Определение по дело №619/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1381
Дата: 26 септември 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150700619
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юни 2022 г.

Съдържание на акта

                     О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ 1381/26.9.2022г.

 

гр. Пазарджик, 26.09.2022 г.

               

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, ІІІ – състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и шести септември, две хиляди двадесет и втора година в състав:

                               

 

                                           СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 619 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и е образувано по жалбата на „Радани-88“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сърница, п.к. 4633, ул. „** *“ № 8, представлявано от управителя Р. Д. С. против Решение № 36/3/3121176/3/01/04/02 от 18.05.2022 г. (изх. № 01-2600/6602#15), издадено от Изпълнителния директор на ДФЗ-РА, с което е определена финансова корекция в размер на 54 819.69 лева, по Договор за безвъзмездна финансова помощ № 36/3/3121176 от 21.10.2014 г.

По делото е постъпила писмена молба с вх. № 7526/23.09.2022 г. от жалбоподателя „Радани – 88“ ЕООД гр. Сърница, в която се съдържа особено искане за спиране на предварителното изпълнение на издадения административен акт, на основание чл. 166, ал. 4, вр. с ал. 2 от АПК. Твърди се, че допуснатото по закон предварително изпълнение би могло да причини на жалбоподателя значителни или трудно поправими вреди, тъй като определената финансова корекция е значителна спрямо възможностите на жалбоподателя. Видно от инвентарната книга и баланс на дружеството към 31.08.2022 г., последното притежава ДМА на стойност 39 522,96 лева, като към същата дата жалбоподателят разполага с парични средства в размер на 6058,12 лева, необходими за организиране на текущата му дейност.

Посочено е също така, че други три ДМА на по-значима стойност (земя и две сгради на стойност 17 416,66 лева, придобити със собствени средства) са възбранени от НАП именно за обезпечаване на вземането по оспорваното в настоящото производство РФК. Дружеството притежава и други активи – три броя бунгала и мебели на обща стойност 4749,53 лева.

Твърди се, че срещу жалбоподателя е образувано изпълнително дело № *********/2022 г. на Публичен изпълнител при НАП и същият е застрашен от принудителни действия по събиране на вземането.

В молбата се сочи, че с оглед финансовото състояние на жалбоподателя към днешна дата, плащането или принудителното изпълнение на публичното държавно вземане ще го постави в невъзможност да обслужва текущата си дейност, доставчици и други кредитори, което би създало реален риск от изпадане в неплатежоспособност и прекратяване на дейността, а това не съответства на целта на закона и принципа на съразмерност. Счита, че са налице законовите предпоставки на чл. 166, ал. 4, вр. ал. 2 от АПК за спиране предварителното изпълнение на оспорения административен акт, тъй като изпълнението му ще доведе до значителни и непоправими вреди, които са в пряка причинно-следствена връзка с обстоятелствата, настъпили след издаване на оспорения акт.

Моли съда да спре допуснатото по закон предварително изпълнение на оспореното решение до решаването на спора с влязло в сила съдебно решение. Представя инвентарна книга, баланс и ОПР към 31.08.2022 г., съобщение за образувано изпълнително производство, съобщение от Агенция по вписванията за наложени възбрани върху недвижими имоти и адвокатско пълномощно.

Искането по  чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК не е ограничено във времето и може да се поиска от оспорващия при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по съдебното производство. В случая същото е направено от надлежна страна, която е адресат на оспорения административен акт и за която е налице правен интерес от оспорването му, поради което е допустимо.

По същество искането е неоснователно по следните съображения:

Съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение.

Според разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от АПК при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато с влязло в сила разпореждане на органа, издал акта по чл. 60, ал. 1, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Алинея 4 на чл. 166 от АПК предвижда, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2. В тежест на оспорващия е да установи необходимостта от спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение поради наличие на някоя от двете предпоставки, предвидени в чл. 166, ал. 2 от АПК - когато предварителното изпълнение би могло да му причини значителна или трудно поправима вреда.

В жалбата се развиват доводи за това, че незабавното изпълнение на оспорения административен акт ще причини на жалбоподателя значителни или трудно поправими вреди изразяващи се в това, че с оглед финансовото състояние на жалбоподателя към днешна дата, плащането или принудителното изпълнение на публичното държавно вземане ще постави дружеството в невъзможност да обслужва текущата си дейност, доставчици и други кредитори, което би създало реален риск от изпадане в неплатежоспособност и прекратяване на дейността, а това не съответства на целта на закона и принципа на съразмерност.

Безспорно е, че изпълнението на невлязъл в сила индивидуален административен акт - допуснато независимо дали по силата на закона, или по разпореждане на компетентния административен орган, винаги изключително сериозно въздейства върху правната сфера на адресата, тъй като придава изпълнителна сила на един невлязъл в сила индивидуален административен акт. Това изпълнение, дотолкова доколкото актът не е влязъл в сила и не е станал окончателен, винаги съдържа в себе си и потенциалната възможност да причини вреди на адресата, ако впоследствие актът бъде отменен. Въпреки тази потенциална възможност законодателят, в определени случаи, е разпоредил изрично в правна норма, че обжалването няма суспензивен ефект. Какви са били мотивите му за изключението от установения общ принцип на суспензивен ефект на жалбата е ирелевантно, тъй като те нямат отношение към възможността съдът да спре предварителното изпълнение.

Предпоставката, при която съдът може да спре допуснатото по закон предварително изпълнение, какъвто е настоящият случай, с оглед на разпоредбата на чл. 73, ал. 4 във вр. с чл. 27, ал. 2 ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 166, ал. 4 във вр. с ал. 2 АПК, е възможността предварителното изпълнение да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда като тя може да бъде причинена само от нови обстоятелства – такива, които са се осъществили след издаването на акта. Факти и обстоятелства, които са пряко следствие на акта или които са се осъществили преди издаването на акта са ирелевантни за основателността на искането. Доказателствената тежест за тази нови факти и обстоятелства и въздействието им върху правната сфера на адресата на акта, е на искателя. Следва да се има предвид, че за разлика от чл. 60, ал. 1 АПК, разпоредбата на чл. 166, ал. 2 АПК не задължава съда да извършва съпоставка между частния и обществения интерес.

В случая жалбоподателят твърди, че ще понесе значителни и трудно поправими вреди поради значителния размер на определената му финансова корекция, както и че изпълнението на акта, въз основа на образуваното изпълнително производство и наложена възбрана върху имоти, би създало значителна и непоправима вреда. Това значи, че той се позовава на самия акт и на неговото предварително изпълнение, за да обоснове значителна или трудно поправима вреда, а не на нови факти и обстоятелства. Оспореният индивидуален административен акт като властническо волеизявление на административен орган се ползва с презумпцията за законност и докато съдът не го отмени като незаконосъобразен, той е годно изпълнително основание, с оглед на чл. 268, т. 1 АПК, поради което сам по себе си не може да бъде основание за причиняване на вреди. Изпълнението на невлязъл в сила индивидуален административен акт, допуснато по силата на закона или по разпореждане на административния орган, винаги въздейства върху правната сфера и икономическия интерес на адресата, тъй като придава предварителна изпълнителна сила на акта.

По конкретно извършването на финансова корекция по същността си представлява цялостна или частична отмяна на финансова подкрепа, предоставена със средства от ЕСИФ. Поради това събирането на определената с административния акт парична сума, не може да се определи като причина за настъпване на значителна вреда. Отпуснатите на дружеството средства не са за осигуряване на функционирането на дейността на дружеството, а за изпълнение на конкретен проект, поради което и възстановяването им, както беше описано не може да се определи като вреда по смисъла на чл. 166, ал. 2 от АПК. Освен това съдебната практика трайно приема, че в категорията на трудно поправимите вреди не попадат тези от материално или финансово естество.

Следва да се посочи също, че в молбата на жалбоподателя липсват и конкретни твърдения за естеството на предполагаемите вреди (посочено е единствено, че принудителното изпълнение ще го постави в невъзможност на обслужва текущата си дейност, доставчици и други кредитори, което би създало реален риск от изпадане в неплатежоспособност и прекратяване на дейността), което не позволява формирането на обоснована преценка за тяхната значителност и трудната им поправимост, каквито са изискванията на чл. 166, ал. 2 от АПК.

По изложените съображения, искането съдържащо се в жалбата за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение, на основание чл. 166, ал. 2 от АПК следва да се остави без уважение.

Воден от горното, Административен съд -  Пазарджик - ІІІ състав,

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „Радани-88“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сърница, п.к. 4633, ул. „**“ № *, представлявано от управителя Р. Д. С., съдържащо се в писмена молба с вх. № 7526/23.09.2022 г., за спиране на допуснатото предварително изпълнение на оспореното Решение № 36/3/3121176/3/01/04/02 от 18.05.2022 г. (изх. № 01-2600/6602#15), издадено от Изпълнителния директор на ДФЗ-РА.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                 

                                                        

 

                                                           СЪДИЯ:/п/