Решение по дело №153/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 369
Дата: 8 ноември 2021 г. (в сила от 13 юли 2022 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20217080700153
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2021 г.

Съдържание на акта

       РЕШЕНИЕ

№ 369

 

гр. Враца,  08.11.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 19.10.2021 г. /деветнадесети октомври две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                                                                                                                                       КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря  ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА  адм. дело № 153 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 185 и сл. от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по протест на ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА ВРАЦА, против Процедура за избор на финансова или кредитна институция или финансов посредник, приета от Общински съвет – Козлодуй с Решение № 548/12.12.2018 г.

Твърди се наличието на съществени нарушения на административно-производствените правила при приемане на протестираната процедура.

          В  с.з. протестът се поддържа от Окръжна прокуратура Враца, чрез прокурор Лалов. Претендират се разноски по делото.

Ответникът по оспорването Общински съвет  Козлодуй, чрез процесуалния си представител ангажира становище за неоснователност на протеста.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съгласно изискванията на чл.168  АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Видно от доказателствата по делото, оспорената Процедура за избор на финансова или кредитна институция или финансов посредник е приета с Решение  № 548/12.12.2018 г.  на  Общински съвет Козлодуй.

          Във връзка с приемането на Процедурата е изготвено предложение от Кмета на Община Козлодуй до ОбС-Козлодуй изх. № 410-01-255/03.12.2018 г. относно приемане на Процедура за избор на финансова или кредитна институция или финансов посредник, във връзка с изпълнение на разпоредбите на Закона за общинския дълг.

На 10.12.2018 г., на свое заседание, Постоянната комисия по бюджет, финанси и общинска собственост е подкрепила внесеното предложение от Кмета на Община Козлодуй за приемане на Процедура за избор на финансова или кредитна институция или финансов посредник.

С Решение № 548, взето по Протокол № 58/12.12.2018 г. на Общински съвет Козлодуй, със 17 гласа „за“ от присъствалите на заседанието 17 общински съветници, е приета Процедура за избор на финансова или кредитна институция или финансов посредник.

          По  делото е представен Правилник за организацията и дейността на Общински съвет, неговите комисии и взаимодействието му с Общинската администрация, мандат 2015 – 2019 г. на Община Козлодуй.

          Други доказателства във връзка с оспорването на Процедурата въпреки дадените от съда изрични указания с определение от 20.05.2021 г. от страна на ответника не са представени по делото.

          Съдебният състав приема, че се касае до оспорване на  подзаконов нормативен акт с вторични правни норми, които създават общи задължителни правила за регулиране на повтарящи се обществени отношения в границите на съответната Община. В същия смисъл е и дефиницията за нормативен акт, съдържаща се в чл. 1а от ЗНА. Актът е издаден от орган на местно самоуправление и  подлежи на  безсрочно оспорване съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването е направено, чрез протест на Окръжна прокуратура съобразно правомощията по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК в защита на обществения интерес. По изложените съображения оспорването се явява допустимо, а разгледано по същество е и основателно по следните съображения:

Съгласно чл. 19, ал. 1 от Закона за общинския дълг (ЗОД), процедурата за избор на финансова или кредитна институция, или финансов посредник се провежда въз основа на открита, прозрачна и недискриминационна процедура, проведена при условия и по ред, приети от общинския съвет. Въз основа на тази законова делегация Общински съвет Козлодуй е приел с Решение № 548, взето по Протокол № 58/12.12.2018 г.  процедурата за избор на финансова или кредитна институция или финансов посредник в община Козлодуй и е възложил на кмета на общината изпълнението на  решението.

Процедурата за избор на финансова или кредитна институция и финансов посредник на Община Козлодуй е приета от компетентен орган – Общински съвет - Козлодуй, съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и чл. 19 от ЗОД, при необходимите съгласно разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА кворум и мнозинство (повече от половината от присъстващите съветници).

Съгласно разпоредбите на чл. 26, ал. 1 и ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА), изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност (ал. 1), като в процеса по изработване на проект на нормативен акт се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица (ал. 2). Съгласно чл. 26, ал. 3 от ЗНА преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл. 20, като когато съставителят на проекта е орган на местното самоуправление публикуването се извършва на интернет страницата на съответната община и/или Общински съвет.

Съгласно разпоредбите на чл. 26, ал. 4 и ал. 5 от ЗНА срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не по-кратък от 30 дни, като при изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни (ал. 4), като след приключването на обществената консултация по ал. 3 и преди приемането, съставителят на проекта публикува на интернет страницата на съответната институция справка за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите предложения (ал. 5).

В аспекта на проверката за спазване на административнопроизводствените правила за приемането на оспорената Процедура съдът счита, че не е спазена процедурата по приемането й. Липсват данни Проектът на Процедурата за избор на финансова или кредитна институция и финансов посредник на Община Козлодуй да е бил публикуван за обществено обсъждане. Предложението е внесено от Кмета на Община Козлодуй на 03.12.2018 г., като същото е прието на заседание на Общински съвет – Козлодуй, проведено на 12.12.2018 г. Следователно не са спазени императивните изисквания на чл. 26, ал. 4 от ЗНА. Изработването на проект за нормативен акт, включително подзаконов нормативен акт, се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Гаранция за спазването им е именно задължението за публикуване и провеждане на обществено обсъждане на проекта за подзаконовия нормативен акт, както и спазването на законодателно регламентираният 30-дневен срок, в който заинтересованите лица имат право да правят предложения и становища по него - чл. 26, ал. 4 от ЗНА.

Към проекта на Процедурата не се съдържа обосновка за целите, които се поставят с приемането на нормативния акт, необходимите финансови и други средства за прилагането на новата уредба, очакваните резултати от прилагането на новата нормативна уредба или пък анализ за съответствие с правото на Европейския съюз съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, а съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗНА, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, не се обсъжда от компетентния орган.

С оглед горното, съдът намира, че оспорената Процедура за избор на финансова или кредитна институция и финансов посредник на Община Козлодуй е приета при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила по чл. 26, ал. 4 и чл. 28, ал. 1 и ал. 2 от ЗНА - отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК, поради което същата следва да се отмени.

         При този изход на спора и при своевременно направено искане   на Окръжна прокуратура Враца следва да се присъди сумата 20 /двадесет/ лв., сторени от нея разноски за публикуване на оспорването в ДВ. 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1, пр. 2, вр. чл. 146, т.  3  от АПК Административен съд  Враца

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура Враца Процедура за избор на финансова или кредитна институция или финансов посредник, приета от Общински съвет – Козлодуй с Решение № 548/12.12.2018 г.

 

          ОСЪЖДА Общински съвет Козлодуй да заплати на Окръжна прокуратура Враца разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

 

          Решението подлежи на обжалване или протестиране пред ВАС-София, чрез АдмС-Враца  в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

       ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

         2.