РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№. 460/18.7.2018г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК, Х състав в открито заседание на
двадесет и седми юни през две хиляди и осемнадесетата година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: МАРИАНА ШОТЕВА
ЧЛЕНОВЕ :
ГЕОРГИ ПЕТРОВ
ГЕОРГИ ВИДЕВ
при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдия
ГЕОРГИ ПЕТРОВ к.н.а.дело № 415 по описа на съда за 2018 год., за да се
произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбите и
становищата на страните :
1.
Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Трети от АПК.
2. Образувано е по протест
на прокурор при Окръжна прокуратура
Пазарджик против Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени
на услуги на територията на Община Пещера, приета с Решение № 581 от 31.08.2010 г. на
Общински съвет Пещера.
Искането е въпросната наредба да бъде отменена,
поради нарушаване на процедурните изисквания в производството по нейното
приемане.
Сочи се, че в случая проектът за приемане на
подзаконовия нормативен акт е публикуван на интернет страницата на общината на
17.08.2010г., а самата наредба е приета на заседание на общинския съвет,
проведено на 31.08.2010г., т.е. тринадесет дни по-късно, като по този начин не
спазен възведен в чл. 26 от Закона за нормативните актове.
Поддържа се също така, че в случая е нарушено и
изискването на чл. 28, ал. 2 от Закона
за нормативните актове, доколкото мотивите за приемане на наредбата с минимално
необходимото, съобразно изискванията на закона съдържание, също е следвало да
бъдат публикувани , преди внасяне на проекта за обсъждане от местния
представителен орган.
Иска се отмяна на протестираната Наредба и
присъждане на сторените разноски по производството.
3. Ответния Общински съвет
Брацигово, не взема становище по протеста.
ІІ. За
допустимостта :
4. Според правилото на чл. 187, ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да
бъдат оспорени без ограничение във времето.
Това ще рече, че протеста е ДОПУСТИМ.
ІІІ. За
фактите :
5. Процесната Наредба за определянето и администрирането на местните такси и
цени на услуги на територията на Община Пещера, приета с Решение № 581 по
Протокол № 54 от 31.08.2010г. на Общински съвет Пещера (л.
105 по делото).
Според
представените по делото, писмено обективирани данни от интернет страницата на
Община Пещера(л.59), мотивите за приемане на процесната наредба са публикувани
на 17.08.201ог./вторник/. На същата дата, е публикуван и проекта на
подзаконовия нормативен акт, който е предложен за приемане.
Представена
по делото е Докладна записка от Кмета на Община Пещера, адресирана до Председателя
на Общински съвет Пещера, в която са изложени същите мотиви, като обнародваните
в интернет, относно предложението за отмяна на дотогава действащата наредба и
приемането на процесната такава.
Въпросната
Докладна записка е регистрирана в деловодството на Общинския съвет с вх.
№ 338 от 23.08.2010г.
Според
представения Протокол № 33 от 25.08.2010г.(л. 96), съставен от Председателя на
Общинския съвет, предложението за приемане на нова наредба по Докладна вх. №
338 от 23.08.2010г. е допуснато за разглеждане на заседание на местния
представителен орган.
6. По
идентичен начин е процедирано и при някои последващи във времето изменения на
Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги
на територията на Община Пещера.
Така на
14.06.2013г., на интернет страницата на общината са публикувани мотивите за изменение и
допълнение на Наредбата. Докладната записка Кмета на Общината обаче е внесена в
Общински съвет на 17.06.2013г., като предложеното изменение на наредбата е
прието с Решение №389 от 27.06.2013г. на
общински съвет, тоест на тринадесетият ден от публикуването.
Следва
също така да се констатира, че по административната преписка не са приложени
каквито и да е данни, включително за публикуване на мотивите за изменения и
допълнения на Наредбата, одобрени с
Решение №753 от 29.07.2011г., Решение №759 от 29.07.2011г. ; Решение №
352 от 08.04.2013г. и Решение № 648/ 15.07.2014г.
ІV. За
правото :
7. Според правилото на чл.
26, ал. 2 от Закона за нормативните актове (редакция към
ДВ, бр. 46 от 12.06.2007 г., в сила от
01.01.2008 г.) - Преди
внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния
орган съставителят на проекта го публикува на интернет
страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада,
като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за
предложения и становища по проекта.
Съответно, според чл. 28, ал. 2 от ЗНА(същата редакция), мотивите, съответно докладът, съдържат: 1. причините, които
налагат приемането ; 2. целите, които се поставят ; 3. финансовите и други средства,
необходими за прилагането на новата уредба ; 4. очакваните резултати от
прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие
с правото на Европейския съюз.
8. Съобразно чл. 13 от Указ № 883 за прилагане
на Закона за нормативните актове, обсъждането е задължителен етап от
процедурата по изготвяне на проект за нормативен акт, като в чл.16 от Указа е
предвидено, че въз основа на обсъждането съставителят внася необходимите
изменения в законопроекта и го представя на органа, който отговаря за
изготвянето му.
Като краен резултат, нормата на чл. 28, ал. 3 от ЗНА(същата редакция) предвижда - проект на нормативен акт, към който не са
приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, да не се
обсъжда от компетентния орган.
Несъмнено е че това изискване е императивно. Сиреч,
неспазването му е съществено нарушение на процесуалните правила за приемане на
съответния нормативен акт.
9. В конкретния казус, нито проекта и мотивите за приемане на процесната наредба, нито пък
проектите и мотивите за посочените в т. 6 от решението, нейните последващи
изменения и допълнения са публикувани на интернет страницата на общинска
администрация в рамките на указания в закона срок.
Това ще рече, че Наредбата е приета при допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които налагат нейната отмяна изцяло.
Разбира се, публикуването в интернет на някои от проектите за изменение и
допълнение Наредбата, няма за последица санирането на процесуалните нарушения
допуснати при първоначалното приемане на подзаконовия нормативен акт.
V. За
разноските :
10. С оглед приетия за
установен резултат, на прокуратурата се дължат сторените разноски по
производството, които се констатираха в
размер на 20,00лв., заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен
вестник.
Ето защо, Съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наредба за определянето
и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община
Пещера, приета с Решение № 581 от 31.08.2010 г. на Общински съвет Пещера.
ОСЪЖДА Община Пещера да заплати
на Окръжна прокуратура Пазарджик, сумата от 20,00лв./двадесет лв./,
представляваща заплатена такса за обнародване на съобщение в Държавен вестник.
Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен
срок от съобщаването му на страните, с касационна жалба пред Върховния
административен съд на Република България.
Решението да се обнародва в срока и по реда на
чл. 194 от АПК, след влизането му в сила.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1. /П/
2./П/
Решение
№ 12672/27.09.2019г. на ВАС-Осмо отделение по адм. д. 10654/2018г.-ОСТАВЯ В
СИЛА решение № 460 от 18.07.2018 г., по адм. дело № 415/2018 г. по описа на
Административен съд – Пазарджик.
Решението не подлежи на обжалване.