Разпореждане по дело №182/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700182
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

     РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 477

гр. Силистра,  11 октомври 2023 г.

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на единадесети октомври през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 182 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Постъпила е жалба от Коалиция „Продължаваме Промяната-Демократична България“, регистрирана в ЦИК с Решение № 1662-НС от 15.02.2023 г., подадена чрез пълномощника К.С.К. от гр. Тутракан, срещу Решение № 69-МИ/03. 10.2023 г. на ОИК гр. Тутракан за назначаване на секционни избирателни комисии в Община Тутракан, област Силистра и утвърждаване на списъците с резервни членове, при провеждане на изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2013 г.

В жалбата са изложени твърдения за допуснати нарушения, съставляващи основания за отмяна на решението по чл. 146 т. 2, т. 4 и т. 5 АПК. Посочено е, че решението не съдържа мотиви и в него няма препратки към протокола от проведеното заседание на ОИК или към друг документ в преписката, в който са обективирани мотивите, което съставлява нарушение на изискването за форма на административния акт. Твърди се, че решението е постановено в противоречие с чл. 92, ал. 6 от ИК, тъй като коалицията, която е втората по големина политическа сила в 49-то НС, не е получила нито поста председател, нито поста секретар на СИК, като са визирани ръководните длъжности в три секционни избирателни комисии – секции *********, ********* и *********. Посочва се, че поради липсата на посочени фактически основания в решението съдът е в невъзможност да упражни дължимия правораздавателен контрол относно упражняването на оперативната самостоятелност в съответствие с целта на закона, в това число и контрол върху преценката на органа относно знанията и опита на предложените кандидати и да изложи съображения за критериите за назначаване.

Производството е по реда на чл. 88 във вр. с чл. 58 от ИК.

Жалбата е подадена  в 3-дневния срок по чл. 58, ал. 4 от ИК, приложим по силата на препращатата разпоредба на чл. 88, ал. 2 ИК, от субект, който е участник в изборния процес и има правен интерес от оспорването; оспореното решение на общинската избирателна комисия, е потвърдено с решение № 2613-МИ от 06.10.2023 г. на ЦИК, поради което е преминала задължителната фаза по оспорването на акта по административен ред и настоящото производство е допустимо.  Ето защо жалбата се явява процесуално  допустима и следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание.

При разглеждане на жалбата в настоящото съдебно заседание съдът констатира, че жалбата е неясна. Заявено е оспорване на цялото решение № 69-МИ от 03.10.2023 г., с което са назначени съставите на 27 СИК. Решението е инкорпорирано в протокол № 15 от 03.10.2023 г. от заседанието на Общинска избирателна комисия, като в протокола са посочени поименно определените състави на всяка от 27 СИК и резултатите от проведените гласувания на колективния орган. Реално оплакванията по жалбата касаят определените състави на три комисии в секции *********, ********* и *********, като за секция ********* коалицията–жалбоподател не е направила предложение за ръководни позиции в състава на СИК. В този смисъл жалбоподателят следва да обоснове правния си интерес от оспорването на цялото решение, дори в частите, в които предложенията му са удовлетворени и посочените лица са били включени в съставите на СИК, или относно СИК, за които не е направил предложения за включване на конкретни лица. Ето защо на жалбоподателя следва да се даде възможност най-късно в предстоящото съдебно заседание да обоснове правния си интерес от оспорването на  целия акт и да конкретизира искането си.

Поради кратките срокове, в които следва да приключи настоящото производство, ответникът най-късно в насроченото съдебно заседание следва  да представи отговор на жалбата, в който да посочи какво е съотношението на назначените членове и ръководства на СИК в Община Тутракан спрямо съотношението между парламентарно представените партии и коалиции.

Жалбата е подадена съгласно правилото на 152, ал. 1 АПК и при изпращането ѝ в съда органът е представил заверено копие от цялата административна преписка, като по допускането на събраните по нея доказателства съдът ще се произнесе в първото заседание – чл. 171, ал. 5 от АПК. 

Тъй като изходът от настоящия процес би засегнал правата и законните интереси на останалите парламентарно представени партии и коалиции, които са направили предложения за съставите на СИК в Община Тутракан, същите следва да участват като в процеса като заинтересовани лица (чл. 58, ал. 4 във вр. с чл. 88, ал. 2 ИК).

Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1  и чл. 163 АПК съдът

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И  :

НАСРОЧВА съдебно заседание за 12.10.2023 г.  от 09.45 часа, за която дата да се призоват следните страни:

Жалбоподател: Коалиция „Продължаваме Промяната-Демократична България“,

Ответник по жалбата: Общинска избирателна комисия гр. Тутракан, представлявана от председателя С.А..

Заинтересовани страни: Коалиция „Герб-СДС“, партия „Възраждане“, партия „ДПС“, коалиция „БСП за България“ и партия „Има такъв народ“.

 

ПРЕПИСИ от настоящото разпореждане да се връчат на страните, като за съдебното заседание жалбоподателят и ответникът да се призоват на посочените имейл адреси и  телефони, а имейлите и телефоните на заинтересованите страни да се изискат от ОИК-Тутракан.

 

ЗАДЪЛЖАВА ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ най-късно в насроченото съдебно заседание да обоснове правния си интерес от оспорването на решението относно назначаването на всички 27 СИК в Община Тутракан или да прецизира искането си съобразно мотивите на настоящото разпореждане. В противен случай производството ще бъде прекратено.

 

Дава възможност на ответника по жалбата най-късно в насроченото съдебно заседание да представи отговор на жалбата, в който да посочи какво е съотношението на назначените членове и ръководства на СИК в Община Тутракан спрямо съотношението между парламентарно представените партии и коалиции.

 

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните най-късно в насроченото съдебно заседание да посочат и да представят нови доказателства, съобразно указанията съдържащи се в мотивите на настоящото определение.

 

РАЗПОРЕЖДАНЕТО не подлежи на оспорване.

 

                                                                    СЪДИЯ: