Решение по дело №321/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 ноември 2019 г.
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20191720200321
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

                                                    

06.11.2019 год.

 

Номер 662 /06.11.   година  2019           Град Перник

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

            Пернишки Районен съд                                     05 наказателен състав

            На   07   октомври                       Година две хиляди и  деветнадесета

            В публично заседание в следния състав :

                             

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Христина Ангелова

                                                       ЧЛЕНОВЕ:

                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

 

                Секретар : Роза Ризова

                Прокурор :

               Като разгледа докладваното от Председателя   административен характер дело №00321/2019 година по описа на съда за 2019 година,  за да се произнесе взе предвид следното :

               Производството е по  реда на чл.59-63 от ЗАНН .

              Образувано е по жалба  на И.О.И. *** и възложител на обществени поръчки по см. на чл.7 ал.1 от Закона за обществените поръчки против наказателно постановление №11-01-484/17.12.2018 година,издадено от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция –гр.София,с което на основание чл.129 ал.1 вр. с чл.133 ал.2 вр. с чл.127 ал.2 от Закона за обществените поръчки  за осъществен състав на административно нарушение по чл.43 ал.1  от Закона за обществените поръчки му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500  лв.

              И.О.И. е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.В жалбата ,депозирана срещу него е изтъкнал доводи,че същото е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде изцяло отменено.В съдебно заседание,редовно призован  се явява лично и с адв.И. ,преупълномощила адв.Р.И. със съгласието на нарушителя за участие в съдебно заседание,проведено на 07.10.2019 година.Защитникът на И. твърди,че от страна  на актосъставителя и на административно наказващия орган неправилно е установена фактическата обстановка.Излага доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление ,досежно описание на нарушението и на обстоятелствата,при които то е извършено.Излага мотиви за неправилно ангажирана административно наказателна отговорност на жалбоподателя.Предлага,издаденото от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София наказателно постановление да бъде изцяло отменено.

             Нарушителят И.О.И. поддържа заявеното от своя защитник.

            Изслушан последен  моли наказателното постановление да бъде изцяло отменено.

            Въззиваемата страна–Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София,редовно призована не изпраща представител.В съпроводителното писмо към административно наказателната преписка и в писмено становище,приложено към материалите по делото от нейна страна е изразено становище,че издаденото от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София  наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде изцяло потвърдено.

           Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства и доводите на страните по реда на чл. 14 и чл.18 от НПК намира за установено следното :

           Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес . Допустима е. Разгледана по същество се явява  е основателна.

         От фактическа страна:

Община Перник попада в обхвата на държавната финансова инспекция като организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.

Съгласно чл. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) общината е основна административно — териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. Същата е юридическо лице и има право на собственост и самостоятелен бюджет (арг. чл. 14 от ЗМСМА).

Съгласно чл. 44, ал. 3, т. 15 от ЗМСМА, кметът на общината представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда.

               И.О.И. за периода от 31.10.2014 година до 10.11.2015 година заемал длъжността Кмет на Община  Перник.

    С Решение № 98 от 22.07.2013 г. Община Перник е открила процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Неотложни ремонти и възстановяване нарушени  асфалтобетонови настилки на уличната мрежа на територията на Община Перник", както Обособена позиция № 1 - Уличната мрежа на гр.Периик - западен район (включително ЦГЧ на гр.Перник);Обособена позиция № 2 — Уличната мрежа на гр.Перник — източен район;Обособена позиция № 3 - Общински пътища IV клас.

На 18.11.2013 г., на основание чл. 41, ал. 1 във връзка с чл. 14, ал. 3, т. 1, от ЗОИ е сключен Договор № 147/18.11.2013 г. между Община Перник, представлявана от Росица Янакиева - кмет и „АБС-Инженеринг" ЕООД, гр. Перник, представлявано от А. Н.Д.- управител, с предмет: „Неотложни ремонти и възстановяване нарушени асфалто-бетонови настилки на уличната мрежа на територията на Община Перник" за обособена позиция № 3 - Общински пътища IV клас, за срок от 3 години и обща стойност 530 000 лв. без ДДС.

Съгласно чл. 3, ал. 2 от договора отделните видове ремонтни дейности следвало да се изпълняват при единични цени, предложени от изпълнителя, посочени в ценовото предложение.

Съгласно чл. 3, ал. 4 от договора, възложителят възлага работата с възлагателни писма, при възникнала необходимост от извършване на строително - ремонтни работи.

 Съгласно Пълното описание на предмета на поръчката от документацията, предмет на обществената поръчка е следният: „Неотложни ремонти и възстановяване нарушени асфалто­бетонови настилки па уличната мрежа на територията на Община Перник Обособена позиция № 3 „Общински пътища IV клас, която включва следните общински пътища:PER 1092 10038 /1-1, Перник-Дуппица/-Студена-Кралев дол/,PER 1094 60023 /1-1, Владая-Перник/-Драгичево- PER 1095,PER 1095 60025 /1-1, Владая-Перник/ - жп гара Драгичево,PER 1098 60505 /Ш-605, Батановци-Велковци/-Ярлжиловци,PER 1105 80211 /Ш-802/Дивотино-Люлип-Големо Бучино/SOF 1110/,PER 1108 М5 /1-6, Радомир-Перник,Кристал-Перник, кв.Бела вода -/1-6/ PER 2091 10029/1-1, Перник-Долна  Диканя/,оснек,Чуйпетлово PER 2097 60502 /Ш-605, Батановци-п.к.Витановци/-Богданов дол PER 2099 60506 /Ш-605, Батановци-п.к.Ярджиловци/-Богданов дол PER 2102 63012(1) /П-63, Мещица-Брезник/-Расник-Радуй/,PER 2104 63016 /П-63, Мещица-Брезник/-Вискяр,PER 2106 Ml /1-6, Радомир-Перник АДБ болница „Св.Пангелеймон“,PER 3093 60022 /III-1003, Перник-РударшЕ-Стопанство Витоша PER 3096 60304(1) /II1-6032, Косача-Лесковец/-Планиница PER 3100 60508 /PER2099, Батановци-Витановци/-Зидарци PER 3101 60511 /Ш-605, п.к.Велковци-Ноевци/-Селищен дол PER 3103 63014 /PER2102, Расник-Радуй/-жп гара Разменна PER 3109 М6 /1-1, Перник-Дупница/-яз.Студена.

„АБС-Инженеринг" ЕООД с решение № 98/11.10.2013 г. на кмета на Община Перник е определен за изпълнител на Обособена позиция № 3 от проведената по-горе процедура за възлагане на обществена поръчка.

Съгласно Ценовото предложение (оферта) с указани единични цени, неразделна част от договор № 147/18.11.2013 г., изпълнителят „АБС-Инженеринг“ ЕООД е предложил следните единични цени, както следва:

1.         Основни видове СМР

1.         „Изкърпваме на асфалтова настилка - 4 см.“ - 16,69 лв. за 1м2;

2.         „Изкърпваме на асфалтова настилка - 5 см. “ - 20,69 лв. за 1м2;

3.         „Полагане на плътна асфалтова смес“ - 121,97 лв. за 1 тон;

4.         Полагане на неплътна асфалтова смес“ - 101,59 лв. за 1 тон;

5.         „Направа на настилка от трошена баластра" - 12.66 лв. за 1мЗ;

II.       Допълнителни видове СМР

8.         „Машинен изкоп“ - 2,60 лв. за 1мЗ;

9.         „Почистване и ръчен изкоп“ - 13.60 лв. за 1мЗ

10.     „Фрезоване на асфалтова настилка“ - 108,31 лв. за 100м2

11.     „Направа на дъждоприемии шахти /комплект/” - 94,91 лв. за 1 бр.

12.     „Доставка и монтаж бордюри“ - 18,25 лв. за 1м;

13.     „Монтаж стари бордюри“ - 7,92 лв. за 1м;

14.     „Доставка и полагане на бетонови плочи /за тротоари/ 40/40“ - 19,73 лв. за 1м2;

15.     „Заливане допирни фуги и на отделни пукнатини с плътен битум“ - 0.99 лв. за 1 м;

16.     „Доставка и полагане на тротоарна асфалтова настилка с дебелина от 2 до 3 см., положена върху бетонова основа с дебелина от 6 до 10 см. “ - 13,66 лв. 1м2;

17.     „Транспорт на асфалтова смес“ - 0,20 лв. за 1т/км.;

18.     „Транспорт на механизация“ - 3.34 лв. за 1км.;

19.     „Почистване и профилиране на банкети“ - 30,26 лв. за 1 км.;

20.     „Доставка и монтаж стоманобетонен конус за РШ ф 668“ - 96,53 лв. за 1 бр.;

21.     „Доставка и монтаж ринг за РШ ф 668“ - 28.25 лв. за 1 бр.;

22.     „Доставка и монтаж капак за РШ ф 668“ -- 67,97 лв. за 1 бр.;

23.     „Повдигане/сваляне РШ“-24,51 лв. за 1 бр.

24.     „Извозване на отпадъчна пръст /и други/“ - 0,33 лв. за 1мЗ/км.

При извършената проверка по изпълнението на горния договор № 147/18.11.2013 г. с предмет: „Неотложни ремонти и възстановяване нарушени асфалто-бетонови настилки на уличната мрежа на територията на Община Перник“ за обособена позиция № 3 - Общински пътища IV клас се установило, че с Възлагателно писмо изх. № 13/СЛУ-8462-11''08.09.2015 г. подписано от инж. И.И. ***, относно изпълнение на цитирания по- горе договор, на основание Раздел III, чл. 3, ал. 4 от договора е възложено на изпълнителя но договора „АБС-Инженеоинг“ ЕООД допълнителни видове работи, а именно: „Ремонт на пешеходни пътеки с цел повдигането им съгласно проект, като е указано „Пешеходни пътеки по ВГМ“ на бул. „Юрий Гагарин“ с указани 7 бр. местоположения на пътеките: 1. бул. Ю. Гагарин преди спирката кв.“Димова махала“, 2. бул. Ю. Гагарин спирка детска градина, 3. бул. IO. Гагарин след светофара на Ш-та поликлиника, 4. бул. 10. Гагарин при ул. Ставропол, 5. бул. Ю. Гагарин преди магазин СБА, 6. бул. Ю. Гагарин спирка Бучински път, 6. бул. Ю. Гагарин кръгово магазин Кауфланд, с определен срок за изпълнение 20.09.2015 година.

Изпълнителят „АБС-Инженеринг“ ЕООД е издал фактура № 332/01.10.2015 г. с текст: „Извършени СМР съгласно Протокол от 30.09.2015 г. за обект: Неотложни ремонти и възстановяване на нарушени асфалтобетонови настилки на уличната мрежа на територията на Община Перник и договор № 147/18.11.2013 г“ на стойност 26 178,76 лв. без ДДС или 31 414,51 лв. с ДДС.

Цитираният във фактурата Протокол от 30.09.2015 г. е съставен от представител на инвеститора - инж. Л.П. и на изпълнителя - инж. А. Додунчев, които след проверка на място са установили, че към 20.09.2015 г. са изпълнени и подлежат на заплащане СМР по 3 позиции на обща стойност 26 167.76 лв. без ДДС, 31 414,51 лв. с ДДС. В протокола е указано Инвеститор: Община Перник, Изпълнител „АБС-Инженеринг“ ЕООД. гр. Перник, Договор: № 147/18.11.2013 г. Обект: „Неотложни ремонти и възстановяване нарушени асфалто­бетонови настилки на улична мрежа на община Перник“, Направа на повдигнати пешеходни пътеки по ВГМ, възлагателно писмо 13/СЛУ-8462-11 от 08.09.2015 година.

Издадената фактура № 332/01.10.2015 г. е осчетоводена в разходите на Община Перник в счетоводна сметка 6021 „Разходи за текущ ремонт“, Дейност 832 „Икономически дейности и услуги ремонт и изграждане на пътища“, видно от изготвената Справка изх. №18/СЛУ-1216- 33/05.06.2018 г. относно извършените разходи от Община Перник по Договор № 147/18.11.2013 г. с изпълнител „АБС-Инженеринг“ ЕООД, гр. Перник.Предмет на Договор № 147/18.11.2013 г. е „Неотложни ремонти и възстановяване нарушени асфалтобетонови настилки на уличната мрежа на територията на Община Перник" за обособена позиция № 3 - Общински пътища IV клас не кореспондира с възложените СМР „Ремонт на пешеходни пътеки с цел повдигането им“ на бул. Юрий Гагарин в гр. Перник. Във Възлагателното писмо изх. №13/СЛУ-8462-11/08.09.2015 г. възложителят не е цитирал непредвидени обстоятелства, които налагат изменение в предмета на Договор №147/18.11.2013 година.Видът и местоположението на възложените обекти - ремонт на 7 бр. пешеходни пътеки на бул. Юрий Гагарин, в гр. Перник не кореспондира с предмета на сключения договор № 147/18.11.2013 г. - „Неотложни ремонти и възстановяване нарушени асфалто-бетонови настилки на уличната мрежа на територията на Община Перник за обособена позиция № 3 - общински пътища IV клас“.

         Въз основа на горните констатации от „главен финансов  инспектор“ при  АДФИ  София  А.Х.А. в присъствието на св. по акта В.Р.бил съставен акт за установяване на административно нарушение №11-01-484/18.06.2018 година на И.О.И. *** и възложител на Обществени поръчки.В обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение било описано текстово и цифрово такова по чл.43  ал.1 от Закона за обществените поръчки. Актът е съставен в присъствието на нарушителя.Подписан е от актосъставителя ,от свидетеля по акта и от нарушителя в деня на съставянето му,когато е предявен и връчен.При предявяването на акта за установяване на административно нарушение И. не е направил възражения и дал обяснения  по описаното в обстоятелствената му част.Това право същия  е упражнил, като е депозирал възражение рег.№11-01-484/22.06.2018 година.В същото е оспорил по същество констатациите,изложени в обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение.

               Въз основа на съставения акт Директор на Агенция за държавна финансова инспекция-гр.София е издал наказателно постановление №11-01-484/17.12.2018 година,с което на основание чл.129 ал.1 вр. с чл.133 ал.2 вр. с чл.127 ал.2 от Закона за обществените поръчки за осъществен състав на административно нарушение по чл.43 ал.1  от Закона за обществените поръчки на И.О.И. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500  лв.

По доказателствата:

               Горната фактическа обстановка се установява от  приложените по административно наказателната преписка и събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства,както следва:приложените по административно наказателната преписка: Справка за отговорните длъжностни лица с изх. № 18/СЛУ-1216-5/19.04.2018 г.Договор №147/18.11.2013 г.Ценово предложение от 20.08.2013 г.Пълно описание на предмета на поръчката;Възлагателно писмо изх.№13/СЛУ-8462-11/08.09.2015 г.Фактура №332/01.10.2015 г.Протокол от 30.09.2015 г.Справка изх.№18/СЛУ-1216-33/05.06.2018 г.Писмо до кмета от №18/СЛУ-1216-28/25.05.2018 г.Писмено становище от кмета изх.№18/СЛУ-1216-31/29.05.2018 г. с приложена примерна количествено-стойностна сметка Заповед № ФК-10-148/12.02.2018 г.на Директора на АДФИ;Заповед № ФК-10-242/12.03.2018 г.         на Директора на АДФИ:Заповед № ФК-10-296/28.03.2018 г.    на Директора     на АДФИ; Заповед № ФК-10-356/13.04.2018 г.    на Директора     на АДФИ;Заповед № ФК-10-402/24.04.2018 г.                   на Директора     на АДФИ; Заповед № ФК-10-538/04.06.2018 г.        на Директора на АДФИ,както и приетия и приложен по уважено искане на защитника на жалбоподателя в хода на съдебното следствие  договор №147/2013 година по описа на Община Перник.В хода на съдебното следствие е разпитан в качеството на свидетел А.Х.А. ,който в качеството на „главен финансов инспектор“ при АДФИ София е съставил акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление.Същия поддържа изцяло и в пълен обем изложените от него в обстоятелствената част на акта за установяване на административно нарушение такива.Показанията му са пълни,ясни и безпротиворечиви относно установеното от него и крайните му правни изводи,обективирани в съставения акт за установяване на административно нарушение.Съдът кредитира тези показания.По уважено искане на защитника на жалбоподателя е допусната до разпит в качеството на свидетел и проведен такъв на Л.П.А..Същата като главен експерт в Община Перник е взела участие в организираните от Община Перник дейности по поддържане на пътната настилка в състояние,недопускащо настъпване на пътно-транспортни произшествия и осигуряване на безопасно движение на пешеходци.Показанията на тази свидетелка също допринасят за разкриване на обективната истина,в който смисъл съдът кредитира същите.

            От правна страна:

            При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на него наказателно постановление съдът  констатира допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,накърняващо процесуалните права на нарушителя и обосноваващо решение за отмяна на издаденото от Директор на Държавна финансова инспекция-гр.София наказателно постановление.

           Мотивиран за това съдът е от следното:

           При правилно установена фактическа обстановка и правни изводи,обективирани в издаденото от Директор Агенция за държавна финансова инспекция София наказателно постановление от страна на административно наказващия орган неправилно е приложена административно наказателната разпоредба.

            Административно наказателното производство е образувано и водено срещу  И.О.И. *** .Видно от диспозитива на издаденото от директор на Агенция  за Държавна финансова инспекция наказателно постановление административно наказателната отговорност и административното наказание „глоба“ в размер на 1500 лв. е наложена на физическото лице И.О.И.. И. като физическо лице не може да носи административно наказателна отговорност на цитираните в наказателното постановление основания.Констатираното води до извод за противоречие между обстоятелствената и заключителната част на акта за установяване на административно нарушение и на  наказателното постановление ,тъй като в обстоятелствената част на наказателното постановление  е описано поведение на И.О.И. *** в заключителната част  е ангажирана административно наказателната отговорност на И.О.И. като физическо лице.При така описаното се поставя на обсъждане въпросът за приетото за установено от страна на  административно наказващия орган относно авторството на описаното административно нарушение.

            Горното нарушение обосновава извод за отмяна на наказателното постановление без да се пристъпва към разглеждане на спора по същество и към обсъждане на доводите на страните.

        

            Предвид  изложеното и  в същия смисъл  на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът :

Р    Е    Ш    И:

 

           ОТМЕНЯ наказателно постановление №11-01-484/17.12.2018 година,издадено от Директор на Дирекция Агенция за държавна финансова инспекция–гр.София срещу И.О.И. ЕГН:********** *** ,с което на основание чл.129 ал.1 вр. с чл.133 ал.2 вр. с чл.127 ал.2 от Закона за обществените поръчки  за осъществен състав на административно нарушение по чл.43 ал.1от Закона за обществените поръчки му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500  лв.

 

           РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния процесуален кодекс пред  Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните .

 

 

                                                                СЪДИЯ :

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС