Решение по дело №117/2020 на Районен съд - Тутракан

Номер на акта: 260019
Дата: 4 ноември 2020 г. (в сила от 3 декември 2020 г.)
Съдия: Спас Маринов Стефанов
Дело: 20203430200117
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …….

 

гр. Т., 04.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

        Т.ският районен съд в публично заседание на пети октомври, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : СПАС СТЕФАНОВ

 

при секретаря Людмила Петрова, като разгледа докладваното от Председателя АНД № 117 по описа за 2020 год., за да се произнесе взе предвид  следното :

Производството е по реда на чл. 60, ал. 2 от ЗАНН.

          С Наказателно постановление № 83 от 12.05.2020 г., Директорът на ОД на МВР гр. С. е наложил на С.Г.Г., с ЕГН ********** ***, на основание чл. 209а, ал. 4, пр. 2 от Закона за здравето /ЗЗ/, във връзка с чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ и чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, административно наказание „Глоба” в размер на 300.00 лв.

Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят Г., който го обжалва в срок и моли съдът да го отмени.

Жалбоподателят редовно призован, не се явява. Вместо него се явява редовно упълномощен процесуален представител адв. Е. Г. от АК С..

Въззиваемата страна – Директорът на ОД на МВР гр. С. не се представлява в съдебно заседание и не взима становище по съществото на спора.

Р.П. ГР. С.Териториално отделение гр. Т., не се представлява и не взима становище по спора.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

Актосъставителят Р.М.Т. и свидетелят Ц.Л.П. са служители на РУ на МВР гр. Т..

На 15.04.2020 г. те изпълнявали служебните си задължения на територията на гр. Т., обл. С.. В 17:35 часа, по ул. „Гео Милев“, до кафе „Адмирал“, установили лице без защитна маска на лицето си в условията на обявеното в страната извънредно положение. При проверка на документите на нарушителя се установило, че това е жалбоподателят С.Г. ***.

За констатираното нарушение, актосъставителят Р.М.Т., в качеството си на служител на РУ на МВР гр. Т., в присъствието на св. Ц.Л.П., съставил на жалбоподателя Г. АУАН № 41/15.04.2020 г. /серия Д бл. № 408507/, с който му повдигнал обвинение за това, че „на 15.04.2020 г., в 17:35 часа в гр. Т., обл. С., по ул. „Гео Милев“, до кафе „Адмирал“, лицето е без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа или устата, в това число кърпа, шал и други, с което виновно е нарушил т. 9 от заповед РД 01-124 от 13.03.2020 г., допълнена със заповед № РД 01-197 от 11.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването, влязла в сила от 12.04.2020 г.”

Жалбоподателят е бил запознат със съдържанието на АУАН, подписал същия с възражение,че за клошарите нямало актове. Той получил препис от АУАН.

АНО е приел, че с деянието, описано в съставения АУАН е осъществен фактическия състав на престъпление и изпратил материалите на РП С. ТО Т., за което е образувана преписка вх. № 1126/2020 г.

С Постановление от 27.04.2020 г. наблюдаващият прокурор отказва да образува досъдебно производство и прекратява преписка вх. № 1126/2020 г., тъй като жалбоподателят не е бил поставен под карантина. Счел е, че не са налице достатъчно данни за извършено престъпление от общ характер, а се касае за извършено административно нарушение.

Наблюдаващия прокурор постановил изпращането на препис от постановлението за прекратяване на Началника на РУ на МВР-Т. „за приключване на административно-наказателното производство“.

 Директорът на ОД на МВР гр. С., в качеството си на АНО, е издал Наказателно постановление № 41 от 08.05.2020 г. След като  взел предвид, че Р.М.Т. на длъжност  полицай ВПА при РУ на МВР-Т. при ОДМВР-С. е съставил АУАН серия Д-408507 от 15.04.2020 г. против С.Г.Г. с ЕГН **********,*** и приел, „че на 15.04.2020 г., в 17:35 часа в гр. Т., обл. С., по ул. „Гео Милев“, до кафе „Адмирал“, лицето се намирало на открито обществено място и не е поставило защитна маска на лицето си,в условията на обявено в РБългария извънредно положение с Решение от 13.03.2020г. на Народното събрание и въведена противоепидемична мярка на основание чл.63 ал.1 от Закона за здравето, със заповед № РД-01-197/11.03.2020г. т.9/с която се допълва заповед РД -01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването/,с която всички лица,които се намира на обществени места /открити и закрити/ са задължени да носят защитни маски на лицата си,с което виновно е нарушил чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето и на основание чл. 209а, ал. 4, пр. 2 от ЗЗ, във връзка с чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ и чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, му наложил административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. На 01.06.2020 г. жалбоподателят е получил препис от НП.

Горните обстоятелства се подкрепят изцяло от показанията на разпитаните актосъставител Р.М.Т., свидетел Ц.Л.П., приетите от съда писмени доказателства, а именно: з. к. на НП № 41/08.05.2020 г. на Директора на ОД на МВР С.; з. к. на АУАН № 41/15.04.2020 г.; з. к. на Постановление на РП С. ТО Т. за отказ да се образува досъдебно производство от 27.04.2020 г.; з. к. на Служебна бележка от сектор „Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси“ към ОД на МВР С.; з. к. на Заповед № 342з-302/27.03.2020 г.; з. к. на Писмо рег. № 8121р-5436/24.03.2020 г. на МВР.

Анализирайки доказателствата, съдът достига до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59 от ЗАНН и от лице, страна в производството, имащо правен интерес. Като такава тя е допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, но не и на посочените в жалбата основания.

Съдът счита, че както при съставяне на АУАН, така и при издаване на наказателното постановление, са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които са ограничили правото на защита на наказаното лице. Съгласно императивните разпоредби на чл. 42, ал. 1, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, както в АУАН, така и в НП, следва да се съдържа описание на нарушението, като задължително следва да бъдат посочени законовите разпоредби, които са били нарушени.

АУАН не отговаря на изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 4 от ЗАНН. Може да се приеме, че нарушението е описано, но не и обстоятелствата, при които е било извършено. Не е посочено, че жалбоподателя е бил на открито обществено место както и че деянието му е било извършено по време на обявено извънредно положение, обявено с решение на Народното събрание и въведена противоепидемична мярка със заповед на министъра на здравеопазването. Последното е необходимо за да се изясни защо от жалбоподателя се изисква поведение, противоречащо на чл. 2, ал.1 от закона за ограничаване носенето на облекло, прикриващо или скриващо лицето и че е налице хипотезата на чл. 3, т. 1 буква „а” от същия закон.

АУАН не отговаря и на изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Като нарушена норма е посочена т. 9 от заповед РД 01-127 от 13.03.2020 г., допълнена със заповед № РД 01-197 от 11.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването, влязла в сила от 12.04.2020 г. Посочената по-горе императивна разпоредба на ЗАНН изисква в АУАН да бъдат посочени точно нарушените законови разпоредби. В АУАН е посочено,че е нарушена т. 9 от Заповед РД 01-127 от 13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД 01-197 от 11.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването. Правилната квалификация на деянието е чл. 209а, ал. 1 във връзка с чл. 63, ал. 4 от ЗЗ във връзка с т. 9 от Заповед РД 01-127 от 13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД 01-197 от 11.04.2020 г.на Министъра на здравеопазването.

В атакуваното НП описанието на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено е в необходимата достатъчност. Същото обаче е издадено като е била нарушена разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Като нарушена разпоредба е посочен чл.209а, ал. 1 от ЗЗ. Тази разпоредба съдържа състав на административно нарушение, но е бланкетна и следва да бъде направена привръзка  с друга разпоредба, съдържаща описание на мерките. Чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ в случая е следвало да е посочен във връзка с чл. 63, ал. 4 ЗЗ във връзка с т. 9 от Заповед РД 01-127 от 13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД 01-197 от 11.04.2020 г.на Министъра на здравеопазването. Нито в АУАН, нито в НП се споменава обаче чл. 63, ал. 4 от ЗЗ, според който „При обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 Министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област“, а се цитира единствено в описанието на нарушението в НП чл. 63, ал. 1 ЗЗ, който предвижда кога се обявява „извънредна епидемична обстановка“ и сам по себе си няма как да представлява нарушена норма.

Посочване на правната квалификация на нарушението е от съществено значение с оглед гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за какво точно нарушение му е наложено административно наказание. Освен това следва между текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация да е налице пълно единство и съответствие.

Производството по налагане на административно наказание е един строго формален процес, който изисква стриктно спазване на процедурата и законовите норми. Констатираните от съда по-горе нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй като нарушават правото на защита на жалбоподателя и представляват формална предпоставка за отмяна на обжалваното наказателно постановление. Същите опорочават изцяло производството по ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя и водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

Съдът счита,че е допуснато и друго съществено процесуално нарушение при издаването на атакуваното НП. Разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, при констатиране на признаци за извършено престъпление, административно-наказателното производство се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор. В конкретния случай АНО е изпратил преписката на Районна прокуратура - С., ТО -Т.. По преписката липсва акт на АНО, от който да е видно, че той е прекратил на основание чл. 33, ал. 2 от ЗАНН административно-наказателното производство, започнало със съставянето на АУАН № 41 от 15.04.2020 г. /бл. № Д 408507/. С постановление от 27.04.2020 г., наблюдаващия прокурор е отказал да образува досъдебно производство и е върнал преписката на АНО за приключване на административно-наказателното производство.

При издаването на атакуваното НП, АНО се е позовал не на постановлението на наблюдаващия прокурор, каквато процесуална възможност му предоставя разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, а на  АУАН 41 от 15.04.2020 г. /бл. Д 408507/, сложил началото на административно-наказателно производство, което е следвало по силата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН да е прекратено от АНО.

Съдът констатира в атакуваното НП и друга допусната грешка, а именно грешно изписан месец на издаване на заповед РД 01-197 като месец април /04/ е изписан м. март /03/. Съдът счита, че грешката е техническа. По своя си характер не е съществена и не нарушава правото на защита на жалбоподателя, изразяващо се в невъзможност да узнае по тази причина какво обвинение му е повдигнато и като такава не обуславя отмяната на атакуваното НП като незаконосъобразно на това основание.

Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното Наказателно постановление № 41 от 08.05.2020 г., издадено от Директора на ОДМВР гр. С., с което на С.Г.Г. е наложено административно наказание глоба в размер 300 лева на основание чл. 209а, ал. 4, предл. 2 във връзка с  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето за нарушение на  чл. 209а, ал. 1 от същия закон, следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

   

Р     Е     Ш     И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 41 от 08.05.2020 г.  Директорът на ОД на МВР гр. С. с което е наложил на С.Г.Г., с ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, на основание чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 209а, ал. 4, предл. 2 от ЗЗ административно наказание „Глоба” в размер на 300 лв., като незаконосъобразно.

 

 РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от датата на съобщаването за изготвяне на решението, пред Административен съд гр. С., по реда на глава дванадесета от АПК.

 

 

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: