Решение по дело №119/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: 108
Дата: 2 октомври 2023 г. (в сила от 2 октомври 2023 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20237190700119
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

108

гр. Разград, 02.10.2023 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесети септември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа адм. дело № 119 по описа за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Постъпила е жалба от К. Ц. К. от с. Х., общ. С. против Решение за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация № ЗДОИ-39 от 01.06.2023 г., издадено от кмета на Община Разград, с което е отказан достъп до информацията, поискана със Заявление вх. № 94-00-560 от 30.05.2023 г. В жалбата се твърди, че оспореното решение е неправило и незаконосъобразно, постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Сочи се, че поисканата информация е обществена и не са налице предвидените в закона основания да се откаже получаването й. Оспорва се позоваването на чл. 47 от Закона за публичните финанси, като се твърди, че тази разпоредба не ограничава достъпа до обществена информация. Иска се решението да бъде отменено с присъждане на разноските по делото.

Ответникът счита жалбата за неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа както мотивите, изложени в оспорения акт, така и довода, че жалбоподателят не е обосновал правния си интерес от търсене и получаване на исканата информация.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление за достъп до обществена информация вх. № 94-00-560 от 30.05.2023 г. жалбоподателят е поискал информация за фактурите за заредено гориво за всяко МПС, предмет на Борсов договор за покупко-продажба на стоки чрез посредничеството на членове на Национална стокова борса № 25 от 04.09.2019 г., с който Община – Разград е възложила на „Салина 7“ ЕООД доставката на горива – бензин А95Н, дизелово гориво и пропан бутан, чрез система за зареждане при условия на безналично плащане с електронни карти за потребностите на автомобилния парк на общинската администрация и второстепенните и третостепенните разпоредители с бюджетни карти и извънбюджетни средства в Община Разград. Заявителят е посочил, че желае да получи информацията за периода от 04.09.2019 г. до 04.09.2022 г. включително.

С оспореното Решение № ЗДОИ-39 от 01.06.2023 г. кметът на Община Разград е отказал да предостави достъп до поисканата обществена информация по съображения, че тя е свързана с дейността и финансовата политика на общината по отношение на ефективното, отговорно, икономично и устойчиво управление на публичните финанси в съответствие с принципите на чл. 20 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/. Исканата информация е ключова за осъществяване на обществен контрол и осигуряване на прозрачност на цялата дейност, извършвана от общината, но с разпоредбата на чл. 47 ЗПФ законодателят изрично е ограничил кръга на лицата, които имат право да контролират общинския бюджет и да търсят информация за разходване на средства от него, до местната общност, а заявителят не попада в този кръг лица с оглед постоянния му и настоящ адрес ***.

Решението е връчено на жалбоподателя на 15.06.2023 г., а жалбата срещу него е подадена на 16.06.2023 г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при спазване на административнопроизводствените правила, но е материално незаконосъобразно.

Безспорно е между страните, че поисканата от заявителя информация е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ - информация, свързана с обществения живот в Община Разград и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на общината. Спорът е относно правото на жалбоподателя да я получи и наличието на интерес за това.

Съгласно чл. 41, ал. 1 от Конституцията всеки има право да търси, получава и разпространява информация. Осъществяването на това право не може да бъде насочено срещу правата и доброто име на другите граждани, както и срещу националната сигурност, обществения ред, народното здраве и морала. Съгласно чл. 41, ал. 2 гражданите имат право на информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес, ако информацията не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права.

В Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г., т. 3, Конституционният съд е разяснил, че в нормата на  чл. 41, ал. 2 от КРБ квалификацията „законен“ служи, за да обозначи правото на гражданите въобще да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

Един от способите за упражняване на конституционното право на  информация е уреден в Закона за достъп до обществената информация. Съгласно чл. 4, ал. 1 ЗДОИ всеки гражданин на Република България има право на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в този закон, освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация.

Правната доктрина и съдебната практика са еднопосочни в разбирането, че за подаване на искане за достъп до обществена информация не се изисква наличие на правен интерес, какъвто е условие за допустимост на всяко друго административно и съдебно производство. Обосноваването на пряк и личен правен интерес не е задължителен елемент на заявлението по чл. 25, ал. 1, т. 2 ЗДОИ. Всеки гражданин има правото да си създаде информирано мнение за начина, по който обществото води делата си /вж. Решение № 6397 от 16.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3540/2017 г., V о., Решение № 236 от 9.01.2015 г. на ВАС по адм. д. № 4958/2014 г., VII о., Определение № 4156 от 25.03.2014 г. на ВАС по адм. д. № 2761/2014 г., VII о. и др. /.

С оглед на горното неоснователен е доводът на ответника, че дейността на задължения субект по никакъв начин не засяга правната сфера на жалбоподателя и той няма правен интерес от получаването й.

Неоснователно е и позоваването на чл. 47 ЗПФ. Посочената разпоредба указва, че общинският бюджет е публичен и се контролира от местната общност по ред, определен от общинския съвет и от определените със закон компетентни органи. Това означава, че със съответни подзаконови нормативни актове Общинският съвет определя реда, по който местната общност участва в планирането, обсъждането, приемането и изпълнението на общинския бюджет. Достъпът до обществената информация за фактурите за заредено гориво за общинските автомобили не е форма на контрол върху общинския бюджет по смисъла на ЗПФ, а позволява получаване на сведения за конкретни разходи на общински средства, което не е ограничено нито от ЗДОИ, нито от ЗПФ.

 След като ответникът е задължен субект по чл. 3, ал. 1 ЗДОИ, който е сезиран с редовно заявление по чл. 24, ал. 1 ЗДОИ за получаване на обществена информация, и ако не са налице предвидените в този закон ограничения или основания за отказ, той е длъжен да я предостави.

Оспореното решение е постановено в противоречие с материалноправните разпоредби на ЗДОИ, поради което и на основание чл. 146, т. 4 АПК следва да бъде отменено, а преписката следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне, при което да се съобразят указанията по приложение на материалния закон, дадени в настоящото решение.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски, които са своевременно заявени и доказани в размера на 1010 лв.

По изложените съображения Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТМЕНЯ Решение за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация № ЗДОИ-39 от 01.06.2023 г., издадено от кмета на Община Разград.

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по заявление вх. № 94-00-560 от 30.05.2023 г. при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

Решението не подлежи на касационно оспорване.

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/