Р Е Ш Е Н И Е № …
гр.Козлодуй, 22 юни 2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Козлодуйският районен съд,
гражданска колегия, пети състав в публично заседание на 20.04.2021г. /двадесети
април две хиляди двадесет и първа година/ в състав:
Районен съдия: Жаклин Димитрова - Алексиева
при секретаря Капка Качева, като разгледа докладваното от съдията Жаклин Димитрова - Алексиева гражданско дело № 503 по описа за 2020г. на Козлодуйския районен съд и за да се произнесе взе предвид следното:
Искът е с правно основание чл.21, ал.1, т.1, вр. чл.23, т.4 и чл. 26 от Закона за държавна финансова инспекция /ЗДФИ/.
Производството
по делото е образувано по искова молба подадена от Община Козлодуй, с ЕИК *********, представлявана от Маринела
Георгиева Николова – кмет, чрез адв. А.К., САК - пълномощник, съдебен адрес:***
против И.Б.И.,
ЕГН ********** адрес: ***.
С молбата се иска от съда да
постанови решение, с което да осъди ответника И.Б.И. ***, да заплати на ищеца
сумата от 39133,31 лева /тридесет и девет хиляди сто тридесет и три лева и
тридесет и една стотинки/, представляваща имуществена отговорност за причинени
вреди на бюджета на Кметство Бутан в размер на 27 927, 36 лв. и законна лихва
от момента на причиняването на вредите до 11.10.2019 г. в размер на 11 205, 95
лева. Молят също така съда да осъди ответника да заплати законната лихва върху
сумата от 27 927, 36 лв. от 11.10.2019 г. до окончателното изплащане на
вземането, както и всички разноски във връзка с настоящото съдебно
производство.
В исковата молба се твърди, че
вследствие на извършена финансова инспекция на Община Козлодуй от Агенцията за
държавна финансова инспекция /АДФИ/, срещу ответника И.И. бил съставен Акт за
начет № 11 -04-25/11.10.2019г. във връзка с дейността му по управление и
разпореждане с публични средства в периода 01.05.2013 г. - 31.12.2016 г., в
качеството му на кмет на Кметство Бутан, Община Козлодуй. От посочения акт за
начет се установило, че ответникът е причинил вреда на бюджета на Кметство
Бутан в размер на 25 877.89 лева, като в периода 15.10.2014г. - 31.12.2016г. е
разпоредил незаконосъобразни плащания въз основа на 19 броя фактури по договори
за ползване на СИМ- карти за телефонни разговори и СИМ-карти за мобилен
интернет, сключени с „Българска телекомуникационна компания” ЕАД, като
законната лихва на основание чл. 26 от ЗДФИ върху посочената вреда в размер на
25 877.89 лева, считано от причиняването на вредата до датата на съставяне на
акта за начет/11.10.2019г./ и възлиза на
10 585.41 лева. Със същия акт за начет е установено също, че ответникът е
причинил допълнителна вреда на бюджета на Кметство Бутан в размер на 2049,47
лева, като не е отчел чрез редовни разходооправдателни документи получени
служебни аванси на тази стойност и законната лихва на основание чл. 26 от ЗДФИ
върху посочената вреда в размер на 2049.47 лева. считано от причиняването на
вредата до датата на съставяне на акта за начет /11.10.2019г./, възлиза на
620,54 лева.
Твърди се, че ответникът не е
възразил срещу констатациите в акта за начет в срока, определен по реда на чл.
22, ал. 3 от ЗДФИ и чл. 47, ал. 1 от Правилника за прилагането на ЗДФИ, поради
което финансовият инспектор към АДФИ е потвърдил акта във вида, в който е бил
създаден.
Към
молбата са приложени следните писмени доказателства: Акт за начет № 11-04-25 от
11.10.2019 г. и приложения към него, съгласно опис, адвокатско пълномощно,
квитанция за платена държавна такса.
В срока за писмен отговор по чл.131 от ГПК е депозиран такъв, с който ответникът заявява, че счита исковите претенции за процесуално недопустими, поради което моли съдът да ги оставите без разглеждане и да прекрати производството по делото. Заявява, че по същество оспорва изцяло по основание и размер всички предявени срещу него искове – главен и акцесорни искове за лихви. Намира същите за неоснователни и недоказани, поради което моли да бъдат отхвърлени.
В отговора си същия излага становището си по отношение допустимостта на исковите претенции и тяхната основателност.
По доказателствата към исковата молба ответникът изразя своето становище и заявява, че не възразява да се приемат представените писмени доказателства, с изключение на следните представени доказателства:
- Заповед № 795/5.12.2016 г. на кмета на община Козлодуй, като счита, че същата е неотносима към спора, тъй като има действие от 01.01.2017 г., а всички вреди, претендирани с иска и посочени в Акт за начет № 11-04- 25/11.10.2019 г. са лимитирани в интервала 15.10.2014 г. - 31.12.2016 г.
- Представените с исковата молба платежни нареждания с №№ 225553 от 09.12.2014 г.; 472295 от 28.01.2015 г.; 870564 от 27.03.2015 г.; 870947 от 27.03.2015 г.; 592679 от 29.05.2015 г.; 100458 от 17.08.2015 г.; 706130 от 04.11.2015 г.; 617660 от 27.08.2015 г.; 706130 от 04.11.2015 г.; 182306 от 09.10.2015 г.; 702669 от 04.11.2015 г.; 226707 от 13.11.2015 г.; 90660 от 14.12.2015 г.; 125797 от 18.01.2016 г., 492317 от 09.02.2016 г., 490091 от 26.02.2016 г.; 486520 от 22.02.2016 г.; 355383 от 10.03.2016 г.; Платежно нареждане от 04.11,2016 г.; Платежно нареждане от 15.12.2016 г.; Платежно Нареждане от 07.10.2016 г.; Платежно нареждане № 390388 от 18.11.2016 г. Заявява, че оспорва истинността на тези платежни нареждания - тяхното авторство и съдържание и ако ищецът желае да се ползва от тях моли да бъде открито производство по тяхното оспорване по реда на чл. 193 ГПК. Моли на основание чл. 183 ГПК съдът да задължи ищеца да представи тези платежни нареждания в оригинал.
- Акт за начет № 11-04-25/11.10.2019 г., като заявява, че оспорва истинността на този акт за начет и по- конкретно неговото съдържание (истинността на отразените в него констатации и ако ищецът заяви, че желае да се ползва от него моли да бъде открито производство по оспорването му по реда на чл. 193 ГПК.
- Заповед № ФК-10-926/05.09.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, като заявява, че оспорва истинността на тази заповед и по-конкретно авторството на същата. Счита, че не е издадена от посоченото в нея длъжностно лице. Ако ищецът желае да се ползва от заповедта моли да бъде открито производство по оспорването й по реда на чл. 193 ГПК.
- Заповед № ФК-10-1030/04.10.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, като заявява, че оспорва истинността на тази заповед и по-конкретно авторството на същата. Счита, че не е издадена от посоченото в нея длъжностно лице и ако ищецът заяви, че желае да се ползва от заповедта моли да бъде открито производство по оспорването й по реда на чл. 193 ГПК.
С отговора си ответникът е направил особено искане и моли на основание чл. 17, ал. 2 ГПК съдът да извърши инцидентен контрол и да се произнесе по валидността и законосъобразността на Акт за начет N° 11-04-25/11.10.2019 г., Заповед N° ФК-10-926/05.09.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция и Заповед N° ФК-10-1030/04.10.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция. Счита тези актове за невалидни (нищожни) като издадени от лица без необходимата материална компетентност, за което излага своите мотиви.
С отговора си ответникът е направил и доказателствени искания.
1. Моли на основание чл. 190, ал. 1 ГПК съдът да задължи ищеца да представи Заповед № 556/30.12.2005 г., Заповед № 225/29.04.2008 г. и Заповед № 61/03.02.2011 г., както и утвърдената с тях счетоводна политика на община Козлодуй, цитирани в представената с исковата молба Заповед № 383/30.09.2014 г. на кмета на Община Козлодуй, тъй като счита, че тези заповеди и утвърдената с тях счетоводна политика на общината са относими за част от исковия период, тъй като финансовата инспекция на кметство Бутан е за периода 01.05.2013 г. - 31.12.2016 г., а Заповед № 383/30.09.2014 г. на кмета на община Козлодуй е приложима само за част от инспектирания период. Преди него действие имат отменените с нея предходни Заповед № 556/30.12.2005 г., Заповед № 225/29.04.2008 г. и Заповед № 61/03.02.2011 г. и съответно утвърдената с тях счетоводна политика, с която напълно бил съобразил действията си.
2. Моли на основание чл. 190, ал. 1 ГПК съдът да задължи ищеца да представи заверени копия от бюджетите на кметство Бутан по Единна бюджетна класификация за 2014 г., 2015 г. и 2016 г., решенията на Общински съвет Козлодуй за приемането на тези бюджети, както и отчетите, които е подавал като кмет на кметство Бутан за изпълнението на бюджета на кметството за 2014 г., 2015 г. и 2016 г., респективно решенията на Общински съвет Козлодуй, с които е приет отчета на кмета на общината за изпълнение на бюджета й за 2014 г., 2015 г. и 2016 г., част от който бюджет е и този на кметство Бутан, тъй като счита, че разходите, за които се твърди, че е направил незаконосъобразно са предвидени по вид и размер в бюджета на кметството за всяка от посочените години и са одобрени от Общинския съвет, респективно при отчета си за изпълнението на този бюджет ги е посочил и този отчет, като част от отчета на кмета на общината е приет от общинския съвет, без каквито и да било забележки.
3. Моли на основание чл. 190, ал. 1 ГПК съдът да задължи ищеца да представи заверени копия от одитните доклади за извършени одити от Сметната палата на община Козлодуй в обхват кметство Бутан за 2014 г., 2015 г. и 2016 г.
4. Моли на основание чл. 190, ал. 1 ГПК съдът да задължи ищеца да представи заверени копия от всички платежните документи, с които община Козлодуй е захранвала сметката на кметство Бутан в периода 01.01.2014 г. - 31.12.2016 г. , както и съответно направените осчетоводявания на тези преводи, от които да е видно основанието за извършване на всеки един от тях. Това искане прави, тъй като счита, ,че ищецът не просто е бил наясно с договорите за телекомуникационни услуги, но и сам е предоставял средствата по сметка на кметството, за да се извършва разплащането по тези договори. Счита, че с тези си действия ищецът като първостепенен разпоредител с бюджет е давал предварително съгласие на второстепенния такъв да извърши съответния разход, поради което не може да твърди, че одобрения от него разход е незаконосъобразно направен.
5. Моли на основание чл. 192, ал. 1 ГПК съдът да задължи третото неучастващо по делото лице „А.” ЕООД, *** с ЕИК ********* с адрес да представи заверени копия от всички фактури, издадени от него през 2016 г. за доставки на Кметство Бутан, община Козлодуй.
По отношение искането на ответника на основание чл. 17, ал. 2 ГПК съдът да извърши инцидентен контрол и да се произнесе по валидността и законосъобразността на Акт за начет N° 11-04-25/11.10.2019 г., Заповед N° ФК-10-926/05.09.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция и Заповед N° ФК-10-1030/04.10.2019 г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция и с оглед разпоредбата на чл.17, ал.2 ГПК и обстоятелството, че се оспорва истинността на гореописаните документи съдът не е уважил така направеното искане.
Така депозираната молба е допустима, разгледана по същество е основателна, по следните съображения:
От събраните по делото доказателства,
преценени поотделно и в съвкупност, се установи следното от фактическа страна:
Предявеният иск е с правно основание чл.21, ал.1, т.1, вр. чл.23, т.4 и чл. 26 от Закона за държавна финансова инспекция /ЗДФИ/.
Няма спор между страните, а и приложените писмени доказателства установяват, че срещу ответника е съставен Акт за начет № 11-04-25/11.10.2019г., за това, че, ответникът причинил вреда на бюджета на Кметство село Бутан в размер на 25 877.89 лева, като в периода от 15.10.2014г. до 31.12.2016г. е разпоредил незаконосъобразни плащания въз основа на 19 броя фактури по договори за ползване на СИМ – карти за телефонни разговори и СИМ – карти за мобилен интернет, сключен с „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД. Установено също е, че ответникът е причинил допълнителна вреда на бюджета на Кметство село Бутан в размер на 2 049.47 лева, като не е отчел чрез редовни разходооправдателни документи получени служебни аванси на тази стойност.
Ответникът е лице по смисъла на чл. 23 от ЗДФИ, видно от приложенията към акта. Актът отговаря на изискванията на ЗДФИ и чл. 43 и 44 от ППЗДФИ.
В хода на съдебното дирене ответникът оспорва част от приложените към исковата молба доказателства, но до приключването на производството пред настоящата съдебна инстанция същият не ангажира доказателства в подкрепа на твърденията си в отговора на исковата молба.
Установи се по делото, че ответникът И.Б.И. бил избран на длъжност „кмет“ на Кметство село Бутан, Община Козлодуй, Област Враца в периода от 06.11.2011 г. до 25.10.2015 г. съгласно Удостоверение №897/06.11.2011 г. и в периода от 26.10.2015 г. до настоящия момент съгласно Удостоверение №392/28.10.2015 г. на Общинската избирателна комисия.
При извършената по време на Финансовата инспекция проверка за законосъобразност и документална обоснованост на разходите за телекомуникационни услуги за периода от 01.05.2013 г. до 31.12.2016 г., в т.ч. осчетоводяване на задълженията по издадени фактури, се установило следното:
Съгласно записаното в счетоводна сметка 602 „Разходи за външни услуги“ за периода от 01.05.2013г. до 31.12.2016г. в кметство Бутан били извършени разходи за телекомуникационни услуги, в т.ч. мобилни разговори и интернет, предоставени от „БТК“ЕАД-Виваком на обща стойност 42 660.75 лева.
С цел изясняване на фактическите обстоятелства, с писма вх.№Б-16.00-2/15.01.2019 г. и №Б-16.00-40/03.07.2019 г. финансовата инспекция изискала от кмета на кметство Бутан да представи сключените договори между Кметство Бутан, Община Козлодуй. Област Враца и „БТК"ЕАД-Виваком през периода от 01.01.2013 г. до 31.12.2016 г.
На финансовата инспекция не били представени сключени договори за телекомуникационни услуги за периода от 01.05.2013 г. до 31.08.2015 г., за което бил съставен Констативен протокол от 08.07.2019 г. В отговор на изпратено писмо от Кметство Бутан до „БТК“ЕАД-Виваком, за представяне на договори, сключени между „БТК“ ЕАД-Виваком и Кметство с.Бутан се получил отговор, с който бил представен последния договор за подновяване на услугите, а всички предходни споразумения, обяснява се в писмото, били с изтекла давност и не се съхраняват като архив в Кметството. От „БТК" ЕАД-Виваком бил представен Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-04092015-16/01.09.2015 г., споразумение от 05.10.2016 г. и Договор за електронни съобщителни услуги №RNА0001932500034-12102016-24/12.10.2016 г.
След като Финансовата инспекция разгледала представените договори и споразумение, установила следното:
На 01.09.2015 г. е сключен Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-04092015-16/01.09.2015 г. между „Българска телекомуникационна компания"ЕАД. гр.София и Кметство Бутан, представлявано от кмета И.И.. Стойността на предоставените безплатни устройства, бюджет или субсидии по договора е 4 400.00 лв. Общият брой мобилни номера за които е сключен договора са 90 броя, които са преподписани на различни тарифни планове, подробно отразени в Приложението Тарифни планове към Договор за електронни съобщителни услуги:
• Traffic Unlimited S+ - 20 броя мобилни номера с абонаментен план от 8.17 лв. без ДДС;
• MegaBiz 1000 - 1 брой мобилен номер с абонаментен план от 38.80 лв. без ДДС;
• MegaBiz 35-5 броя мобилни номера с абонаментен план от 5.80 лв. без ДДС;
• Infinity 60 - 56 броя мобилни номера с абонаментен план от 5.90 лв. без ДДС;
• MegaBiz 350 - 2 броя мобилни номера с абонаментен план от 18.80 лв. без ДДС;
• MegaBiz 650 - 1 брой мобилен номер с абонаментен план от 28.80 лв. без Д ДС;
• MegaBiz 250 - 5 броя мобилни номера с абонаментен план от 12.80 лв. без ДДС.
Срокът на „споразумението“ е 24 месеца, като влиза в сила от 01.09.2015 г. до 01.09.2017 г. Договорът е подписан от Анна Пламенова Данова за ,.БТК“ЕАД и от И.И. ***.
Съгласно договора, в случай, че „споразумението“ бъде прекратено преди изтичането на уговорения между страните срок по искане или по вина на абоната, включително незаплащане на дължими суми, абонатът дължи на БТК ЕАД неустойка в размер на всички месечни абонаментни цени, включително за допълнителни услуги със срочен абонамент, без отстъпки за периода от прекратяване до изтичане на уговорения минимален срок. Независимо от основанието за прекратяване на споразумението, когато това е преди изтичане на минималния му срок, абонатът следва да възстанови на БТК ЕАД стойността на предоставените безплатно устройства, отстъпки, бюджет и/или субсидии по това споразумение.
На финансовата инспекция не били представени доказателства, от които да е видно, че преди сключването на договора е осъществен предварителен контрол за законосъобразност по реда на чл. 13. ал. 3. т. 5 от ЗФУКПС (с изм. на закона с ДВ бр. 12 от 12.02.2019 г., разпоредбата е транспонирана в чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС).
За удостоверяване липсата на упражнен предварителен контрол на 19.08.2019 г. бил съставен констативен протокол.
На финансовата инспекция било представено и Споразумение от 05.10.2016 г., сключено между „Българска телекомуникационна компания“ЕАД, гр.София и Кметство Бутан, представлявано от кмета И.И., по силата на което страните приемат за установено, безспорно и ликвидно паричното задължение на Кметство с.Бутан към „БТК“ЕАД за ползвани мобилни гласови услуги и мобилен интернет на номера, в общ размер на 16 781.29 лв., дължимо за периода от 15.01.2016 г. до 14.09.2016 г., като сумата включва:
- 4 113.83 лв. главница, представляваща цена за предоставени от БТК ЕАД и ползвани от Кметство с.Бутан услуги с номера, описани в Приложение №1 към споразумението и включени във фактурите:
- 286.67 лв. лихви за забава за периода 15.02.2016 г. - 14.09.2016 г.;
- 12 381.29 лв. неустойки за предсрочно прекратени договорни отношения, описани в Приложение №2.
Със Споразумението страните се договарят Кметство с.Бутан да изплати на „БТК“ЕАД сума в размер на 4 400.50 лв. с ДДС /главница в размер на 4 113.83 лв. и лихви в размер на 286.67 лв./. на 9 вноски в брой или по банкови сметки.
На финансовата инспекция бил представен от Кметство Бутан и сключен Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-12102016-24/12.10.2016 г. между „Българска телекомуникационна компания"ЕАД. гр.София и Кметство Бутан, представлявано от кмета И.Б.И.. Общият брой мобилни номера за които е сключен договора са 91 броя, които са преподписани на различни тарифни планове, подробно отразени в Приложението Тарифни планове към Договор за електронни съобщителни услуги.
- Traffic Unlimited S+ - 20 броя мобилни номера с абонаментен план от 8.17 лв. без ДДС;
- MegaBiz 1000 - 1 брой мобилен номер с абонаментен план от 38.80 лв. без ДДС;
- MegaBiz 35-5 броя мобилни номера с абонаментен план от 5.80 лв. без ДДС;
- Infinity 60 - 55 броя мобилни номера с абонаментен план от 5.90 лв. без ДДС;
- MegaBiz 350 - 1 броя мобилни номера с абонаментен план от 18.80 лв. без ДДС;
- MegaBiz 650 - 2 брой мобилен номер с абонаментен план от 28.80 лв. без ДДС;
- MegaBiz 250 - 7 броя мобилни номера с абонаментен план от 12.80 лв. без ДДС.
На страница №2 от договора е записано, че срокът на договора е 24 месеца, като влиза в сила от 12.10.2016 г. до 01.01.2018 г. Договорът е подписан от Анна Пламенова Данова за „БТК“ЕАД и от И.И. ***.
В случай, че договорът бъде прекратен преди изтичането на уговорения между страните срок по искане или по вина на абоната, включително незаплащане на дължими суми, абонатът дължи на БТК ЕАД неустойка в размер на всички месечни абонаментни цени, включително за допълнителни услуги със срочен абонамент, без отстъпки за периода от прекратяване до изтичане на уговорения минимален срок. Независимо от основанието за прекратяване на споразумението, когато това е преди изтичане на минималния му срок, абонатът следва да възстанови на БТК ЕАД стойността на предоставените безплатно устройства, отстъпки, бюджет и/или субсидии по това споразумение.
С подписаните от кмета И.И. Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-04092015-16/01.09.2015 г., Споразумение от 05.10.2016 г. и Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-12102016-24/12.10.2016 г., се създава основание за получаване от страна на Изпълнителя по същия - „БТК“ЕАД бюджетни средства за изпълнението на услугата: ползване на 111 броя СИМ-карти и мобилен интернет.
На финансовата инспекция не били представени доказателства, от които да е видно, че преди сключването на договора е осъществен предварителен контрол за законосъобразност по реда на чл. 13, ал. 3. т. 5 от ЗФУКПС (с изм. на закона с ДВ бр. 12 от 12.02.2019 г., разпоредбата е транспонирана в чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС).
За удостоверяване липсата на упражнен предварителен контрол на 19.08.2019 г. бил съставен констативен протокол.
Финансовата инспекция извършила проверка на извършените плащания по издадените фактури от „БТК" ЕАД - Виваком на Кметство Бутан за предоставени услуги, а именно мобилни разговори и мобилен интернет през периода 15.10.2014 г. до 31.12.2016г., при което установила следното:
В следствие на подписаните от кмета И.И., два договора №RNA0001932500034-04092015-16/01.09.2015г. №RNA0001932500034-12102016- 24/12.10.2016 г., както и Споразумение от 05.10.2016 г., по 19 броя фактури на обща стойност 25 877.89 лв. били платени от бюджета на Кметство Бутан за мобилни разговори и мобилен интернет, както следва:
1. По издадена данъчна фактура №**********/15.10.2014 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 211.87 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №225550/19.12.2014 г., подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител“.
2. По издадена данъчна фактура №**********/16.11.2014 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 221.89 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №472295/28.01.2015 г., подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
3. По издадена данъчна фактура №**********/16.12.2014 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 187.38 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №472295/28.01.2015 г., подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
4. По издадена данъчна фактура №**********/16.01.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 142.50 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №472295/28.01.2015 г„ подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
5. По издадена данъчна фактура №**********/15.02.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 121.69 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №870564/27.03.2015 г., подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
6. По издадена данъчна фактура №**********/15.03.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 С'ИМ карти на стойност 1 198.88 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №870947/27.03.2015 г„ подписано от шета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
7. По издадена данъчна фактура №**********/15.04.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 337.65 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №592679/29.05.2015 г„ подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на ..ръководител’'.
8. По издадена данъчна фактура №**********/16.05.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 398.00 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №100458/17.08.2015 г. и платежно нареждане №706130/04.11.2015 подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
9. По издадена данъчна фактура №**********/15.06.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1409.18 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №617660/27.08.2015 г. и платежно нареждане №706130/04.11.2015 г., подписани от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
10. По издадена данъчна фактура №**********/15.07.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 261.79 лв. с ДДС. Факту рата е заплатена с РКО №200/09.10.2015 г. и с платежно нареждане №706130/04.11.2015 г., подписано от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
11. По издадена данъчна фактура №**********/15.08.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 105.87 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с РКО № 199/09.10.2015 г. от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
12. По издадена данъчна фактура №**********/15.09.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 244.87 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №182306/09.10.2015 г., подписано от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
13. По издадена данъчна фактура №**********/15.10.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 531.62 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №702669/04.11.2015 г. и платежно нареждане №226707/13.11.2015 г„ подписани от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител'’.
14. По издадена данъчна фактура №**********/15.11.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 292.28 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №90660/14.12.2015 г„ подписано от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител’’.
15. По издадена данъчна фактура №**********/16.12.2015 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 3 051.34 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №125797/18.01.2016 г„ платежно нареждане №492317/09.02.2016 г. и платежно нареждане №490091/26.02.2016 г.. подписани от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
16. По издадена данъчна фактура №**********/15.01.2016 г. от „БТК" ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 868.96 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №486520/26.02.2016 г., подписано от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху съшото на мястото на „ръководител’’.
17. По издадена данъчна фактура №**********/16.02.2016 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 153.33 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №355303/11.03.2016 г., подписано от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
18. По издадена данъчна фактура №**********/15.03.2016 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 1 414.45 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №810309/07.10.2016 г„ платежно нареждане №556617/04.11.2016 г. и платежно нареждане №67364/15.12.2016 г„ подписани от кмета на Кметство Бутан И.Б.И., във връзка със Споразумение от 05.10.2016 г. между „Българска телекомуникационна компания“ЕАД. гр.София и Кметство Бутан, който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
19. По издадена данъчна фактура №**********/22.10.2016 г. от „БТК“ ЕАД - Виваком са фактурирани предоставени услуги - мобилни телефонни разговори и интернет по предоставени 111 СИМ карти на стойност 724.34 лв. с ДДС. Фактурата е заплатена с платежно нареждане №390388/18.11.2016 г., подписано от кмета И.Б.И., който в качеството си на кмет на Кметство Бутан е разпоредил плащането полагайки подпис върху същото на мястото на „ръководител”.
При проверката се установило, че върху всички издадени 19 броя фактури от „БТК“ ЕАД - Виваком през периода 15.10.2014 г. до 22.10.2016 г.. не са положени подписи за „приел услугата“ по тях от кмета на с.Бутан или от друго длъжностно лице.
Със Заповед №795/15.12.2016 г. кмета на Община Козлодуй, в качеството си на първостепенен разпоредител с бюджет, на основание чл.44. ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл.130, ал.1 от ЗПФ. нарежда считано от 01.01.2017 г. Кметство Бутан да бъде второстепенен разпоредител с бюджет, неприлагащ системата на делегиран бюджет при следните права и задължения:
- да изпълнява утвърденият му бюджет при спазване на строга бюджетна дисциплина, съгласно действащата нормативна уредба;
- не може да извършва разходи и да поема задължения за разходи;
- при необходимост да изготвя и представя предложения до първостепенния разпоредител с бюджет за промени по бюджета му;
- не може да разполага със спесимени в обслужващата банка, както и да сключва договори от името на Кметството.
С писмо вх.№Б-16.00-40/03.07.2019 г. от финансовата инспекция било изискано писмено обяснение от кмета на Кметство Бутан относно ползвателите на 111 броя СИМ-карти, обект на договора, като се представят разписани приемо-предавателни протоколи с посочени имена, длъжност и месторабота на ползвателите на картите, чиито разходи са заплатени от бюджета на Кметство Бутан. По време на финансовата инспекция била изискана заповед или друг документ, от който да е видно кои лица са определени като ползватели на СИМ-карти и карти с интернет и определен месечен лимит за телефонни разговори за ползвателите.
На финансовата инспекция бе представено писмено обяснение изх.№Б-32.00-3/09.07.2019 г. от кмета на с.Бутан. видно от което СИМ-картите. предоставени по сключените договори с Виваком са раздадени на служителите на Кметство Бутан, служителите на ЦДГ „Първи юни“, членовете на клуб на пенсионера „Златна есен“ и Футболен клуб с.Бутан. От приложения към писменото обяснение списък е видно, че 16 броя СИМ-карти са предадени на служители на кметството. 48 броя СИМ-карти са предоставени на служители на читалище, пенсионерски
Съгласно обяснението, остатъкът от 47 броя СИМ-карти не са раздавани на лица, като по тях от бюджета на кметството са заплащани абонаментни месечни такси. Към обяснението не са приложени приемо-предавателни протоколи или други документи, доказващи предоставянето на посочените СИМ-карти на лицата.
Към обяснението е приложено писмо изх.№РД-01-05/11.01.2016 г. от кмета И.И. до „БТК" ЕАД – Виваком, с което кмета уведомява за открадната СИМ-карта с №**********, с молба за блокиране на същата и съдействие относно направения разход. На финансовата инспекция не се представиха други доказателства - жалба до МВР и уведомление за регистрирана кражба и др. Видно от издадените фактури от „БТК“ ЕАД – Виваком, картата не е блокирана и за използването и продължава да се заплаща абонаментна такса.
На финансовата инспекция не се представиха приемо-предавателни протоколи, заповеди или други документи, от които да е видно, че посочените от кмета лица са ползватели на служебни СИМ-карти. както и заповед на кмета за определяне на месечен лимит за телефонни разговори, за което бе съставен Констативен протокол от 31.07.2019г.
Проверката установила, че плащанията по договора от Кметство Бутан са извършени единствено на основание издадените фактури от „БТК“ ЕАД - Виваком, без да са изготвени двустранно подписани приемо-предавателни протоколи, удостоверяващи ползвателите на СИМ-карти, които да съответстват по количество и стойност на описаните в издадените фактури 111 бр. СИМ-карти, за да се разграничат услугите, които да останат за сметка на бюджета на кметството.
По този начин, на основание издадени фактури, без да е установено и документирано кои са ползвателите на услугите, са изплатени на „БТК“ ЕАД - Виваком суми общо в размер на 25 877.89 лв. с ДДС.
Издадените фактури за предоставени услуги за мобилни разходи и интернет са осчетоводени като увеличение на разходи за външни услуги по дебита на счетоводна сметка 602 „Разходи за външни услуги“ и като увеличение на задължения към доставчици по кредита на счетоводна сметка 4010 „Задължения към доставчици от страната”.
Изплатените средства в размер на 25 877.89 лв. за предоставени услуги за мобилни телефонни разговори и мобилен интернет са осчетоводени в намаление на задължения на Кметство Бутан към доставчика „БТК“ ЕАД - Виваком по дебита на счетоводна сметка 4010 „Задължения към доставчици от страната" и в намаление на парични средства на кметството по кредита на счетоводна сметка 5013 „Текущи банкови сметки в лева” и сметка 5011 „Касови наличности в лева".
Средствата в посочения размер са изплатени от бюджетните средства на Кметство Бутан, на основание подписани от ответника И.И. ***, Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-04092015-16/01.09.2015 г., Споразумение от 05.10.2016 г. и Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-12102016- 24/12.10.2016 г.
С писмо вх.№Б-32.00-5/15.07.2019 г. от финансовата инспекция били изискани писмени обяснения от служителите на кметството, посочени от кмета за ползватели на служебни СИМ карти, в които същите да потвърдят ползването на служебни СИМ карти, като посочат конкретния номер на СИМ-карта за телефон и СИМ-карта за интернет, които са ползвали и за какъв период. Такива обяснения били представени от 16 броя служители.
В резултат от представените обяснения от 16-те броя служители на кметството, финансовата инспекция определила като недоказани за сметка на бюджета на кметството разходите за мобилни разговори и интернет от ползваните 16 броя СИМ-карти, тъй като липсвали преки доказателства, че служителите са ползвали телефоните за служебни цели, нямало издадена заповед от кмета на кметството кои служители следва да ползват служебни СИМ карти, както и заповед за определяне на лимит на същите. По този начин общо извършените разходи на стойност 25 877.89 лв. са разходи, несвързани с дейността на кметството и същите не следва да бъдат признати като присъщи разходи за сметка на бюджета на кметството.
Видно от изложеното И.Б.И. в качеството на кмет на кметство Бутан за периода от 15.10.2014 г. до 31.12.2016 г. е разпоредил плащания в общ размер на 25 877.89 лева. въз основа на издадени 19 броя фактури, полагайки подпис върху 22 броя платежни нареждания и 2 броя разходни касови ордери на мястото на „ръководител”, т.е. същият, възползвайки се от служебното си положение и обстоятелството, че сам се е разпореждал със средствата на кметството и сам на себе си е осъществявал текущ и последващ вътрешен финансов контрол, с цел да набави за себе си и за другиго облага, е сключил 2 броя договори - №RNA0001932500034-04092015-16/01.09.2015г. №RNA0001932500034-12102016-24/12.10.2016 г., както и Споразумение от 05.10.2016 г. с „Българска телекомуникационна компания“ЕАД. гр.София за ползване СИМ- карти за телефонни разговори и СИМ-карти за мобилен интернет, по които са извършени плащания.
През същия период кметът на Кметство Бутан, ответникът И.Б.И., е ползвал лично и е предоставил на лица в списъчния състав на кметството, както и на лица извън списъчния състав на кметството за ползване СИМ-карти за телефонни разговори и СИМ-карти за мобилен интернет, съзнателно, с цел да набави за себе си и за другиго облага, за която от бюджета на кметството са изплатени разходи в размер на 25 877.89 лв.
Отговорност за причинената вреда на основание чл.21, ал.1, т.1 от ЗДФИ носи И.Б.И., субект по смисъла на чл. 23. т. 4 от ЗДФИ, който е нарушил разпоредбите на чл. 13. ал. 3. т. 5 от ЗФУКПС и виновно е причинил вреда на бюджета на община Козлодуй , организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от ЗДФИ, във връзка с § 1, т.1 от ДР на ЗДФИ, и във връзка с чл. 2. ал. 3 от ППЗДФИ. Като второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Община Козлодуй, Кметство Бутан води собствена счетоводна отчетност и съставя оборотна ведомост, която е част от консолидирания отчет на община Козлодуй.
Проверката установила още, че към 31.12.2016 г. по партидата на ответника И.Б.И. по сметка 4261 „Вземания от подотчетни местни лица“ са неотчетени суми от получени служебни аванси в размер на 2 049.47 лв. Установило се, че през 2016 г. на лицето са изплатени парични средства за служебен аванс в общ размер на 3 200.00 лв., както следва:
- С разходен касов ордер №310 от 30.09.2016 г. на лицето са изплатени в брой 2 947.00 лв. с предназначение - служебен аванс. Като основание за извършеното плащане не посочено конкретното предназначение на изплатения служебен аванс. Посочената сума е отчетена и осчетоводена в намаление на касовата наличност на дружеството. Към разходния касов ордер в папка „Каса" липсвало приложен разходо-оправдателен документ, поради което липсва яснота какво е основанието за извършеното плащане. РКО е подписан от ответника - кмет на Кметство Бутан, като получател на сумата и в качеството на ръководител и от старши счетоводител Павлина Нетова и от касиера Снежана Пуриева. Ответникът, в качеството си на кмет, е разпоредил посоченото плащане, полагайки подпис върху разходния касов ордер на мястото на „ръководител”.
- С разходен касов ордер №363 от 30.11.2016 г. на лицето са изплатени в брой 253.00 лв. с предназначение - служебен аванс. Като основание за извършеното плащане не е посочено конкретното предназначение на изплатения служебен аванс. Посочената сума е отчетена и осчетоводена в намаление на касовата наличност на кметството. Към разходния касов ордер в папка „Каса" липсвало приложен разходо-оправдателен документ, поради което липсва яснота какво е основанието за извършеното плащане. РКО бил подписан от ответника И.Б.И. ***, като получател на сумата и в качеството на ръководител и от старши счетоводител Павлина Нетова и от касиера Снежана Пуриева. И.Б.И. в качеството си на кмет е разпоредил посоченото плащане, полагайки подпис върху разходния касов ордер на мястото на „ръководител”.
Изплатените средства за служебни аванси са осчетоводени по дебита на балансова сметка 4 261 „Вземания от подотчетни местни лица“ и по кредита на балансова сметка 5011 „Касови наличности в лева“. При проверката се установило, че е изготвен Авансов отчет №1 от 31.10.2016 г. за сума в размер на 900.00 лв., видно от който И.Б.И. *** е представил фактура №108704/18.10.2016 г. за извършен разход за закупуване на осветителни тела на обща стойност 900.00 лв. с ДДС в брой от „Терснаб - Техно“ ООД, гр.Враца. Към фактурата е приложена складова разписка №8/18.10.2016 г., с която са заприходени закупените стоки с МОЛ И.И.. Фактурата е подписана от ответника И.И. и подпечатана с печата на кметството.
На основание представените разходооправдателни документи, сумите по авансовия отчет са осчетоводени по дебита на балансови сметки 3020 „Материали" със сумата за закупените стоки в размер на 900.00 лв., и по кредита на балансова сметка 4010 „Задължения към доставчици от страната“. Със сумата в размер на 900.00 лв. е дебитирана сметка 4010 „Задължения към доставчици от страната" срещу кредит на сметка 4261 „Вземания от подотчетни местни лица".
С приходен касов ордер №140/30.12.2016 г. И.И. е възстановил служебен аванс в размер на 250.53 лв.. като е дебитирана сметка 5011 „Касови наличности в лева" срещу кредит на сметка 4 261 „Вземания от подотчетни местни лица“.
Предвид изложеното, към 31.12.2016 г. от лицето не е възстановена в касата на кметството, а също така - не е отчетена с редовни разходо-оправдателни документи сумата в размер на 2 049.47 лв. Сумата не е възстановена от лицето и към датата на извършване на финансовата инспекция, за което бил съставен Констативен протокол от 09.07.2019 г. с участието на ответника И.И. - кмет и в присъствието на Павлина Нетова - ст.счетоводител и Снежана Пуриева - касиер при кметство с. Бутан.
С получаване на сумите, на обща стойност 2 049.47 лв., И.И. е придобил качеството на фактически отчетник за тях, като се задължава да ги отчете с редовни разходооправдателни документи.
Във връзка с прилагането на счетоводната политика в Кметство Бутан е представено писмено обяснение от Павлина Светозарова Нетова - старши счетоводител при Кметство Бутан. В обяснението лицето твърди, че не е запозната със счетоводната политика на Община Козлодуй, приета със заповед №383 от 30.09.2014 г. на кмета на Община Козлодуй, и след направена проверка в архива на Кметство Бутан не намерила въпросната заповед с прикачена към нея счетоводна политика.
За възстановяването на неотчетения служебен аванс от г-н И.И. *** многократно му е напомняно от страна на старшия счетоводител, но сумата не била възстановена към 31.12.2016 г., което е видно от оборотната ведомост към края на годината. От 01.01.2017 г. Община Козлодуй иззема функциите на делегиран бюджет на Кметство Бутан и документите са били представени там.
С писмо вх.№ 16.00-175/09.10.2019 г. финансовата инспекция изискала писмено обяснение от кмета на Община Козлодуй, относно спазване на правилата в Счетоводната политика, утвърдена със заповед №383/30.09.2014 г. от Кметство Бутан, като второстепенен разпоредител с бюджет.
По представеното писмено обяснение от Николай Николов - кмет на Община Козлодуй, съгласно Заповед №521/24.09.2019 г. се установило, че годишните счетоводни финансови отчети, в т.ч. и за 2016 г., са изготвени съобразно изискванията на Закона за счетоводството, ЗДБРБ за съответните години, ЗПФ, ЕБК, ДДС 20 от 14.12.2004 г. и Счетоводната политика на Общината. Видно от Счетоводната политика, утвърдена със заповед №383/30.09.2014 г., в частта Общи положения е описано, че основната цел на счетоводната политика, прилагана от всички бюджетни звена в Община Козлодуй е да дава сигурност, че информацията, съдържаща се във Финансовите отчети е надеждна, вярна и безпристрастна и отразява сделки и събития със сходен характер.
Консолидираният годишен финансов отчет за 2016 г.. включващ второстепенните разпоредители, е проверен и заверен от Сметна палата без резерви, като основна част от проверката е спазването на утвърдената счетоводна политика на общината. В раздел XVI - Заключителни разпоредби от Счетоводната политика е описано, че контрола по прилагане на счетоводната политика се възлага на съставителя на финансовия отчет, който към 30.09.2014 г. е главен счетоводител Виолета Костова.
След приемане на счетоводната политика на 30.09.2014 г., главният счетоводител Виолети Костова е направила среща в Община Козлодуй, на която са присъствали всички счетоводители на общината и второстепенните разпоредители, включително и на Кметство Бутан. На тази среща е разпространена новата счетоводна политики, тъй като с нея е приет нов сметкоплан, по който е следвало да се извърши годишното приключване към 31.12.2014 г. Финансовият отчет за 2016 г. е проверен и заверен без резерви от Сметна палата, от което е видно, че Кметство Бутан е прилагало Счетоводната политики, утвърдена със заповед №383/30.09.2014 г.
Следствие на собствените си действия ответникът И.И. е получил сумата в размер на 2 049.47 лева, като е положил подпис в качеството на лице - получило сумата, без да представи редовни разходооправдателни документи, следствие на което лицето неоснователно се е обогатило.
Със сумата в размер на 2 049.47 лв. неоснователно са намалени паричните средства в касата на кметството. С размера на недължимо изплатената и невъзстановена в касата на кметството сума от 2 049.47лв. е причинена вреда на бюджета на кметството, отговорност за която следва да носи ответникът И.И., в качеството си на кмет и разпоредител с бюджета на кметство Бутан.
Видно от
изложеното в настоящия акт за начет, следствие на подписаните от И.Б.И.,
Договор за електронни съобщителни услуги №RNA0001932500034-
04092015-16/01.09.2015 г., Споразумение от 05.10.2016 г. и Договор за
електронни съобщителни услуги №RNAOOO **********-12102016-24/12.10.2016 г., по
които от ответникът са извършени разпореждания за незаконосъобразни плащания
през периода от 15.10.2014 г. до 31.12.2016 г. възлизащи в общ размер на 25
877.89 лв., а също - с размера на получените, но неотчетени от ответника
служебни аванси в размер на 2 049.47лв., на кметството е нанесена вреда.
Отговорност за нанесената вреда носи ответника И.Б.И., който в качеството си на
кмет е разпоредил изплащането на средства, без правно основание.
При тези фактически обстоятелства съдът намира
от правна страна следното:
Така приетата за установена фактическа обстановка доведе до следните изводи :За ангажиране пълната имуществена отговорност, за вреди установени при финансова инспекция, е необходимо да са на лице следните предпоставки - деяние - противоправно действие или бездействие, вина, във форма умисъл, без значение пряк или евентуален, вреда, наличие на причинна връзка, в случая вредите да са пряка и непосредствена последица от неупражняване на текущ контрол при документиране в строителството и разходване на бюджетни средства и това да е установено с акт, отговарящ на изискванията на ЗДФИ и ППЗДФИ. Приетото за установено от фактическа страна и разпоредбата на чл. 22, ал. 5 от ЗДФИ, сочи наличието на всички предпоставки, правейки иска доказан по основание и размер. Фактическите констатации в акта за начет относно непозволеното деяние, причинната връзка между него и настъпилата щета, както и размерът на щетата се считат за истински до доказване на противното. По правило за опровергаване на констатациите в акта за начет ответникът носи тежестта да докаже чрез пълно обратно доказване, че релевантните за отговорността им факти не са се осъществили по начина, отразен в акта за начет. При липсата на ангажирани в горния смисъл доказателства, съдът следва да приложи неблагоприятните последици на доказателствената тежест и да приеме доказателствената сила на акта за начет за неопровергана. Установената от законодателя презумптивна доказателствена сила на фактическите констатации обаче не е абсолютна, а е обусловена от изискването актът за начет да е редовен - да съдържа реквизитите в чл. 43, ал.2 ППЗДФИ, както и да е подкрепен с доказателства за констатациите му. В случай, че някое от посочените изисквания не е налице, презумпцията за истинност на констатациите в акта за начет отпада.
Ответникът не е възразил срещу констатациите в акта за начет в срока, определен по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗДФИ и чл. 47, ал. 1 от Правилника за прилагането на ЗДФИ, поради което финансовият инспектор към АДФИ е потвърдил акта във вида, в който е бил създаден.
В настоящото
производство не се събраха доказателства в подкрепа на твърденията изложени в
отговора на исковата молба от ответната страна, с които същият оспорва иска по
основание и размер, като оспорва и част от приложените към исковата молба
писмени доказателства, описани и в Акта за начет, но не представя никакви
писмени доказателства. Поради това този състав приема, че той не е оборил
споменатата презумпция. Неоснователно е и възражението на ответника за липса на
вина, във форма на умисъл. Изпълнявал е длъжността кмет на кметство Бутан. Не
само поради непосредствено възлагане, но и въз основа на множество нормативни
актове, е бил длъжен да упражнява постоянен контрол върху разходването на
бюджетни средства. Същият е бил длъжен и е могъл да знае, че при подписване на
фактури за извършване на плащания, не само е възможно, но настъпват вреди за кметството,
което е допускал. Това, че е сключил договори, не изключва отговорността на
ответника и не прехвърля същата на кмета на Община Козлодуй. Възможно е, с
много условности, сключването на договорите да се цени като индиция за липса на
пряк умисъл, но не и за липса на евентуален, а разпоредбата на чл. 21, ал. 1,
т. 1 от ЗДФИ, не прави разграничения във видовете на посочената форма на вина. Изложеното
налага уважаване на предявения иск в заявения размер, ведно с претендираните
законни лихви.
Съгласно чл. 46. ал.1, т.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, кметът на кметство изпълнява бюджета на общината в частта му за кметството, който е второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Община Козлодуй и като такъв води собствена счетоводна отчетност и съставя оборотна ведомост.
Кметство Бутан попада в обхвата на държавната финансова инспекция като бюджетна организация по смисъла на чл. 4. т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.
Кметството е бюджетно предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 3 от Закона за счетоводството (ЗСч), във връзка с § 1. т. 1 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗСч, и за него е задължително приложението на ЗСч. включително чл. 3, ал. 3 от ЗСч - да осъществява счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по закона.
Като второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Община Козлодуй, която е организация по смисъла на чл. 2, ал. 2. т. 1 от ЗФУКПС, за кметството е задължително приложението на ЗФУКПС, включително чл. 13, ал. 3, т. 5 от ЗФУКПС - да осъществява предварителен контрол за законосъобразност (с изм. на закона с ДВ бр. 12 от 12.02.2019 г. разпоредбата е транспонирана в чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС).
Съгласно чл. 3. ал. 3 от Закона за счетоводството (обн. ДВ. бр.95 от 08.12.2015 г„ в сила от 01.01.2016 г.) Предприятията осъществяват текущото счетоводно отчитане на основата на документална обоснованост на стопанските операции и факти при спазване изискванията за съставянето на документи по този закон ",
Задължителните реквизити на първичните счетоводни документи са регламентирани в чл. 6 от Закона за счетоводството. Тези разпоредби изискват всяка стопанска операция да бъде документирана с първичен счетоводен документ.
Поради липсата на редовни разходооправдателни документи, в нарушение на чл. 3, ал. 3 от Закона за счетоводството (в сила от 01.01.2016 г.), не е налице документална обоснованост на стопанските операции удостоверяващи извършени през периода от 01.04.2016 г. до 09.07.2019 г. разходи от И.И., на обща стойност 2 049.47 лв.
И.И., в качеството си на фактически отчетник за получените от него парични средства от касата на Кметство Бутан, не е представил редовни разходооправдателни документи, в резултат на което е причинена вреда за проверявания обект от липса на парични средства, в размер на 2 049.47 лв.
Видно от Счетоводна политика на Община Козлодуй, утвърдена със Заповед на шета на Община Козлодуй №383 от 30.09.2014 г„ Раздел VII „Отчитане на разчетите с подотчетни лица": „Подотчетни лица са длъжностни лица от персонала, на които се предоставят авансово парични средства за финансиране на бъдещи парични разходи /командировки, закупуване на материални и нематериални активи и др./.
Определя се праг за еднократно получаване на аванс до 5000 лв., със срок на отчитане до 15 дни от получаването му или 3 дни след завръщането от командировката.
При изложените съображения съдът следва да осъди ответника И.И. *** причинените вреди на бюджета на Кметство Бутан в размер на 25 877,89 лева, като в периода 15.10.2014г. - 31.12.2016г. е разпоредил незаконосъобразни плащания въз основа на 19 броя фактури по договори за ползване на СИМ- карти за телефонни разговори и СИМ-карти за мобилен интернет, сключени с „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД, ведно със законната лихва на основание чл. 26 от ЗДФИ върху посочената вреда в размер на 25 877.89 лева, считано от причиняването на вредата до датата на съставяне на акта за начет/11.10.2019г./, възлизаща на 10 585.41 лева.
Съдът следва да осъди ответника И.И. *** причинената допълнителна вреда на бюджета на Кметство Бутан в размер на 2049,47 лева, като не е отчел чрез редовни разходооправдателни документи получени служебни аванси на тази стойност, ведно със законната лихва на основание чл. 26 от ЗДФИ върху посочената вреда в размер на 2049.47 лева, считано от причиняването на вредата до датата на съставяне на акта за начет /11.10.2019г./, възлизаща на 620,54 лева.
На основание чл.78, ал.1 от ГПК, като последица от уважаването на иска, следва да се присъдят направените деловодни разноски в полза на ищеца по това дело съгласно представения списък по чл.80 от ГПК, както следва: адвокатско възнаграждение по договор за правна помощ и съдействие в размер на 1720,00 лв. и държавна такса в размер на 1565,33 лв. за образуване на делото.
Водим от гореизложеното Козлодуйският районен съд, пети състав
Р Е Ш
И :
ОСЪЖДА И.Б.И., ЕГН ********** адрес: *** да заплати на Община Козлодуй, с ЕИК *********, представлявана от Маринела Георгиева Николова – кмет сумата от 39133, 31 лв. /тридесет и девет хиляди сто тридесет и три лева и тридесет и една стотинки/, от които 27 927, 36 лв. - представляваща имуществена отговорност за причинени вреди на бюджета на Кметство Бутан и 11 205, 95 лв. - законна лихва по чл. 26 ЗДФИ, считано от момента на причиняването на вредите до 11.10.2019г. / датата на съставяне на акта за начет/.
ОСЪЖДА И.Б.И., ЕГН ********** адрес: *** да заплати на Община Козлодуй, с ЕИК *********, представлявана от Маринела Георгиева Николова – кмет законната лихва върху сумата от 27 927, 36 лв., считано от 11.10.2019г. /датата на съставяне на акта за начет/ до окончателното изплащане.
ОСЪЖДА И.Б.И., ЕГН ********** адрес: *** да заплати на Община Козлодуй, с ЕИК *********, представлявана от Маринела Георгиева Николова – кмет сумата от 3285,33 лева /три хиляди двеста осемдесет и пет лева и 33 стотинки/, представляващи направени разноски по делото съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК, от които 1565,33 лева за платена държавна такса за образуване на делото и 1720,00 лева за адвокатско възнаграждение.
Решението може да се обжалва пред Врачанския окръжен съд в двуседмичен срок от съобщението до страните.
Да се публикува съгласно чл.4, ал.2, т.2 ВПОПСА в КРС.
Районен съдия:
/Жаклин Димитрова - Алексиева/