РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 477
гр. Силистра, 11 октомври 2023 г.
Административен съд – Силистра, в закрито заседание на
единадесети октомври през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: Елена Чернева
разгледа адм. дело № 182 по описа на съда за 2023 г. и
за да се произнесе, взе предвид следното:
Постъпила е
жалба от Коалиция „Продължаваме Промяната-Демократична България“, регистрирана
в ЦИК с Решение № 1662-НС от 15.02.2023 г., подадена чрез пълномощника К.С.К.
от гр. Тутракан, срещу Решение № 69-МИ/03. 10.2023 г. на ОИК гр. Тутракан за
назначаване на секционни избирателни комисии в Община Тутракан, област Силистра
и утвърждаване на списъците с резервни членове, при провеждане на изборите за
общински съветници и кметове на 29.10.2013 г.
В жалбата са изложени твърдения за допуснати нарушения,
съставляващи основания за отмяна на решението по чл. 146 т. 2, т. 4 и т. 5 АПК.
Посочено е, че решението не съдържа мотиви и в него няма препратки към
протокола от проведеното заседание на ОИК или към друг документ в преписката, в
който са обективирани мотивите, което съставлява нарушение на изискването за
форма на административния акт. Твърди се, че решението е постановено в
противоречие с чл. 92, ал. 6 от ИК, тъй като коалицията, която е втората по
големина политическа сила в 49-то НС, не е получила нито поста председател,
нито поста секретар на СИК, като са визирани ръководните длъжности в три
секционни избирателни комисии – секции *********, ********* и *********. Посочва
се, че поради липсата на посочени фактически основания в решението съдът е в
невъзможност да упражни дължимия правораздавателен контрол относно
упражняването на оперативната самостоятелност в съответствие с целта на закона,
в това число и контрол върху преценката на органа относно знанията и опита на
предложените кандидати и да изложи съображения за критериите за назначаване.
Производството
е по реда на чл. 88 във вр. с чл. 58 от ИК.
Жалбата е подадена
в 3-дневния срок по чл. 58, ал. 4 от ИК, приложим по силата на
препращатата разпоредба на чл. 88, ал. 2 ИК, от субект, който е участник в
изборния процес и има правен интерес от оспорването; оспореното решение на общинската
избирателна комисия, е потвърдено с решение № 2613-МИ от 06.10.2023 г. на ЦИК, поради
което е преминала задължителната фаза по оспорването на акта по административен
ред и настоящото производство е допустимо. Ето защо жалбата се явява процесуално допустима и следва да се внесе за разглеждане
в открито съдебно заседание.
При разглеждане на жалбата в настоящото съдебно
заседание съдът констатира, че жалбата е неясна. Заявено е оспорване на цялото
решение № 69-МИ от 03.10.2023 г., с което са назначени съставите на 27 СИК.
Решението е инкорпорирано в протокол № 15 от 03.10.2023 г. от заседанието на
Общинска избирателна комисия, като в протокола са посочени поименно
определените състави на всяка от 27 СИК и резултатите от проведените гласувания
на колективния орган. Реално оплакванията по жалбата касаят определените
състави на три комисии в секции *********, ********* и *********, като за
секция ********* коалицията–жалбоподател не е направила предложение за
ръководни позиции в състава на СИК. В този смисъл жалбоподателят следва да
обоснове правния си интерес от оспорването на цялото решение, дори в частите, в
които предложенията му са удовлетворени и посочените лица са били включени в
съставите на СИК, или относно СИК, за които не е направил предложения за
включване на конкретни лица. Ето защо на жалбоподателя следва да се даде
възможност най-късно в предстоящото съдебно заседание да обоснове правния си
интерес от оспорването на целия акт и да
конкретизира искането си.
Поради кратките срокове, в които следва да приключи
настоящото производство, ответникът най-късно в насроченото съдебно заседание
следва да представи отговор на жалбата,
в който да посочи какво е съотношението на назначените членове и ръководства на
СИК в Община Тутракан спрямо съотношението между парламентарно представените
партии и коалиции.
Жалбата е подадена съгласно правилото на 152, ал. 1
АПК и при изпращането ѝ в съда органът е представил заверено копие от
цялата административна преписка, като по допускането на събраните по нея
доказателства съдът ще се произнесе в първото заседание – чл. 171, ал. 5 от АПК.
Тъй като изходът от настоящия процес би засегнал
правата и законните интереси на останалите парламентарно представени партии и
коалиции, които са направили предложения за съставите на СИК в Община Тутракан,
същите следва да участват като в процеса като заинтересовани лица (чл. 58, ал.
4 във вр. с чл. 88, ал. 2 ИК).
Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 154, ал. 1,
157, ал. 1 и чл. 163 АПК съдът
Р А
З П О
Р Е Д
И :
НАСРОЧВА съдебно заседание
за 12.10.2023 г. от 09.45 часа, за която
дата да се призоват следните страни:
Жалбоподател: Коалиция
„Продължаваме Промяната-Демократична България“,
Ответник по жалбата: Общинска
избирателна комисия гр. Тутракан, представлявана от председателя С.А..
Заинтересовани страни: Коалиция
„Герб-СДС“, партия „Възраждане“, партия „ДПС“, коалиция „БСП за България“ и
партия „Има такъв народ“.
ПРЕПИСИ от настоящото разпореждане да се връчат на
страните, като за съдебното заседание жалбоподателят
и ответникът да се призоват на посочените имейл адреси и телефони, а имейлите и телефоните на
заинтересованите страни да се изискат от ОИК-Тутракан.
ЗАДЪЛЖАВА ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ
най-късно в насроченото съдебно заседание да обоснове правния си интерес от
оспорването на решението относно назначаването на всички 27 СИК в Община
Тутракан или да прецизира искането си съобразно мотивите на настоящото
разпореждане. В противен случай производството ще бъде прекратено.
Дава възможност на ответника
по жалбата най-късно в насроченото съдебно заседание да представи отговор на
жалбата, в който да посочи какво е съотношението на назначените членове и
ръководства на СИК в Община Тутракан спрямо съотношението между парламентарно
представените партии и коалиции.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в насроченото
съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства, съобразно
указанията съдържащи се в мотивите на настоящото определение.
РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.
СЪДИЯ: