Протокол по дело №62551/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1593
Дата: 23 февруари 2022 г. (в сила от 23 февруари 2022 г.)
Съдия: Катя Николова Велисеева
Дело: 20211110162551
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 1593
гр. София, 18.02.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 168 СЪСТАВ, в публично заседание на
осемнадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:КАТЯ Н. ВЕЛИСЕЕВА
при участието на секретаря НАДЯ В. ЧЕРНЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от КАТЯ Н. ВЕЛИСЕЕВА Гражданско
дело № 20211110162551 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 11:30 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ ЦВ. Н. ЦВ. – редовно призован чрез адв. Н, призовката
получена на 31.01.2022 г., явява се лично и с адв. Н, с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД – редовно призован,
призовката получена на 01.02.2022 г. от служител ХХ.Д., представлява се от
адв. Ж., с пълномощно по делото.
ПО ХОДА НА ДЕЛОТО

СТРАНИТЕ (поотделно): Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ, като взе предвид, че не са налице процесуални пречки за даване
ход на делото
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

ДОКЛАДВА делото съобразно доклада, обективиран в определението за
насрочване от 21.01.2022 г. и връчен на страните с призовката за днешното
съдебно заседание.
ДОКЛАДВА постъпило на 07.02.2022 г. становище от ищеца, по което
съдът се е произнесъл с разпореждане по реда на чл. 312, ал. 3 ГПК на
11.02.2022 г., връчено на страните на посочените по делото ел. адреси.

адв. Н: Поддържам исковата молба, както и становището от 07.02.2022.
Нямам възражения по проекта за доклад. Водя допуснатите ни свидетели.
адв. Ж.: Поддържам отговора на исковата молба. Нямам възражения по
1
проекта за доклад. В изпълнение на разпореждането на съда от 11.02.2022 г.
представям извлечение от протоколните книги на дружеството за периода
началото и края на август 2021 г. Дружеството води три отделни регистъра –
единият регистър съдържа входяща и изходяща поща и в нея е включено
протоколното решение на управителя на дружеството за съкращаване на
щатната бройка в предприятието - Решение е под № 28/12.08.2021 г.
Дружеството води втори регистър, извадка, от който сме представили, който е
за заповедите за прекратяване на трудовите правоотношения. Третият
регистър е за общите заповеди на управителя, касаещи служителите на
дружеството, за периода август месец са поместени 2 заповеди от 12.08 и от
20.08, които са №880 и №884. В уведомяването на 01.02, което е получено от
служител на дружеството е приложено само разпореждането за насрочването
на делото, но не и определението от 21.01.2022 г, преди два дни успях да го
достъпя, така че не съм имал възможност да се запозная. Водя допуснатите ни
свидетели. С оглед на евентуално оспорване от страна на ищцовата страна
относно правомощията на управителя да вземе решение за съкращаване на
щатните бройки, представям договора за управление и контрол, в който е
посочено изрично това негово правомощие да одобрява щатни разписания, да
назначава служители и да подписва всички актове, свързани с трудово
правните отношения в дружеството.
адв. Н: Моля да се запозная с тях по време на разпита на свидетелите и
да взема отношение след това. Представеният диск моля да го приемете по
делото. Представен е на ел. носител и е разчетен и на хартиен носител и е
представен с исковата молба. Моля да го приемете това доказателство, тъй
като отразява отношението на работодателя към прекратяването на трудовия
договор на всяка цена на доверителя ми, което се твърди в исковата молба. В
случай, че приемете възраженията на ответника, ще моля да изгледаме този
диск, за да стане част от доказателствата по делото. Представеният диск е с
продължителност около 15 мин.
адв. Ж.: Записът не е автентичен. От начинът, по който е свален не може
да бъде установено коя е датата на неговото заснемане, в коя платформа е
заснет, кои са неговите участници и кой е часът, в който са възпроизведени
изявленията на участниците в този разговор. На следващо място разпечатката
или тъй наречените субтитри, приложени по делото са избирателни, те не
обхващат в пълна степен речетатива, който са възпроизвели участниците. В
този смисъл това доказателство е негодно и не може да бъде използвано по
делото. Възпроизведено е от носител, който е заснел възпроизвеждането от
друг носител, пояснявам - записът върви на компютърно устройство и бива
сниман с телефонно устройство и от този запис на телефонното устройство,
няма как да бъде установена автентичността на онзи запис, който е
възпроизведен на компютърното устройство.
адв. Н: Предвид възраженията на ответната страна, ще моля да
допуснете вещо лице специалист по компютри и записи, като ще моля за
възможност да уточним задачата. Вещото лице няма да може да ги разпознае
и доколко снимката направена с камера GO PRO може да бъде автентична и
дали отговаря на това, което се намира в програмата, която е на ответника,
2
тъй като този запис е направен от самия работодател по време на провеждане
на среща и след приключване на срещата не е била изключена системата.
Съвършено случайно моят клиент е дочул разговора, тъй като системата не е
била изключена след провеждане на срещата, а такива срещи, които са важни
са били записвани всеки път в ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД.
адв. Ж.: Оставям преценката на съда по допускането на СТЕ.

СЪДЪТ, след като изслуша страните
О П Р Е Д Е Л И:

ПРИСТЪПВА към разпит на водения от ищеца свидетел.
СНЕМА самоличността на свидетеля:
В.А.И. - 33 години, неосъждана, без дела и родство със страните. Бивш
служител на ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв. Н: Последният ми работен ден беше на 30.09.2021 г.
като разделихме се по взаимно съгласие. Аз не бях поканена на тази среща,
която е на записа. За записа разбрах от Ц, тъй като бяхме в един отдел,
очаквахме промени от компанията, свързани с редуциране на търговците в
отдела. Ц дойде при мен, сподели за записа и ми предложи да го изслушам,
изслушах го. Есенцията от записа беше обсъждане на начина, по който Ц да
бъде освободен. На срещата бяха нашите ръководители - изп. директор на
компанията М.Г., нашият търг. директор Р.Р. и прекият ръководител на Ц -
А.М.. Началото на 2019 г. започнах в компанията като начинът на работа
беше всеки един от нас имаше конкретни таргети, които бяха разпредели по
критерии, които не бяха сподели с нас. Самите таргети се хващаха или не в
зависимост от това какви клиенти бяха разпределени основно при конкретния
търговец, а самите клиенти бяха разпределени от преките ни ръководители. Ц
беше награждаван за преизпълнение на поставените цели и тогава
отношението на работодателя, поне за мен, би следвало да е добро. През 2020
г. нямам основни наблюдения, тъй като минахме в друг режим на работа и не
се виждахме, но през 2021 г. се поставиха изисквания от работодателя, които
са за изпълнение на конкретни цели и съответното неизпълнение водеше до
вид уволнение или заплаха за изгонване. От началото на 2021 г. се промени
отношението към Ц. Не си хващаш таргета - не си успешен. При всеки един
от нас бяха поверени различни клиенти. Има клиенти, които са работещи,
които правят поръчки и е ясно за всеки един в този отдел, че ще успее да
хване целите си. Има и такива клиенти, които са на ежедневна база, те
постоянно създават вид работа, но не допринасят за никакви резултати, тъй
като самият клиент не желае да осъществява бизнес с компанията или някаква
друга причина. От принципа на разпределение зависеше дали ще си успешен
в тримесечието и дали ще постигнеш заложения таргет. При Ц имаше доста
големи клиенти, различни банкови институции, с които той имаше
3
дългогодишни отношения. Беше изградил доверие и когато ставаше въпрос за
сериозни сделки, особено във финансовия сектор, винаги се поверяваха на
него. От моята гледна точка не мога да кажа, че беше вид толериране, а че се
поверява задачата на човек, който е отговорен и може да свърши поставените
цели, първо, че знае, второ, че може и има желание да го направи. Целите на
всеки един от нас можеха да се проверят в една система на ежедневна база,
съответно някои месеци постигаше целите си, в някои не успяваше, но като
цяло ги изпълняваше. Основната ни задача беше да предоставим всичко на
време, да бъде направено изрядно и той го правеше. Отношението на
ръководителите към целия търговски екип и конкретно към Ц се промени. От
април 2021 г. откакто беше пуснато съобщението, че който не си хване
таргета ще бъде „номиниран“ за изгонване, в целия отдел се породи
несигурност и всеки един от нас, във всеки един момент очакваше да бъде
изгонен без да се дефинира конкретна причина, основната щеше да е
нехващане на таргета, разбира се ние винаги сме очаквали от нашите
ръководители, като видят, че имаш слаби резултати да ти помогнат, тъй като
това е идеята на ръководителя, но това не се случи нито при Ц, нито при мен
и малко след него реших да си тръгна.
адв. Н: След като изслушахте записа, който Ц Ви предостави, това
повлияя ли ви да напуснете ответното дружество?
адв. Ж.: Възразявам това е субективното отношение на свидетеля.

СЪДЪТ намира, че действително въпросът не следва да бъде допуснат,
доколкото не касае обстоятелствата, за които е допуснат свидетелят.

На въпроси на адв. Н: Това, което се чу в записа беше абсолютно
противоположно на отношението, което работодателят има към Ц т.е. нямаше
общо с отношението, което се показваше извън залата по време на
ежедневната работа. По никакъв начин не се даваха такива индикации, докато
на тази среща излезе нещо съвсем различно като подготовка. Конкретно
начините за освобождаването му бяха свързани с това да бъде представен по
начин, който не отговаря на изскванията за търговец в компанията предвид
опита му от 15 години Явно или критериите са се променили или нещо друго
се е променило, така че да се търси такова несъответствие. В записа беше
споменато обезщетение.
На въпроси на адв. Ж.: Резултатите на търговците се измерват на всяко
тримесечие. Част от търговците, в зависимост от тримесечието покриват или
не покриват тези зададени цели. Когато едни търговци не покрият тези цели
към тях имаше една идея малко по-различно отношение, начин на подкрепа
от ръководството и имаше една друга част от търговците, които отново не
хващаха тези цели, но те не получаваха такъв вид подкрепа. Ако първото
тримесечие не хванеш резултата, но пък хванеш второто или го преизпълниш,
това не те прави неуспешен търговец, тъй като едни три месеца не са
показател ти какво си свършил за година-две или петнадесет години. Целите
бяха годишни, разделени са на 4 тримесечия, а основното замерване беше на
4
всяко тримесечие. Не мога да кажа всички компании, с които е работил Ц, но
имаше банки, застрахователни дружества, институции и държавни
учреждения. Други служители на същата позиция може да са имали такива
клиенти.
адв. Ж.: Възможно ли е с тези клиенти да постигне ищецът целите си?
адв. Н: Възразявам, тъй като касае преценка на свидетеля.
СЪДЪТ намира, че свидетелят следва да отговори на въпроса, тъй
като преди малко разказа, че клиентите се делят на добри, доходоносни и не
толкова.
На въпроси на адв. Ж.: Държавните институции и таргетът, който се
получава от тях не се случва в рамките на едно тримесечие, той е свързан с
работа, която отнема много работа и усилия, може да се покрие таргета, но не
на тримесечна база и не може да се направи такова плануване и критериите
не могат да бъдат еднакви за всички.
На въпроси на съда: Тези клиенти са негови дългогодишни клиенти,
които той обслужва. Клиентите, които е имал през 2021 г. и които е имал
предните години не са се променили, били са същите.
Съдът освободи свидетеля от залата.

ПРИСТЪПВА към разпит на водения от ищеца свидетел.
СНЕМА самоличността на свидетеля:
Й.П.Ч - 36 години, неосъждан, без дела и родство със страните. Бивш
служител на ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв. Н: В ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД работих през
последните 12 години до началото на м.08.2021 г. Познавам Ц, работихме 12
години бюро до бюро. Отношението на ръководството през тези 12 години
освен през 2021 г. им беше, че търговският отдел, който отговаря за
националните продажби специално, има два топ търговеца и тези два топ
търговеца, които са били посочвани винаги и за пример и към които са били
назначавани нови служители, за да бъдат обучавани сме били Ц и аз. През
2021 г. може би промените, които ръководството е решило да прави в общ
план, а именно назначаване на повече чуждоговорящи служители от други
държави с надеждата същите да помогнат разрастването на компанията на
европейския пазар, се започнаха най-различни стъпки, за да може различни
хора да бъдат заменяни с хора, които са англоговорящи, чужденци, които
живеят и работят на различни пазари, които са интересни от чисто
стратегическа гледна точка за ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД. Портфолиото на
Ц остана същото. Най-голям брой клиенти имахме аз и Ц. Може би най-
големите клиенти са били ръководени именно от Ц, говоря за финансовия
сектор и всички банкови институции. През 2021 г. ни наложиха задължителни
таргети, преди това не сме имали таргети. На всяко тримесечие ни обявяваха
топ търговец, който ще бъде избран от ръководството и често Ц беше избран
5
заради резултатите си. През 2020 г. започна да се говори, че трябва да се
изискват сериозни таргети. Не знам за проблеми с клиентите на Ц. Той
държеше близки отношения с всеки един от клиентите си, някои от клиентите
бяха в шок, че Ц вече не е в дружеството. Промени се отношението към
всички търговци, които мениджмънтът е счел, че не са годни за търговци.
През 2021 г. Ц си изпълняваше целите. Видях записа, действието се развива
след като бях напуснал, Ц ми го показа, видях че мидъл мениджмънта
обсъждат как и по какъв начин да уволнят Ц, по възможно най-бързия начин и
аз бях намесен, че ние двамата с него сме тези, които е трябвало да бъдат
освободени. Не си спомням по какъв начин искаха да го освободят. На записа
бяха Р.Р., М.Г. и третия човек HR-ката май имаше и четвърти човек.
На въпроси на адв. Ж.: Много IT компании и корпоративни клиенти
имаше Ц в портфолиото си. По-голямата част от големите клиенти бяха
ръководени от мен и от Ц. Най-важните клиенти мениджмънта ги даваше на
нас например БАНКА Д, Пощенска банка, за застрахователни дружества не
мога да се сетя, може да е имало. Нямах публични компании. Моите бяха
различни от тези на Ц. Всеки един търговец се специализира в една област, Ц
още от самото начало се беше специализирал в банковите и използваше тези
си връзки, за да може да работи добре с тях. Достъп не съм имал до таргетите
на всеки търговец. Докато сме работили заедно, Ц изпълняваше целите си. Не
знам кога е заснет записа, но беше лятото. След търговската среща, на която е
направен този запис, към този момент вече не работих в ОТВЕТНИК ФИРМА
ЕООД. От други колеги разбрах за записа, след това Ц ми изпрати част от
записа, касаеща мен. Записът е направен в платформата на Мicrosoft teams,
където няма възможност да бъде свален, от който и да било, освен от този,
който е направил този запис и доколкото си спомням е заснет с телефон от
компютър.
На въпроси на адв. Н: Поставените таргети не бяха съобразени по
никакъв начин с клиентите. За всички е бил даден един и същи таргет, който
след 3 месеца беше намален драстично, поради невъзможността да бъде
изпълнен и въпреки всичко аз и Ц успявахме да го достигаме. Обадиха ми се
поне двама или трима колеги, които ми споделиха с възмущение, че е имало
такава среща и че в момента искат да уволнят Ц.
На въпроси на съда: Всички работят в едно голямо пространство. Тази
среща неволно, доколкото ми е известно, е записана, защото цялата среща е
била записвана, след като тя е приключила, те са помолили всички търговци
да излязат от залата, но да остане само Ц и са забравили да спрат записа.
Преди това е имало търговска среща с мениджмънта в залата на офиса, но
поради това че Р.Р. е бил с ковид и не е могъл да присъства, затова е бил
онлайн и затова се е записвала срещата, някои от хората са били онлайн, а
какви са причините да бъде записана срещата не знам, но те са забравили да
спрат записа, когато всички са излезли.
Съдът освободи свидетеля от залата.

ПРИСТЪПВА към разпит на водения от ответника свидетел.
6
СНЕМА самоличността на свидетеля:
Р.Н.Р. - 46 години, неосъждан, без дела и родство със страните.
Служител при ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв Ж.: От м.03.2017 г. работя в ОТВЕТНИК ФИРМА
ЕООД, на длъжност Ръководител отдел „Продажби“. Опит в
телекомуникациите имам 22 години. ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД е телеком
оператор. Откакто постъпих в ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД, преди това не е
имало такава длъжност. Има два екипа – единият екип се занимава с
международните продажби, другият екип се занимава с националните
продажби. Аз бях ръководител на целия отдел „Продажби“ и работех със
съответните търговци. Въпреки че назначих ръководители на двата екипа,
продължих да работя директно с търговците. Ц се занимаваше с национални
продажби. А.М. беше и е ръководител на вътрешните продажби, той беше
пряк ръководител на Ц. Участвам в целеполагането на търговците.
Критериите се определят спрямо това в кой екип е служителят, в
международният екип целите са по-високи, предвид спецификата на
клиентите и цените, на които продаваме на тях. Другият критерии е от
спецификата на служителите във всеки един от екипите, в началото всички
бяха „акаунт мениджъри“, в последствие през 06.2020 г. направихме екип,
който се занимава с активно привличане на нови клиенти и тогава разделихме
хората на „акаунт мениджъри“ и „активни търговци“. „Акаунт мениджърите“
се занимават с текущите клиенти, но имат задача да търсят и нови клиенти, а
„активните търговци“ търсят нови клиенти. Друг критерий е клиентската база
на акаунт мениджъра. Целите бяха по групи като акаунт мениджърите, които
се занимаваха основно с корпоративни клиенти имаха сходни цели. Преди аз
да стана служител, не знам да е имало цели. Откакто работя в компанията
спомогнах за полагането на целите. Ц се занимаваше с големи корпоративни
клиенти, интернет доставчици, банки, обществения сектор, които работят по
ЗОП, големи организации, работещи с тръжна документация. Активността на
Ц мога да я оценя като регресия, особено последната година, той
възприемаше неговата работа и няма да забравя едни думи, които винаги е
казвал „Аз не съм активен търговец, аз само трябва да си поддържам
съществуващите клиенти“, което беше в разрез с длъжностната му
характеристика. Не изявяваше желание за търсене на нови клиенти.
Длъжностната му характеристика е да повишава приходите от
съществуващите клиенти, т.е. не се разчита на това, че едните са само да се
занимават със съществуващите клиенти и да разчитаме, че те ще повишат
приходите от съществуващите клиенти, тяхна задача е да търсят и нови
клиенти, и нови възможности със съществуващите клиенти, трябваше да
увеличава приходите, без значение от начина и с какви клиенти да бъде.
Имаше потенциал Ц.Ц. и можеше да изпълнява целите си на 100%. От
дългогодишният ми опит и от работата с клиентите винаги съм бил с тях и с
всеки един клиент, естествено след това като имаше и тиймлидер, чисто
оперативната дейност се поемаше от него с всеки един от акаунт
7
мениджърите като ежеседмични срещи, месечни такива. Участвал съм винаги
в месечните срещи и съответно съм работил за определени сделки с всеки
един от търговците. В някаква степен, както във всяка една от организация
има нива на одобрения, до голяма степен, когато се стига до определени
ценови равнища, отстъпки и специфични търговски казуси се стига и до
моето мнение. Моето мнение е било от значение при някои сделки, които е
работил ищеца. Нашата компания разполага с много голямо портфолио и е
въпрос на желание и на активност да се предложи всичко и на познаване на
клиента. Имали сме разговори с Ц.Ц. как да постига целите си и да подобри
представянето си, опитвах да оставям този разговор на неговия тийм лидера
му. Особено при големите сделки съм се намесвал нееднократно в разговори,
в преговори, в изчисляване, в анализ на данните. Участието ми в сделките с
свързано с това тя да бъде довършена, разговарял съм с него за това какво
трябва да направи, за да си довършва сделките. Често ми се с случвало да го
карам да прави нещо, да се обади на някой, да проведе някоя среща. Откакто
работя в дружеството видях, че е необходимо да го подтиквам да извършва
различни неща по сделките, които са били на неговото ниво и не са изисквали
моето одобрение. След разговорите за подобряване на активността му в
масовия случаи оправданието му беше, че не е активен търговец и само
трябва да поддържа клиентите му да са клиенти на ОТВЕТНИК ФИРМА
ЕООД. Имаше сделки, при които очевидно е сгрешил, фактологическа
грешка, в търг ни отстраниха заради негова техническа грешка на документ
от една страница. След това преговаряме с клиент банка от една година и
трябва да сме им на разположение, стигана се до там да ни се обаждат от
банката и да ни питат дали искаме да ни станат клиенти. Активният търговец
има портфолио с клиенти и обслужва клиентите, които е довел в компанията
до 6 месеца от привличането.
На въпроси на адв. Н: Ц. работеше като акаунт мениджър. Служителите
в двата екипа имат различни длъжностни характеристики. В екипа,
занимаващ се с международни продажби имаше и българи и чужденци. Ц.
вероятно е бил награждаван за изпълнение в някое тримесечие. Аз съм го
наградил от името на компанията, получаваше бонуси, но последните две
години те бяха свързани с нетърговски функции. Има различни бонуси, част
от нещата са свързани с изпълнение на таргетите, друга част за
събираемостта, трета част за еднократните сделки. Таргетът и бонусната
схема са различни неща. Последният ми и единствен спомен за награждаване
на ищеца е през 2018 г. или 2019 г., когато започнах работа в ОТВЕТНИК
ФИРМА ЕООД, той вече беше търговец там. Колегите му го определяха като
леко незаинтересован. Не съм искал да го уволнявам на всяка цена. С М.Г.,
А.М. и HR-а не сме обсъждали прекратяване със заплащане на обезщетение.
Знам, че на ищеца е предлагано да му се прекрати трудовото правоотношение
с изплащане на четири заплати, но той не се съгласи, поиска по-високо
обезщетение. Той беше търговецът с най-лош пърформанс, всички останали
бяха по-добри от него. Ако изключим критерия квалификационна или
образователна степен, другите са нов приход за тримесечие и търговска
активност. Нов приход за тримесечие е ако клиентите, които той обслужва,
8
носят на компанията 100 единици, трябва да докара още 2% или 2 единици. В
периода, в който е оценяван ищеца, другите служители включени в
оценяването са донесли повече приходи от него. Обсъждано е да се направи
тест по критериите, които позволява закона. Не съм съвсем запознат какви са
критериите при подбора, има хора, които се занимават с това нещо и ни
казаха критериите, по които трябва да се направи оценката на базата на
Заповедта на нашия управител, че трябва да има съкращаване на две бройки.
Една от възможностите беше тест върху услугите на компанията. Не бях член
на комисията за подбора. За липса на сделка мога да дам пример, когато съм
подтиквал Ц. Имаше сделка, при която участвахме в тръжна процедура, до
някаква степен стигнахме и след това трябваше да се изгражда свързаността.
Подписахме рамков договор с БАНКА Д, но нямам приемо-предавателен
протокол за услугата. Има рамков договор, но няма сделка, защото няма
плащане от клиента, няма плащане, защото Ц не поддържа отношения с
клиента, не разбра, че клиентът е недоволен и иска да подпише допълнителен
анекс. След сключване на рамковият договор се работи за активирането и
фактурирането на тези услуги, чисто физически ги извършва техническият
отдел, но търговецът е свързващото звено между клиента и техническия
отдел, без търговеца, това нещо не може да се случи. След прекратяване на
трудовото правоотношение на ищеца някои клиенти, които не му знаеха
телефона, се обаждаха на рецепция. Ненормално е търговец да бъде търсен на
рецепция на компанията, това се е случвало и преди и след напускането му,
например БАНКА Д не му знаеха телефона. Не знам за клиенти, които да са
търсили Ц след напускането.
На въпроси на адв. Н: Търговската активност е вторият критерии, по
който оценяваме акаунт мениджърите. Това са срещи с клиенти, изпратени
оферти, телефонни разговори, въвеждане на всички сделки в нашите
вътрешни системи, имаме търговски процес, който започва от въвеждане на
каквато и да било сделка, без значение с нов или съществуващ клиент.
Въвежда се в Сustomer relationship система. Тяхно задължение е, когато
получат обаждане от клиент, който иска нова услуга, да въведат това в тази
система. Тя след това работи на принципа на време отрязъци и неща, които са
се случили впоследствие преговори, офериране, изпращане на документите за
сключване на сделката и последният етап е спечелването на тази сделка.
Търговската активност се мери в този софтуер, който е лицензиран софтуер
Five Drive. Имаме възможност за предефинирани филтри и предефинирани
репорти, които колегите и сами могат да използват и техният тиймлидер и
съответно ръководството на фирмата като последен етап. След като се стигне
до сключване на сделка, минаваме към другата ни система - вътрешната
билинг система и системата, която провизира услугите. Сделката в този етап
влиза за изпълнение т.е. до момента, докато работим във Five Drive ние в него
измерваме търговска активност, изпълнението се измерва от Power BI, това е
система, която използва данните от вътрешната ни система за фактуриране, а
с нея се измерват търговските резултати. Най-общо казано търговската
активност се измерва до етапа на спечелване, резултатът се измерва от етапа,
в който вече имаме фактуриране на клиента. Двата критерия се измерват в
9
две различни системи, които са абсолютно прозрачни, колегите имат достъп
до тях, имат ежеминутни репорти и могат да следят сами за себе си каква им е
активността и как им върви таргетът във всеки един ден от въпросният месец
или тримесечие. Няма нещо, което да се налага да се смята по друг начин.
Бонусната система е ясна и виждат във всеки един момент докъде са стигнали
и какво им трябва още. Системата за търговската активност е интуитивна и
може да е в помощ. Може да се ползва и на мобилен телефон и е в техен
интерес и помощ да го ползват. Всичко, което се прави от служителя оставя
следя в системата и мога да го видя във всеки един момент. Имаме нова
практика от 2020 г. с индивидуални срещи, покрай пандемията минаха и
онлайн. Системата, която ни е за отношенията вътре в компанията е Microsoft
teams. Тези индивидуалните срещи се записват, целите, които се поставят от
тийм лидера, първо се гледа какво се е случило през изминалата седмица и се
дават насоки за следващата, описват се и на следващия път се прави ревизия
на това, което е трябвало да се случи и дали се е случило. Всеки търговец има
отделен акаунт със собствена парола в системата за търговска активност.
На въпроси на съда: Работното представяне е отношението към
цялостния процес на изпълняване на задачите. До голяма степен това не е
моята задача, но аз имам поглед върху нея, това е задачата на тийм лидерите и
въпросните срещи, които казах, че сме започнали да практикуваме, по-скоро
отношението към работата към всички поставени задачи, дали се изпълняват
в конкретните срокове и в тяхната цялост.
Съдът освободи свидетеля от залата.

ПРИСТЪПВА към разпит на водения от ответника свидетел.
СНЕМА самоличността на свидетеля:
А.М.М. - 42 години, неосъждан, без дела и родство със страните.
Служител при ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД.
СЪДЪТ предупреждава свидетеля за наказателната отговорност за
лъжесвидетелстване по чл. 290 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
На въпроси на адв. Ж.: В ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД работя от 09.2017
г. като тийм лидер на ищеца. От самото ми постъпване в ОТВЕТНИК
ФИРМА ЕООД Ц беше в моя екип. Отговаряше за определен брой клиенти,
които бяха в неговото портфолио като по-голямата част бяха корпоративни
клиенти. Отговаряше за един от най-големите интернет доставчици в
България, имаше банки, застрахователни дружества, компании с голям обем
по локация услуги, които са една от основните дейности на компанията.
Работата му през четирите години, в които сме работили заедно в самото
начало имаше добри тримесечия, но последните две години 2020 г. и 2021 г.
наблюденията ми са, че зададените цели не се изпълняваха. Търговската
работа си има ясни критерии и резултати, измерват се в цифри, той отговаря
за портфолио, което носи определено ревеню на компанията, съответно
неговата задача е да поддържа това ревеню и да го увеличава към клиентите,
които са му поверени. Основното му задължение и да търси и нови клиенти, с
които да увеличава прихода на компанията, в този смисъл и с тези критерии
10
не си постигаше резултатите. Клиентите са разпределени равномерно, но в на
Ц портфолиото бяха 5-6 от топ 20 на клиентите на ОТВЕТНИК ФИРМА
ЕООД, може и повече да са били. Участвах в комисията по подбора. Имах
преки наблюдения над работата му. Единият от критериите е представянето
на Ц през последните 4 тримесечия като глобален резултат и като търговски
резултат за компанията, като неговият резултат беше най-нисък. Друг
критерий, който ние направихме беше търговската му активност, за която
имаме софтуер, който я измерва. Въведените сделки за определен период
година назад и по този критерий също беше на последно място. През 2021 г. в
началото имаше случай с клиент от портфолиото на Ц - „Язовири и каскади“,
които са част от подразделение на Национална електрическа компания. Те
бяха наш настоящ клиент за услуги за сателитен интернет и телефонна
услуга. Те пуснаха тръжна процедура, в която участвахме, бяхме
единственият участник, но я прекратиха, тъй като бяхме представили
документ, който няма превод на български и съответно възложителят
прекрати поръчката. За подготовката на документацията беше отговорен Ц.
След около два месеца клиентът отново пусна процедурата, пак участвахме,
но този път не бяхме единствен участник и бяхме отстранени поради
направена грешка в ценовото предложение на поръчката. Разминаваше се
стойността в цифри със стойността с думи, което беше причина да ни
отстранят и съответно другия телеком спечели, а ние загубихме клиент.
Обективно поставените таргети беше възможно да бъдат постигани.
На въпроси на адв. Н: За оценката взехме предвид при подбора период
от 4 тримесечия, трето тримесечие на 2020 г., четвърто тримесечие на 2020 г.,
първо тримесечие на 2021 г. и второ тримесечие на 2021 г. Не сме гледали
последното тримесечие на 2021 г. Не знам защо в подбора участваха и
активни търговци. В комисията по подбора участват трима човека, които имат
различни компетенции. Моята компетенция се касае в това да дам моята
оценка за работата на Ц. По първия критерий оценките са давани от човешки
ресурси. Следващата оценка са постигнати резултати и резултати спрямо
положени цели. Ц има месечен таргет, който трябва да направи като приход за
компанията. Точкуването се определя по следния начин: 0 точки е, когато е
резултатът отрицателен, 1 точка е, когато търговецът е изпълнил 50% от
таргета си, от 51-100% от таргета си получава 2 точки, при преизпълнение
получава 3 точки. Данните сме взели от нашата вътрешна система за отчитане
на резултатите, тя е свързана с билинг, който фактурира клиентите, там се
отчита всяка нова продажба и всяко спиране и това се модифицира като
цифри в Power BI системата ни. Бонусът има няколко комплимента, единият
от които е за събираемост и по тези критерии той би могъл да получи бонус,
въпреки че е с 0 точки като резултат. Включените критерии за целите не се
отнасят и към бонуса. Откакто работя в компанията е получавал бонуси, за
периода 2020 г. – 2021 г. не мога да кажа в момента дали е получавал бонуси.
Търговската активност приключва, когато имаме затворена или загубена
сделка. Търговската активност се измерва в друга вътрешна система, която се
казва Five Drive. Там търговците имат задължение да описват цялата си
дейност, която извършват с даден клиент. Там се води цялата кореспондеция,
11
прикачат се имейлите по всяка конкретна сделка и има видимост в системата
от мениджмънта, който може да прави, както анализи на конкретни сделки,
така и по общи анализи, да извади база данни и да гледаме неща с години
назад как са вървели. Това беше направено по време на подбора. Извадихме
файл база от началото на 2021 г. до момента, в който се е провеждала
комисията, в която база данни ние видяхме всички въведени от Ц сделки за
този период, както тяхното развитие дали за загубени, дали са спечелени и на
какъв етап са в момента като критерият за подбора беше брой въведени
сделки за този период и съответно брой активни към момента на подбора
сделки. Проверявахме сделките на всички служители. Вписването „N/A“ в
протокола за оценка - това са служители, които към момента не са работили с
тази система, новоназначени служители, това означава, че към момента е
неприложимо. Качеството на обслужване на съществуващите клиенти го
оценявахме от файловете, от които сме извадили информация от системата.
По третия критерии при подбора началния период е януари 2021 г., по
четвъртия критерии сме оценявали въз основа на преките ни наблюдения. В
търговската работа на акаунт мениджъра има много аспекти, които не е само
да отговаряш за N на брой клиенти. Тя включва и други компонентни като
участия в събития, в кампании, които ежемесечно организираме, в които да
могат да участват търговците със звънене на клиентите и търсене на
възможности за нови продажби, тъй като само от съществуващите клиенти е
трудно да се постигат целите, трябва проактивно да се търсят нови клиенти,
което от Ц не съм го видял последните две години. В конкретния критерии аз
съм дал своята оценка. Нямам спомен кой е привлякъл като клиент „Язовири
и каскади“. Нямам спомен поименно кои клиенти е привлякъл ищеца.
„Язовири и каскади“ мисля, че е клиент от преди моето постъпване. В
системата, в която работим вече две години и малко Microsoft teams си имаме
отделен чат и на него му е казано да бъде направена тръжната документация,
но не е пусната нарочна писмена заповед, тъй като нямаме такава практика.
Оценките задоволително/незадоволително не съм поставял. Незадоволително
означава загубен търг. Ц подготвя тръжната документацията, аз я подписвам с
ел. подпис.
На въпроси на съда: Не съм лидер на международните продажби, само
на националните. В подбора участва и акаунт мениджър от международните
продажби. Акаунт мениджърите и активните търговци са разделени в двата
екипа, в моя екип също има активни търговци. Обследваният период е същият
- от началото на 2021 до края на август, единствено за постигнатите
търговски резултати, там е с две тримесечия назад от 01.01.2021 г. т.е и
последните две, за да можем да имаме по-обективни данни. Знам, че Ц е
изпълнявал целите си в предходни периоди.
На въпроси на адв. Ж.: М.Г. има поглед върху търговците и акаунт
мениджърите в международните продажби, проверяваните служители като
оперативен ръководител, това значи че е над мен, тя е вторият човек след
нашия управител и собственик. Тя е контролиращият орган за резултатите и
бонусирането на търговците, така че тя знае за всички резултати.
Съдът освободи свидетеля от залата.
12

адв. Н: Представените документи не ги оспорвам, тъй като не мога да
преценя дали са верни, но нека се приемат. Това, което искам да бъде
представено е регистър на трудов договори с оглед на това, че свидетелят
твърди, че има нови назначения и поради това тези служители не са били
оценявани, в този смисъл е необходимо да знаем от кога тези служители са на
работа и да видим дали са могли комисията да имат преценка за тяхната
работа. Поддържам искането си за експертиза.
адв. Ж.: Смятам, че тези факти могат да бъдат установени от ищцовата
страна, само чрез експертиза от специалист „Труд и работна заплата“, който
да направи проверка в дружеството и да провери съответните подписани и
влезли в сила трудови договори. Не се противопоставям да представим
регистъра. По отношение искането на експертиза не се противопоставям.
адв. Н: Въпроси ми към вещото лице са: Да направи проверка на записа
приложен по делото, както и на оригинала в системата Teams при ответника,
ако има такъв, и начинът на сваляне на записа от тази система може ли да
доведе до манипулация и автентичен ли е, както и да свали на хартиен
носител съдържанието на записа.
адв. Ж.: Моите въпроси са:Може ли да бъде установен точен ден и час
на провеждане на твърдяната среща, участниците в тази среща и дали е
възможно да е правен монтаж за да се стигне до този запис като краен
резултат.

СЪДЪТ след като изслуша страните намира, че представените от
ищцовата страна в изпълнение на указанията на съда документи следва да
бъдат приети като доказателства по делото, както и копие на договор за
управление от 01.03.2007 г. на Н. П. Д.. Искането на ищцовата страна за
задължаване ответникът да представи регистър на сключените трудови
договори за периода 01.06.2020 г. - 31.08.2021 г. следва да бъде уважено с
оглед вписванията в протокола от извършения подбор на служителите за
неоценяване на някои от тях, поради скорошното им постъпване на работа.
По отношение искането на ищеца да бъде допуснато изслушването на СТЕ,
която да снеме съдържанието на представения по делото на ел. носител видео
запис, както и да отговори на въпросите за наличието на техническа
манипулация предвид оспорването от страна на ответника, както и на
поставените от ответника въпроси за установяване участниците в срещата и
начинът на нейното заснемане съдът намира, че следва да бъде уважено,
поради което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА като доказателства по делото представените от ответника в
днешното съдебно заседание копие на Договор за управление от 01.03.20007
г. на ОТВЕТНИК ФИРМА ЕООД и Н. П. Д., извадка от регистър общи
13
заповеди на управителя за 2021 г. ведно с копие от заповедите за м.08.2021 г.,
извадка от регистъра на заповедите за прекратяване на трудово
правоотношение за периода 01.08.2021-02.09.2021 г. ведно с копие на
заповедите, регистър на входяща - изходяща поща за 2021 г. ведно с
описаните документи за м.08.2021 г.
ЗАДЪЛЖАВА на основание чл. 190 ГПК ответника в срок до
следващото съдебно заседание да представи по делото копие на намиращия се
при него регистър на сключените трудови договори за периода 01.06.2020 г. -
31.08.2021 г. на длъжностите „Акаунт мениджър“ и „Активен търговец“ в
отдел „Продажби“.
ДОПУСКА изслушването на СВТЕ, която да отговори на поставените от
страните въпроси:
1. Да посочи съответстват ли записът, приложен по делото на
електронен носител и оригиналният запис в системата Teams при
ответника от проведената на 19.08.2021 г. среща, ако има такъв?
2. Начинът на сваляне на записа от тази система може ли да доведе до
манипулация?
3. Автентичен ли е записът, приложен по делото на електронен
носител?
4. Да се свали на хартиен носител съдържанието на представения по
делото запис.
5. Може ли да бъде установен точен ден и час на провеждане на
твърдяната в записа среща и участниците в тази среща?
6. Възможно ли е да е правен монтаж, за да се стигне до този запис по
делото като краен резултат?
НАЗНАЧАВА за вещо лице ХР. ХР. Й., тел. № специалност компютърна
техника и технологии
ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит в размер на 600,00 лв., от които 300
лв., платими от бюджета на съда и 300 лв. от ответника, вносим в
едноседмичен срок от днес, за което следва да представи платежния документ
по делото.
УКАЗВА на вещото лице, че при изготвяне на заключението следва да се
запознае с намиращия се в кориците на делото диск и след посещение на
ответното дружество.
С оглед необходимостта от събиране на доказателства СЪДЪТ

О П Р Е Д Е Л И:

ОТЛАГА И НАСРОЧВА делото за 29.04.2022г. от 11:30 часа , за когато
страните са уведомени в съдебното заседание.
ДА СЕ ПРИЗОВЕ вещото лице.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 14:28
14
часа.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
15