Решение по дело №384/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 226
Дата: 29 октомври 2021 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20207110700384
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е    № 226

гр. Кюстендил, 29.10.2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. ДЕМИРЕВСКИ

                  ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                               НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

 

и секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Демиревски адм.д. № 384/2020 г. по описа на КнАС, за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 45 ал. 4 от ЗМСМА, чл. 179 и сл. от АПК във вр. с чл. 21 ал. 1 т. 6 от ЗМСМА и ЗПФ.

Областният управител на Област Кюстендил със своя Заповед № РД—30-216/23.09.2020 г. оспорва Решения № 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 и 99 по Протокол № 12/14.08.2020 г. на Общински съвет Бобошево. Релевират се възражения за незаконосъобразност, поради допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно прилагане на материалния закон. Представена е и писмена защита от процесуалния му представител, в която поддържа оспорването и претендира юрисконсултско възнаграждение.                

Ответникът не изразява становище по оспорването.               

Във връзка с императивните изисквания на АПК в раздел ІІ, съдът е съобщил оспорването по реда на чл.181, ал.1 и 2 от АПК чрез обявление в ДВ бр.19/05.03.2020г., чрез поставяне на копие от него на определеното място в КнАС и публикуване на интернет страницата на ВАС. С Определение № 218/14.04.2021 г. на АС - Кюстендил е отхвърлено искането на общинските съветници Г.Л.М., Л.К.К., А.Б.П. и А.В.Т. –  от ОС – Бобошево и Кметът на Община Бобошево – К.М., за встъпване като заинтересовани страни и трета страна - помагач в производството по оспорването, като встъпили като страни при условията на чл. 182 ал. 2 и 3 от АПК и е оставил без разглеждане оспорването срещу Решения № 94, 95, 96, 97, 98 и 99 от 14.08.2020 г. на ОС Бобошево. Това определение е обжалвано пред ВАС и с Определение № 8804/22.07.2021 г. същият го е отменил в прекратителната му част и е върнал делото за продължаване на съдопроизводствените действия.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

До приемане на Решения № 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 и 99 по Протокол № 12/24.08.2020 г. на Общински съвет Бобошево се е стигнало след проведена процедура по приемане на общински бюджет по реда на Закона за публичните финанси и издадената на основание чл. 82 ал. 2 от този закон, Наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за следващите три години и съставянето,  изпълнението и отчитането на общинския бюджет на Община Бобошево.

С Докладна записка с вх. № 2362/06.08.2020 г., Кметът на Община Бобошево внася за гласуване в ОС – Бобошево проект за решение за бюджета на Община Бобошево за 2020 г.

Съгласно чл. 23 ал. 4 т. 2, във връзка с ал. 5 от ЗМСМА, ОбС се свиква на заседание от неговия председател по искане  на една трета от общинските съветници, като председателят на общинския съвет свиква заседание, което се провежда в 7 – дневен срок от внасяне на искането. След изтичането на този срок, ако заседанието не бъде свикано от председателя, то  се свиква от вносителя на искането и се провежда в 7 – дневен срок от свикването.

От Протокол № 12/14.08.2020 г. е видно, че към него са приложени Искане с вх. № 02-2361/06.08.2020 г. от група общински съветници за свикване на извънредно заседание на Общински съвет – Бобошево и Покана с вх. № 02-2431/14.08.2020 г. от същите общински съветници за свикване на извънредно заседание, което да се проведе на 14.08.2020 г. от 14 ч.,т.е. заседанието е свикано и проведено в един и същи ден. Съгласно чл. 62 ал.2, ал. 3 и ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на ОбС – Бобошево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /Правилника/, най – малко 7 – дни преди заседанието, председателят на ОбС информира обществеността за предстоящето заседание, като обявява дневния ред, датата, часа и мястото на провеждането на заседанието на предварително определените за това места в общината, чрез местните печагтни и електронни медии или на официалната Интернет – страница на общината. При необходимост от вземане на решение в определен срок, председателят на ОбС може да свика извънредно заседание извън определените по график. Заседанието се провежда в работен ден от 14 часа. Уведомяването за датата на заседанието на общинските съветници, кметоне, кметски наместници и служителят, подпомагащ работата на ОбС, се извършва от председателя на ОбС по начина като за редовно заседание. В чл. 63 ал.1 от Правилника е посочено, че в изпълнение на приетите планове, председателят на ОбС приема проект за дневен ред най – малко 7 дни преди датата на заседанието, а в чл. 65 ал. 1 от Правилника е посочено, че председателят на ОбС е длъжен да организира уведомяването на общинските съветници за заседанието, като изпращането на поканите за общинския съвет се извършва от председателя на ОбС в 7 – дневен срок преди неговото провеждане.

 На 14.08.2020 г. в 10.43 ч. е публикувана на интернет сайта на Община Бобошево покана за извънредно заседание на ОбС свикано от съветници, без да е  указан деня, часа и мястото на провеждане на същото и къде могат да се изпращат становища и предложения.

На 14.08.2020 г., т.е. в същия ден е проведено и  извънредно заседание на Общински съвет Бобошево, на което са присъствали 10 общински съветници и с 8 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 2 гласа „въздържал се“ са взети Решения №№ 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 и 99 от Протокол № 12/14.08.2020 г., касаещи приемане на Бюджет – 2020 г. на Община Бобошево и утвърждаване на поименен списък на обектите , предвидени за строителство през 2020 г., финансирани, чрез целева субсидия за капиталови разходи, разходи за изграждане и основен ремонт на общински пътища; предсрочно прекратяване на правомощията на Председателя на ОбС – Бобошево и избор на нов Председател на ОбС – Бобошево.

Със Заповед № РД-30-198/31.08.2020 г. Областният управител на Област Кюстендил е върнал за ново обсъждане и отмяна горецитираните решения.

В законовия 14 - дневен срок, Общински съвет – Бобошево на извънредно заседание на 16.09.2020 г. е разгледал заповедта на областния управител за отмяна на процесните решения. В Протокол № 14/16.09.2020 г., на ОбС – Бобошево е отразено, че на основание чл. 45 ал. 9 и чл. 21 ал. 2 и чл. 27 ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА, с поименно гласуване, с 3 гласа „за“, 4 гласа „против“ и 4 гласа „въздържал се“, ОбС – Бобошево приема Решение № 108, с което Общински съвет – Бобошево не получи необходимото мнозинство и не приема следния текст на решение: „Общински съвет – Бобошево отменя, като незаконосъобразни, обективираните в Протокол № 12 от проведено на 14.08.2020 г. заседание на Общински съвет – Бобошево, поради противоречието им с императивната норма на чл. 62 ал. 2, ал. 3 и ал. 4; чл. 63 ал. 1 и чл. 65 ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Бобошево, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация и чл. 84 ал. 6 от Закона за публичните финанси“.

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира оспорването за допустимо, като подадено в сроковете по чл. 179 от АПК и чл. 45 ал. 8 от ЗМСМА, срещу актове, подлежащи на оспорване по съдебен ред според ТР № 2/16.04.2013г. на ОСК на ВАС по т.д. №4/2011 г., от процесуално легитимиран орган съгласно ТР № 5/10.12.2008г. на ОСК на ВАС по т.д. № 20/2007г., вкл. и Определение № 8804/22.07.2021 г. на ВАС и пред компетентен да го разгледа съд.

                  Решения № 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 и 99 по Протокол № 12/14.08.2020 г. на Общински съвет Бобошево са приети от компетентен орган с оглед предоставените  му правомощия по чл. 21 ал. 1 т. 3 и т. 6 от ЗМСМА и при спазване на изискването за мнозинство, но при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

За Решения № 92 и 93, съдът излага следните мотиви:

Производството по приемане на общинския бюджет е регламентирано от ЗПФ, където е посочено, че Общинският съвет приема наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет, разработена при спазване на принципите, правилата и процедурите по този закон, а кметът на общината организира съставянето на бюджетната прогноза и на бюджета на общината при спазване на указанията по чл. 67 ал. 6 от закона. Съгласно чл. 84 ал. 1 от ЗПФ кметът на общината има задължението да разработи проектобюджета по показателите по чл. 45 ал. 1, да го представи за публично обсъждане от местната общност, като оповести датата на обсъждането най - малко 7 дни предварително на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване, като след това съставения протокол от публичното обсъждане заедно с окончателния проект на бюджета внесе в Общинския съвет /чл. 84 ал. 4 и ал. 6 от ЗПФ/. Разписаните правила са императивни, тъй като решението, с което се приема бюджета на общината по своята правна същност представлява общ административен акт. Чрез тях се гарантира постигането на целите по чл. 12 от АПК за достъпност, публичност и прозрачност на административното производство.

В случая съдът счита, че тези изисквания не са спазени, доколкото на публично обсъждане не е подложен проекта на бюджет, който е внесен за разглеждане от кмета на общината в Общински съвет Бобошево. Видно от доказателствата по делото е, че преди извънредното заседание на ОбС на 14.08.2020 г. на интернет страницата на общината и в местните средства за масово осведомяване не е оповестена нова дата за обсъждането му /приложен е Протокол от публично обсъждане от 20.01.2020 г., в който протокол не е обсъден поименния списък на обектите, предвидени за строителство през 2020 г., финансирани чрез целева субсидия за капиталови разходи/ въпреки различията в посочените суми за разходи за делегираните от държавата дейности, като същите са приети с оспореното Решение № 93/14.08.2020 г. на ОбС – Бобошево.

Първоначално е изготвено предложение внесено с докладна записка № 210/21.01.2020 г. на кмета на общината с приложени към него проект на решение за приемане на бюджет на Община Бобошево, ведно с доклад за основните параметри, залегнали в бюджета на общината за 2020г., съобразени с целите и приоритетите на общината. След проведеното публично обсъждане на 22.01.2020 г. на така представения проект за бюджет, на 12.02.2020 г. е проведено заседание на Общински съвет Бобошево, на което проктобюджет 2020 г. е върнат за ново обсъждане.

С докладна записка изх. № 2362/06.08.2020 г., проектобюджет 2020 г. е внесен за ново обсъждане в ОбС – Бобошево.

Видно от съдържанието му е, че обсъжданият бюджет на общината на проведеното заседание на 14.08.2020 г. се различава по част от показателите от този, подложен на публично обсъждане, като промените не се дължат на направени процедурни предложения от общинските съветници или в резултат на публичното обсъждане, а представлява втория проект за бюджет на кмета на общината.

Анализът на установените факти на база нормативната регламентация обуславя извод за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила във връзка със съставянето на проектобюджета от кмета на общината и изпълнение на задължението му да го представи за публично обсъждане. Чрез последното се цели постигане на прозрачност и осъществяване на обществен контрол при управлението на общината, досежно общинския бюджет и е гаранция за защита на обществените интереси, неспазването на което представлява съществено нарушение на административно производствените правила. ЗПФ предоставя на кмета на общината правото да изготви проекта за бюджет, да го представи за публично обсъждане, да проведе такова и съставения протокол, ведно с постъпили предложения и становище да внесе заедно с проекта в Общинския съвет. Законодателят не е дал възможност в тази процедура на кмета да прави промени в представения проектобюджет. Такава възможност съществува в процеса на разискване от общинските съветници на внесения проект, т.е. в процедурата по взимане на решение за приемане на бюджета на общината. Приемането на бюджета на общината представлява законово разписана процедура, нарушаването на която води до незаконосъобразност на решението, с което същият е приет. Поради това задължение  на органа, в чиито правомощия е приемането на бюджета, е да провери дали са спазени нормативните изисквания по съставяне, разгласяване и обществено обсъждане на проекта. В настоящият случая реално е разгледан бюджет, който във формата на проект не е бил подложен на публично обсъждане и по отношение на който не е гарантирано правото на местната общност на достъпност и прозрачност.

Отделно от това, в Решение № 92 липсва одобряване на компонентите по чл. 94 ал. 3 т. 4-5, т. 8 и т. 9 и чл. 39 от ЗПФ.

За пълнота на изложението, административният съд ще посочи и следните нарушения на материалния закон, касаещи всички оспорени решения на ОбС – Бобошево:

Общинските съвети като колективни органи приемат решения при определена процедура, която изисква първо изработване на проект на решение, след това внасянето му в общинския съвет, разпределянето му по постоянни комисии и предоставянето му на общинските съветници, свикване на заседание по законоустановения ред и приемане на решението.

Както бе посочено и по – горе оспорените решения се явяват незаконосъобразни, поради противоречието им с императивните норми на цитираните чл. 62 ал. 2, ал. 3 и ал. 4, чл. 63 ал. 1 и чл. 65 ал. 1 от Правилника за органицацията и дейността на Общински съвет – Бобошево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, като не е спазен реда за свикване и провеждане на заседанието на Общински съвет – Бобошево. Всички доказателства по делото сочат за  нарушаване на цитираните императивни разпоредби от Правилника, което е достатъчно основание за отмяна на оспорените решения и не налага разглеждането на всяко едно оспорено решение на ОбС - Бобошево. 

За Решениия № 92 и 93: Налице са разминавания в Доклада към проектобюджета на Община Бобошево за 2020 г. /приложен към Докладна записка изх. № 210821.01.2020 г. – Протокол № 5/12.02.2020 г., с което е внесен първоначалния проектобюджет за 2020 г./ - кметът на община Бобошево предлага разходите за делегираните от държавата дейности да са в размер на 1 188 764 лв., а в така приетото Решение № 92/14.08.2020 г., в Доклада към проектобюджета на Община Бобошево /приложен към Докладна записка изх. № 2362/06.08.2020 г. – Протокол № 12/14.08.2020 г./ - разходите за делегираните от държавата дейности са в размер на 1 192 722 лв.

Чл. 51 от Закона за държавния бюджет на Р. България за 2020 г. определя стойностните показатели на общините за делегираните от държавата дейности, като за Община Бобошево заложените разходи за делегирани от държавата дейности са в размер на 1 152 300 лв. Безспорно е, че има разминаване в сумата по утвърдените в Закона за държавния бюджет разходи и така предложените разходи за делегираните от държавата дейности, както за тези от м. януари 2020 г. в размер на 1 188 764 лв., които са били публично обсъждани на 22.01.2020 г., кака и за тези посочени в докладната записка от 06.08.2020 г., където сумата е 1 192 722 лв. и е било задължително провеждането на ново публично обсъждане.

Що се касае за Решения №№ 94, 95, 96, 97, 98 и 99/14.08.2020 г., касаещи предсрочното прекратяване на правомощията на Председателя на ОбС – Бобошево, съответно избор на нов, същите са незаконосъобразни, като незаконосъобразността  е заложена още в Решение № 94, с което е приет Доклад на временната комисия, одобрена с Решение № 66/25.06.2020 г. и Решение № 76/22.07.2020 г. на ОбС – Бобошево. В този така наречен доклад, не е посочена дата на съставянето му и същият не е подписан от третия член на комисията /г-жа Сашка Тренева/, като същата е изложила и мотиви за неподписването му. В този смисъл не може да се приеме, че са били налице редовни правила за действията на комисията, доколкото същата не е действала единодушно, относно наличието на обстоятелствата по чл. 14 ал. 1 т. 2 от Правилника.  

Във връзка с гореизложеното и представените доказателства, Кюстендилският административен съд счита, че Решения №№ 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 и 99 по Протокол № 12/14.08.2020 г. на Общински съвет Бобошево са взети при неспазване на административнопроизводствените правила, представляващо основание за отмяна по чл. 146 т. 3 от АПК.

 

С оглед изхода на спора, съдът присъжда разноски на Областния управител на Област Кюстендил на основание чл. 143 ал. 1 от АПК в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение, определено по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

   

                  Воден от горното, Кюстендилският административен съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТМЕНЯ Решения №№ 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 и 99 по Протокол № 12/14.08.2020 г., Общински съвет Бобошево, като незаконосъобразни.

                  ОСЪЖДА Общински съвет Бобошево с адрес: гр. Бобошево, ул. “И. Кепов“ № 3 да заплати на Областния управител на Област Кюстендил, с адрес: гр. Кюстендил, ул. “Демокрация“ № 44,  съдебни разноски в размер на 100  /сто/ лева – юрисконсултско възнаграждение.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

                  Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

                          

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                  

                                                                 ЧЛЕНОВЕ: