Определение по дело №168/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юни 2020 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20207240700168
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 199

 

гр.Стара Загора, 19.06.2020г.

 

 

Старозагорският административен съд, в закрито заседание на осемнадесети юни през две хиляди и двадесета година, VIII състав:

 

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при участието на секретаря......................................................, като разгледа адм.д. № 168 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

                                                                      

                                                                                  

            Производството е по реда на чл. 248 от Гражданско-процесуалния кодекс ГПК/ във вр. с чл.144 от Административно-процесуалния кодекс АПК/.

 

С Решение №338/23.10.2019г. по адм.дело №448/2019г. на административен съд Стара Загора е отменено като незаконосъобразно по жалба на Община Стара Загора, представлявана от Кмета на общината – Ж.Т., Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което, на основание чл.73, ал.1 във връзка с чл.69, ал.1, чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, във вр. с чл.143, пар.2 и чл.2, пар.15 от Регламент (ЕС) № 1303/ 2013, е приключен сигнал за нередност с рег. № 942, регистриран в Регистъра за сигнали и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие“, МРРБ, във връзка с проведена обществена поръчка с предмет: „Строителни и монтажни работи в рамките на проектно предложение „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II” по процедура: BG16RFOP001-1.006 - Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 Стара Загора, Оперативна програма “Региони в растеж” 2014-2020 с два обекта” по договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) с № BG16RFOP001-1.006-0001-C02, проект „Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II”, с установяване на нередности на бенефициента – Община Стара Загора, по т.22 от Приложение № 2 и по т.13 от Приложение № 1 към Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ; установяване на извършено от бенефициента нарушение на чл.116, ал.1, т.2, т.5 и т.6 във връзка с чл.116, ал.5, т.1, т.2 и т.3 от ЗОП и за определяне на финансова корекция на Община Стара Загора, изчислена по пропорционален подход, представляваща 5% от стойността на допустимите разходи по сключения договор № BG16RFOP001-1.006-0001-C01-S-01 (№ 1444) от 25.07.2017г. с изпълнителя ДЗЗД „Красива Стара Загора“. В представено по делото писмено становище от процесуалния представител на ответника (л.137-145) е поискано от съда присъждането на юрисконсултско възнаграждение. До приключване на последното заседание по делото пред Административен съд Стара Загора не е представен списък на разноските, направени от ответника.

 

По касационна жалба на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството е образувано адм.дело №14652/2019г. по описа на ВАС. За образуване на делото касатора е заплатил държавна такса в размер на 1 700 лева (л.19). С Решение №3463/05.03.2020г. по адм.дело №14652/2019г. по описа на ВАС е отменено Решение №338/23.10.2019г. по адм.дело №448/2019г. на Административен съд Стара Загора и делото е върнато на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия. С Решението на ВАС са дадени задължителни указания за постановяване на акт, с който да бъде спряно производството по делото до приключване на адм.дело №337/2019г. на АС Стара Загора, като след неговото приключване и с оглед изхода му – да се извърши преценка по допустимостта на оспорването, предмет на настоящото дело. В производството пред ВАС процесуалния представител на касатора е направил искане за присъждане на разноските за двете съдебни инстанции, като е представил списък с разноските, направени пред касационната инстанция (л.25). Процесуалният представител на ответника по касация не е направил възражение за прекомерност на тези разноски по смисъла на чл.78, ал.5 от ГПК. Предвид крайния резултат на делото, с решението си ВАС е постановил, че направеното искане за присъждане на разноските пред касационната инстанция не следва да се разглежда, съгласно разпоредбата на чл.226, ал.3 от АПК.

 

След връщане на производството в Административен съд Стара Загора е образувано адм.дело №168/2020г. С определение №91/12.03.2020г. производството е спряно до приключване на адм.дело №337/2019г. на АС Стара Загора. Последното е приключило на първа инстанция с Решение №271/05.07.2019г., с което е отменено като незаконосъобразно по жалба от Община Стара Загора със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 107 Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г”, Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството. С окончателно Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело №9675/2019г. на ВАС, VII отд., е отменено Решение № 271 от 05.07.2019г. по административно дело № 337/2019г. на Административен съд – Стара Загора и вместо него е постановено отхвърляне на жалбата на община Стара Загора, против Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г.” за налагане на финансова корекция на община Стара Загора.

 

С Определение №167/29.05.2020г. производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора е възобновено, като жалбата на Община Стара Загора, представлявана от Кмета на общината – Ж.Т., против Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, е оставена без разглеждане като недопустима и производството по делото е прекратено. Съдът е приел, че жалбата е подадена срещу акт, за който липсва правен интерес от оспорването му и я е оставил без разглеждане и е прекратил производството на основание чл.159, т.4 от АПК.

 

С молба вх.№2868/08.06.2020г. процесуалния представител на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството е направил искане за допълване на Определение №167/29.05.2020г. производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора в частта за разноските. С молбата се иска присъждане в полза на МРРБ на разноски за всички инстанции, като се твърди, че същите са претендирани своевременно пред всяка инстанция. Приложен е списък с разноски, в които са посочени направени такива в размер на 200 лева за юрисконсултско възнаграждение пред настоящата инстанция, 200 лева за юрисконсултско възнаграждение за първоинстанционното производство по адм.дело №448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора, 200 лева за юрисконсултско възнаграждение за касационното производство по адм.дело №14652/2019г. по описа на ВАС и 1 700 лева заплатена държавна такса за разглеждане на касационната жалба пред ВАС.

 

Ответникът по молбата – Кмет на Община Стара Загора, в срока по чл.248, ал.2 от ГПК, не взема становище по нейната допустимост и основателност.

 

При извършената проверка относно допустимостта на искането за допълване на съдебното определение, съдът установи следното:

 

         Съгласно разпоредбата на чл.248, ал.1 от ГПК, субсидиарно приложима в съдебния административен процес по силата на препращащата норма на чл.144 от АПК, в срока за обжалване, а ако решението (в случая определението) е необжалваемо - в едномесечен срок от постановяването му, съдът по искане на страните може да допълни или да измени постановеното решение (в случая определение) в частта му за разноските.

 

Искането на процесуалния представител на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството е подадено в срока по чл.248, ал.1 от ГПК (определението е получено на 03.06.2020г. – л.26, а молбата за допълването му е заведена в АС Стара Загора на 08.06.2020г. – л.33), поради което е процесуално допустимо, а разгледано по същество се явява частично основателно, поради следните съображения:

 

Съгласно разпоредбата на чл.226, ал.3 от АПК, при новото разглеждане на делото съдът се произнася и по разноските за водене на делото във Върховния административен съд. В производството пред ВАС по адм.дело №14652/2019г. процесуалния представител на касатора е заявил своевременно претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и е представил списък по чл.80 на тези разноски. Следователно искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева, при липсва на направено искане на насрещната страна основание чл.78, ал.5 ГПК за евентуалното му намаляване поради прекомерност и невъзможността на съдът да извърши такова служебно, се явява основателно, наред с претендираната сума от 1 700 лева заплатена държавна такса за разглеждане на касационната жалба пред ВАС.

 

Посочените обстоятелства не са налице по отношение на претендираните разноски за юрисконсултско възнаграждение в производството по адм.дело №448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора. Макар да е направено своевременно искане за тях, по делото не е представен списък по чл.80 от ГПК. В Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013г. по тълк. д. № 6/2012г. на ОСГТК на ВКС е прието, че страната следва да представи списък за разноски по чл.80 ГПК, дори когато е направила само един разход. В производството по адм.дело №448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора списък с разноските по чл.80 от ГПК от касатора или процесуалния му представител не е представен, поради което молбата за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора, в тази й част се явява неоснователна.

 

По отношение на искането на допълване на Определение №167/29.05.2020г. производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора и присъждане  на претендираните в настоящото производство разноски за юрисконсултстко възнаграждение в размер на 200 лева, съдът намира следното:

 

Съгласно разпоредбата на чл.159, т.4 от АПК жалбата се оставя без разглеждане, а съдебното производство се прекратява, когато оспорващия няма правен интерес от оспорването. Липсата на правен интерес е абсолютна процесуална пречка за съществуването на правото на оспорване и за нея съдът следи служебно. Този правен интерес може да липсва още при подаване на жалбата, но може да отпадне и в един по-късен момент, като във всички случаи съдът е длъжен да прекрати съдебното производство като недопустимо.

 

В разглеждания случай жалбата на Кмета на Община Стара Загора е била допустима както към момента на подаването й, така по време на протичане на производствата по адм.дело №448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора и по адм.дело №14652/2019г. по описа на ВАС. Но поради настъпване на нови обстоятелства – постановяване на Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело №9675/2019г. на ВАС, VII отд., с което е отменено Решение № 271 от 05.07.2019г. по административно дело № 337/2019г. на Административен съд – Стара Загора и вместо него е постановено отхвърляне на жалбата на община Стара Загора, против Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г.” за налагане на финансова корекция на община Стара Загора, правния интерес на Община Стара Загора от оспорването на Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, е отпаднал. Следователно, макар първоначално за жалбоподателя да е съществувал правен интерес от оспорването, то този правен интерес е отпаднал впоследствие, което е основание за приложение на разпоредбата на чл.159, т.4 АПК и поради което жалбата е оставена без разглеждане, а производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора е прекратено. В тази връзка, по повод претендираните от молителя разноски, направени пред настоящата инстанция, следва да се отбележи, че разпоредбата на чл.143 от АПК определя следните субекти на правото на разноски: I. жалбоподателят, когато съдът отмени обжалваният акт или органът оттегли оспорения административен акт – ал.1 и ал.2; II. страната, за която административният акт е благоприятен – когато съдът отхвърли оспорването или жалбоподателят оттегли жалбата си – ал.3; III. другата страна – когато съдът отхвърли оспорването или жалбоподателят оттегли жалбата си – ал.4. Посочения законов текст не предвижда в хипотезата на прекратяване на производството на основание чл.159, т.4 от АПК право на разноски за която и да е от страните. С оглед тази законова регламентация направени разноски след отпадане на правния интерес от оспорването, не се присъждат. В случая след постановяване на Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело №9675/2019г. на ВАС, VII отд. е отпаднал правния интерес от оспорването на Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020. Разноските от молителя за юрисконсултско възнаграждение за производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора са направени след постановяване на това решение, т.е. след отпадане на правния интерес от оспорването, поради което и не следва да бъдат присъждани. В този смисъл искането за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора и присъждане  на претендираните на разноски пред настоящата инстанция за юрисконсултстко възнаграждение в размер на 200 лева се явява неоснователно и следва да бъде оставено без уважение.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл.248 от ГПК във връзка с чл.144 от АПК, Старозагорският административен съд

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и Управляващ орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020г. за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора, в частта, с която се иска присъждане сумата от 200 лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение по адм.дело №448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора, като неоснователна.

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и Управляващ орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020г. за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора, в частта, с която се иска присъждане сумата от 200 лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение в настоящото производство по адм.дело №168/2020г. по описа на Административен съд Стара Загора, като неоснователна.

 

ДОПЪЛВА на основание чл.226, ал.3 от АПК Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора в частта за разноските, като ОСЪЖДА Община Стара Загора, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул. Цар Симеон Велики №107, представлявана от Кмета Живко Веселинов Тодоров, да заплати на Министерство на регионалното развитие и благоустройството сумата от 1 900 (хиляда и деветстотин) лева, представляваща направените по адм.дело №14652/2019г. по описа на ВАС разноски, от които 1 700 лева заплатена държавна такса за разглеждане на касационната жалба пред ВАС и 200 лева – юрисконсултско възнаграждение. 

 

Определението подлежи на касационно обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Стара Загора пред ВАС.

 

 

 

                                                                 СЪДИЯ: