Решение по дело №436/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 ноември 2021 г. (в сила от 4 август 2022 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20217140700436
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

485/16.11.2021 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на девети ноември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

       Административен съдия: Соня Камарашка

 

при секретаря Александрина Александрова с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура – Монтана, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 436 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

 

Образувано е по жалба от Сдружение „К*** И*** решения за здраве“ ЕИК * , със седалище и адрес на управление *** представлявано от Е.Р. против Решение №РД-11-1299 от 10.09.2021г. издадено от Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. и заместник – министър на икономиката И*** М*** за отказ да се верифицират разходи в общ размер на 18 661.99 лв. (осемнадесет хиляди шестстотин шестдесет и един лева и 99 стотинки), от които БФП 14 929.59 лв. (четиринадесет хиляди деветстотин двадесет и девет лева и 59 стотинки) по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.009-0029-C02, с бенефициент СДРУЖЕНИЕ К*** И*** Р*** ЗА З*** по К*** 1: Разходи за възнаграждения (вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя) на персонала на административното тяло на клъстера. В жалбата се излагат доводи за издаване на оспореното решение при съществени нарушения на приложимия материален закон и в противоречие с целта на закона. Твърди се немотивираност на издаденото решение за отказ да бъдат верифицирани посочени разходи, тъй като не е ясно как административния орган е определил размерът на общо допустимите разходи по проекта на 401 532, 50лева, след като по сключения договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проекта е 481 700,00лева и представлява и общо допустими разходи по проекта, съгласно т.14.2 от които БФП 385 359,98лева и съфинансиране от бенефициента е 96 340,02лева. Сочи се, че не са посочени „недопустими“ разходи, като неясно и необосновано е твърдението, че допустимите разходи извън тези за възнаграждения са 200 766,25лева, което определя и размера на допустимите разходи за възнаграждения в размер на 200 766,25лева и оттук и общо допустимите разходи за проекта в размер на 401 532,50лева. Твърди се, че отказа от верификация на разходи в размер на 18 661,99лева, не кореспондира с претендираните в размер на 219 428,24лева, като в издадения административен акт не са налице фактически основания, което представлява нарушение на чл.59, ал.2,т.4 от АПК. Липсата на мотиви и липсата на фактически и правни основания при издаване на решението са основание за неговата отмяна. Твърди се, че не са спазени изискванията на ВАС дадени с Решение №9143 от 12.08.2021г. по адм. дело №4546/2021г. респективно в Решение по адм. дело №16/2021г. по описа на АС – Монтана, а в заключение, че липсват верни фактически основания относно окончателния размер на определените за допустими разходи по проекта.

В съдебно заседание оспорващата страна Сдружение „К*** И*** решения за здраве“ се представлява от Е.Р., която поддържа жалбата по доводи изложени в същата, освен в частта по отношение смесването на производството по верификация и по определяне на финансова корекция, тъй като в случая се касае за отказ от верификация. Претендира разноски за внесена държавна такса за образуване на делото.

Ответникът – Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. и заместник – министър на икономиката, в писмена молба чрез процесуалния си представител Г*** Х*** – служител с юридическо образование оспорва жалбата, като моли за нейното отхвърляне, тъй като оспорения акт е законосъобразен издаден от материално компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административно - производствените правила и в съответствие и при правилно приложение на материалния закон. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Представителя на Окръжна прокуратура - Монтана дава заключение, за основателност на жалбата, като намира оспореното решение за неправилен и незаконосъобразен акт, подробни съображения излага в писмено заключение.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните и след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намери за установено следното:

За допустимостта:

Оспореното Решението е връчено на жалбоподателя чрез ИСУН 2020 на 10.09.2021г. а жалбата е депозирана чрез УО до съда на 24.09.2021г., видно от пощенско клеймо на л.14 по делото от субект с правен интерес, съдържа констатации за отказ от верифициране на разходи които пряко рефлектират върху правната сфера на адресата, т.е. жалбата е подадена в предвидения в чл.149 от АПК срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

По същество:

Няма спор по делото, че Сдружение „К*** И*** р*** за з***“ ЕИК * , със седалище и адрес на управление *** е бенефициент на подпомагане по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 на основание сключен Административен договор № BG16RFOP002-2.009-0029-C02/ 15.11.2017 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020, процедура чрез подбор № BG16RFOP002-2.009. Договорът е сключен на основание чл. 37, ал. 3 от ЗУСЕСИФ във връзка с постъпило проектно предложение в ИСУН № BG16RFOP002-2.009-0029, одобрено с решение на Ръководителя на У*** орган на ОПИК. Съгласно договора, предмет на същия е предоставянето на безвъзмездна финансова помощ от страна на УО за изпълнение на проект „Развитие на К*** и*** р*** за з***”, който проект е на стойност 481 700 лв. с основни дейности по приложение І. Сред одобрените за финансово подпомагане основни дейности по проекта съгласно приложението към договора за БФП на л.192-214 по делото в т.6 Бюджет в описание на конкретни разходи одобрени по проекта са отразени общо в Раздел I разходи за персонал, като в т.1 Разходи за възнаграждения /вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя/ на персонала на административното тяло на клъстера Компонент 1 и т.2 Разходи за възнаграждения /вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя/ за експерт създаване на сътрудничества и интернационализация Компонент 2. В Раздел II за Разходи за провеждане и участие в мероприятия, в Раздел III Разходи за услуги и в Раздел VI Непреки разходи. В този раздел 6 „Бюджет“ са осъществени промени съгласно подписано допълнително споразумение №1 от 19.03.2018г. към административния договор за безвъзмездна финансова помощ на л.243-244 по делото, съобразно приложеното приложение в табличен вид за прехвърляне на типови разходи по бюджетни позиции. В чл.5.1 от административния договор исканията за междинно/окончателно плащане се подкрепят с представяне на междинни/финални отчети, които се състоят от техническа и финансова част в съответствие с чл.2.6 и чл.2.7 от Приложение II към договора, като съгл. чл.5.2 междинните и окончателните плащания се правят на базата на действително извършените и платени разходи.

В изпълнение на административния договор от страна на УО на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 са одобрени и е прието изпълнението по три междинни и един финален отчет, съответно извършена е верификация на допустими разходи и са направени междинни плащания, както следва:

С първи междинен финансов отчет на л.156-170 по делото бенефициентът е отчел разходи по приложен опис документи описани по ред от бюджета за всяка от дейностите по проекта, възлизащи в размер на 31 524,04 лв., като с писмо с изх. № 92-00-956/29.06.2018 г. УО на ОПИК на л.155 по делото е верифицирал обща сума на допустимите разходи по междинния отчет – 31 524,04 лв., от които 25 219,26 лв, БФП и 6 304,78 лв. собствено финансиране. С втори междинен отчет на л.130-154 по делото бенефициентът е отчел разходи по приложен опис документи описани по ред от бюджета за всяка от дейностите по проекта, възлизащи в размер на 124 339,65 лв., като с писмо с изх. № 92-00-956/23.11.2018 г. УО на ОПИК на л.127 по делото е верифицирал обща сума на допустимите разходи по втори междинен отчет в размер на 122 499,65 лв., от които 97 999,78 лв. БФП и 24 499,87 лв. собствено финансиране. От отчетените разходи УО е посочил, че недопустими са 1 840,00 лв. по бюджетен ред 17.1 „Наем за офис на административното тяло на клъстера с включена доставка на интернет", съгласно Решение за отказ за верификация № РД-16-1427/23.11.2018г. на УО на ОПИК на л.128, 129 по делото. С трети междинен отчет на л.104-126 по делото бенефициентът е отчел разходи по опис документи описани по ред от бюджета за всяка от дейностите по проекта, възлизащи в размер на 152 547,03 лв., като с писмо с изх. № 92-00-956/31.05.2019 г. УО на ОПИК на л.103 по делото е верифицирал обща сума на допустимите разходи по трети междинен отчет в размер на 152 547,03 лв., от които 122 037,67 лв. БФП и 30 509.36 лв.. собствено финансиране.

С финален отчет на л.79-102 по делото бенефициентът е отчел разходи, възлизащи в размер на 115 745,41 лв. С Искане за пояснения и допълнителни документи с изх. № 92-00-956/ 12.12.2019 г. на л. 78 по делото, от Сдружение „К*** И*** решения за здраве“ са изискани документи, пояснения и извършването на корекции във финалния отчет, като бенефициентът е уведомен, че недопустими за финансиране са разходи за възнаграждения за безвъзмездна финансова помощ в размер на 33 517,00 от които БФП 26 813.60лв. и собственик принос 6703,40лв, тъй като не съответстват на изискванията на т. 14. 2 от Условията за кандидатстване. В отговор от Сдружение „К*** И*** решения за здраве“ е подадено писмо на л.76, 77 по делото, което по същество представлява възражение по определените допустими и недопустими разходи по проекта. Издадено е Решение №РД-16-2014/23.12.2019г. на УО на ОПИК на л.73-75 по делото, по което в т.1 е отказано верифициране на разходи по бюджетен ред 17.3 „Офис консумативи“ в размер на 2 121,64лева от тях БФП -1697,32лева и по т.2 е отказано верифициране на разходи в общ размер на 33 517,00лева от тях БФП -26813,61лева по административния договор по компонент 1 – Разходи за възнаграждение /вкл. Здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя/ на персонала на административното тяло на клъстера. Изготвено е и уведомително писмо с изх. № 92-00-956/23.12.2019 г. УО на ОПИК на л.72 по делото по което жалбоподателя е уведомен за верифицирана обща сума на допустимите разходи по финалния отчет в размер на 73 602, 37 лв., от които 58 881,90 лв. БФП и 14 720,47 лв. Собствено финансиране и за недопустимите за финансиране разходи, както по горецитираното решение, така и по Решение №РД-16-1653/14.10.2019г. приложено на л.58-61 по делото, по което е наложена финансова корекция в размер на 10% от допустимите разходи по договор с изпълнител „Е-Т*** “ ООД отчетени във финалния отчет в размер на 6 504,40лева. Постановеното Решение №РД-16-1653/14.10.2019г. на УО на ОПИК е обжалвано и е образувано адм. дело № 552/2019 г. по описа на АС – Монтана оставено в сила с Решение№7492 от 16.06.2020г. по адм. дело №2685/29020г. на ВАС /л.62-71 по делото, по което постановеното решение е отменено и преписката е върната на административния орган за определяне на финансовата корекция съобразно настъпилите финансови последици по диференцирания метод. В изпълнение на съдебното решение административния орган е издал Решение №РД-16-663 от 10.05.2021г. на л.52-57 по делото, като е определил финансова корекция по административния договор за предоставяне на БФП с бенефициента Сдружение „К*** И*** решения за здраве“ в размер на 3004,80лева по отношение на установени лица, които не са взели участие в проведените събития по проекта. Изготвено е и уведомително писмо с изх. № 92-00-956/08.06.2021 г. УО на ОПИК на л.43 по делото по което жалбоподателя е уведомен за верифицирана обща сума на допустимите разходи по финалния отчет в размер на 23768,02лева.

Приложеното Решение №РД-16-2014/23.12.2019г. на УО на ОПИК също е обжалвано и по него е образувано адм. дело № 70/2020 г. по описа на АС – Монтана по което жалбата против т.1 от Решението с което е отказано верифициране на разходи по бюджетен ред 17.3 „Офис консумативи“ в размер на 2 121,64лева от тях БФП -1697,32лева  е отхвърлена, а оспореното решение в т.2 е прогласено за нищожно, по което е отказано верифициране на разходи в общ размер на 33 517,00лева от тях БФП -26813,61лева по административния договор по компонент 1 – Разходи за възнаграждение /вкл. Здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя/ на персонала на административното тяло на клъстера. С Решение №377 от 12.01.2021г. по адм. дело №7899/2020г. по описа на ВАС е отменено постановеното решение по адм. дело № 70/2020 г. по описа на АСМ в обжалваната част по т.2 от оспореното решение, с което е прогласена нищожността му и делото е върнато за разглеждане от друг състав на съда. След връщането е образувано Адм. дело №16/2021г. по описа на АСМ което е оставено в сила с Решение №9143 от 12.08.2021г. по адм. дело №4546/2021г. по описа на ВАС, по което е отменена т.2 от Решение №РД-16-2014/23.12.2019г. на УО на ОПИК с което е отказано верифициране на разходи в общ размер на 33 517,00лева от тях БФП -26813,61лева по административния договор по компонент 1 – Разходи за възнаграждение /вкл. Здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя/ на персонала на административното тяло на клъстера и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне в едномесечен срок.

Произнасянето на ответника е обективирано в оспореното в настоящето производство Решение№РД-11-1299 от 10.09.2021г. издадено от Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. и заместник – министър на икономиката И*** М*** с което на основание чл.9, ал.5 изр. второ, чл. 57, ал.1, т,2, чл.60, ал.1, чл.62 във връзка с чл.63 от ЗУСЕСИФ, чл.30 ал.1, т.2 от Устройствения правилник на Министерството на икономиката, чл.32 във връзка с чл.13, ал. 4 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, чл. 61, във връзка с чл. 18а от АПК и т. 1 от Решение № 574 на Министерския съвет от 13.07.2016 г. за определяне на управляващ и сертифициращ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, т. I от Заповед № РД-16-1182 от 05.08.2021 г. на министъра на икономиката се отказва да се верифицират разходи в общ размер на 18 661.99 лв. (осемнадесет хиляди шестстотин шестдесет и един лева и 99 стотинки), от които БФП 14 929.59 лв. (четиринадесет хиляди деветстотин двадесет и девет лева и 59 стотинки) по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.009-0029-C02, с бенефициент СДРУЖЕНИЕ К*** И*** Р*** ЗА З*** по КОМПОНЕНТ 1: Разходи за възнаграждения (вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя) на персонала на административното тяло на клъстера.

От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на обстоятелството, че в резултат на извършена документална проверка и проверка на място по постъпило искане за окончателно плащане от 15.07.2019г. за периода 22.02.2019 г. до 15.05.2019г. по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP002-2.009-0029-C02 с бенефициент Сдружение „К*** И*** р*** за з***“ е установено, че съгласно изискванията на т. 14.2 от Условията за кандидатстване по процедура BG16RFOP002-2. 009 "Развитие на клъстери в България", разходите за възнаграждения не могат да надвишават 50 % от общо допустимите разходи по проекта. В тази връзка за недопустим за финансиране се считат размерът на разходите за възнаграждения, надвишаващ 50 % от общо допустимите разходи по проекта. Отразено е, че отчетените разходи за възнаграждение вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя на квалифициран персонал, необходим за изпълнение на дейностите по проекта са в общ размер от 219 428,24лева. Отразено е, че общо допустимите разходи след изпълнение на проекта с междинните и финалния отчети по АДПБФП BG16RFOP002-2.009-0029-C02 са 401 532,50лева, а общият размер на допустимите разходи с изключение на разходите за възнаграждения е 200 766.25 лв., което определя и размера на допустимите разходи за възнаграждения на 200 766.25 лв. или общо допустимия размер на всички разходи по проекта, е отразения от 401 532.50 лв. Отразено е, че сумата от 200 766.25 лв. представляваща общият размер на допустимите разходи с изключение на разходите за възнаграждения е формирана от сбора на одобрените разходи за провеждане и участие в мероприятия - в размер на 148 550,02 лв., разходи за услуги - в размер на 50 376,00 лв., непреки разходи (бюджетно перо 17.3 „офис консумативи) - в размер на 1 840,23 лв. Отделно са отразени и недопустимите разходи по проекта, съобразно постановените решения за отказ от верификация по подадените отчети в размер на 1 840,00 лв. по бюджетен ред 17.1 „Наем за офис на административното тяло на клъстера с включена доставка на интернет" и  по финалния отчет в общ размер на 20 783.63 лв., от които 16 626,91 лв. БФП и 4 156,72 лв. собствено финансиране.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на частта в която е оспорен административният акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Съгласно разпоредбата на чл.60,ал.1 от ЗЕСЕСИФ управляващия орган /УО/ извършва авансови, междинни и окончателни плащания въз основа на искане от бенефициента. В разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал. 5 на чл. 9 от ЗУСЕСИФ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. От представените и приети като доказателство по делото Заповед № РД-16-685/17.05.2021г. отменена със Заповед №РД-16-1182/05.08.2021г. на Министъра на икономиката се установява, че заместник министъра на икономиката И*** М*** е определена да изпълнява функциите на Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, с всички произтичащи от това права, задължения и отговорности. С оглед на изложеното съдът приема, че оспореното решение е постановено от материално компетентен административен орган – подписано и издадено е от оправомощения да изпълнява функциите на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 ", при упражняване на правомощия по чл. 62, ал. 3 от ЗУСЕСИФ.

При постановяването на оспореното Решение№РД-11-1299 от 10.09.2021г. издадено от Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. и заместник – министър на икономиката И*** М*** не се констатират допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, правилно е приложен и материалният закон. Не са налице цитираните в жалбата пороци на административния акт. Спазена е процедурата по издаване на акта, определена в Раздел II на Глава V от ЗУСЕСИФ. В рамките на развилото се производство по верификация, УО е събрал релевантните доказателства и ги е преценил в тяхната съвкупност.

Противно на твърдението в жалбата за което не бе ангажирана назначаването на съдебно икономическа експертиза, въпреки указаното от съда в съдебното заседание, поради твърдение единствено за липса на мотиви на оспореното решение, настоящия съдебен състав намира, че мотивите на оспорваното решение са ясни и разбираеми за жалбоподателя. Още повече, че съгласно разрешението, дадено с ТР № 16 от 31.03.1975 г. на ОСГК, няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта, както и да се съдържат в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт или да са изложени допълнително, когато с това се постигат целите, които законодателят е преследвал с изискването за мотивиране. В случая не само в решението са изложени конкретни мотиви за издаването му, като конкретно са посочени заявените за плащане разходи, издадените решения за отказ от верификация, така и недопустимите и допустимите разходи по отделните бюджетни редове от проекта, а именно отделно за възнаграждение вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя на квалифициран персонал, необходим за изпълнение на дейностите по проекта по Компонент 1 и 2, както и одобрените разходи за провеждане и участие в мероприятия - в размер на 148 550,02 лв., разходи за услуги - в размер на 50 376,00 лв., непреки разходи (бюджетно перо 17.3 „офис консумативи) - в размер на 1 840,23 лв., поради което оспореното решение не страда от липсата на мотиви. В приложените от управляващия органа по делото финансови отчети, постановени и обжалвани решения и приложението към договора за БФП на л.192-214 по делото в т.6 Бюджет в описание на конкретни разходи одобрени по проекта се съдържат всички суми посочени в оспорения акт.

Предоставянето на безвъзмездна финансова помощ от Европейския социален фонд цели използването на финансов ресурс за постигането на публични цели - чл. 2 от Регламент (ЕС) № 13 04/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно Европейския социален фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1081/2006 на Съвета. В чл. 4, ал. 3 от ЗУСЕСИФ изрично е отразено, че безвъзмездната финансова помощ не може да има за цел или резултат реализирането на печалба. Целта на помощта е не бенефициентът по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ да получи средства за развиване на дейността си, а да получи възможност да участва в постигането на публичната цел, за която е обявена съответната схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Предвид това, за да се считат за допустими дадени разходи, те трябва да са в съответствие с правилата на схемата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и да отговарят на кумулативно поставените в чл. 57 от ЗУСЕСИФ изисквания.

Производството за верификация на разходи е уредено в чл.60 - чл 68 ЗУСЕСИФ. Съгласно цитираните разпоредби междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта. По правило допустими са разходите, които са реално извършени, надлежно документирани и съответстват на приложимото право – на Съюза и национално, на оперативната програма, на условията за финансиране на проекта и сключения административен договор. Конкретните изисквания за допустимост на разходите са регламентирани в чл. 57 и чл. 58 от ЗУСЕСИФ. Липсата на която и да е от посочените предпоставки обосновава разхода като недопустим за верификация.

Съгласно приложената разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ, за да са допустими разходите, те следва да попадат и да са включени в документите по чл. 26, ал. 1 и в одобрения проект категории разходи. Безспорно Условията за кандидатстване по процесната процедура приложени на л.251-288 по делото съставляват документ, попадащ в обхвата на чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ. По делото не се спори, че Условията за кандидатстване в процедурата, утвърдени като част от документите по чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни за кандидатите и за органа, ръководещ административното производство. С утвърдените Условия за кандидатстване е въведено изискването към формуляра за кандидатстване кандидатът да приложи и декларация (попълнена по образец), че е запознат с тях. С подписването на декларацията Сдружението удостоверява, че се е запознало с Условията за кандидатстване и се е съгласило със задълженията, които произтичат от участието му в процедурата по предоставяне на БФП.

В конкретния случай, в т. 14. 2 от Условията за кандидатстване е въведено изискването допустимите разходи за възнаграждения (вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя) на административното тяло на клъстера да са до 50 % от допустимите разходи по проекта. Посочено е в бележка под линия 30, че при наличие на разходи за възнаграждения както по Компонент 1, така и по Компонент 2, същите общо следва да са до 50% от общо допустимите разходи по проекта. Това означава, че не е необходимо да се прави отделно изчисление и верификация на разходите по този компонент, а общо за проекта, както е сторил и административния орган в оспореното решение.

В оспореното решение ръководителят на УО е посочил правното основание за постановения отказ – чл. 57, ал. 1, т. 2 ЗУСЕСИФ, като е изложил и фактическите основания за това. Посочил е и относимите раздели от Условията за кандидатстване, които конкретизират условията за допустимост на разходите - т. 14. 2. Видно от представените по делото доказателства, отчетените с финансовите отчети разходи за възнаграждение /вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя/ на квалифициран персонал, необходим за изпълнението на дейностите по проекта са в общ размер 219 428,24лева при общо допустими разходи по проекта извън разходите за възнаграждение в размер на 200 766, 25лева, като в случая разликата между двете суми, възлизаща на 18 661,99лева се явява недопустим разход. В оспореното решение административния орган изрично е посочил как е формирана сумата от общия размер на допустимите разходи, след приспадане на недопустимите от общо 200 766, 25лева без възнаграждението, а именно от сбора на одобрените разходи за провеждане и участие в мероприятия - в размер на 148 550,02 лв., разходи за услуги - в размер на 50 376,00 лв., непреки разходи (бюджетно перо 17.3 „офис консумативи) - в размер на 1 840,23 лв., като така посочените суми са отразени в представените отчети при подадените искания за плащане. Видно от член 3.5 от подписания от жалбоподателя административен договор при изпълнение на проекта същият като бенефициент изпълнява проекта съгласно одобреното проектно предложение BG16RFOP002-2.009-0029-C01, условията за кандидатстване и условията за изпълнение по процедура BG16RFOP002-2.009 и клаузите на договора. В чл.5.1 от договора исканията за междинно/окончателно плащане се подкрепят с представяне на междинни/финални отчети, които се състоят от техническа и финансова част в съответствие с чл.2.6 и чл.2.7 от Приложение II към настоящия договор, като съгл. чл.5.2 междинните и окончателните плащания се правят на базата на действително извършените и платени разходи, като в тази връзка са неснователни твърденията на жалбоподателя, че  по АДПБФП  са визирани общо допустими разходи в по-голям размер от посочения от органа в оспореното решение, тъй като за да обоснове тяхната допустимост следва бенефициента да я заявил същите с надлежни искания и приложени отчети. Доводите, че дейностите по проекта са изпълнени изцяло и в срок, поради което разходите за възнаграждения са допустими, са правно ирелевантни. Относно съдържащите се в Условията за кандидатстване изисквания за допустимост на разходите, дружеството-жалбоподател е било предварително и надлежно запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение.

Предвид гореизложеното, като издадено от компетентен орган, при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с изискванията за форма на акта и целта на закона, както и без противоречие с материалноправни разпоредби, процесното решение е правилен и законосъобразен акт, а жалбата против него е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на делото на ответника се дължи присъждане на своевременно поисканото юрисконсултско възнаграждение, което съдът на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. с чл. 37 ЗПП, вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. 144 АПК определя на 100,00 лева /сто/.

От изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение „К*** И*** р*** за з***“ ЕИК * , със седалище и адрес на управление *** представлявано от Е.Р.  против Решение №РД-11-1299 от 10.09.2021г. издадено от Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. и заместник – министър на икономиката И*** М*** за отказ да се верифицират разходи в общ размер на 18 661.99 лв. (осемнадесет хиляди шестстотин шестдесет и един лева и 99 стотинки), от които БФП 14 929.59 лв. (четиринадесет хиляди деветстотин двадесет и девет лева и 59 стотинки) по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.009-0029-C02, с бенефициент СДРУЖЕНИЕ К*** И*** Р*** ЗА З*** по К*** 1: Разходи за възнаграждения (вкл. здравни и осигурителни вноски за сметка на работодателя) на персонала на административното тяло на клъстера.

 

ОСЪЖДА Сдружение „К*** И*** решения за здраве“ ЕИК * , със седалище и адрес на управление *** представлявано от Е.Р., да заплати на Министерство на икономиката гр. София, сумата от 100,00лева /сто/, представляваща юрисконсултско възнаграждение, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд гр.Монтана.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

                                                                                  Административен съдия: