Решение по дело №407/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 октомври 2019 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20197240700407
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юни 2019 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 356                                                 25.10.2019г.                           град Стара Загора

                         

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и шести септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                                                                                                           

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                                                                                                                              ЧЛЕНОВЕ:  ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                                                         МИХАИЛ РУСЕВ

       

 

при секретар  Зорница Делчева                                                                       

и с участието на прокурор Константин Тачев

като разгледа докладваното от  съдия Г.ДИНКОВА административно дело   № 407 по  описа за 2018г., за да се произнесе, съобрази следното:                                  

                                                                      

            Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по протест на прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора, с който е оспорена Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища /НУРУРОЖ/, приета с Решение № 618/ 20.09.2011г. на Общински съвет - Гълъбово, изм. и доп. с Решение № 306/ 30.05.2017г. на ОбС – Гълъбово, изм. с Решение № 88/ 27.03.2019г. на Административен съд – Стара Загора. 

В протеста са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената наредба, по съображения за приемането й при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Поддържа се, че при приемането на нормативния акт не е изпълнено императивното изискване на чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, регламентиращо, че преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, при предоставен на заинтересованите лица най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Обосновава се, че доколкото с публикуването на проекта на нормативния акт се проявява и се обезпечава спазването на предвидените в чл.26, ал.1 от ЗНА принципи за законност, равенство, достъпност, съгласуваност и откритост, допуснатото в случая нарушение следва да бъде квалифицирано като съществено такова, представляващо абсолютно основание за отмяна на приетия без да е спазено изискването на чл.26, ал.2 от ЗНА нормативен акт. По тези съображения е направено искане за отмяна на протестираната Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Гълъбово,  приета от Общински съвет – Гълъбово.

Ответникът по оспорването - Общински съвет - Гълъбово, редовно и своевременно призован не се представлява по делото и не взема становище по основателността на оспорването.

Представителят на Окръжна прокуратура - Стара Загора в съдебно заседание поддържа внесения протест и обективираното в него оспорване.

Въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

            С Предложение вх. № 331/ 12.09.2011г. на Кмета на Община Гълъбово, в Общински съвет – Гълъбово е внесено предложение за  отмяна на действащата Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища и приемане на нова наредба. В предложението са изложени съображения относно причините, налагащи приемането на изцяло нова Наредба, която да регулира тези обществени отношения, целите които се поставят, финансовите и другите средства, необходими за прилагането на наредбата, очакваните резултати и анализ на съответствие с правото на ЕС, като проекта за приемането на новата наредба е съобразен с чл.3, т.1 във връзка с т.2 и чл.4 от Европейската харта за местното самоуправление.

            С Решение № 618 по Протокол № 65 от проведено на 20.09.2011г. заседание на Общински съвет – Гълъбово, на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА, чл.8 във връзка с чл.28 от ЗНА, е отменена Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища, приета с решение № 223 по протокол № 24/ 11.02.2005г. на ОбС-Гълъбово и е приета нова Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища.  В проведеното поименно гласуване са участвали 14 общински съветници /от общия брой 17 общински съветници в ОбС-Гълъбово/, като 12 са гласували „за” и двама – „против“.

            С последващо Решение № 306 от 30.05.2017г., взето по предложение вх.№ 148/ 22.05.2017г. на Кмета на Община Гълъбово, са изменени отделни разпоредби от Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища /изменение на чл.3, ал.4 и отмяна на ал.5 от чл.3; отмяна на т.3 и т.4 на ал.2 от чл.4; изменение на чл.32 като в ал.2 се добавя нова т.4; изменение на ал.2 от чл.32 и приемане на нов § 7 в Преходните и заключителните разпоредби/.

             Представени и приети като доказателства по делото са Предложение вх. вх. № 331/ 12.09.2011г.; Предложение вх.№ 148/ 22.05.2017г.; Доклад на кмета на Община Гълъбово за изработване на проект за допълнение и изменение на Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища; препис от Протокол № 65 от проведено на 20.09.2011г. заседание на Общински съвет – Гълъбово относно разглеждането, обсъждането и приемането на Наредбата; Протокол № 17 от 25.05.2017г. за проведено заседание на общинския съвет, на което са приети изменения и допълнения на наредбата, последващи решения на ОбС – Гълъбово, с които са приемани изменения и допълнения на Наредбата, както и решение № 88 от 27.03.2019г., постановено по адм.дело № 763/ 2017г. по описа на Административен съд – Стара Загора, с което са отменени отделни разпоредби от Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища.  

            Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК,  право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Нормата на чл.186, ал.2 от АПК овластява прокурора да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, като според чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

            С оглед на което оспорването на Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища, обективирано в подадения протест от прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора, е процесуално допустимо.

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с изложените в протеста доводи и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на оспорената Наредба за управление на общинските пътища в Община Гълъбово,  намира за установено следното:

Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация, са уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби очертават правния статут и компетентността на общинския съвет като орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл.21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.

Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, като приеманите от Общинския съвет наредби са подзаконови нормативни актове, съдържащи правни норми, които създават общозадължителни правила за уреждане съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение на територията на съответната община, засягащи неограничен брой адресати /чл.7, ал.2 и чл.8 от Закона за нормативните актове и чл.75, ал.1 от АПК/. Такива актове общинските съвети са компетентни да издават, когато това е предвидено от Конституцията на РБългария или от закон /чл.2, ал.1 от ЗНА, чл.76, ал.1 от АПК/. Следователно нормотворческите правомощия на общинския съвет произтичат от Конституцията или от закона и се ограничават до обществени отношения с местно значение, които обаче не са регулирани от нормативни актове от по-висока степен. Общият принцип, регламентиран в чл.15, ал.1 от ЗНА, предвижда, че всеки нормативен акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В раздел ІІІ, глава пета, дял втори от АПК е предвиден реда за издаване на нормативни административни актове, като съгласно чл.77 от АПК компетентният орган издава нормативния административен акт, след като обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. В чл.80 от АПК е предвидено субсидиарното прилагане на ЗНА за неуредените въпроси. Следователно при приемането на нормативни административни актове общинските съвети следва да спазват реда и процедурата, съответно правилата и изискванията, регламентирани в ЗНА.

 

В случая упражнената от Общински съвет – Гълъбово компетентност по приемането на Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища е при осъществяване на правомощието по чл.21, ал.2 и в изпълнение на законовата делегация по чл.45а от Закона за общинската собственост /ЗОС/. С оглед на което съдът приема, че оспорената НУРУРОЖ е приета от материално и териториално компетентен административен орган, в рамките на неговите правомощия, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство.

При приемането на Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища с Решение № 618/ 20.09.2011г. на ОбС – Гълъбово обаче са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, които представляват абсолютно основание за нейната отмяна. Съображенията за това са следните:

 Съгласно разпоредбата на чл.26, ал.1 от ЗНА /в редакцията на нормата обн.ДВ, бр.46 от 2007г., приложима към датата на приемане на процесната наредба/, изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. В ал.2 на чл.26 от ЗНА /в приложимата й редакция/, е предвидено, че преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Целта на посочената разпоредба е да се даде възможност на заинтересованите лица да упражнят правото си на участие в производството по подготовка на актове, засягащи техни законни интереси. Публикуването и разгласяването на проекта на акта е начинът, чрез който принципът за откритост и съгласуваност, регламентиран в чл.26, ал.1 от ЗНА, намира  част от своето проявление спрямо засегнатите лица.

В случая липсват доказателства /а и не се твърди от Общински съвет - Гълъбово/, проектът на Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища да е публикуван на интернет страницата на Община Гълъбово и съотв. да е предоставена възможност на заинтересованите лица да изразят становища и да направят предложения. Доколкото регламентираното от законодателя изискване по чл.26, ал.2 от ЗНА /в приложимата редакция, ДВ, бр. 46 от 2007г./, е императивно, неизпълнението му следва да се квалифицира като съществено нарушение на административно производствените правила. Обстоятелството, че при приемането на последващи изменения в НУРУРОЖ с Решение № 306/ 30.05.2017г. са изпълнени изискванията на чл.26, ал.2 от ЗНА, не санира първоначално допуснатото закононарушение, тъй като не се касае за повторно приемане на наредбата, а за изменение и допълнение само на четири разпоредби от същата.

         Константната е съдебната практика, че допуснатото нарушение на чл.26 е съществено и представлява абсолютно основание за отмяна на оспорения нормативен административен акт, като незаконосъобразен.

           С оглед на гореизложеното и доколкото спазването на законово предвидените процедура и процесуални изисквания е императивно задължение на органите, оправомощени да приемат нормативни административни актове, обезпечаващо законосъобразното формиране на управленски решения и приемане на регулиращите определени обществени отношения правни норми, констатираното нарушение на процесуалните правила при приемането на оспорената Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища, обуславят незаконосъобразността й и са основание за нейната отмяна.

            Предвид изхода на делото следва да бъде уважено искането на Окръжна прокуратура – Стара Загора за присъждане на направените разноски, като Общински съвет – Гълъбово бъде осъден да заплати на ОП – Стара Загора сумата от 20лв., представляваща внесена такса за публикуване в Държавен вестник на обявление за оспорването.

Водим от горните мотиви и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

           Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ по протест на прокурор в Окръжна прокуратура – Стара Загора Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища /НУРУРОЖ/, приета с Решение № 618/ 20.09.2011г. на Общински съвет - Гълъбово, изм. и доп. с Решение № 306/ 30.05.2017г. на ОбС – Гълъбово, изм. с Решение № 88/ 27.03.2019г. на Административен съд – Стара Загора,  като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Общински съвет – Гълъбово да заплати на Окръжна прокуратура – Стара Загора сумата от 20 (двадесет) лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

След влизане в сила решението да се обнародва по начина, по който е обнародвана Наредбата за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища в Община Гълъбово.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

         ЧЛЕНОВЕ:  1.

         2.