Р
Е Ш Е
Н И Е
№
гр. Добрич, 20.07.2020 г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, гражданска колегия, в публично заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТАНИМИР АНГЕЛОВ
При участието на секретаря: В.П.
Разгледа докладваното от РАЙОННИЯ СЪДИЯ гр.
дело № 3501/2019 г. по описа на Добричкия районен съд, и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е образувано по искова молба на Д.Д.Д. с ЕГН ********** ***, чрез упълномощения адвокат Х.Х. ***, с която срещу ОД на МВР –
Добрич, с административен адрес гр. ***, са предявените искове за заплащането
на следните суми: 1) 1 585,92 лв.
/хиляда петстотин осемдесет и пет лева и деветдесет и две стотинки/ – (след допуснато изменение по реда на чл. 214 от ГПК от първоначално
заявена сума от 1 984,46
лв.), представляваща
възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към
дневен такъв за периода 01.10.2016 г. – 01.10.2019 г., ведно със законната лихва върху цялата сума, считано от датата на
подаване на исковата молба до окончателното изплащане на вземането; 2) 235,35 лв. /двеста тридесет и пет лева
и тридесет и пет стотинки/ – (след допуснато изменение по реда на чл. 214 от ГПК от първоначално
заявена сума от 287,60
лв.), представляваща лихва
за забава върху главното задължение за периода 01.10.2016 г. – 01.10.2019 г.
Претендират се и сторените по делото съдебни разноски.
Според изложените в исковата
молба твърдения поддържани в съдебно заседание от упълномощения адвокат, ищецът
се намира в служебни правоотношения с ответника като през процесния период е
работил на длъжността „***” и „*** ***” – ***. Трудовата дейност осъществява по утвърдени протоколи и
графици при режим на труда на смени – дневна и нощна от 22,00 ч. – 06,00
ч. и с продължителност 12 часа при
сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 3
от ЗМВР. Ищецът счита, че в негова полза
следва да бъдат начислени възнаграждения за положения извънреден труд чрез
преобразуване на нощния към дневен такъв
за посочения по-горе период. В съдебно заседание ищецът поддържа исковата
молба. Съгласно разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР – брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни такива. Сред предвидените в същия закон
допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за
извънреден труд – чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР. Според нормата на чл. 187, ал.
9 от ЗМВР „Редът за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители се определят с наредба на Министъра на вътрешните работи”.
Съгласно чл. 176 от Закона за
Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/ брутното месечно възнаграждение на
държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и
допълнителни възнаграждения. Към основното месечно възнаграждение на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд / чл. 178,
ал. 1, т. 3 от ЗМВР/. Съгласно чл. 143, ал. 1 от Кодекса на труда, извънреден е
трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без
противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника
или служителя извън установеното за него работно време. Нормалната
продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа
дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица /чл. 187, ал. 1 от ЗМВР/. Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни
подневно, а за работещите на 8, 12 или 24 часови смени – сумарно за тримесечие
период /чл. 187, ал. 3, изр. 1 от ЗМВР/. При работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като работните часове
не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период /чл. 187, ал. 3,
изр. 3 от ЗМВР/. Работата извън работното време до 280 часа годишно се
компенсира възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период за служителите работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение /чл. 187, ал. 6, вр. ал. 5,
т. 2 от ЗМВР/.
Редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с
наредба на Министъра на вътрешните работи /чл. 187, ал.1 от ЗМВР/. За периода
от 02.06.2016 г. до 29.07.2016 г. е действала Наредба № 8121-592/25.05.2015 г.
за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители на МВР. За
да бъде уважена исковата претенция в тежест на ищеца е да установи, в условията
на пълно и главно доказване средните правнорелевантни факти: фактът на
възникване на служебно правоотношение с ОД на МВР гр. Д., че е полагал нощен
труд за заявения в исковата молба период от 01.06.2017 г. – 02.09.2019 г.,
който не е преобразуван чрез преизчисление с коефициент 0,143, както и размера
на претендираното възнаграждение за положения нощен труд след преобразуването
му със съответния коефициент, а в тежест на работодателя е да установи, че е заплатил
уговореното дължимо допълнително трудово възнаграждение за положения труд.
Съгласно чл. 176 от Закона за МВР – брутното месечно възнаграждение на
държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и
допълнителни такива. Във връзка с разпределението на доказателствената тежест
съдът намира искането на страните за ангажиране на доказателства чрез
назначаване на съдебно-счетоводна експертиза за относимо и допустимо.
В срока и по реда на чл. 131 от ГПК ответникът е депозирал писмен
отговор, съгласно който исковата претенция е неоснователна и недоказана.
Настоява се предявените искове да бъдат отхвърлени.
Съдът, като обсъди доводите на
страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от
фактическа страна следното:
Не се спори между
страните, че през процесния период ищецът е бил служител на ОД на МВР – Д.,
както и че е осъществявал трудовата си дейност по утвърдени графици, при режим
на труд - дневни и нощни смени, при сумирано изчисляване на работното време,
съгласно разпоредбата на чл.187, ал. 3 от ЗМВР. За времето от 01.10.2016 г. до 01.10.2019
г. Д.Д.Д. е работил
на длъжността „***” и „*** ***” – ***.
Приети са като
писмени доказателства утвърдени Протоколи - Приложение № 6 към чл.31, ал.1 от
Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за отчитане на отработеното време между
22,00ч. и 06,00ч., времето на разположение и положения труд по време на
официални празници от държавните служители, работещи на смени, в т.ч. и ищеца,
през исковия период.
По искане на ищеца по делото е
допусната и назначена съдебно-счетоводна експертиза. Според заключението на
вещото лице Е.Й., което не е оспорено от страните и като обективно и
компетентно е кредитирано от съда, положеният по графици нощен труд от ищеца
между 22,00 ч и 6,00 часа, по тримесечни периоди на сумирано отчитане - за
периода от 01.10.2016 г. до 01.10.2019 г., е общо 1 656 часа в това число:
а) за периода от 01.10.2016 г. до
31.12.2016 г. общо 184 часа;
б) за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. общо 560 часа, от които:
> 152 часа през първото тримесечие
на
> 136 часа през второ тримесечие на
> 160 часа през трето тримесечие на
> 112 часа през четвърто тримесечие
на
в) за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г., общо 656 часа, от които:
> 192 часа през първото тримесечие
на
> 160 часа през второто тримесечие
на
> 136 часа за третото тримесечие на
> 168 часа за четвъртото тримесечие
на
г) за периода от 01.01.2019 г. до 30.06.2019 г., общо 256 часа, от които:
> 88 часа през първото тримесечие на
> 168 часа през второто тримесечие
на
През процесния период по делото, няма преобразуване на нощен към дневен
труд при отчитане от работодателя на сумираното работно време в процесния
период.
За периода от 01.10.2016 г. до 30.06.2019 г. паричната равностойност на
233 часа положен извънреден труд след преобразуване на нощния към дневен, е в
размер на общо 1 585,92 лв., които не са начислени към заплатата на ищеца,
съответно неизплатени.;
Мораторната лихва върху неизплатените възнаграждения за извънреден труд,
след преобразуването му от нощен към дневен, за периода от месеца, следващ
тримесечието до датата на подаване на исковата молба 01.10.2019 г., е в размер
на общо 235,35 лв.
При реално положен сменен режим на работа от 12 - часови смени, през
периода от 01.10.2016 г. до 30.06.2019 г., които са отчитани и изчислявани
сумирано за тримесечни периоди съгласно чл. 187, ал. 3, изр. 1 от ЗМВР, от ищеца
и при зачитане превръщането на нощни часове в дневни, от ищеца са отработени общо
5 059 час, при нормативно определени 4 392 часа, или положеният
извънреден труд е 667 часа, в това число 233 часа, след превръщане на нощни
часове в дневни.
Вещото лице и дало и втори вариант на
своето заключение, според което:
При отчитане, че през периода от
01.01.2018 г., до 01.07.2018 г. е действал чл. 9г. от НВРПО, т.е. без първо и второ
тримесечие на
След превръщане на нощните часови в
дневни при съобразяване правилото на чл. 187, ал.1 от ЗМВР и чл.26, ал.1 и
ал. 2 от Наредба № 8121 з-776/29.07.2016 г., и сравнение на общият брой реално
отработени часове по график след превръщане на нощните часове в дневни - с
нормата часове за всеки един отчетен тримесечен период, без първо и второ
тримесечие на
При съобразяване часовата ставка
съобразно заплатата на ищеца
паричната равностойност на часовете положен извънреден труд след
преобразуването на нощния към дневен такъв, е в размер на общо 1 225,37
лв.
Мораторна лихва върху
възнагражденията за извънреден труд, след
преобразуването му от нощен към дневен, начиная от месеца следващ
тримесечието до датата на подаване на исковата молба 01.10.2019 г., е в размер
на общо 184,66 лв.
Добричкият районен съд, след като
прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от правна
страна следното:
Предявените искове са процесуално
допустими. Разгледани по същество, те са неоснователни.
Спорният между страните въпрос е при
изчисляване размера на положения от ищеца извънреден труд /за времето от 22,00
часа до 06,00 часа/ допустимо ли е преобразуване на нощния труд в дневен по
правилото на чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата /НСОРЗ/ - тази Наредба урежда правоотношенията между
работник/служител и работодател по трудов договор, т.е. отношения,
регламентирани от Кодекса на труда, или приложение намират само специфичните
правила в тази сфера на специалния закон за МВР и издадените от министъра на
вътрешните работи подзаконови актове.
Съгласно
чл. 176 от ЗМВР, брутното
месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно и
допълнителни такива. В чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР е предвидено, че към
основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща
допълнително такова за извънреден труд, а според чл. 179, ал. 1, пр. 2 от
закона и за нощен. Условията и редът за заплащане на последното се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи, а размерът – с негова заповед. Според
разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд
за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда.
По силата на нарочна
разпоредба министърът издава наредби във връзка с условията и формирането им,
както и заповед – за полагане на труда през нощта /чл.179, ал.2 ЗМВР/.
Извънреден е трудът, полаган извън рамките на установеното работно време.
Според разпоредбата на чл. 187, ал. 9 от ЗМВР редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи. Такава е издадена съгласно законовата делегация - НАРЕДБА № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи /отм., считано от 10.01.2020 г./, действаща за процесния
период. В същата липсва разпоредба, регламентираща преобразуване на нощния труд
на държавните служители в МВР в дневен. Съгласно чл.32, ал.1 от Наредбата
положеният труд извън редовното работно време се компенсира при условията и в
размерите, определени в специалния ЗМВР. Няма препращане за неуредени хипотези
към общия КТ. Същевременно самият ЗМВР извършва такова препращане - така напр.
чл.190, ал.1, 3 и 4 от ЗМВР /за различните видове отпуски/, чл.142, ал.5 ЗМВР
/за статута на лицата, работещи по трудово правоотношение/. От това следва, че
волята на законодателя е спрямо служебните правоотношения на служителите в МВР
да се прилага специалният ЗМВР, съобразяващ спецификата на работата на тези
служители, а субсидиарно приложение на общия КТ да се позволи по изключение
само в изрично посочени от специалния закон хипотези - чрез нарочно препращане.
При работата на смени /дежурства/ работното време на държавните служители в МВР
се отчита по специален ред, което прави недопустимо аналогичното приложение на
законите за държавните служители в гражданските ведомства, включително
конвертиране на часовете труд, положен през нощта, в дневни часове /така решение
№ 197 от 07.10.2019 г. на ВКС по гр. д. № 786/2019г., IV г. о./, както и че
отношенията между страните във връзка със заплащането и компенсирането на
извънредния труд се уреждат от специалния закон - ЗМВР, поради което общите
разпоредби на КТ, на които се позовава ищецът за овъзмездяване на твърдян
положен извънреден труд за времето от 22,00 до 06,00 часа, са неприложими /така
решение № 55 от 07.04.2015 г. на ВКС по гр. д. № 5169/2014г., III г. о./.
Според чл.187, ал.1 от ЗМВР нормалната продължителност на работното време на държавните служители в
МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8, 12 или 24 часови смени – сумирано за тримесечен период. При
работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 ч. и
6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки
24 часов период – чл. 187, ал. 3, изр. 3 от ЗМВР. Работата извън редовното
работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден
труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи
на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното месечно
възнаграждение /чл. 187, ал. 6 във връзка с чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР/. На
държавните служители по служебно правоотношение в МВР, работещи на смени, се
дължи заплащане на извънреден труд до 70 часа на тримесечие /чл. 187, ал. 5, т.
2 от ЗМВР/, формиран като разлика между действително отработените часове по
график, в т.ч. нощен труд, без превръщането му в дневен, и нормативно
определения брой часове за тримесечие, като размерът на възнаграждението е
определен с разпоредбата на чл.187, ал.6 ЗМВР /50 на сто увеличение върху
основното месечно възнаграждение/. Отделно им се дължи и допълнително заплащане
на нощния труд /чл.179, ал.1 ЗМВР/, като размерът на възнаграждението се
определя със заповед на министъра на вътрешните работи /чл.179, ал.2 ЗМВР/.
Така за полагания от държавните служители на МВР извънреден и нощен труд е
налице изчерпателна специална нормативна уредба, не е налице празнота в
нормативната база, нуждаеща се от запълване със субсидиарно прилагане на други
нормативни актове.
Според ищцовата страна в Наредба № 8121з-776/29.07.2016
г. е налице празнота относно начина на определяне размера на положения
извънреден труд, неговото отчитане и компенсиране, поради което следвало да се
приложи субсидиарно разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, приета с ПМС № 4/17.01.2007 г., обн. ДВ, бр.9/26.01.2007
г., в сила от 01.07.2007 г.Според цитираната норма при сумирано изчисляване на
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно
време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното
работно място, т.е. приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в
дневен е 1,143, получен като частно при деление на нормалната продължителност
на дневното /8 часа според чл. 136, ал. 3 от КТ/ и нощното /7 часа според чл. 140,
ал. 1 от КТ/ работно време.
Настоящият състав намира, че не е налице законова опора,
за да се приеме, че посоченото правило следва да се приложи и спрямо служителите
на МВР. За тях законът предвижда нормалната продължителност на работното им
време да е 8 часа дневно, а за работещите на смени се предвижда полагане на
труд през нощта между 22,00 и 06,00 часа, като работните часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период /чл. 187, ал. 3, изр. посл.
от ЗМВР/. Това води до извода, че нормалната продължителност и на нощното
работно време е до 8 часа.
Законодателят е предвидил подобна уредба, съобразявайки
се със спецификата и характерните особености на служебните задължения на
служителите, във връзка с дейността им по охрана и опазване на обществения ред в
рамките на цялото денонощие, обуславящо необходимостта от перманентност на
работния процес. Правилото на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ сочи, че коефициентът за
преизчисляване на нощния труд в дневен при служебните правоотношения в МВР
следва да е 1 /8:8=1/. Така съотношението на нормалната продължителност на
дневното работно време към нормалната продължителност на полагания нощен труд
според ЗМВР е 1:1, докато според КТ е 8:7. Ето защо в случаите, когато правоотношение
е възникнало по действието на КТ упражняваният нощен труд следва да се
преизчисли по реда на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ чрез коефициент 1,143. По отношение
на служителите на МВР коефициентът е 1, поради което и липсва нужда от
извършване на такава трансформация.
В този смисъл е обоснована и логична липсата в ЗМВР и
цитираната наредба на министъра на вътрешните работи на разпоредба, идентична
по съдържание и смисъл с правлото на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ, респ. не е налице
празнота в цитирания подзаконов акт, която да е необходимо да се запълва по
аналогия, а е решение на изпълнителния орган, съобразено със спецификата на
полагания от служителите на МВР труд.
Допълнителен аргумент в подкрепа на извода, че
разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ е неприложима при уреждане на служебните
правоотношения в МВР, а единствено следа да се прилага при регулиране на трудови правоотношения по КТ. С
разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от НСОРЗ е изключено приложението на наредбата за
служителите по трудово правоотношение в държавната администрация. Следователно
НСОРЗ не следва да се прилага субсидиарно, нито по аналогия в хипотези, за
които е налице специална правна уредба /в този смисъл решение № 55/07.04.2015
г. по гр. д. № 5169/2014 г. на III г.о., ГК на ВКС; решение № 197/07.10.2019 г.
по гр. д. № 786/2019 г. на IV г.о., ГК на ВКС/.
На държавните служители по служебно правоотношение в МВР,
работещи на смени, се дължи заплащане на извънреден труд до 70 часа на
тримесечие /чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР/, формиран като разлика между
действително отработените часове по график, в т.ч. нощен труд без превръщането
му в дневен, и нормативно определения брой часове за тримесечие,като размерът
на възнаграждението е определен с разпоредбата на чл. 187, ал. 6 от ЗМВР /50 на
сто увеличение върху основното месечно възнаграждение/.
За пълнота на изложението следва да се добави и факта, че
се дължи допълнително заплащане на нощния труд /чл. 179, ал. 1 от ЗМВР/, като
размерът на възнаграждението се определя със заповед на министъра на вътрешните
работи /чл. 179, ал. 2 от ЗМВР/. В този смисъл за полагания от служителите на
МВР извънреден и нощен труд е налице изчерпателна специална нормативна уредба,
поради което не може да се приеме наличието на празнота в нормативната база, нуждаеща
се от запълване със субсидиарно прилагане на други нормативни актове.
Предвид изложеното претенцията на ищеца за преобразуване
на положения от него нощен труд в дневен и за осъждане на ответника по делото
да му заплати възнаграждение за извънреден труд вследствие горното
преобразуване е неоснователна и подлежи изцяло на отхвърляне. Искът за
обезщетение за забавено плащане по чл. 86 ал. 1 от ЗЗД е акцесорен по отношение
на иска за главното вземане, поради което също подлежи изцяло на отхвърляне (изложените
по-горе мотиви са съобразени с актуалната практика на Добричкия окръжен съд –
решение № 155 от 06.07.2020 г. по в. гр. дело № 888/2019 г.).
На основание чл. 78, ал. 3 вр.
ал. 8 от ГПК на ответника са дължими сторените от него разноски както следва:
50 лева за внесен депозит за вещо лице и 100 лева юрисконсултско възнаграждение
във вр. чл. 37 от ЗПП във вр. чл. 25 от НЗПП, съобразно правната и фактическа
сложност на делото.
Водим от горното, Добричкият районен съд
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ предявените от Д.Д.Д. с ЕГН **********
***, чрез упълномощения адвокат Х.Х. ***, срещу Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. ***, за заплащането на
следните суми: 1) 1 585,92 лв. /хиляда петстотин осемдесет и пет лева и
деветдесет и две стотинки/, представляваща възнаграждение за положен извънреден
труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв за периода 01.10.2016
г. – 01.10.2019 г., ведно
със законната лихва върху
цялата сума, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното
изплащане на вземането; 2) 235,35 лв. /двеста тридесет и пет лева и тридесет и
пет стотинки/, представляваща лихва за забава върху главното
задължение за периода 01.10.2016 г. – 01.10.2019 г.
ОСЪЖДА Д.Д.Д. с ЕГН ********** *** да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – гр. Д., с
административен адрес гр. ***, сумата от 150 лв. /сто и
петдесет лева/, представляваща сторените по делото съдебни разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване
пред Добричкия окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: