Р Е Ш Е Н И Е № 218
гр. Видин, 27.06.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Видинският районен съд, IV-ти наказателен състав, в публичното заседание на двадесет и осми май две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Андрей
Дечев
Съдебни заседатели: ………...……...…
Членове:……...……………
при секретаря М. Петрова и в присъствието на
прокурора………………………………… като разгледа докладваното от
съдията Дечев…………… НАХД № 580……
по описа………… за 2019 г. и за да се произнесе
взе предвид следното :
Производството
е по чл.59 и сл. от ЗАНН по жалба, подадена от Г.Я.П., ЕГН **********,***, против
Наказателно постановление № ДАИ-0000015/12.02.2019г. на Началник отдел АНД в
ГДАИ - гр. София, ул. „Гурко“, №5, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. чл. 178а, ал. 7, т. 1, пр. 1 от ЗДвП – глоба в размер на 1500 лв. за
извършено административно нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 1, буква "б"
от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС за периодичните прегледи за проверка
на техническата изправност на пътните превозни средства, във вр. с Приложение
5, част II, раздел 1, т. 2, б. „б“ от същата Наредба.
Жалбоподателят
в жалбата си и в с.з. оспорва НП, като
заема становище да се уважи жалбата като основателна, а атакуваното
наказателно постановление да се отмени като незаконосъобразно и необосновано.
Процесуалният му представител не заема становище в с.з.
Ответната
страна не заема становище в с. з., като от
административно наказващия орган е постъпило писмено становище, придружаващо
жалбата, съдържащо искане да се потвърди
атакуваното наказателно постановление като законосъобразно и обосновано.
От събраните по делото доказателства,
преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, Съдът прие за установена
следната фактическа обстановка:
На 14.08.2018 г.около 09:50 ч. в гр. Монтана,
бул. Христо Ботев 56, след направена справка в информационна система ИА АА на
основание сигнал с peг. № 50-00-562#1/23.07.2018 г. за КТП АВТОМОТОР АД с
разрешение №922/23.03.2022 г. се констатирало следното от контролните органи на
ОО „АА“ - Монтана: На 04.06.2018 г. за периода от 11:08 ч. до 11:30 ч., Г.Я.П.,
в качеството си на председател на комисия за извършване на периодични прегледи
за проверка на техническата изправност /ППП ТИ/ на „Фолксваген Пасат“от
категория М1 с peг. №РР7257АХ, собственост на „Ти и Ко“ЕООД, ЕИК117659903, не е
преустановил извършването на периодичен преглед на МПС, за което при
автоматичната проверка в информационната система по чл. 11, ал.3 от Наредба Н-32
на МТИТС/Министерство на транспорта информационните технологии и съобщенията/
за наличието на платен данък върху превозните средства не се е получило
потвърждение, че не се дължи /има задължение за МДТ /местни данъци и такси/.
Председателя на комисията е издал протокол със заключение - ППС се допуска за
движение по пътищата отворени за обществено ползване в 11:30 ч. на дата 04.06.2018
г.
Така установената фактическа обстановка се доказва от събраните по
делото гласни и писмени доказателства - показанията на свидетеля А. А. - актосъставител,
свидетелите Л. К. и А. А. и административно-наказателната преписка.
Между
така събраните доказателства няма противоречия, кореспондират помежду си и
взаимно се допълват, поради което Съдът ги кредитира.
Съдът,
за да се произнесе, взе предвид следните съображения:
Жалбата
е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал.2 от ЗАНН от лице с правен
интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.
Видно от АУАН и НП отговорността на Г.Я.П., в
качеството му на председател на комисия за извършване на годишен технически
преглед, е ангажирана на основание чл. 178а,
ал. 7, т. 1, пр. 1 от ЗДвП за
нарушение на разпоредбата на чл. 43, ал.
1, т. 1, буква "б" от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС за
периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства, във вр. с Приложение 5, част II, раздел 1, т. 2, б. „б“ от
същата Наредба, която въвежда задължение при извършване на периодичните
прегледи, председателят на комисията да следи за качественото и пълнообемно
провеждане на периодичните прегледи на ППС от страна на техническите
специалисти, като не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в
нарушение на изискванията, определени в наредбата.
Съгласно
чл. 60, ал. 6 от ЗМДТ, заплащането на данъка е условие за редовност при
годишния технически преглед на превозното средство. Съгласно чл. 60, ал. 1 от ЗМДТ данъкът върху превозните средства се плаща на две равни вноски в следните
срокове: до 30 юни и до 31 октомври на годината, за която е дължим.
Следователно, "дължимият данък" е данъкът, за който към момента на
извършване на техническия преглед са изтекли сроковете по чл. 60, ал. 1 от ЗМДТ. Но жалбоподателят не е наказан за нарушение по чл. 60, ал. 6 от ЗМДТ, а
за такова по чл. 43, ал. 1, т. 1 буква "б" от Наредбата. Освен това,
разпоредбата на чл. 30, ал. 1, т. 4 (отм., бр. 38 от 2018 г., в сила от
20.05.2018 г.) от Наредбата, препращаща
към чл. 60, ал. 6 от ЗМДТ, е отменена към момента на нарушението.
Съгласно
разпоредбата на Приложение 5, част ІІ, раздел 1, т. 2 буква "а" към
Наредбата, в приложимата редакция към датата на извършване на деянието, се
изисква периодичен преглед на ППС да се извършва, ако се получи потвърждение от
автоматичната проверка в информационната система по чл. 11, ал. 3 за наличието
на, че не се дължи данък върху превозното средство, като в противен случай
председателят на комисията отразява несъответствията в протокола (приложения №
9, 10, 11 или 15) и не извършва периодичния преглед на ППС /първоначалната проверка
на уредбите, които позволяват работата на двигателя с ВНГ или СПГ.
Основателно е оплакването на
жалбоподателя за липсата на яснота в
съдържанието на АУАН и НП за какво точно нарушение е ангажирана отговорността
му. Разпоредбите на чл. 178а, ал. 7, т.
1, пр. 1 от ЗДвП и на чл. 43, ал. 1, т.
1 буква "б" от Наредбата са бланкетни, тъй като вменяват общо
задължение за недопускане извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение
на изискванията за това, определени с подзаконовия нормативен акт, и следва да
бъдат запълнени с друга норма, регламентираща конкретно правило за поведение. В
случая в акта и в постановлението бланкетния състав на чл. 43, ал. 1, т. 1 буква
"б" е запълнен с „Приложение 5, част II, раздел 1, т. 2, б. „б“ от
същата наредба.“ – там е описан извършен преглед на МПС с неплатен данък, т. е.
факти, относими към друго правило за поведение.
Санкционната
норма на чл. 178а, ал. 7, т. 1, пр. 1 от ЗДвП съдържа наказание глоба за
председател на комисия, извършваща прегледи, или за технически специалист,
който допусне извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на
изискванията, определени с Наредбата, т. е. с тази норма законодателят санкционира
допустителство, а не пряко извършване на периодичен преглед при неспазване
изискванията на Наредбата. Свидетелите А. А. и Л. К. ***, твърдят, че АУАН е
съставен за установено при проверката допустителство, а свидетелят А. А. –
служител на ОД на МВР – Видин твърди, че при проверката е установено издаване
на протокол за годишен технически преглед, без в системата да има платен данък
върху ППС, т.е. твърди се установено извършителство. Съгласно чл. 10 от ЗАНН
(Доп. - ДВ, бр. 85 от 1998 г.) При административните нарушения подбудителите,
помагачите и укривателите, както и допустителите се наказват само в случаите,
предвидени в съответния закон или указ. Същото е от съществено значение и за
субективната страна на нарушението, с оглед изискването за пряк умисъл при
извършителство. В акта и в постановлението обаче изрично е посочено, че
жалбоподателят, като председател на комисията, е извършил прегледа, т. е.
наказан е като пряк извършител на нарушение с налагане на глоба за
допустителство и то както с бланкетната норма на чл. 43, ал. 1, т. 1 буква
"б" от Наредбата, така и на основание бланкетната норма на чл.
178а, ал. 7, т. 1, пр. 1 от ЗДвП. С НП жалбоподателят е наказан за
това, че не е преустановил извършването на периодичен преглед на МПС, като
такава форма на изпълнително деяние не се съдържа никъде в посочените в АУАН и
НП законови разпоредби, следователно е наказан като извършител съгласно с
„Приложение 5, част II, раздел 1, т. 2, б. „б“ от същата наредба.“. Всъщност,
последната разпоредба е от Методика за извършване на периодичен преглед за
техническата изправност на пътните превозни средства (Изм. – ДВ, бр. 38 от 2018
г., в сила от 20.05.2018 г.), Приложение № 5 към чл. 31, ал. 1 от Наредбата
(Изм. и доп. - ДВ, бр. 99 от 2012 г.,
бр. 73 от 2014 г., в сила от 1.09.2014 г., изм., бр. 38 от 2018 г.
Сравнение с предишната редакция, в сила от 20.05.2018 г.). След като е приел,
че е извършено нарушение на Методиката наказващият орган е следвало да посочи и
разпоредбата на чл. 31, ал. 1 от Наредбата, която съдържа изрично препращане
към Приложение № 5 от Методиката, а не да се позовава единствено на общите
бланкетни разпоредби на чл. 178а, ал. 7,
т. 1, пр. 1 от ЗДвП и чл. 43, ал. 1, т.
1, буква "б" от Наредбата, които препращат общо към нарушения по
подзаконовия нормативен акт и не съдържат изрично препращане към
Методиката.
По
делото е представено копие от болничен лист, от Специализирана ЛКК – Урология,
Клиника Урология, при МБАЛ „Света Ана - Варна“ АД, от чието съдържание е вино,
че жалбоподателят е бил в отпуск за временна неработоспособност от 10.05.2018
г. до 11.06.2018г., т. е. включително и на процесната дата на нарушението.
Свидетелите А. А. и А. А. твърдят, че не са установили дали на процесната дата
жалбоподателят е бил на работа като председател на комисия. Съгласно
разпоредбата на чл. 52, ал. 4 от ЗАНН в
тежест на административно наказващият орган е да установи с допустими от закона
доказателства всички обстоятелства досежно извършеното нарушение. В конкретния
случай административния орган не е извършил разследване на спорните
обстоятелства, каквито предвид гореизложеното са налични по образуваната
административнонаказателна преписка, за да се установи по безспорен начин
административното нарушение и нарушителят.
Изложеното налага извод, че с АУАН липсва годно повдигнато обвинение за
извършено съставомерно административно нарушение при смесване на формите на
изпълнителното деяние, при противоречие между обстоятелствената част на НП и
констативната част на АУАН с приетата правна квалификация на нарушението, която
също е вътрешно противоречива, съответно и с НП не е санкционирано такова,
което освен че съществено затруднява правото на защита на наказаното лице, е и
неотстранимо в съдебната фаза на производството, поради което съставлява
самостоятелно основание за отмяна на НП. В АУАН и НП липсва позоваване на
разпоредбата на чл. 31, ал. 1 от Наредбата, препращаща към Методиката по
Приложение № 5 към чл. 31, ал. 1 от Наредбата, като не е записано и че се
препраща към Методиката, а общо към наредбата,
относно обвинение за неизвършване на проверка в системата по чл. 11, ал.
3 от Наредбата за платен данък на автомобила с произтичащите от това последици
и отговорност. В НП липсва и посочен период, за който данъкът на представеното
за преглед МПС не е бил платен, с оглед изискуемостта на вземането за данък
върху ППС, което е съществено процесуално нарушение, внасящо неяснота на
обвинението на самостоятелно основание, поради което органът не може да се
позовава на същото, за да разширява обема на обвинението.
В този смисъл Съдът намира, че НП е незаконосъобразно и необосновано и ще
следва да бъде отменено.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Видинският районен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ДАИ-0000015/12.02.2019г.
на Началник отдел АНД в ГДАИ - гр. София, ул. „Гурко“, №5, с което на
жалбоподателя Г.Я.П.,
ЕГН **********,***, е наложено административно наказание на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. чл. 178а, ал. 7, т. 1, пр.
1 от ЗДвП – глоба в размер на 1500 лв.
за извършено административно нарушение по чл. 43, ал. 1, т. 1, буква
"б" от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС за периодичните прегледи
за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, във вр. с
Приложение 5, част II, раздел 1, т. 2, б. „б“ от същата Наредба.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 -
дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд-гр. Видин.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :