О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №45
гр.Стара Загора, 17.01.2023 година
Старозагорският административен съд в закрито заседание на
седемнадесети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
като разгледа докладваното от БОЙКА
ТАБАКОВА адм.дело № 22
по описа за 2023 г., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството по делото е образувано по
жалба от Й.З.Г. *** против Заповед № ЗСПД-СТ-Ч-904/ 06.12.2022г на Директора на
Дирекция „Социално подпомагане“ – Чирпан.
След преценка на материалите по делото
съдът намира, че подадената жалба е процесуално недопустима за разглеждане от
съда, по следните съображения:
С оспорената Заповед № ЗСПД-СТ-Ч-904/
06.12.2022г на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Чирпан на
основание чл.10, ал.4 от ЗСПД във връзка с чл.6, ал.1 и ал.2 от Правилника за
прилагане на ЗСПД е прекратена месечната помощ по чл.7, ал.1 от ЗСПД,
предоставена на жалбоподателката Й.Г. за детето С.Х.А.. В заповедта е посочено,
че подлежи на обжалване по реда на АПК.
Жалбата на Г. е адресирана до „директор“
без посочване на коя дирекция. Изпратена е на съда на основание чл.10, ал.6 от
ЗСПД, в която е регламентирано, че заповедта по ал. 5, а именно за отказ за
отпускане на семейна помощ за деца, подлежи на обжалване пред съответния
административен съд по реда на АПК..
Съгласно чл.9 от Правилника да
приложение на ЗСПД, заповедите по чл. 4, 5, 5а, 6 и 8 могат да се обжалват от
заинтересуваните лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. Редът
за обжалване по АПК предвижда оспорване на административните актове по
административен ред като съгласно чл. 148 от АПК те могат да бъдат оспорени
пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорването им по
административен ред, освен ако в този кодекс или в специален закон е предвидено
друго.
Въз основа на цитираните законови
разпоредби се налага извод, че процесната заповед за прекратяване на месечна
помощ по чл.7, ал.1 от ЗСПД не подлежи на директен съдебен контрол, както
заповедите за отказ за отпускане на месечни помощи. В случая макар обжалването
по административен ред не е абсолютна процесуална предпоставка за възникване
правото на съдебно оспорване следва да се зачете волята на жалбоподателката,
която е адресирала оспорването си до административен орган, а не до съд.
Предвид гореизложеното съдът намира, че
жалбата е процесуално недопустима, поради което следва да бъде оставена без разглеждане
и производството по делото да се прекрати. Жалбата следва да се изпрати за
разглеждане на Директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ Стара
Загора, който е компетентния непосредствено горестоящ административен орган по
смисъла на чл.81, ал.1 от АПК.
Водим от горните мотиви и на основание чл.130 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на
Й.З.Г. *** против Заповед № ЗСПД-СТ-Ч-904/
06.12.2022г на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Чирпан.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 22/ 2023г. по описа на Административен съд – Стара
Загора.
ИЗПРАЩА жалбата на Й.З.Г. *** против
Заповед № ЗСПД-СТ-Ч-904/ 06.12.2022г на Директора на Дирекция „Социално
подпомагане“ – Чирпан, на Директора на Регионална дирекция „Социално
подпомагане“ Стара Загора по подведомственост.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото
съобщаване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: