Решение по дело №2/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 89
Дата: 15 април 2019 г. (в сила от 16 юни 2020 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700002
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 януари 2019 г.

Съдържание на акта

                                               Р    Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 89

                                           гр.Кюстендил, 15.04.2019 год.

 

                                             В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

            Кюстендилският административен съд в публичното съдебно заседание на деветнадесети март две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                

                                                 АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

при секретаря Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията  административно  дело  № 2  по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

            Производството е по реда на чл.47н от ППЗСПЗЗ  във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

А.С.Т., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез пълномощикът си адв. Й., оспорва  Протокол №1 от 30.11.2018 г. на тръжна комисия, назначена със Заповед №РД-05-350/27.11.2018 г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил за провеждане на търг с тайно наддаване за отдаване под наем на свободни пасища, мери и ливади от държавния поземлен фонд в област Кюстендил за стопанската 2018/2019 г. в частта му,  относно четирите имота, за които е участвал в търга в землището на с. Жиленци, община Кюстендил. Излагат се доводи за незаконосъобразност на административния  акт в оспорената му част, поради това че неправилно не е допуснат до участие в търга.  Прави се искане за отмяна на акта в оспорената му част и за връщане на преписката на административния орган с указания за продължаване на тръжната  процедура, в която да бъде допуснат до участие. Твърди се, че протокола на  тръжната комисия има мотиви относно редовността на документите му, в които е отбелязано, че има изискуми задължения към ДФ „Земеделие. Оспорващият отрича да имата такива задължения, доколкото наложена му финасова корекция с Решение № 01-6500/4708 от 11.07.2018 г. е оспорена пред АС – Кюстендил и същата не е влязла в законна сила. Претендира се присъждане на  деловодни разноски.

            Ответникът –  тръжна комисия при ОД „Земеделие“ Кюстендил, назначена със Заповед № РД-05-350/27.11.2018 г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил, представлявана от председателя й М.Ш.,  изразява  становище за неоснователност на жалбата, като счита за законосъобразен оспорения административен акт.

            Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата  по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното от фактическа страна:  

            Административното производство, приключило с оспорения административен акт, е започнало въз основа на Заповед № РД-46-177/26.03.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, обнародвана в ДВ бр. 35/24.04.2018 г., с която на осн. чл. 24а ал. 1 от ЗСПЗЗ и чл. 47б, ал. 1 и 2 и чл. 47е от ППЗСПЗЗ е открита процедура за провеждане на търг за отдаване под наем или аренда на земеделски земи от държавния поземлен фонд /ДПФ/ в страната за стопанската 2018/2019 година, като  е предвидено провеждане на търговете от областните дирекции „Земеделие“ с тайно наддаване и са определени началните тръжни цени  за предоставяне на земеделските земи. Министърът на земеделието и храните възлага на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Кюстендил да организира и проведе търгове за отдаване под наем и аренда  на земи от ДПФ и да подписва договори със спечелилите търга лица.

            В изпълнение на делегираните правомощия, Директорът на ОД „Земеделие“ – Кюстендил издава Заповед № РД-05-316/23.10.2018 г., с която на осн. чл. 47ж ал. 1, чл. 102 и чл. 104 от ППЗСПЗЗ, във вр. с чл. 37и ал. 13 от ЗСПЗЗ, открива процедура за провеждане на търг /първа тръжна сесия/ с тайно наддаване  за отдаване под наем на свободните пасища, мери и ливади от ДПФ в област Кюстендил за стопанската 2018/2019 година. Обектите на търга са посочени в Списък, неразделна част от заповедта, в който списък  фигурират и процесните имоти с вх. №№ 68, 69, 70 и 71  в землището на с. Жиленци, община Кюстендил, със съответната площ, категория,  начална наемна  цена, подробно описани. В т. 7 от заповедта за откриване на процедурата е предвидено, че документите за участие в търга се подават в ОД „Земеделие“ – Кюстендил всеки работен ден в срок от 30 дни, считано от последната публикация на заповедта в местен вестник  - 23.11.2018 г., включително, а в т. 9 е посочено, че търгът ще се проведе на 30.11.2018 г. със задължително присъствие на кандидатите или упълномощени от тях лица.

            Видно от преписката, заповедта на Директора на ОДЗ – Кюстендил е публикувана  във вестник „Струма“ на 24.10.2018 г., а във входящия дневник на подадените заявления са вписани заявления от А.Т., подадени на 23.11.2018 г. 

            Към заявлението – оферта на А.С.Т.  за участие в търга за отдаване под наем или аренда на земеделски имоти в землището на с. Жиленци  с вх. № 68, 691 70 и 71/23.11.2018 г., са приложени  документи за установяване на обстоятелствата по чл. 47в ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Във връзка със спорното обстоятелство по делото относно липсата на задължения  по чл. 34 ал. 6 и ал. 8 от ЗСПЗЗ,  заявителят Т. е  представил декларации за липса на парични задължения към държавата.  

            В хронологичен ред в административната процедура следва издаване на Заповед № РД-05-350/27.11.2018 г. на Директора на ОДЗ – Кюстендил за назначаване на тръжна комисия, която да разгледа заявленията, да класира предложенията и да определи спечелилия търга кандидат за всеки имот. В състава на комисията са включени председател, секретар и трима членове, вкл. един правоспособен юрист съгласно изискванията на чл. 47ж ал. 2 от ППЗСПЗЗ.  С  приемо - предавателен протокол са приети от председателя на  тръжната комисия  входящият дневник на подадените документи и 77 броя заявления за участие в търга.

            На 30.11.2018 г. е проведено заседание на тръжната комисия, за което е съставен  Протокол № 1 от посочената дата. Видно от съдържанието на съставения протокол, първият етап от дейността на тръжната комисия е проверката на редовността на подадените заявления и придружаващите ги документи. Констатациите по отношение на заявление вх. № 68, 69, 70 и 71/23.11.2018 г. на А.С.Т. за участие в търга за процесните  имоти в землището на с. Жиленци, са отразени в т. LХVІІІ, LXІX, LXX и LXXІ от протокола.

            След проверка редовността на документите по подадените заявления, тръжната комисия приема решение, с което НЕ допуска до участие в търга кандидати, вкл. оспорващият А.С.Т., като за мотиви сочи наличие на изискуеми задължения към ДФ „Земеделие“ гр. Кюстендил. По делото е приложено писмо вх. № РД-04-246 7/28.11.2018 г, в което е посочено че А.С. Т към 27.11.2018 г. има регистрирани изискуеми задължения към ДФ „Земеделие“. На основание чл. 47к ал. 7 т. 3 от ППЗСПЗЗ  тръжната комисия класира участниците в проведения търг, а на основание чл. 47к ал. 7 т. 5 от ППЗСПЗЗ тръжната комисия определя печелившите участници за всеки един имот, вкл. и за тези в землището на с. Жиленци. 

            С писмо изх. № 02-100-6500/3338/19.12.2018 г. Директорът на ОД „Земеделие“ гр. Кюстендил уведомява жалбоподателят Т., че има „условно“ задължение към ДФ „Земеделие“ за наложена финансова корекция № 10/121/06296/3/01/04/01 в размер на 27 009.41 лв., като актът е обжалван пред АС – Кюстендил и същият не е влязъл в законна сила.  

            Жалбата на дружеството е подадена на 21.12.2018 г. чрез ОДЗ - Кюстендил, т.е. в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 47н от ППЗСПЗЗ.

            В съдебното производство,  съдът е приел обясненията на председателя на тръжната комисия –  ответник по делото, която потвърждава, че при решението да не се допусне Т. до участие в търга, е взето впредвид писмото на ДФ “Земеделие“ гр. Кюстендил от 28.11.2018 г., в което пише, че А.С. Тодоро, заедно с други лица има изискуеми задължения.    

Горните фактически обстоятелства се установяват от събраните доказателствени средства, като между страните липсва спор относно фактите.

            Съдът, проверявайки служебно допустимостта на оспорването, приема следното:

            Жалбата е процесуално допустима - същата е постъпила в законоустановения срок по чл. 149 ал. 1 от АПК, вр. с чл. 47н от ППЗСПЗЗ от участник в проведения търг, срещу административен акт, който е неблагоприятен за него  като засягащ  неговите права и интереси.

            Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Предмет на оспорване е индивидуален административен акт по см. на чл. 47н от ППЗСПЗЗ – протокола на тръжната комисия, обективиращ резултатите от проведения търг за отдаване под наем на земеделски земи от ДПФ в област Кюстендил, в частта му относно имоти, подробно ирписани и заявени от жалбоподателя в землището на с. Жиленци, община Кюстендил. Проверен съобразно критериите  по чл. 146 от АПК, същият е валиден административен акт, издаден в писмена форма, но в нарушение на изискванията по чл. 59 ал. 2 т. 4 от АПК и на административнопроизводствените правила, както и в противоречие с материалния закон.

Относно компетентността на издателя на оспорения акт, страните не спорят, а съдът констатира наличие на материална и териториална компетентност на тръжната комисия, назначена със Заповед № РД-05-350/27.11.2018 г. на Директора на ОДЗ – Кюстендил на осн. чл. 47ж ал. 3 от ППЗСПЗЗ. Комисията е в състав, съответстващ на изискванията на чл. 47ж ал. 2 от ППЗСПЗЗ, което сочи на валидно формирани волеизявления на същата.    

Оспореният административен акт  е незаконосъобразен, поради  съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон. Анализът на правната уредба на тръжната процедура по чл. 47б - чл. 47о от ППЗСПЗЗ сочи на изводи за строг формализъм и императивни изисквания при провеждането на същата като гаранция за публичност и прозрачност на търговете, както и за равнопоставеност на участниците.  Наред със специфичните правила за участие в тръжна процедура за отдаване под наем на свободни земи от ДПФ, законодателят е предвидил и общоважими такива, визирани в разпоредбата на чл. 47в от ППЗСПЗЗ. Посочените нормативни изисквания  са  включени в тръжната документация по делото. В издадената от Директора на ОДЗ – Кюстендил, Заповед № РД-05-316/23.10.2018 г.  за откриване на тръжната процедура, изрично е предвидено в т. 3, че  могат да участват в търга физически лица, еднолични търговци и юридически лица, които отговарят на условията по чл. 47в ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Документите, с които се удостоверява  съответствието с горните условия са ясно описани в чл. 47в ал. 3 и в чл. 47з ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Видно от обясненията на председателя на тръжната комисия, които съставляват допустимо доказателствено средство по см. на чл.171, ал.2  АПК вр. с чл. 175 от ГПК, списък на необходимите документи за участие в търга е изготвен  и предоставян на всички кандидати. Съобразно разпоредбата на чл. 47в ал. 1 т. 5 от ППЗСПЗЗ в относимата за казуса редакция, обн. ДВ, бр. 34/2016 г., право на участие в търга имат физически лица, кооперации, еднолични търговци и юридически лица, които нямат парични задължения към държавата, включително неизплатени суми по чл. 34 ал. 6 и 8 ЗСПЗЗ, неизплатени суми за земите по чл. 37в ал. 3 т. 2 ЗСПЗЗ. Според чл. 47в ал. 3 от ППЗСПЗЗ, обстоятелствата по ал. 1 т. 1 - 6,  се удостоверяват с документ от съответния компетентен орган, като в случаите по чл. 34 ал. 6 и 8 от ЗСПЗЗ информацията се събира служебно от Областна дирекция „Земеделие“.  От друга страна, документацията за участие в търга е посочена в чл. 47з ал. 1 от ППЗСПЗЗ /редакция ДВ, бр. 50/2012г./, като конкретно за  обстоятелствата по чл. 47в ал. 1 т. 5 от ППЗСПЗЗ е предвидено представяне на удостоверения от компетентните органи.  В този смисъл са и указанията на органа, който насочва кандидатите  да се снабдят с  удостоверение за липса на парични задължения по чл. 34 ал. 6 от ЗСПЗЗ, вкл. и неизплатени суми по чл. 37в ал. 3 т. 2 от ЗСПЗЗ, от общината по местонахождение на имота/.  Анализът на нормативната уредба сочи на изводи за това, че задължително условие за участие в тръжната процедура е липсата на парични задължения към държавата, включително неизплатени суми по чл. 34 ал. 6 и 8 от ЗСПЗЗ, неизплатени суми за земите по чл. 37в ал. 3 т. 2 от ЗСПЗЗ, което обстоятелство следва да се удостовери от кандидата с удостоверение издадено от компетентните органи или да се установи служебно от областната дирекция „Земеделие“. Касае се за императивно изискване на ППЗСПЗЗ, при неспазване на което тръжната комисия е задължена да откаже да разгледа предложението на кандидата съгласно разпоредбата на чл. 47к ал. 1 т. 2 от ППЗСПЗЗ.

В случая е безспорно, че жалбоподателят Т.  е приложил към документите по заявлението си декларация за липса на парични задължения към държавата за участие в процесния търг. Комисията въз основа на писмо от ДФ „Земеделие“ гр. Кюстендил е приела, че А.С.Т., заедно с други лица, има наличие на изискуеми задължения към фонда и не е допуснала кандидата Т.  до участие в търга, въпреки че по делото е налице писмо изх. № 02- 100 -6500/3338/19.12.2018 г., в което изрично е посочeно, че задължението на Т. е „условно“ и същото не е влязло в законна сила, доколкото е обжалвано от бенефициента пред АС - Кюстендил. Този факт се потвърждава и от писмо прието в съдебното производство с вх. № 1291/08.03.2019 г. на Гл. секретар на ДФ „Земеделие“ гр. София. С горното, тръжната комисия  е  нарушила  принципа за равнопоставеност на участниците в търга, както и административно - производствените правила. Оспореният административен акт е незаконосъобразен и съдът ще го отмени.

Действително, законодателят е предоставил възможност за служебно събиране на информация за обстоятелството по чл. 47в ал. 1 т. 5 от ППЗСПЗЗ, вкл. и на доказателства за същото  / арг. чл. 47в ал. 3 в ред. ДВ, бр. 34/2016г. и чл. 47и ал. 5 от ППЗСПЗЗ/. В случая по делото е безспорно, че информация е събрана от ОДЗ – Кюстендил, но същата е непълна, като АО не е посочил, че регистрираните изискуеми задължения са обжалвани пред АС – Кюстендил и не е налице влязло в сила решение на съда по същите, което е довело и до грешно решение на тръжната комисия. Административният орган, в нарушение на чл. 35 и сл. от АПК, не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая, което е довело до незаконосъобразност на издадения административен акт.

Поради  изводите си за опорочаване на оспорения акт по см. на чл. 146 т. 2, 3 и 4 от АПК,  на  основание чл. 173 ал. 2   от АПК съдът го отменя и изпраща  преписката на  административния орган за ново произнасяне по заявленията на оспорващото лице А.С.Т. за участие в търга за отдаване под наем на имотите, подробно описани, в землището на с. Жиленци, община Кюстендил, съобразно изложените по-горе указания по тълкуването и прилагането на закона.  

            Предвид основателността на жалбата и с оглед изричната претенция на оспорващият, както и на осн. чл. 143 ал. 1 от АПК, в негова полза съдът присъжда деловодни разноски  в размер на  410 лв., от които  10 лв. - държавна такса и 400лв. - адвокатско възнаграждение, платими от Областна дирекция „Земеделие“ – Кюстендил.

 

Водим от гореизложеното и на основание  чл. 173 ал. 2 от АПК, съдът

                                                             

                                                            Р   Е   Ш   И:

           

ОТМЕНЯ, по жалба на А.Т.С., ЕГН **********, с адрес: ***, съдебен адрес:***, чрез адв. Й.,  Протокол № 1 от 30.11.2018 г.  на тръжна комисия, назначена със Заповед №РД-05-350/27.11.2018г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил за провеждане на търг с тайно наддаване за отдаване под наем на свободни пасища, мери и ливади от държавния поземлен фонд в област Кюстендил за стопанската 2018/2019 г. в частта,  с която участникът А.С.Т. не е допуснат до участие в търга за имоти, подробно описани, с вх. № № 68, 69, 70 и 71/23.11.2018 г. в землището на с. Жиленци, община Кюстендил и изпраща  преписката на тръжната комисия за ново произнасяне, съобразно изложените в решението  указания във връзка с приложението на закона. 

            ОСЪЖДА  Областна дирекция „Земеделие“ – Кюстендил да заплати на А.С.Т., ЕГН **********, с адрес: *** и съдебен адрес:***, чрез адв. Й., деловодни разноски в размер на 410 /четиристотин и десет лева/, от които 10 лв. -  държавна такса и 400 лв. - адвокатско възнаграждение.

            Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Р. България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                        

                                                           АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: