Определение по дело №48/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 януари 2020 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700048
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 януари 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                                                                                                                            

гр. Русе, 21.01.2020 г.

Административен съд-Русе, 6-ти състав, в закрито заседание на 21 януари, през две хиляди и двадесета година, в състав:

          СЪДИЯ: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 48 по описа за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 60, ал.5 от АПК във вр. с чл.188 от ЗДДС.

Образувано е по жалба на „ Техномакс МИМ “ ЕООД, със седалище гр.Русе,  представлявано от М.Е.М. против заповед за налагане на ПАМ №  22-ФК/10.01.2020г. на началник отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, ведно с искане за отмяна на разпореждане за предварително изпълнение на принудителна административна мярка "запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него за срок от 14 дни, наложена с оспорената заповед. Моли съда да постанови определение, с което да отмени оспореното разпореждане за предварителното изпълнение на заповедта.

Съдът, след преценка на оплакванията в жалбата и доказателствата по делото, приема за установено следното:

Жалбата срещу разпореждането за допускане на предварителното изпълнение е подадена в срок, от процесуално легитимирана страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, тя е основателна.

От мотивите на заповедта за налагане на принудителни административни мерки се установява, че при извършена проверка на 08.01.2010г. в 15,40 ч. на търговски обект – автосервиз , находящ се в гр.Русе, на ул.“Тракция“ , стопанисван от жалбоподателя, е констатирано, че търговецът не е издал фискален касов бон от наличното в обекта ФУ с изградена дистанционна връзка с НАП, за извършена контролна покупка, на обща стойност 10лв., заплатени от орган по приходите, на място, в брой, в обекта.

Констатирано е, че е нарушен редът и начинът за отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства, съгласно чл.118, ал.1 от ЗДДС.

Като мотиви за допускане на предварителното изпълнение в заповедта е посочено, наред с другите по-общи съображения, че неотчитането на извършените продажби чрез фискална бележка е от категорията на съществените нарушения на данъчното законодателство. Нарушава се съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата, тъй като препятства възможността за отчитане на търговските обороти и като последица води до неправилно отчитане на реализираните доходи и отклоняване от данъчното облагане.

Неправилното отчитане на извършените продажби от ЕСФП действително засяга пряко фискалните интереси на държавата, които безспорно изискват засилена закрила. Изложените в тази връзка мотиви в заповедта, макар и да не са изцяло общи, не са достатъчно убедителни и почиват на предположения.

Съдът не споделя становището на административния орган, че без предварително изпълнение ще бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на ПАМ, както и че могат да настъпят трудно поправими вреди.

Описаните в разпореждането по чл. 60, ал. 1 АПК мотиви за допускане на предварително изпълнение на наложената ПАМ кореспондират с целите на ПАМ по смисъла на чл. 22 ЗАНН, които са различни от необходимостта да се промени незабавно с издаване и връчване на акта досегашното фактическо положение.

Посоченият от ответника интерес на държавния бюджет за законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения обект, респективно за правилното определяне на реализираните от същия доходи и размера на неговите публични задължения е защитим чрез налагане на ПАМ, а не чрез допускане на предварително изпълнение на акта, с който ПАМ е наложена, поради което съдът приема, че тези мотиви не обосновават приложение на чл. 60, ал. 1 АПК.

Действително, интересът на държавния бюджет от законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство, респективно правилното определяне на реализираните от задълженото лице приходи и на размера на публичните му задължения, могат да се квалифицират като особено важни държавни или обществени интереси по смисъла на чл. 60, ал. 1 АПК. Но налагането на всяка една утежняваща мярка, каквато е наложената ПАМ ведно с постановеното й предварително изпълнение, следва да бъде съразмерно и пропорционално спрямо конкретния адресат на акта по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК и съобразено със спецификите на конкретния случай. Именно това налага изискването разпореждането по чл. 60, ал. 1 АПК да съдържа мотиви в подкрепа на защитимите в същата норма интереси, относими към всеки конкретен случай.

В настоящия случай при преценка на баланса между охранения значим държавен и обществен интерес и засегнатия частен интерес изложените мотиви не обосновават налагането на мярката по чл. 60, ал. 1 АПК, респ. същата е  несъразмерна по смисъла на чл. 6, ал. 2 АПК.

В случая е налице формално изпълнение на задължението за мотивиране на предпоставките по чл. 60, ал. 1 АПК, доколкото те не са в пряка връзка, с ясно и несъмнено посочени, конкретни факти и вреди. Това е равнозначно на липса на мотиви./в този смисъл Определение № 10386 от 5.10.2016 г. на ВАС по адм. д. № 10044/2016 г., I о., опр.№ 893/23.01.18г., по адм.д.№ 14776/17г. ВАС/. В случая в разпореждането не са изложени съществени, конкретни и убедителни мотиви за необходимостта ПАМ, непременно да бъде изпълнена предварително. /Определение № 13290 от 6.11.2014 г. на ВАС по адм. д. № 12068/2014 г., I отделение/.

Констатираната липса на конкретно посочени факти и обстоятелства, които да налагат допускане на предварително изпълнение на оспорения административен акт, съотнесени с посочените и установени със съответните писмени документи обстоятелства, на които жалбоподателят е основал искането си за отмяна на разпореждането по чл. 188 от ЗДДС във вр с чл. 60, ал.1 от АПК, налагат крайния извод, че оспореното разпореждане е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Вярно е, че обществените отношения, свързани с коректното отчитане на продажбите на стоки или услуги във или от търговските обект, са пряко свързани с фискалните интереси на държавата и предполагат засилена охрана, но в законово очертаните рамки - съобразно целите на закона (чл. 4, ал. 2 АПК) и без да се засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава (чл. 6, ал. 2 АПК).

На основание чл. 60, ал.7 АПК, съдът,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Техномакс МИМ “ ЕООД, със седалище гр.Русе,  представлявано от М.Е.М.,  разпореждане за предварително изпълнение на принудителна административна мярка "запечатване на търговски обект" – представляващ автосервиз , находящ се в гр.Русе, на ул.“Тракция“,  както и забрана за достъпа до него за срок от 14 дни, допуснато със Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 22- ФК/10.01.2020 г., издадена от началник отдел "Оперативни дейности" Варна в ГД "Фискален контрол" при ЦУ на НАП.

Определението е окончателно на основание чл.188 ал.2 ЗДДС

 

 

                                           Съдия: