Решение по дело №39/2020 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 63
Дата: 11 март 2020 г. (в сила от 1 март 2021 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20205640200039
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер      63                                      11.03.2020г.                             град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На тринадесети февруари                            през две хиляди и двадесета година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков

Секретар Елена Стефанова

като разгледа докладваното от Съдията

А.н. дело 39 по описа за 2020 година

                     Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                  Обжалвано е Наказателно постановление №169-2019/28.10.2019г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните-гр.Хасково, с което за нарушение на чл.12 ал.1 от ЗХраните и на осн.чл.42 ал.2 вр.ал.1 от ЗХраните на „М.М. 2018“ ЕООД ЕИК ********* гр.Хасково е била наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв.

                  Недоволен от наложеното наказание е останал жалбоподателят, поради което обжалва НП в срок. Същият го счита за незаконосъобразно и за неправилно. В с.з. процесуалният представител на жалбоподателя сочи, че самото удостоверение за производство и търговия с храни, което било представено по делото действало към момента на проверката, то било издадено на ЕТ“М. – М.М.“, който понастоящем извършвал дейност като „М.М. 2019“ ЕООД. Самото удостоверение се издавало безсрочно, но лицето извършващо производство и търговия с храни имало друго задължение по чл.15 от ЗХраните – да уведоми писмено Агенцията по безопасност на храните за всяка промяна – на адреса, така и на лицето, осъществяващо дейност в проверявания обект. И към настоящия момент регистрацията на този обект не била прекратена. Действителният адрес на обекта бил – **************, който съвпадал с адреса **************, защото обектът се намирал на ъгъла на ************** и **************. Жалбоподателят имал регистрация и нямало как да се санкционира за нарушение на чл.12 ал.1 от ЗХраните. Непредставянето на Удостоверение за регистрация не било елемент от фактическия състав по чл.12 ал.1 от ЗХраните. Всъщност нарушението било друго – по чл.15 от ЗХраните - да уведоми писмено Агенцията по безопасност на храните за всяка промяна – на адреса, така и на лицето, осъществяващо дейност в проверявания обект.

                  Иска от съда да отмени изцяло наказателното постановление.

                  Ответникът по жалбата - Областна дирекция по безопасност на храните-гр.Хасково, редовно призовани вземат становище за неоснователност на жалбата. Атакуваното НП било правилно и законосъобразно и като такова следвало да се потвърди.

                  Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна  следното:

                  На 05.10.2019г. на сайта на ОДБХ-гр.Хасково е бил изпратен Сигнал от недоволен гражданин от обслужването от заведение за закуски и бързо хранене „М.“***, пл.“Общински“, срещу Община – Хасково / приложен в адм.преписка/ По повод на този сигнал със Заповед №1307/07.10.2019г. на Директора на ОДБХ-гр.Хасково е разпоредено извършването на проверка в цитирания обект  от комисия в състав св.И.К. и св.Д.И..

                На 09.10.2019г. е била извършена проверка на място, като св.И.К. и св.Д.И.. На място свидетелите установили, че се касае за обект „Заведение за бързо хранене“ в гр.Хасково, находящо се на пл.“Общински“, срещу сградата на РЗИ-Хасково.

                Не е спорно по делото, че в обекта са се извършвали – „производство“ по смисъла на §1 т.49 от ДР на ЗХраните и „търговия с храни“ по смисъла на §1 т.60  от ДР на ЗХраните.

                След това проверяващите извършили контролна покупка от обекта, за която бил издаден Фискален бон / в адм.преписка/, в който е отразено, че е издаден от обект „Бързи закуски“ – гр.Хасково, **************, собственост на „М.М. *** ЕИК *********.

                След това двамата инспектори извършили проверка и установили в електронната система на Агенцията по безопасност на храните, че няма издадено Удостоверение за регистрация на заведение за обществено хранене за ЮЛ - „М.М. ***.

                Бил съставен Констативен протокол №191009-01/09.10.2019г.

                АНО достигнал до извод за нарушение по чл.12 ал.1 от ЗХраните.

                След това бил издаден АУАН №33/16.10.2019г. в присъствието на М.М. и връчен лично.

                Въз основа на АУАН е било издадено и атакуваното НП.

                Тази фактическа обстановка се потвърждава и от разпита на св. И.К. и св.Д.И..

                Видно от представеното в с.з. Удостоверение за регистрация на заведение за обществено хранене №300/01.02.2012г. е, че „Заведение за бързо хранене“ в гр.Хасково на пл.“Общински“ №5 на фирма „М.М. 2019“ ЕООД с ЕИК ********* има регистрация по реда на ЗХраните.

                Едноличното дружество с ограничена отговорност „М.М. *** ЕИК ********* и едноличното дружество с ограничена отговорност „М.М. 2019“ ЕООД с ЕИК ********* не са едно и също юридическо лице защото имат различен ЕИК, освен различното наименование. Те не са и едно ЮЛ, което си е сменило името, защото историята на ЕООД в Търговския регистър показва, че двете ЕООД са отделни ЮЛ и никога „М.М. 2019“ ЕООД не е било „М.М. 2018“ ЕООД по-рано.

                 Всъщност М.М. извършва търговска дейност – производство и продажба на храни – закуски в 3 правно-организационни форми, които са 3 отделни субекта, 3 отделни ЮЛ.

                 Това са „М.М. 2019“ ЕООД – за което ЮЛ има регистрация по чл.12 ал.1 от ЗХраните; ЕТ“М. – М.М.“ – за което ЮЛ също има регистрация по чл.12 ал.1 от ЗХраните /Удостоверение за регистрация №300/21.05.2013г. и накрая „М.М. *** ЕИК *********, за което ЮЛ жалбоподателят няма Удостоверение за регистрация по чл.12 ал.1 от ЗХраните.

                 Всички обекти – „Заведения за бързо хранене“ се помещават на 1 място, разделени по определен начин и с отделни прозорци, от които се извършва продажбата на закуски на гражданите. Единият обект „гледа“ към **************, другите 2- към площад „Общински“ - сградата на РЗИ-Хасково.

                   Няма пречка едно лице да извършва търговска дейност с 3 отделни ЮЛ – както в случая.

                   Когато обаче търговската дейност се изразява в производство и продажба на храни, всяко едно от 3-те ЮЛ трябва да има регистрация по чл.12 ал.1 от ЗХраните.

                   М.М. е имал такава регистрация за 2 от неговите ЮЛ – като ЕТ и като „М.М. 2019“ ЕООД с ЕИК *********.

                   Същият обаче е нямал регистрация по чл.12 ал.1 от ЗХраните за 3-тото ЮЛ – „М.М. *** ЕИК *********.

                   А видно от Фискалния бон е, че е извършвал „производство“ по смисъла на §1 т.49 от ДР на ЗХраните и „търговия с храни“ по смисъла на §1 т.60  от ДР на ЗХраните с това ЕООД, без да има Удостоверение за регистрация по ЗХраните за него.

                  При така  установената  фактическа обстановка  съдът намира от правна страна  следното:

                  Разпоредбата на Чл.12 ал.1 от Закона за храните ясно посочва, че  производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на закона.

                  По делото се установява, че жалбоподателят е извършвал производство и търговия с храни с 3-тото си ЮЛ - „М.М. *** ЕИК *********, за което е нямал регистрация по ЗХраните.

                  Така е нарушил изискването на чл.12 ал.1 от ЗХраните.

                  Съдът прие за установено извършването от жалбоподателя на описаното в АУАН и НП административно нарушение.

                  Съгл.чл.42 ал.1,2 от ЗХраните, който произвежда или търгува храни в обект, нерегистриран по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 1500 до 2000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - с глоба от 2000 до 4500 лв. За нарушение, извършено от юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 2000 до 4500 лв., а при повторно нарушение - от 4500 до 6000 лв.

                   В случая нарушението е извършено от ЮЛ – ЕООД. Правилно е определен санкционният текст – ал.2 на чл.42 от ЗХраните. Наложена е имуществена санкция в минималния предвиден в закона размер. Няма как съда да определи по-леко по вид или размер наказание. Съдът счита същото за правилно определено.

                   Ето защо атакуваното НП е правилно и законосъобразно и като такова ще следва да бъде потвърдено.

                   Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

                   ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №169-2019/28.10.2019г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните-гр.Хасково, с което за нарушение на чл.12 ал.1 от ЗХраните и на осн.чл.42 ал.2 вр.ал.1 от ЗХраните на „М.М. 2018“ ЕООД ЕИК ********* гр.Хасково е била наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                                       Районен съдия: /п/ не се чете

 

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.