Р Е Ш Е Н И Е № 284
гр. Сливен, 28.07.
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,
наказателно отделение, І-ви наказателен
състав, в публично заседание на тринадесети юли през
две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН
МАНЧЕВ
при секретаря
РОСИЦА НЕНЧЕВА, като разгледа докладваното
от районния съдия АНД № 653 по описа за
Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Бултрейд
В с.з. жалбоподателят, редовно призован не се явява и не
се представлява.
В с.з. въззиваемата страна, административно - наказващият орган, не изпраща
представител.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена следната
фактическа обстановка:
На 26.03.2020г.
по път І-6 в с. Трапоклово, обл. Сливен, до бистро „Женика” в посока гр. Сливен,
служители на РУ на МВР Сливен
контролирали движението на МПС относно ограничението на скоростта, въведено с ограничителен
знак Д -11 от
За констатираното
деяние на жалбоподателя бил връчен електронен фиш за налагане на глоба.
Горната фактическа
обстановка се установи по несъмнен начин от представените и събрани по делото
писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени поотделно
и в тяхната съвкупност.
Въз основа на
така приетото за установено от фактическа страна съдът направи следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима -
подадена е в рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна
страна / лице, което е санкционирано/. Разгледана по същество, тя е неоснователна.
Разпоредбата
на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП
задължава водачите на МПС да съобразяват
скоростта при управление на МПС с императивно определени норми, очертани за
конкретно място на движение за различните пътни превозни средства.
Разграничителният критерий, даден в чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, установяващ
допустимите скорости на движение, зависещи от категорията на пътното превозно
средство и мястото на движение – населено място, извън населено място,
магистрала. В рамките на населеното място, каквото е с. Трапоклово ограничението
на скоростта е до
Така описаното
деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно
нарушение по чл. 6 от ЗАНН и осъществява от обективна и субективна страна
състава на нарушение по ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.4 при
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен
фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата,
срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния
фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. В §6, т.65 от
ДР на ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизираните технически
средства и системи и уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно ЗДвП, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: а) стационарни –прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата
(обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. издадена на основание чл. 165, ал.
3 от ЗДвП е определен начина и реда за използването й.
В настоящия случай е следвало и
са представени по делото писмени
доказателства спазени ли са изискванията на цитираната Наредба, а именно: било
ли е използвано автоматизирано техническо средство TFR1-M 570, одобрено по реда
на Закона за
измерванията и преминало проверка по надлежния ред, мястото за
контрол с автоматизирано техническо средство и система, попълнен ли е протокол
за използване на мобилно АТСС за контрол.
От приложената по преписката снимка на клип № 8401 от Радар
№ 570 безспорно се установява, че автомобилът е управляван с по-висока скорост
от разрешената, а именно
Относно наведените в жалбата
твърдения за незаконосъобразност и необоснованост на ЕФ съда следва да
отбележи, че те са неоснователни и това беше коментирано по горе.
Деянието не може да се
квалифицира и като маловажен случай, така както твърди жалбопод. в жалбата. За да е деянието такова, то следва от
него да не са настъпили никакви вредни
последици, или неговата обществена опасност да е незначителна. Едно деяние
представлява маловажен случай, когато степента на засягане на охраняваните от
закона обществени отношения е много ниска. Преценката дали дадено деяние следва
да се квалифицира, като маловажно е строго индивидуална. Преценяващия орган
следва да изхожда освен от накърнените обществени отношения, така също и от
личността на дееца, на пострадалия, както и от сферата на самите обществени
отношения, които се засягат. Необходимо е да се изследват и начина на
извършване на деянието, мотивите и подбудите водили дееца при извършването му,
не на последно място и отзвука който деянието има в обществото. В процесния
случай извършеното от жалбоподателя е не е маловажно. Това е така,
защото нарушението на скоростта е с товарен автомобил и в населено място. В
последните години рязко зачестиха случаите на ПТП в следствие на превишена
скорост и съдебните власти следва да са безкомпромисни към този вид
противоправни деяния. Преценката за маловажност на деянието подлежи на съдебен
контрол и когато съдът намери, че АНО не е приложил правилно закона, то това
нарушение следва да бъде отстранено. В този смисъл е Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 год.
на ВКС, ОСНК, постановено по Т.Н.Д. №
1/2007 год. по описа на ВКС.
Ето защо административно-наказващият орган след като се е запознал с
фактите и обстоятелствата правилно е квалифицирал и наложил законоустановено
наказание, което е в състояние да изпълни специалните си цели.
Предвид посоченото съдът прие, че атакувания
ел.фиш е правилен и законосъобразен, ето
защо:
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 3487888
на ОД МВР гр. Сливен, с който на „БУЛТРЕЙД
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Сливен в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: