Решение по дело №2634/2020 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 260576
Дата: 18 декември 2020 г.
Съдия: Бранимир Веселинов Василев
Дело: 20205300502634
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 30 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Р Е Ш Е Н И Е № 260576

гр.Пловдив, 18.12.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

               

ПЛОВДИВСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение, Х-ти състав, в публично заседание на десети декември две хиляди и двадесета година, в състав

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН ЧАКАЛОВ

                                                             ЧЛЕНОВЕ: РУМЯНА АНДРЕЕВА

БРАНИМИР ВАСИЛЕВ                                                                                                                   

 

при секретаря Бояна Дамбулева, като разгледа докладваното от съдия Василев гр.дело № 2634/2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

                Производството е по реда на чл.258-273 от ГПК.

                Образувано е по въззивна жалба на ГД «Пожарна безопасност и защита на населението» към МВР, чрез ст.юрисконсулт С.С. срещу решение № 260345/12.08.2020г. по гр.д. № 1395/2020г., на Районен съд – Пловдив VІІІ гр.с., с което е осъдена Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ към МВР, ЕИК: ********* със седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Пиротска” № 171А, представлявана от Директора Н.С. Н., със съдебен адрес:***, да заплати на П.Д.Ч., ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, офис 318, Адвокатско дружество „С. и Д.“, адв. В.С., сумата 1 400,09 лева, представляваща допълнително възнаграждение за 1 644, 78 часа нощен труд, приравнени на дневен труд с коефициент 1, 143, положен през периода 01.10.2016 г. - 30.09.2019 г., заедно със законната лихва върху тази сума, начиная от 29.01.2020 г., до окончателното й изплащане.

                Решението се обжалва изцяло. Жалбоподателят твърди, че решението е неправилно и необосновано. Сочи се, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон – прилагане на чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, като не е обсъдена връзката с чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, като редът на полагане, отчитане и заплащане на нощен и извънреден труд се сочи в ЗМВР, който е специален спрямо Наредба за структурата и организацията на работната заплата, а не обратното. Сочи се практика на съдилищата в обратна посока на решението. Иска се отмяната му и отхвърляне на предявения иск. Претендират се направените разноски по делото. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната стана.

                В срок не е постъпил отговор на въззивната жалба от П.Д.Ч..

Пловдивският окръжен съд, Х-ти граждански състав, след като прецени данните по делото въз основа на доводите на страните и при дължимата служебна проверка, намира следното: 

Въззивната жалба е допустима, като подадена в законния срок от легитимирани страни, платена е дължимата държавна такса за въззивно обжалване и е изпълнена процедурата за отговор. Жалбата отговаря на изискванията на закона по форма, съдържание и приложения.

Обжалваното решение не е недопустимо или нищожно при постановяването му не е нарушена императивна материалноправна норма.

Предявен е иск от въззиваемият П.Ч. с правна квалификация чл.178 ал.1 т.3 от ЗМВР във вр. с чл.187 ал.5 т.2 и чл.179 ал.1 от ЗМВР и чл.86 от ЗЗД.  

Безспорно е между страните, че ищецът П.Ч. *** на длъжност „***“ в РД „ПБЗН“ Пловдив при ГД ПБЗН - МВР. В периода 01.10.2016г. - 30.09.2019г., същият е полагал нощен труд в размер на 1 442 часа, след приравняването им на дневен труд с коефицент 1,143 стават 1648,20 часа, като разликата от 206,20 часа представлява положен извънреден труд в размер на 1 424,07 лева.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че неправилно е приложението на материалния закон – прилагане на чл.9 ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, като не е обсъдена връзката с чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, като редът на полагане, отчитане и заплащане на нощен и извънреден труд се сочи в ЗМВР, който е специален спрямо Наредба за структурата и организацията на работната заплата, а не обратното.

През процесния период е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., в която  е  липсвало  изрично правило  за  преизчисляване  при сумирано отчитане на работното  време на  положените  часове труд между 22,00 и 6,00 ч. с  коефициент  1,143.  Липсата  на такова  правило  в Наредбата  обаче не означава,  че такова преизчисляване  не  следва  да се  извършва.  Съгласно разпоредбата на  чл.188 ал.2 от ЗМВР държавните служители,  които полагат труд за времето  между  22,00  и  6,00 ч., се ползват  със специалната закрила по  Кодекса на труда.  Съгласно  разпоредбата  на чл.140 ал.1 от КТ нормалната продължителност на  седмичното  работно  време през нощта  при  петдневна  работна седмица  е  до  35  часа, а  нормалната продължителност  на  работното  време  през  нощта  при петдневна  работна  седмица  е  до  7  часа.  Тези  норми  на  КТ  са  част  от въведената  със  същия  специална закрила  на  нощния  труд,  поради  което  следва  да  намерят  приложение  и  по  отношение  на  държавните  служители  от  МВР по силата  на разпоредбата  на  чл.188 ал.2 от ЗМВР. Действително  в  чл.187 ал.3, изр.4 от ЗМВР е предвидено,  че  при работа  на  смени  е  възможно полагането  на труд  и  през  нощта   между  22,00  и  6,00 ч.,  като работните  часове  не следва да надвишават  средно  8  часа  за всеки 24 часов период. Посочената разпоредба следва да се тълкува  в смисъл,  че разрешава  полагането  на труд  между  22,00  и  6,00 ч.  за  работещите  на смени  служители  на  МВР  и  е доразвитие  на  правилото  на  чл.187 ал.1 от  ЗМВР,  установяващо  8- часов работен  ден  за служителите  на  МВР  и  по  отношение  на тези от тях, които работят на смени. От съдържанието й обаче не може да  се  направи  извод,  че  същата  предвижда  еднаква нормална  продължителност на работното време за служителите  на  МВР  през деня  и  през нощта, т.е. че приравнява  по  отношение  на тях  нощния  на дневния  труд, тъй  като  това би  поставило  същите  в  неравностойно положение  спрямо останалите  държавни  служители и работещите по трудово  правоотношение  и  би  било в противоречие  с  изрично  прогласеното в  чл.188 ал.2  от  ЗМВР приложение   по  отношение на служителите  на  МВР  на  уредената  в КТ  специална закрила на нощния труд.  При това  положение  при сумирано  изчисляване  на работното време  за  работещите  на смени служители  на  МВР  следва  да  се приложи  изрично  уредения  в  общото  трудово  законодателство  /чл.9, ал.2 от Наредбата  за структурата  и  организацията  на  работната заплата/  принцип  за  превръщане  на  нощните  часове  в дневни  с коефициент  1,143  равен  на  отношението  между  нормалната  продължителност  на дневното  и  нощното  работно  време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.  Ето защо исковата претенция е доказана по основание и по размер, видно от приетата СИЕ, поради което решението като правилно и законосъобразно следва да се потвърди.

                Разноски по делото в полза на въззиваемия Ч. по делото не се присъждат, защото същият не е искал такива. Мотивиран така съдът

 

                                 Р   Е   Ш   И :

 

                ПОТВЪРЖДАВА решение № 260345/12.08.2020г. по гр.д. № 1395/2020г., на Районен съд – Пловдив VІІІ гр.с.

                Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ:     1.

 

                                                                                            2.