Определение по дело №131/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 март 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700131
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

214                                         28.03.2023г.                              Стара Загора

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесет и осми март 2023г.

в закрито заседание в следния състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА ДРАГНЕВА                                                                                                                                                          

 

Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №131  по описа за 2023г. и за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.215 от ЗУТ вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на «ДЕЛФИН-СЖ» ООД ЕИК ********* град Стара Загора против Решение от 01.02.2023г на Експертен съвет по устройство на територията при Община Стара Загора, с което не е прието заявлението за издаване на разрешение за изработване на проект за изменение на Общ устройствен план в частта му за територията, в която попада УПИ ХІV 308 в кв.650 по плана на град Стара Загора и за разрешаване изработването на проект за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ ХІV 308 в кв.650 по плана на града.

          С уточняваща молба от 14.03.2023г е посочено, че искането до съда е за обявяване нищожността на Решението по т.1.1 от Протокол №5/01.02.2023г на ЕСУТ при община Стара Загора, с което помощния орган отказва да разреши изработване на проект за изменение на устройствените планове – Общ устройствен план и ПУП-ПЗ, при липса на компетентност.   

          Молбата е подадена в срока за отстраняване нередовността на жалбата, подадена против нищожно решение на ЕСУТ при община Стара Загора по Протокол №5/01.02.2023г, но с отправяне на две алтернативни искания- обявяване нищожността на посоченото решение на ЕСУТ, с което некомпетентен орган отказва да издаде разрешение за изменение на устройствените планове,  или отмяна на мълчаливия отказ на Общински съвет Стара Загора да разреши изработването на проект за изменение на Общия устройствен план в частта от територията, в която попада УПИ ХІV 308, кв.650 по плана на град Стара Загора и за изменение на ПУП-ПЗ за УПИ ХІV 308 в кв.650.

           Съгласно чл.135 ал.1 от ЗУТ лицата по чл.131 от същия закон имат правен интерес да подават искане за изменение на устройствените планове, което да постави в ход административно производство за прилагане по тяхна инициатива на основанията на чл.134 от ЗУТ за промяна на устройствените предвиждания спрямо недвижимите имоти, обект на техните вещни права. Правилото на чл.135 от ЗУТ се отнася към чл.134 от същия закон като процес прямо материално основание, поради което под устройствени планове по смисъла на чл.135 ал.1 от ЗУТ следва да се разбират посочените в чл.134 ал.1 и ал.2 от ЗУТ общ устройствен план и подробни устройствени планове, чиито предвиждания подлежат на изменение при наличие на изчерпателно посочените условия.

    Настоящия жалбоподател се легитимира като лице, имащо право на собственост върху УПИ ХІV 308 в кв.650 по плана на града, съгласно данните от Скица на поземления имот №11102/17.10.2011г издадена от СГКК Стара Загора. Към Заявлението за изменение на ОУП в частта му за територията на кв.650 – УПИ ХІV 308 е приложено техническо задание, в което се обосновава хипотезата на чл.134 ал.3 от ЗУТ , при която органът по чл.124 от същия закон може да допусне едновременното изменение на Общия устройствен план и на ПУП-ПЗ.  Съгласно чл. 124 ал.1 от ЗУТ Общинския съвет е компетентен да разреши изработване на проект за изменение на ОУП по предложение на Кмета на общината, което обяснява и законовото разрешение на чл.135 ал.1 от ЗУТ, а именно искането за изменение на устройствените планове, включително за изменение и на Общите устройствени планове се отправя до Кмета с подаване на писмено заявление. В зависимост от вида на устройствения план, искането за издаване на разрешение за изработване на проект за неговото изменение се придружава от задание по чл.125 от ЗУТ, когато се касае за изменение на ОУП, или от скица-предложение за изменение на подробен устройствен план. Производството по издаване на разрешение за изработване на проект за изменение на Общия устройствен план има за предмет установяване съществуването на основанията по чл.134 от ЗУТ, поради което решението, с което се удовлетворява искането, както и отказа имат признаците на административен акт по смисъла на чл.215 ал.1 предл първо от ЗУТ вр. с чл.21 ал.1 от АПК. Ето защо решението, постановено по искане на заинтересованите лица / чл.135 ал.1 вр. с чл.131 от ЗУТ/,  попада под хипотезата на чл.135 ал.2 от ЗУТ и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, когато с него се отказва допускане на проект за изменение на устройствен план.  Решенията на Общинския съвет за допускане изработване на проект за изменение на ОУП, постановени по искане на заинтересованите лица не са изключени  от съдебен контрол по силата на чл.124 и чл.124а от ЗУТ, защото тези разпоредби имат друг предмет на правна регулация. Изключени от съдебен контрол по силата на чл.124 и чл.124а от ЗУТ са решенията, с които служебно се допуска изработване на първоначални проекти на ОУП или на ПУП, което обяснява и законодателното разрешение – производството цели издаването на административен акт в обществен интерес като е осигурено участие на засегнатите в процедурата по обсъждане на изработения проект, а създадените с одобрените ОУП и ПУП ограничения на правата се гарантират посредством съдебен контрол на крайните административни актове.

     Ето защо административен акт, годен да бъде подложен на проверка за законосъобразност от съд е Решението на общинския съвет, с което се разрешава или отказва изработването на проект за изменение на ОУП и на проект за изменение на ПУП-ПЗ, както е поискано със заявлението от 23.01.2023г. Становището на помощния орган – Главен архитект или ЕСУТ, както е в случая, няма характеристиките на индивидуален административен акт по смисъла на чл.215 ал.1 предл първо вр.  чл.21 от АПК. Не засяга самостоятелно пряко и непосредствено заявеното за упражняване право на изменение на ОУП и на ПУП-ПЗ за недвижимия имот на жалбоподателя. 

         Мотивиран от изложеното и на основание чл. 159 т.1 от АПК, Административен съд Стара Загора

О П Р Е Д Е Л И

          ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „ДЕЛФИН –СЖ“ ООД ЕИК ********* против Решение от 01.02.2023г, обективирано в Протокол №5/01.02.2023г на Експертен съвет по устройство на територията при община Стара Загора.

         ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №131/23г. по описа на АС Стара Загора.

         Определението  подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7-дневен срок от връчването му на страните.

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: