Решение по дело №244/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 205
Дата: 24 ноември 2022 г. (в сила от 24 ноември 2022 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20227280700244
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И  Е 205/24.11.2022г.

Гр. Ямбол

 

 

 

В ИМЕТО  НА НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,  първи състав, в публично заседание на седми ноември  две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Кр. Юрукова - Стоянова разгледа докладваното от председателя  адм.  д. № 244 по описа за 2022 г. и за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

 

 

 

Производството е образувано по жалба на Ж.Н.Е. ***  против Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка  № 22-5697-000084 от 15.08.2022 г. на   Началник  група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Специализирани полицейски сили“ - Пловдив, с която на осн. чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП  на същия е  наложена  принудителна административна мярка  „прекратяване на регистрацията на  ППС  за срок от 12 месеца“. Твърди се, че оспорената заповед е незаконосъобразна  от материалноправна гледна точка, тъй като жалбоподателят не е предоставял процесното МПС    за управление на неправоспособен водач.  Посочва, че по силата на договор на наем, товарният автомобил е  предоставен за временно ползване на лицето В.С.С.,  която от своя страна го е предоставила на неправоспособния Ш.А..Твърди се също, че в оспорената заповед липсват мотиви относно срока на наложената принудителна административна мярка.   Иска се отмяната й, както и присъждане на направените по делото разноски.   

В съдебно заседание жалбоподателят Е., редовно призован, не се явява.   Упълномощеният от него процесуален представител поддържа жалбата изцяло на основанията, изложени в същата.  

Ответната страна, редовно призована, не се явява в съдебно заседание и не изпраща процесуален представител. В постъпилото писмено становище с вх. № 2298/23.09.2022 г. жалбата се оспорва изцяло, като счита, че същата е неоснователна.   

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:   

Между страните по делото не се спори, че на  13.08.2022 г. , около 14:30  часа, на автомагистрала „Т.“, км. 131 в посока гр. С.,    Ш.Г.А. е управлявал  товарен автомобил ******** ******** *** ЦДИ, с рег. № * **** **, собственост на Ж.Н.Е. (жалбоподателя в настоящото производство),   като при извършената проверка се установило, че същият не притежава СУМПС, тъй като е лишен по административен ред с НП * **-****-******/**.**.**** Г. на Сектор „Пътна полиция“ – Бургас, влязло в сила от 08.07.2022 г. от право да управлява МПС.    За констатираното нарушение на А.   бил съставен Акт №  ******** от 13.08.2022 г.  за установяване на административно нарушение   по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, който той получил и саморъчно записал, че няма възражения.   

 Със Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка № 22-5697-000084 по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП от 15.08.2022 г., въз основа на горепосочения АУАН,  Началник група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор „Специализирани полицейски сили“ - Пловдив,    постановил прекратяване на регистрацията на  управляваното от Ш.Г.А. и собственост на жалбоподателя Е. ППС – товарен автомобил ******** ******** *** ЦДИ с рег. № * **** **  за срок от  12 месеца. Именно тази заповед е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.   

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:   

Обжалваната заповед за прилагане на принудителна административна мярка има всички белези на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, тъй като  съдържа волеизявление на административен орган, с което се засягат права и законни интереси на адресата на мярката.  Жалбата против нея  е подадена  в законоустановения срок и поради това е допустима. Разгледана по същество обаче, тя е НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:  

Съгласно разпоредбите на  чл. 168 и чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия.

Съгласно разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, могат да се прилагат принудителни административни мерки, а видно от чл. 23 от ЗАНН случаите, когато такива могат да се прилагат, техният вид, органите, които ги прилагат и начинът на тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон или указ.  

Разпоредбата на    чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП,  въз основа на която е наложена принудителната административна мярка в настоящия казус,  предвижда прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство,  без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от НПК, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.  С оспорената заповед  административният орган е наложил такава за   12 месеца, т.е. за  максималния, предвиден от закона срок.  

 Обжалваната заповед, видно от съдържанието й, е издадена въз основа на АУАН №  ********/13.08.2022 г. Последният е съставен за нарушение по чл. 150а, ал. 1  от ЗДвП, съобразно  който за да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство,  да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

В конкретния случай, видно от данните по делото, Ш.Г.А.  е бил неправоспособен водач, предвид обстоятелството, че  същият, с Наказателно постановление № 22-0769-001197 от 15.06.2022 г. на Сектор „Пътна полиция“  към ОД на МВР – Бургас, влязло в сила на 08.07.2022 г., е  лишен от право да  управлява МПС за срок от 24 месеца за нарушение по чл. 174, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП.

  При прилагането на чл. 171, т. 2а от ЗДвП, административният орган действа в условията на обвързана компетентност, която той следва да упражни, когато са налице уредените в закона материалноправни предпоставки. В настоящия казус, както вече бе посочено по-горе,   товарният автомобил, собственост на жалбоподателя  Е. е бил управляван от неправоспособен водач.    При това положение административният орган е бил длъжен да наложи принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, което той и сторил.    

Във връзка с доводите в жалбата, че оспореният акт  е незаконосъобразен, тъй като автомобилът  е управляван от А. без знанието и съгласието на жалбоподателя,   следва да се отбележи, че законодателят изрично е предвидил принудителната административна мярка да се „налага и на собственик, чието  моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства“ (обстоятелствата по чл. 171, т. 2а б. „а“ от ЗДвП). Следователно, адресат на този вид принудителна мярка е собственикът на управляваното превозно средство както, когато той лично управлява автомобила, така и когато автомобилът му е управляван от друго лице при наличие на горните обстоятелства. При тази нормативна уредба законът изисква от административния орган само да установи управление на МПС в някоя от посочените хипотези и неговият собственик, което в случая е сторено. Приложимата правна уредба не обвързва мярката с установяване на вина на собственика, поради което е без правно значение обстоятелството дали жалбоподателят Е. лично е предоставил управлението на собственото си ППС, дали това е направено от друго лице и дали той е знаел за това. Законът допуска засягане на правата му с оглед постигане на целта, регламентирана в чл. 1, ал. 2 и чл. 171 от ЗДвП – опазване на живота и здравето на участниците в движението по пътищата, както и преустановяване на административните нарушения.

Що се отнася до твърдението, че  продължителността на мярката не е мотивирана, съдът намира същото за неоснователно. В самата заповед, с която принудителната административна мярка е наложена изрично е посочено, че срокът от 12 месеца е определен „предвид обществената опасност на извършеното нарушение и дисциплината на водача“. Тези мотиви наистина са кратки, но от тях става ясно както за адресата на акта, така и за съда какво е мотивирало административният орган да определи най-дългият срок на принудителната административна мярка. Съдът намира, че този срок, предвид обстоятелството, че водачът на МПС – Ш.А., видно от приложената към делото Справка за нарушител, е многократно наказван за нарушения на правилата за движение по пътищата, като с Наказателно постановление № 17-0269-000026/16.02.2017 г.  на ОД на МВР – Бургас, влязло в сила на 10.03.2017 г. е  бил лишен от право да управлява МПС за срок от 24 месеца за нарушение по чл. 174, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, а с Наказателно постановление № 22-0769-001197 от 15.06.2022 г. на Сектор „Пътна полиция“  към ОД на МВР – Бургас, влязло в сила на 08.07.2022 г., също е бил  лишен от право да  управлява МПС за срок от 24 месеца за нарушение по чл. 174, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП, е правилно определен.

С оглед изложените съображения съдът намира, че оспорената  Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка  № 22-5697-000084 от 15.08.2022 г. на   Началник  група към ОД на МВР – Плодвид, Сектор “Специализирани полицейски сили“ - Пловдив,     е напълно законосъобразна. Подадената против нея жалба е неоснователна  и като такава, следва  да бъде отхвърлена.

 

  

Водим от горното,  Я А С  

 

 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ж.Н.Е. ***,  против    Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка  № 22-5697-000084 от 15.08.2022 г. на   Началник  група към ОД на МВР – Пловдив, Сектор “Специализирани полицейски сили“ - Пловдив, с която на осн. чл. 171, т.2а, б. „а“ от ЗДвП  на същия е  наложена  принудителна административна мярка  „прекратяване на регистрацията на  ППС  за срок от дванадесет месеца“.    

Решението, на осн. чл. 172, ал. 5 от ЗДвП е окончателно и  НЕ ПОДЛЕЖИ на обжалване .

   

 

 

 

 

 

 

 

  

                              СЪДИЯ: /п/ не се чете