Решение по дело №415/2018 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 460
Дата: 18 юли 2018 г. (в сила от 27 септември 2019 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20187150700415
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 април 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№. 460/18.7.2018г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХ състав в открито заседание на двадесет и седми юни през две хиляди и осемнадесетата година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИАНА ШОТЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ  

                                  ГЕОРГИ ВИДЕВ

 

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ к.н.а.дело № 415 по описа на съда за 2018 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните :

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Трети от АПК.

2. Образувано е по протест на  прокурор при Окръжна прокуратура Пазарджик против Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пещера, приета с Решение № 581 от 31.08.2010 г. на Общински съвет Пещера.

Искането е въпросната наредба да бъде отменена, поради нарушаване на процедурните изисквания в производството по нейното приемане.

Сочи се, че в случая проектът за приемане на подзаконовия нормативен акт е публикуван на интернет страницата на общината на 17.08.2010г., а самата наредба е приета на заседание на общинския съвет, проведено на 31.08.2010г., т.е. тринадесет дни по-късно, като по този начин не спазен възведен в чл. 26 от Закона за нормативните актове.

Поддържа се също така, че в случая е нарушено и изискването на  чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове, доколкото мотивите за приемане на наредбата с минимално необходимото, съобразно изискванията на закона съдържание, също е следвало да бъдат публикувани , преди внасяне на проекта за обсъждане от местния представителен орган.

Иска се отмяна на протестираната Наредба и присъждане на сторените разноски по производството.

3. Ответния Общински съвет Брацигово, не взема становище по протеста.

 

ІІ. За допустимостта :

4. Според правилото на чл. 187, ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

Това ще рече, че протеста е ДОПУСТИМ.

 

ІІІ. За фактите :

5. Процесната Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пещера, приета с Решение № 581 по Протокол № 54 от 31.08.2010г. на Общински съвет Пещера (л. 105 по делото).

Според представените по делото, писмено обективирани данни от интернет страницата на Община Пещера(л.59), мотивите за приемане на процесната наредба са публикувани на 17.08.201ог./вторник/. На същата дата, е публикуван и проекта на подзаконовия нормативен акт, който е предложен за приемане.

Представена по делото е Докладна записка от Кмета на Община Пещера, адресирана до Председателя на Общински съвет Пещера, в която са изложени същите мотиви, като обнародваните в интернет, относно предложението за отмяна на дотогава действащата наредба и приемането на процесната такава.

Въпросната Докладна записка е регистрирана в деловодството на Общинския съвет с вх. № 338 от 23.08.2010г.

Според представения Протокол № 33 от 25.08.2010г.(л. 96), съставен от Председателя на Общинския съвет, предложението за приемане на нова наредба по Докладна вх. № 338 от 23.08.2010г. е допуснато за разглеждане на заседание на местния представителен орган.

6. По идентичен начин е процедирано и при някои последващи във времето изменения на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пещера.

Така на 14.06.2013г., на интернет страницата на общината са  публикувани мотивите за изменение и допълнение на Наредбата. Докладната записка Кмета на Общината обаче е внесена в Общински съвет на 17.06.2013г., като предложеното изменение на наредбата е прието с Решение №389 от 27.06.2013г.  на общински съвет, тоест на тринадесетият ден от публикуването.

Следва също така да се констатира, че по административната преписка не са приложени каквито и да е данни, включително за публикуване на мотивите за изменения и допълнения на Наредбата, одобрени с  Решение №753 от 29.07.2011г., Решение №759 от 29.07.2011г. ; Решение № 352 от 08.04.2013г. и Решение № 648/ 15.07.2014г.

 

ІV. За правото :

7. Според правилото на чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове (редакция към ДВ, бр. 46 от 12.06.2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) - Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.

Съответно, според чл. 28, ал. 2 от ЗНА(същата редакция), мотивите, съответно докладът, съдържат: 1. причините, които налагат приемането ; 2. целите, които се поставят ; 3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба ; 4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.

8.  Съобразно чл. 13 от Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове, обсъждането е задължителен етап от процедурата по изготвяне на проект за нормативен акт, като в чл.16 от Указа е предвидено, че въз основа на обсъждането съставителят внася необходимите изменения в законопроекта и го представя на органа, който отговаря за изготвянето му.

Като краен резултат, нормата на чл. 28, ал. 3 от ЗНА(същата редакция) предвижда - проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, да не се обсъжда от компетентния орган.

Несъмнено е че това изискване е императивно. Сиреч, неспазването му е съществено нарушение на процесуалните правила за приемане на съответния нормативен акт.

9. В конкретния казус, нито проекта и мотивите  за приемане на процесната наредба, нито пък проектите и мотивите за посочените в т. 6 от решението, нейните последващи изменения и допълнения са публикувани на интернет страницата на общинска администрация в рамките на указания в закона срок.

Това ще рече, че Наредбата е приета при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които налагат нейната отмяна изцяло.

Разбира се, публикуването в интернет на някои от проектите за изменение и допълнение Наредбата, няма за последица санирането на процесуалните нарушения допуснати при първоначалното приемане на подзаконовия нормативен акт.

 

V. За разноските :

10. С оглед приетия за установен резултат, на прокуратурата се дължат сторените разноски по производството, които се констатираха  в размер на 20,00лв., заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.

 

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пещера, приета с Решение № 581 от 31.08.2010 г. на Общински съвет Пещера.

 

ОСЪЖДА Община Пещера да заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик, сумата от 20,00лв./двадесет лв./, представляваща заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.

 

Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните, с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България.

 

Решението да се обнародва в срока и по реда на чл. 194 от АПК, след влизането му в сила.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       

 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1. /П/

 

                       

                                     2./П/

 

 

 

         Решение № 12672/27.09.2019г. на ВАС-Осмо отделение по адм. д. 10654/2018г.-ОСТАВЯ В СИЛА решение № 460 от 18.07.2018 г., по адм. дело № 415/2018 г. по описа на Административен съд – Пазарджик.
Решението не подлежи на обжалване.