Р
Е Ш Е
Н И Е № 89
гр.Кюстендил, 15.04.2019 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Кюстендилският
административен съд в публичното съдебно заседание на деветнадесети март две
хиляди и деветнадесета година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
при секретаря Светла Кърлова,
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 2 по
описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл.47н от ППЗСПЗЗ във вр. с чл.145 и сл. от АПК.
А.С.Т.,
ЕГН **********, с адрес: ***, чрез пълномощикът си адв. Й., оспорва Протокол
№1 от 30.11.2018 г. на тръжна комисия, назначена със Заповед №РД-05-350/27.11.2018
г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил за провеждане на търг с тайно
наддаване за отдаване под наем на свободни пасища, мери и ливади от държавния
поземлен фонд в област Кюстендил за стопанската 2018/2019 г. в частта му, относно четирите имота, за които е участвал в
търга в землището на с. Жиленци, община Кюстендил. Излагат се доводи
за незаконосъобразност
на административния акт
в оспорената му част,
поради това че неправилно не е допуснат
до участие в търга. Прави се искане за отмяна на акта в оспорената му част и за
връщане на преписката на административния орган с указания за продължаване на
тръжната процедура, в която да бъде
допуснат до участие. Твърди се, че протокола на
тръжната комисия има мотиви относно редовността на документите му, в
които е отбелязано, че има изискуми задължения към ДФ „Земеделие. Оспорващият
отрича да имата такива задължения, доколкото наложена му финасова корекция с
Решение № 01-6500/4708 от 11.07.2018 г. е оспорена пред АС – Кюстендил и същата
не е влязла в законна сила. Претендира се присъждане на деловодни разноски.
Ответникът
– тръжна комисия при ОД „Земеделие“
Кюстендил, назначена със Заповед № РД-05-350/27.11.2018 г. на Директора на ОД
„Земеделие“ – Кюстендил, представлявана от председателя й М.Ш., изразява становище за неоснователност на жалбата, като
счита за законосъобразен оспорения административен акт.
Кюстендилският
административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на
страните, приема за установено следното от фактическа страна:
Административното
производство, приключило с оспорения административен акт, е започнало въз
основа на Заповед № РД-46-177/26.03.2018 г. на Министъра на земеделието,
храните и горите, обнародвана в ДВ бр. 35/24.04.2018 г., с която на осн. чл.
24а ал. 1 от ЗСПЗЗ и чл. 47б, ал. 1 и 2 и чл. 47е от ППЗСПЗЗ е открита
процедура за провеждане на търг за отдаване под наем или аренда на земеделски
земи от държавния поземлен фонд /ДПФ/ в страната за стопанската 2018/2019
година, като е предвидено провеждане на
търговете от областните дирекции „Земеделие“ с тайно наддаване и са определени
началните тръжни цени за предоставяне на
земеделските земи. Министърът на земеделието и храните възлага на Директора на
Областна дирекция „Земеделие“ – Кюстендил да организира и проведе търгове за
отдаване под наем и аренда на земи от
ДПФ и да подписва договори със спечелилите търга лица.
В
изпълнение на делегираните правомощия, Директорът на ОД „Земеделие“ – Кюстендил
издава Заповед № РД-05-316/23.10.2018 г., с която на осн. чл. 47ж ал. 1, чл.
102 и чл. 104 от ППЗСПЗЗ, във вр. с чл. 37и ал. 13 от ЗСПЗЗ, открива процедура
за провеждане на търг /първа тръжна сесия/ с тайно наддаване за отдаване под наем на свободните пасища,
мери и ливади от ДПФ в област Кюстендил за стопанската 2018/2019 година.
Обектите на търга са посочени в Списък, неразделна част от заповедта, в който
списък фигурират и процесните имоти с
вх. №№ 68, 69, 70 и 71 в землището на с.
Жиленци, община Кюстендил, със съответната площ, категория, начална наемна цена, подробно описани. В т. 7 от заповедта за
откриване на процедурата е предвидено, че документите за участие в търга се
подават в ОД „Земеделие“ – Кюстендил всеки работен ден в срок от 30 дни,
считано от последната публикация на заповедта в местен вестник - 23.11.2018 г., включително, а в т. 9 е
посочено, че търгът ще се проведе на 30.11.2018 г. със задължително присъствие
на кандидатите или упълномощени от тях лица.
Видно от
преписката, заповедта на Директора на ОДЗ – Кюстендил е публикувана във вестник „Струма“ на 24.10.2018 г., а във
входящия дневник на подадените заявления са вписани заявления от А.Т., подадени
на 23.11.2018 г.
Към
заявлението – оферта на А.С.Т. за
участие в търга за отдаване под наем или аренда на земеделски имоти в землището
на с. Жиленци с вх. № 68, 691 70 и 71/23.11.2018
г., са приложени документи за
установяване на обстоятелствата по чл. 47в ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Във връзка със спорното
обстоятелство по делото относно липсата на задължения по чл. 34 ал. 6 и ал. 8 от ЗСПЗЗ, заявителят Т. е представил декларации за липса на парични
задължения към държавата.
В
хронологичен ред в административната процедура следва издаване на Заповед № РД-05-350/27.11.2018
г. на Директора на ОДЗ – Кюстендил за назначаване на тръжна комисия, която да
разгледа заявленията, да класира предложенията и да определи спечелилия търга
кандидат за всеки имот. В състава на комисията са включени председател,
секретар и трима членове, вкл. един правоспособен юрист съгласно изискванията
на чл. 47ж ал. 2 от ППЗСПЗЗ. С приемо - предавателен протокол са приети от
председателя на тръжната комисия входящият дневник на подадените документи и 77
броя заявления за участие в търга.
На 30.11.2018
г. е проведено заседание на тръжната комисия, за което е съставен Протокол № 1 от посочената дата. Видно от
съдържанието на съставения протокол, първият етап от дейността на тръжната
комисия е проверката на редовността на подадените заявления и придружаващите ги
документи. Констатациите по отношение на заявление вх. № 68, 69, 70 и 71/23.11.2018
г. на А.С.Т. за участие в търга за процесните
имоти в землището на с. Жиленци, са отразени в т. LХVІІІ, LXІX, LXX и LXXІ от протокола.
След
проверка редовността на документите по подадените заявления, тръжната комисия
приема решение, с което НЕ допуска до участие в търга кандидати, вкл. оспорващият
А.С.Т., като за мотиви сочи наличие на изискуеми задължения към ДФ „Земеделие“
гр. Кюстендил. По делото е приложено писмо вх. № РД-04-246 7/28.11.2018 г, в
което е посочено че А.С. Т към 27.11.2018 г. има регистрирани изискуеми
задължения към ДФ „Земеделие“. На основание чл. 47к ал. 7 т. 3 от ППЗСПЗЗ тръжната комисия класира участниците в
проведения търг, а на основание чл. 47к ал. 7 т. 5 от ППЗСПЗЗ тръжната комисия
определя печелившите участници за всеки един имот, вкл. и за тези в землището
на с. Жиленци.
С писмо
изх. № 02-100-6500/3338/19.12.2018 г. Директорът на ОД „Земеделие“ гр.
Кюстендил уведомява жалбоподателят Т., че има „условно“ задължение към ДФ
„Земеделие“ за наложена финансова корекция № 10/121/06296/3/01/04/01 в размер
на 27 009.41 лв., като актът е обжалван пред АС – Кюстендил и същият не е
влязъл в законна сила.
Жалбата
на дружеството е подадена на 21.12.2018 г. чрез ОДЗ - Кюстендил, т.е. в срока
по чл. 149 ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 47н от ППЗСПЗЗ.
В
съдебното производство, съдът е приел
обясненията на председателя на тръжната комисия – ответник по делото, която потвърждава, че при
решението да не се допусне Т. до участие в търга, е взето впредвид писмото на
ДФ “Земеделие“ гр. Кюстендил от 28.11.2018 г., в което пише, че А.С. Тодоро,
заедно с други лица има изискуеми задължения.
Горните фактически обстоятелства
се установяват от събраните доказателствени средства, като между страните
липсва спор относно фактите.
Съдът,
проверявайки служебно допустимостта на оспорването, приема следното:
Жалбата
е процесуално допустима - същата е постъпила в законоустановения срок по чл. 149
ал. 1 от АПК, вр. с чл. 47н от ППЗСПЗЗ от участник в проведения търг, срещу
административен акт, който е неблагоприятен за него като засягащ неговите права и интереси.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна.
Предмет на оспорване е
индивидуален административен акт по см. на чл. 47н от ППЗСПЗЗ – протокола на
тръжната комисия, обективиращ резултатите от проведения търг за отдаване под
наем на земеделски земи от ДПФ в област Кюстендил, в частта му относно имоти,
подробно ирписани и заявени от жалбоподателя в землището на с. Жиленци, община
Кюстендил. Проверен съобразно критериите по чл. 146 от АПК, същият е валиден административен акт, издаден в писмена форма, но в
нарушение на изискванията по чл. 59 ал. 2 т. 4 от АПК и на
административнопроизводствените правила, както и в противоречие с материалния
закон.
Относно компетентността на издателя
на оспорения акт, страните не спорят, а съдът констатира наличие на материална
и териториална компетентност на тръжната комисия, назначена със Заповед № РД-05-350/27.11.2018
г. на Директора на ОДЗ – Кюстендил на осн. чл. 47ж ал. 3 от ППЗСПЗЗ. Комисията
е в състав, съответстващ на изискванията на чл. 47ж ал. 2 от ППЗСПЗЗ, което
сочи на валидно формирани волеизявления на същата.
Оспореният административен акт е
незаконосъобразен, поради
съществено нарушение на
административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон. Анализът на правната уредба на тръжната
процедура по чл. 47б - чл. 47о от ППЗСПЗЗ сочи на изводи за строг формализъм и
императивни изисквания при провеждането на същата като гаранция за публичност и
прозрачност на търговете, както и за равнопоставеност на участниците. Наред със специфичните правила за участие в
тръжна процедура за отдаване под наем на свободни земи от ДПФ, законодателят е
предвидил и общоважими такива, визирани в разпоредбата на чл. 47в от ППЗСПЗЗ. Посочените
нормативни изисквания са включени в тръжната документация по делото. В
издадената от Директора на ОДЗ – Кюстендил, Заповед № РД-05-316/23.10.2018 г. за откриване на тръжната процедура, изрично е
предвидено в т. 3, че могат да участват в
търга физически лица, еднолични търговци и юридически лица, които отговарят на
условията по чл. 47в ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Документите, с които се удостоверява съответствието с горните условия са ясно
описани в чл. 47в ал. 3 и в чл. 47з ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Видно от обясненията на
председателя на тръжната комисия, които съставляват допустимо доказателствено
средство по см. на чл.171, ал.2 АПК вр.
с чл. 175 от ГПК, списък на необходимите документи за участие в търга е
изготвен и предоставян на всички
кандидати. Съобразно разпоредбата на чл. 47в ал. 1 т. 5 от ППЗСПЗЗ в относимата
за казуса редакция, обн. ДВ, бр. 34/2016 г., право на участие в търга имат
физически лица, кооперации, еднолични търговци и юридически лица, които нямат парични
задължения към държавата, включително неизплатени суми по чл. 34 ал. 6 и 8
ЗСПЗЗ, неизплатени суми за земите по чл. 37в ал. 3 т. 2 ЗСПЗЗ. Според чл. 47в
ал. 3 от ППЗСПЗЗ, обстоятелствата по ал. 1 т. 1 - 6, се удостоверяват с документ от съответния
компетентен орган, като в случаите по чл. 34 ал. 6 и 8 от ЗСПЗЗ информацията се
събира служебно от Областна дирекция „Земеделие“. От друга страна, документацията за участие в
търга е посочена в чл. 47з ал. 1 от ППЗСПЗЗ /редакция ДВ, бр. 50/2012г./, като конкретно
за обстоятелствата по чл. 47в ал. 1 т. 5
от ППЗСПЗЗ е предвидено представяне на удостоверения от компетентните
органи. В този смисъл са и указанията на
органа, който насочва кандидатите да се
снабдят с удостоверение за липса на
парични задължения по чл. 34 ал. 6 от ЗСПЗЗ, вкл. и неизплатени суми по чл. 37в
ал. 3 т. 2 от ЗСПЗЗ, от общината по местонахождение на имота/. Анализът на нормативната уредба сочи на изводи
за това, че задължително условие за участие в тръжната процедура е липсата на
парични задължения към държавата, включително неизплатени суми по чл. 34 ал. 6
и 8 от ЗСПЗЗ, неизплатени суми за земите по чл. 37в ал. 3 т. 2 от ЗСПЗЗ, което
обстоятелство следва да се удостовери от кандидата с удостоверение издадено от
компетентните органи или да се установи служебно от областната дирекция
„Земеделие“. Касае се за императивно изискване на ППЗСПЗЗ, при неспазване на
което тръжната комисия е задължена да откаже да разгледа предложението на
кандидата съгласно разпоредбата на чл. 47к ал. 1 т. 2 от ППЗСПЗЗ.
В случая е безспорно, че жалбоподателят
Т. е приложил към документите по
заявлението си декларация за липса на парични задължения към държавата за
участие в процесния търг. Комисията въз основа на писмо от ДФ „Земеделие“ гр. Кюстендил
е приела, че А.С.Т., заедно с други лица, има наличие на изискуеми задължения
към фонда и не е допуснала кандидата Т. до участие в търга, въпреки че по делото е
налице писмо изх. № 02- 100 -6500/3338/19.12.2018 г., в което изрично е посочeно, че задължението на Т. е
„условно“ и същото не е влязло в законна сила, доколкото е обжалвано от
бенефициента пред АС - Кюстендил. Този факт се потвърждава и от писмо прието в
съдебното производство с вх. № 1291/08.03.2019 г. на Гл. секретар на ДФ
„Земеделие“ гр. София. С горното, тръжната комисия е нарушила принципа за равнопоставеност на участниците в
търга, както и административно - производствените правила. Оспореният административен акт е
незаконосъобразен и съдът ще го отмени.
Действително, законодателят е
предоставил възможност за служебно събиране на информация за обстоятелството по
чл. 47в ал. 1 т. 5 от ППЗСПЗЗ, вкл. и на доказателства за същото / арг. чл. 47в ал. 3 в ред. ДВ, бр. 34/2016г.
и чл. 47и ал. 5 от ППЗСПЗЗ/. В случая по делото е безспорно, че информация е
събрана от ОДЗ – Кюстендил, но същата е непълна, като АО не е посочил, че
регистрираните изискуеми задължения са обжалвани пред АС – Кюстендил и не е
налице влязло в сила решение на съда по същите, което е довело и до грешно
решение на тръжната комисия. Административният орган, в нарушение на чл. 35 и
сл. от АПК, не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая, което
е довело до незаконосъобразност на издадения административен акт.
Поради изводите си за
опорочаване на оспорения акт по см. на чл. 146
т. 2, 3 и 4 от АПК, на
основание
чл. 173 ал. 2 от АПК
съдът го отменя и изпраща преписката
на административния орган за ново произнасяне
по заявленията на оспорващото лице А.С.Т. за участие в търга за отдаване под
наем на имотите, подробно описани, в землището на с. Жиленци, община Кюстендил,
съобразно изложените по-горе указания по тълкуването и прилагането на
закона.
Предвид
основателността на жалбата и с оглед изричната претенция на оспорващият, както
и на осн. чл. 143 ал. 1 от АПК, в негова полза съдът присъжда деловодни
разноски в размер на 410 лв., от които 10 лв. - държавна такса и 400лв. - адвокатско
възнаграждение, платими от Областна дирекция „Земеделие“ – Кюстендил.
Водим от гореизложеното и на основание
чл. 173 ал. 2 от АПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ, по
жалба на А.Т.С., ЕГН **********,
с адрес: ***, съдебен адрес:***, чрез адв. Й., Протокол № 1 от 30.11.2018 г. на тръжна комисия, назначена със Заповед №РД-05-350/27.11.2018г.
на Директора на ОД „Земеделие“ – Кюстендил за провеждане на търг с тайно
наддаване за отдаване под наем на свободни пасища, мери и ливади от държавния
поземлен фонд в област Кюстендил за стопанската 2018/2019 г. в частта, с която участникът А.С.Т. не е допуснат до
участие в търга за имоти, подробно описани, с вх. № № 68, 69, 70 и
71/23.11.2018 г. в землището на с. Жиленци, община Кюстендил и изпраща преписката на тръжната комисия за ново произнасяне,
съобразно изложените в решението
указания във връзка с приложението на закона.
ОСЪЖДА
Областна дирекция „Земеделие“ – Кюстендил да заплати на А.С.Т., ЕГН **********,
с адрес: *** и съдебен адрес:***, чрез адв. Й., деловодни разноски в размер на 410
/четиристотин и десет лева/, от които 10 лв. - държавна такса и 400 лв. - адвокатско
възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС на Р. България в 14 - дневен срок от съобщаването
му на страните.
Решението
да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: