РЕШЕНИЕ
№ 4083
гр. ***, 11.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 112-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание
на десети ноември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ М. УРУМОВ
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ М. УРУМОВ Административно
наказателно дело № 20251110211507 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление (НП) № *** г., издадено от Б.Б. -
председател на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) - гр. ***, на
основание чл. 11, пар. 4 от Закона за защита на личните данни, вр. чл. 58, пар.
2, б. „и“, вр. чл. 83, пар. 4, б. „а“ от от Регламент (ЕС) 2016/679, на „Център за
градска мобилност“ ЕАД, с ЕИК *********, е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 20 000 лева, за нарушение на
чл. 6, пар. 1, б. „а“ – „е“ от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския
парламент и на Съвета.
Недоволно от наказателното постановление е останало санкционираното
дружество, което го обжалва в законоустановения срок. В жалбата излага
твърдения, че постановлението е незаконосъобразно и неправилно, издадено в
противоречие с материалния закон, фактите и обстоятелствата. Излагат се
доводи за липса на извършено нарушение. Сочи се, че квалификацията на
нарушението е неясна. Твърди се, че дейността по издаване на стикерите била
„строго нормативно регламентирана“ в Наредбата за организация на
движението на територията на Столична община. Освен това, наведени са
доводи за прекомерност на наложеното наказание. Иска се отмяна на
издаденото НП, както и се претендират разноски.
1
В съдебното заседание жалбоподателят е редовно призован и се
представлява от адв. Г., с пълномощно по делото. Последната пледира за
отмяна на НП, като поддържа аргументите, изложени в жалбата. Претендират
се разноски.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от юрк. И.,
който иска от съда да потвърди издаденото НП като правилно и
законосъобразно. Разноски не са претендирани.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
Жалбата е депозирана в законоустановения срок, от надлежно
легитимирано лице, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол и е
процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.
В Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) е постъпил сигнал с вх.
№ ППН-02-66/29.01.2025 г. от М.Д. във връзка с обработване на лични данни
от страна на „Център за градска мобилност“ ЕАД („ЦГМ“ ЕАД) при
предоставяне на услуга по локално платено паркиране на територията на
Столична община. С писмо с изх. № ППН-02-66#1/07.02.2025 г. до „ЦГМ“
ЕАД е изискано представянето на становище относно твърденията, изнесени в
сигнала.
С писмо с вх. № ППН-02-66#2/17.02.2025 г. от „ЦГМ“ ЕАД е постъпило
становище по случая и са приложени относими документи.
Извършена била проверка на ЦГМ ЕАД, като проверяващият екип е
изследвал подадено от сигналоподателя заявление № ВС252784/16.01.2025 г.
за издаване на винетен стикер за локално платено паркиране, заедно с
приложените към него документи, както и още 4 броя заявления (с
приложените към тях документи) на произволен принцип, подадени (на
хартиен носител и електронно) в „ЦГМ“ ЕАД.
Установено е, че:
I. В Заявление № ВС252784/16.01.2025 г. за издаване на винетен
стикер от М.С.Д. (подадено по електронен път) се съдържат следните негови
лични данни: три имена. ЕГН, адрес, е-поща, телефонен номер,
2
регистрационен номер на ППС. Към заявлението са приложени копия на
свидетелство за регистрация на МПС (част I), нотариален акт за покупко-
продажба на недвижим имот и удостоверение за техническа изправност на
ППС.
В приложеното копие на първа страница от Нотариален акт за покупко-
продажба на недвижим имот (вх. рег. № 75144/11.12.2020 г. по описа на
Агенция по вписванията) се съдържат лични данни - три имена, ЕГН. номер
на лична карта и постоянен адрес и се идентифицират други четири физически
лица, посочени в документа в качеството им на продавачи, както следва:
• Ю.Г.М. ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: гр. ***. ул. „***“
№ 2;
• М.И.М ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: гр. ***. ул. „***“
№ 2;
• Л.Г.Г.К., ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: гр. ***, кв. ***,
***;
• Д.К.К., ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: гр. ***, кв. ***,
***,
както и личните данни - три имена, ЕГН, номер на лична карта и
постоянен адрес и се идентифицира друго физическо лице, посочено в
документа в качеството му на купувач, както следва:
• Д.К.Ч.. ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: обл. ***, гр. ***,
ул. „***“ № ***.
II. В Заявление № ***/20.03.2025 г. за издаване на винетен стикер от
Е.Д. (подадено по електронен път) се съдържат следните негови лични данни:
три имена, ЕГН, адрес, е-поща, телефонен номер, регистрационен номер на
ППС. Към заявлението са приложени копия на свидетелство за регистрация на
МПС (част II), декларация за предоставяне на безвъзмездно ползване на МПС,
договор за наем и удостоверение за техническа изправност на ППС.
1. В приложеното копие на Декларация от 30.01.2025 г. за
предоставяне на безвъзмездно ползване на МПС се съдържат лични данни -
три имена, ЕГН, номер на лична карта и постоянен адрес и се идентифицира
друго физическо лице - собственик на МПС, както следва:
• С.Т.З.. ЕГН **********, л.к. № *** е постоянен адрес: гр. ***. ул. „***“
3
№ ***.
2. В приложеното копие на Договор от 26.02.2025 г. за наем се
съдържат лични данни - три имена. ЕГН, адрес, е-поща, телефонен номер и се
идентифицира друго физическо лице, посочено в документа в качеството му
на наемодател, както следва:
• Б.Б.Г., ЕГН **********, с адрес: гр. ***, бул. ,,***“ № 3, тел.: +*** и е-
поща:****.
III. В Заявление № ***/28.03.2025 г. за издаване на винетен стикер от
Е.С.Х. (подадено на хартиен носител) се съдържат следните нейни лични
данни: три имена, ЕГН, адрес, е-поща, телефонен номер, регистрационен
номер на ППС. Към заявлението са приложени пълномощно за управление на
МПС, копия на трудов договор, знак за първоначален технически преглед,
договор за наем, свидетелство за регистрация на МПС (част I), договор за
финансов лизинг.
В приложеното копие на Договор от 27.05.2023 г. за наем се съдържат
лични данни - три имена, ЕГН. номер на лична карта и се идентифицират
други две физически лица, посочени в документа в качеството им на
наемодател и представляващ наемодателя, както следва:
• Н.И.П., ЕГН **********, л.к. № ***;
• И.Б.С., ЕГН **********, л.к. № ***.
IV. В Заявление № ***/10.03.2025 г. за издаване на винетен стикер от
В.Л.З. (подадено на хартиен носител) се съдържат следните негови лични
данни: три имена, ЕГН, адрес, е-поща, телефонен номер, регистрационен
номер на ППС. Към заявлението са приложени копия на нотариален акт за
покупко-продажба на недвижим имот, свидетелство за регистрация на МПС
(част I) - 2бр. и заявление за смяна на електронен винетен стикер.
В приложеното копие на първа страница от Нотариален акт за покупко-
продажба на недвижим имот (вх. per. № ***/13.10.2017 г. по описа на Агенция
по вписванията) се съдържат лични данни - три имена, ЕГН, номер на лична
карта и постоянен адрес и се идентифицира друго физическо лице - продавач,
както следва:
• Т.П.С., ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: гр. ***. бул.,,***“
№ ***.
4
V. В Заявление № ***/28.03.2025 г. за издаване на винетен стикер от
С.Ж.Г. (подадено на хартиен носител) се съдържат следните негови лични
данни: три имена, ЕГН, адрес, е-поща, телефонен номер, регистрационен
номер на ППС. Към заявлението са приложени копия на нотариален акт за
дарение на недвижим имот и свидетелство за регистрация на МПС (част I).
В приложеното копие на първа страница от Нотариален акт за покупко-
продажба на недвижим имот (вх. per. № ***/23.12.2008 г. по описа на Агенция
по вписванията) се съдържат лични данни - три имена, ЕГН, номер на лична
карта и постоянен адрес и се идентифицира други две физически лица,
посочени в документа в качеството им на дарители, както следва:
• К.Б.Г., ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: гр. ***, ул. „***“
№ 110;
• Ж.М.Г., ЕГН **********, л.к. № *** с постоянен адрес: гр. ***. ул.
„***“ № 110.
В изследваните заявления за издаване на винетен стикер за локално
платено паркиране и приложените към тях документи не са открити
съхранявани копия на документи за самоличност (лични карти) и свидетелства
за управление на ППС.
След проверката на място, с писмо с вх. № ППН-02-66#5/11.04.2025 г. от
„ЦГМ“ ЕАД е постъпила допълнителна информация, изискана по време на
проверката. От дружеството информирали, че за 2024 г. са постъпили 26 166
заявления за издаване на винетен стикер за локално платено паркиране на
територията на Столична община.
Въз основа на констатациите от извършената проверка и събраните
доказателства, служителите на КЗЛД приели, че „ЦГМ“ ЕАД, в качеството на
администратор на лични данни, осъществявайки дейност по експлоатация на
инфраструктурата в сухопътния транспорт на територията на Столична
община във връзка с финансиране, изграждане, експлоатация и поддържане на
паркинги, гаражи и места за паркиране, отдаване под наем на места за
паркиране, обработва лични данни на заявители и трети лица, съдържащи
се в заявлението и предоставените към него документи (нотариални актове,
договори за наем, документи, доказващи валидно правно основание за
ползване на ППС). В приложените към заявленията копия на нотариални
актове, и договори за наем се съдържали лични данни, както на заявителя за
5
издаване на винетен стикер за локално платено паркиране, така и лични данни
(три имена, ЕГН, номер на лична карта и постоянен адрес) на трети лица -
собственици, продавачи, купувачи, дарители на имоти, представляващи ги
липа. Също така в документи, доказващи валидно правно основание за
ползване на ППС, се съдържали лични данни на заявителя и лични данни (три
имена, ЕГН, номер на лична карта и постоянен адрес) на трето лице -
собственик на ППС.
При горните констатации на дружеството бил съставен АУАН № 25-
02/25.04.2025 г., за извършено нарушение на чл. 6, пар. 1, б. „а“ – „е“ от
Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, връчен на
упълномощен представител срещу подпис в деня на съставянето му.
На базата на съставения АУАН, наказващият орган е издал оспореното
наказателно постановление с № *** г., издадено от Б.Б. - председател на
Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) - гр. ***, с което на основание
чл. 11, пар. 4 от Закона за защита на личните данни, вр. чл. 58, пар. 2, б. „и“,
вр. чл. 83, пар. 4, б. „а“ от от Регламент (ЕС) 2016/679, на „Център за градска
мобилност“ ЕАД, с ЕИК *********, е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 20 000 лева, за нарушение на чл. 6, пар. 1,
б. „а“ – „е“ от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на
Съвета.
Приетата от съда фактическа обстановка по делото се установява от
показанията на свидетелите П. и М., от събраните по делото писмени
доказателства, приобщени към доказателствения материал по реда на чл. 283
от НПК, които съдът кредитира изцяло, тъй като същите са непротиворечиви в
своята цялост и изясняват фактическата обстановка по начина, възприет от
съда.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от
правна страна следното:
При разглеждане на дела по оспорени НП районният съд е винаги
инстанция по същество – чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Това означава, че следва да
провери законността, т.е. дали правилно е приложен както процесуалният,
така и материалният закон, независимо от основанията, посочени от
6
жалбоподателя – арг. от чл. 314, ал. 1 от НПК, вр. чл. 84 от ЗАНН.
При служебна проверка, съдът намира, че не са допуснати съществени
нарушения на административно производствените правила, които да
представляват отменително основание по отношение на процесното
наказателно постановление. АУАН и НП съдържат всички законови
реквизити, издадени са от компетентните по закон органи, в предвидените от
закона преклузивни срокове по чл. 34 от ЗАНН, в тях се съдържат всички
елементи от състава на нарушението, а последното е описано по повече от
достатъчен начин.
Обществените отношения, свързани с паркирането на пътните превозни
средства (ППС) на територията на Столична община, са уредени в Наредба на
Столичен общински съвет за организация на движението на територията на
Столична община (НОДТСО, Наредбата). Съгласно чл. 71 от НОДТСО. на
улици, булеварди и площади - общинска собственост и други части от пътната
инфраструктура, както и други терени - общинска собственост с въведен
режим на почасово платено паркиране, кметът на Столична община със
заповед въвежда режим на локално платено паркиране на ППС, чийто
ползватели са от домакинството на собственици или наематели на обособени
жилищни имоти, попадащи в зоните за почасово платено паркиране и са с
постоянен адрес, идентичен с адреса на жилищния имот. По силата на чл. 72
от Наредбата, правото по чл. 71 от наредбата се предоставя на физически
лица, които управляват ППС по силата на право на собственост или на правно
основание, различно от правото на собственост и са с постоянен адрес,
идентичен с адреса на обособения жилищен имот, който използват за
жилищни нужди. Правото на локално платено паркиране се установява с
електронен винетен стикер, който се издава за определен срок след
установяване на правото на лицето по чл. 72 от НОДТСО и заплащане от
същото на сума в размер, определен с решение на Столичен общински съвет
(чл. 74-75).
Съгласно чл. 78 от НОДТСО винетните стикери се издават, активират,
анулират и контролират от общинското дружество „Център за градска
мобилност“ ЕАД по ред и при условия, определени със заповед на кмета на
Столична община (Заповед № СОА21-РД95- 577/26.11.2021 г.).
В чл. 77 от Наредбата са определени редът и условията за издаване на
7
винетен стикер, както следва:
1. Лицата, желаещи да ползват услугата локално платено паркиране,
подават заявление по образец до „Център за градска мобилност“ ЕАД, в което
декларират обстоятелствата, установяващи правото по чл. 71 и чл. 72 и
периода на ползване, съгласно чл. 75 от Наредбата;
2. За установяване на обстоятелствата по чл. 72 при подаване на
заявлението лицата предоставят следните документи:
а) лична карта - за българските граждани, документ за постоянно,
дългосрочно или продължително пребиваване по чл. 4, ал. 2 и 3 от Закона за
българските лични документи за чуждите граждани - за справка;
б) свидетелство за регистрация на ППС, в което адресът, посочен в
сектор С 2.3, е в рамките на Столична община и доказва, че заявителят е
собственик на ППС - копие и оригинал за справка;
в) свидетелство за управление на ППС - копие и оригинал за справка;
г) нотариален акт за собственост или друг документ за собственост
на обособения жилищен имот, или договор за наем на обособения жилищен
имот, за справка - копие и оригинал за справка;
д) документ, доказващ валидното правно основание за ползване на
ППС в случай, че не са собственици - копие и оригинал за справка;
е) при предоставено право за лично ползване на служебен автомобил
- документ от работодателя, удостоверяващ, че заявителят е в трудово или
служебно правоотношение, или има сключен договор за управление, както и
документ, удостоверяващ предоставянето на служебния автомобил освен за
служебно, така и за лично ползване - копие и оригинал за справка;
ж) допълнителни документи, съотносими за удостоверяване на
обстоятелствата по чл. 71 и чл. 72 за наличие на правото на ползване на
режима на локално платено паркиране и чл. 76 за удостоверяване на
собственост на имот - копие и оригинал за справка;
з) документ, удостоверяващ преминат годишен технически преглед,
валиден към датата на подаване на заявлението - копие и оригинал за справка.
Същевременно обаче, в съответствие с принципа за „свеждане на данните
8
до минимум“, съгласно чл. 5, §2, б. „б“ от Регламент (ЕС) 2016/679, следва да
се обработват само минимално необходимите лични данни при издаване на
винетен стикер за локално платено паркиране. Спорният въпрос е до къде се
простира в случая границата на това понятие.
Заявления за издаване на винетен стикер за локално платено паркиране
могат да се подават в офисите на „ЦГМ“ ЕАД или по електронен път чрез
сайта на дружеството. Същите се съхраняват за срок от 5 години и са
определени съответно мерки за тяхната защита.
Съгласно нормата на чл. 6, пар. 1 от Регламент 2016/679 на ЕП и Съвета:
1. Обработването е законосъобразно, само ако и доколкото е приложимо
поне едно от следните условия:
1. субектът на данните е дал съгласие за обработване на личните му данни
за една или повече конкретни цели;
б) обработването е необходимо за изпълнението на договор, по който
субектът на данните е страна, или за предприемане на стъпки по искане на
субекта на данните преди сключването на договор;
в) обработването е необходимо за спазването на законово задължение,
което се прилага спрямо администратора;
г) обработването е необходимо, за да бъдат защитени жизненоважните
интереси на субекта на данните или на друго физическо лице;
д) обработването е необходимо за изпълнението на задача от обществен
интерес или при упражняването на официални правомощия, които са
предоставени на администратора;
е) обработването е необходимо за целите на легитимните интереси на
администратора или на трета страна, освен когато пред такива интереси
преимущество имат интересите или основните права и свободи на субекта на
данните, които изискват защита на личните данни, по-специално когато
субектът на данните е дете.
Съдебният състав намира, че в случая АНО е приложил материалното
право неправилно, защото извършеното не представлява нарушение на чл. 6
от посочения регламент. Това е така, защото ЦГМ ЕАД е натоварен по
административен ред с упражняването на официални правомощия, които са
му предоставени по силата на заповед на кмета на общината, въз основа на
9
нормативен административен акт - Наредбата за организация на движението
на територията на Столична община. В този смисъл, събирането на тези лични
данни се явява неизбежно, защото за да упражни функциите си по издаване на
въпросните стикери ЦГМ е длъжен да събере информацията, която му е
необходима, за да съобрази дали кандидатът отговаря на изискванията на
Наредбата. Ето защо, при представянето на документ за собственост на имот
(какъвто е нотариалният акт в огромен процент от случаите) е неизбежно да се
получи информация и за лицето, от което кандидатът е придобил имота. Т.е.
тази информация няма как да бъде заличена при предаването й на ЦГМ,
защото ако лицето е наемател, той напрактика следва да заличи всички лични
данни в акта (тъй като там няма негови), включително на собственика на
имота, който се явява негов наемодател и така напрактика не може да
удостовери никакви обстоятелства. Ето защо, съдът намира, че АНО е
направил грешна преценка по правото и не е приложил правилно регламента,
защото в конкретния случай ЦГМ ЕАД изпълнява официални правомощия,
които са му възложени надлежно и законосъобразно и действа изключението
на чл. 6, пар. 1, б. „д“ от Регламент 2016/679 на ЕП и Съвета.
Поради горните съображения, съдът намира, че издаденото НП следва да
бъде отменено, защото е незаконосъобразно.
Доколкото е налице претенция за разноски от жалбоподателя, съдът
намира, че следва да уважи последната, на основание чл. 63д от ЗАНН, вр. чл.
143, ал. 1 от АПК и да присъди на ЦГМ ЕАД разноски в размер на 900 лева,
колкото са претендирани от жалбоподателя.
При горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № *** г., издадено от Б.Б. - председател на Комисията за
защита на личните данни (КЗЛД) - гр. ***, на основание чл. 11, пар. 4 от
Закона за защита на личните данни, вр. чл. 58, пар. 2, б. „и“, вр. чл. 83, пар. 4,
б. „а“ от от Регламент (ЕС) 2016/679, на „Център за градска мобилност“ ЕАД,
с ЕИК *********, е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 20 000 лева, за нарушение на чл. 6, пар. 1, б. „а“ – „е“ от
10
Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) да заплати
на Център за градска мобилност ЕАД сумата от 900 лева, представляваща
адвокатско възнаграждение, на основание чл. 63д от ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 1
от АПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд ***-град в 14-дневен срок от съобщението до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
11