореждане за това или в производството по изпълнение на акта след влизането му в сила. Голословни са твърденията в жалбата, че им е отнета възможността да заплатят глобата и по този начин се препятства възможността да не търпят последствията от ПАМ. Доказателства в тази насока не са представени и съдът не може да направи обосновано заключение в подобен смисъл.

 С оглед изложеното, съдът намира, че наложената ПАМ е издадена от компетентен орган, при спазване на установената форма и административно-производствените правила, постановена е в съответствие с материалния закон и целта на закона, поради което не са налице отменителни основания по смисъла на чл. 146 от АПК. Подадената жалба като неоснователна следва да се отхвърли.

Предвид адресираното до съда искане за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение направено от ответника, както и предвид изхода на правния спор съдът намери, че следва да бъде осъден жалбоподателя да заплати на Отдел "Оперативни дейности" – Варна, ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП сумата от 80 лв. като юрисконсултско възнаграждение.

 Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 предл. последно от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "Легат-78" ЕООД, ЕИК ***** със седалище и адрес на управление ---------------------------, представлявано от управителя С.Н.Н. за отмяна на Заповед за налагане на ПАМ № 58-ФК/05.03.2021 г. издадена от Началник на Отдел "Оперативни дейности" – Варна, ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП, с която е постановено запечатване на магазин - фурна, находящ се в ---------------------------, както и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни на основание чл. 186, ал. 1 от ЗДДС.

ОСЪЖДА на "Легат-78" ЕООД, ЕИК *****, гр. Варна да заплати на Отдел "Оперативни дейности" – Варна, ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП сумата от 80 (осемдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните пред Върховен административен съд.

 

 

 

 

СЪДИЯ: