О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 199
гр.Стара Загора, 19.06.2020г.
Старозагорският административен съд, в закрито заседание
на осемнадесети юни през две хиляди и двадесета година, VIII състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ
при участието на
секретаря......................................................, като разгледа
адм.д. № 168 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 248 от Гражданско-процесуалния кодекс ГПК/
във вр. с чл.144 от Административно-процесуалния кодекс АПК/.
С Решение №338/23.10.2019г. по адм.дело №448/2019г. на
административен съд Стара Загора е отменено като незаконосъобразно по жалба на
Община Стара Загора, представлявана от Кмета на общината – Ж.Т.,
Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното
развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което, на
основание чл.73, ал.1 във връзка с чл.69, ал.1, чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ,
във вр. с чл.143, пар.2 и чл.2, пар.15 от Регламент (ЕС) № 1303/ 2013, е
приключен сигнал за нередност с рег. № 942, регистриран в Регистъра за сигнали
и нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за
регионално развитие“, МРРБ, във връзка с проведена обществена поръчка с
предмет: „Строителни и монтажни работи в рамките на проектно предложение
„Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II” по
процедура: BG16RFOP001-1.006 -
Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие
2014-2020 Стара Загора, Оперативна програма “Региони в растеж” 2014-2020 с два
обекта” по договор за безвъзмездна финансова помощ (ДБФП) с № BG16RFOP001-1.006-0001-C02, проект
„Зелена и достъпна градска среда за жителите на Стара Загора - етап II”, с установяване на нередности на бенефициента – Община Стара Загора, по т.22 от Приложение № 2 и по т.13 от Приложение № 1 към Наредбата за
посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови
корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите
корекции по реда на ЗУСЕСИФ; установяване на извършено от бенефициента
нарушение на чл.116, ал.1, т.2, т.5 и т.6 във връзка с чл.116, ал.5, т.1, т.2 и
т.3 от ЗОП и за определяне на финансова корекция на Община Стара Загора,
изчислена по пропорционален подход, представляваща 5% от стойността на
допустимите разходи по сключения договор № BG16RFOP001-1.006-0001-C01-S-01
(№ 1444) от 25.07.2017г. с изпълнителя ДЗЗД „Красива Стара Загора“. В представено по делото
писмено становище от процесуалния представител на ответника (л.137-145) е
поискано от съда присъждането на юрисконсултско възнаграждение. До приключване
на последното заседание по делото пред Административен съд Стара Загора не е
представен списък на разноските, направени от ответника.
По касационна жалба на Заместник-министъра на
регионалното развитие и благоустройството е образувано адм.дело №14652/2019г.
по описа на ВАС. За образуване на делото касатора е заплатил държавна такса в
размер на 1 700 лева (л.19). С Решение №3463/05.03.2020г. по адм.дело
№14652/2019г. по описа на ВАС е отменено Решение №338/23.10.2019г. по адм.дело №448/2019г.
на Административен съд Стара Загора и делото е върнато на същия съд за
продължаване на съдопроизводствените действия. С Решението на ВАС са дадени задължителни указания за
постановяване на акт, с който да бъде спряно производството по делото до
приключване на адм.дело №337/2019г. на АС Стара Загора, като след неговото
приключване и с оглед изхода му – да се извърши преценка по допустимостта на
оспорването, предмет на настоящото дело. В производството пред ВАС процесуалния
представител на касатора е направил искане за присъждане на разноските за двете
съдебни инстанции, като е представил списък с разноските, направени пред
касационната инстанция (л.25). Процесуалният представител на ответника по
касация не е направил възражение за прекомерност на тези разноски по смисъла на
чл.78, ал.5 от ГПК. Предвид крайния резултат на делото, с решението си ВАС е
постановил, че направеното искане за присъждане на разноските пред касационната
инстанция не следва да се разглежда, съгласно разпоредбата на чл.226, ал.3 от АПК.
След връщане на производството
в Административен съд Стара Загора е образувано адм.дело №168/2020г. С
определение №91/12.03.2020г. производството е спряно до приключване на адм.дело
№337/2019г. на АС Стара Загора. Последното е приключило на
първа инстанция с Решение №271/05.07.2019г., с което е отменено като
незаконосъобразно по жалба от Община Стара Загора със седалище и адрес на
управление гр.Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 107 Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г”,
Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството. С окончателно
Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело №9675/2019г. на ВАС, VII отд., е
отменено Решение № 271 от
05.07.2019г. по административно дело № 337/2019г. на Административен съд –
Стара Загора и вместо него е постановено отхвърляне на жалбата на община Стара
Загора, против Решение №РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г.” за
налагане на финансова корекция на община Стара Загора.
С Определение
№167/29.05.2020г. производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд
Стара Загора е възобновено, като жалбата на Община Стара Загора, представлявана от Кмета на общината
– Ж.Т., против Решение № РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на
регионалното развитие и благоустройството, в качеството му на Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, е оставена без разглеждане като недопустима и
производството по делото е прекратено. Съдът е приел, че жалбата е подадена
срещу акт, за който липсва правен интерес от оспорването му и я е оставил без
разглеждане и е прекратил производството на основание чл.159, т.4 от АПК.
С молба вх.№2868/08.06.2020г.
процесуалния представител на Заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството е направил искане за допълване на Определение №167/29.05.2020г. производството по
адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора в частта за разноските.
С молбата се иска присъждане в полза на МРРБ на разноски за всички инстанции,
като се твърди, че същите са претендирани своевременно пред всяка инстанция.
Приложен е списък с разноски, в които са посочени направени такива в размер на
200 лева за юрисконсултско възнаграждение пред настоящата инстанция, 200 лева
за юрисконсултско възнаграждение за първоинстанционното производство по
адм.дело №448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора, 200 лева за
юрисконсултско възнаграждение за касационното производство по адм.дело
№14652/2019г. по описа на ВАС и 1 700 лева заплатена държавна такса за
разглеждане на касационната жалба пред ВАС.
Ответникът по молбата – Кмет на Община Стара Загора, в
срока по чл.248, ал.2 от ГПК, не взема становище по нейната допустимост и
основателност.
При извършената проверка относно допустимостта на искането за допълване на
съдебното определение, съдът установи следното:
Съгласно
разпоредбата на чл.248, ал.1 от ГПК, субсидиарно приложима в съдебния
административен процес по силата на препращащата норма на чл.144 от АПК, в
срока за обжалване, а ако решението (в случая определението) е необжалваемо - в
едномесечен срок от постановяването му, съдът по искане на страните може да
допълни или да измени постановеното решение (в случая определение) в частта му
за разноските.
Искането на
процесуалния представител на Заместник-министъра
на регионалното развитие и благоустройството е подадено в срока
по чл.248, ал.1 от ГПК (определението е получено на 03.06.2020г. – л.26, а
молбата за допълването му е заведена в АС Стара Загора на 08.06.2020г. – л.33),
поради което е процесуално допустимо, а разгледано по същество се явява
частично основателно, поради следните съображения:
Съгласно
разпоредбата на чл.226, ал.3 от АПК, при новото разглеждане на делото съдът се
произнася и по разноските за водене на делото във Върховния административен
съд. В производството пред ВАС по адм.дело
№14652/2019г. процесуалния представител на касатора е заявил своевременно
претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение и е представил списък
по чл.80 на тези разноски. Следователно искането за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева, при липсва на направено
искане на насрещната страна основание чл.78,
ал.5 ГПК за евентуалното му намаляване поради прекомерност и невъзможността
на съдът да извърши такова служебно, се явява основателно, наред с
претендираната сума от 1 700 лева заплатена
държавна такса за разглеждане на касационната жалба пред ВАС.
Посочените обстоятелства не са налице по
отношение на претендираните разноски за юрисконсултско възнаграждение в
производството по адм.дело №448/2019г. по описа на
Административен съд Стара Загора. Макар да е направено своевременно
искане за тях, по делото не е представен списък по чл.80 от ГПК. В Тълкувателно
решение № 6 от 6.11.2013г. по тълк. д. № 6/2012г. на ОСГТК на ВКС е прието,
че страната следва да представи списък за разноски по чл.80 ГПК,
дори когато е направила само един разход. В
производството по адм.дело №448/2019г. по описа
на Административен съд Стара Загора списък с разноските по чл.80 от ГПК от
касатора или процесуалния му представител не е представен, поради което молбата
за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г.
на Административен съд Стара Загора, в тази й част се явява неоснователна.
По отношение на искането на допълване на Определение №167/29.05.2020г. производството по адм.дело №168/2020г. на Административен
съд Стара Загора и присъждане
на претендираните в настоящото производство разноски за юрисконсултстко
възнаграждение в размер на 200 лева, съдът намира следното:
Съгласно разпоредбата на
чл.159, т.4 от АПК жалбата се оставя без разглеждане, а съдебното производство
се прекратява, когато оспорващия няма правен интерес от оспорването. Липсата на
правен интерес е абсолютна процесуална пречка за съществуването на правото на
оспорване и за нея съдът следи служебно. Този правен интерес може да липсва още
при подаване на жалбата, но може да отпадне и в един по-късен момент, като във
всички случаи съдът е длъжен да прекрати съдебното производство като
недопустимо.
В разглеждания случай
жалбата на Кмета на Община Стара Загора е била допустима както към момента на
подаването й, така по време на протичане на производствата по адм.дело №448/2019г. по описа на
Административен съд Стара Загора и по адм.дело №14652/2019г. по описа на ВАС. Но поради настъпване на нови
обстоятелства – постановяване на Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело
№9675/2019г. на ВАС, VII отд., с което е отменено Решение № 271 от 05.07.2019г. по административно дело №
337/2019г. на Административен съд – Стара Загора и вместо него е постановено
отхвърляне на жалбата на община Стара Загора, против Решение
№РД-02-36-475/05.04.2019г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна
програма „Региони в растеж 2014-2020г.” за налагане на финансова корекция на
община Стара Загора, правния
интерес на Община Стара Загора от оспорването на Решение №
РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, е отпаднал. Следователно, макар първоначално за
жалбоподателя да е съществувал правен интерес от оспорването, то този правен
интерес е отпаднал впоследствие, което е основание за приложение на
разпоредбата на чл.159, т.4 АПК и поради което жалбата е оставена без
разглеждане, а производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора е прекратено. В тази връзка, по повод
претендираните от молителя разноски, направени пред настоящата инстанция,
следва да се отбележи, че разпоредбата на чл.143 от АПК определя следните
субекти на правото на разноски: I. жалбоподателят, когато съдът отмени обжалваният
акт или органът оттегли оспорения административен акт – ал.1 и ал.2; II.
страната, за която административният акт е благоприятен – когато съдът отхвърли
оспорването или жалбоподателят оттегли жалбата си – ал.3; III. другата страна –
когато съдът отхвърли оспорването или жалбоподателят оттегли жалбата си – ал.4.
Посочения законов текст не предвижда в хипотезата на прекратяване на
производството на основание чл.159, т.4 от АПК право на разноски за която и да
е от страните. С оглед тази законова регламентация направени разноски след
отпадане на правния интерес от оспорването, не се присъждат. В случая след постановяване на Решение №5873/21.05.2020г. по адм.дело
№9675/2019г. на ВАС, VII отд. е отпаднал правния интерес от оспорването на Решение
№ РД-02-36-671/28.05.2019г. на Заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството, в качеството му на Ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020. Разноските от молителя за
юрисконсултско възнаграждение за производството по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара Загора са направени след постановяване на това решение, т.е.
след отпадане на правния интерес от оспорването, поради което и не следва да
бъдат присъждани. В този смисъл искането за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара
Загора и присъждане
на претендираните на разноски пред настоящата инстанция за
юрисконсултстко възнаграждение в размер на 200 лева се явява неоснователно и следва да бъде оставено без уважение.
Водим от тези мотиви и на основание чл.248 от ГПК във
връзка с чл.144 от АПК, Старозагорският административен съд
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ
молбата на Заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството и Управляващ орган на Оперативна програма „Региони в растеж“
2014 – 2020г. за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара
Загора, в частта, с която се иска присъждане сумата от 200 лева, представляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение по адм.дело
№448/2019г. по описа на Административен съд Стара Загора, като неоснователна.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ
молбата на Заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството и Управляващ орган на Оперативна програма „Региони в растеж“
2014 – 2020г. за допълване на Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара
Загора, в частта, с която се иска присъждане сумата от 200 лева, представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение в настоящото производство по адм.дело №168/2020г. по описа на Административен съд Стара
Загора, като неоснователна.
ДОПЪЛВА на основание чл.226, ал.3 от АПК Определение №167/29.05.2020г. по адм.дело №168/2020г. на Административен съд Стара
Загора в частта за разноските, като ОСЪЖДА Община Стара Загора, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Стара Загора, ул.
Цар Симеон Велики №107, представлявана от Кмета Живко Веселинов Тодоров, да заплати на Министерство на регионалното
развитие и благоустройството сумата от 1
900 (хиляда и деветстотин) лева,
представляваща направените по адм.дело
№14652/2019г. по описа на ВАС разноски, от които 1 700 лева
заплатена държавна такса за разглеждане на
касационната жалба пред ВАС и 200 лева – юрисконсултско възнаграждение.
Определението подлежи на касационно обжалване в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните чрез Административен съд Стара Загора пред ВАС.
СЪДИЯ: