Решение по ЧНД №1031/2025 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: 295
Дата: 1 октомври 2025 г.
Съдия: Андроника Ризова
Дело: 20251200201031
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 16 септември 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 295
гр. Благоевград, 01.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, ДВАНАДЕСЕТИ
НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на първи октомври през
две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Андроника Ризова
при участието на секретаря Христина Далева
в присъствието на прокурора и И. Ал. А.
като разгледа докладваното от Андроника Ризова Частно наказателно дело №
20251200201031 по описа за 2025 година
на основание чл. 32, ал. 1 във вр. чл. 16, ал. 7, т. 1 вр. чл. 36 във вр. чл. 22, ал. 1 вр. чл. 38, ал.
1, т. 1 от Закон за признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или
отнемане и решения за налагане на финансови санкции Окръжен съд Благоевград
РЕШИ:
ПРИЗНАВА Решение *********/02, постановено на 25.02.2025 г., влязло в сила на
21.08.2025 г., на Inspectie van Leefomgeving en Transport, Н., с което на засегнатото лице „С...,
със седалище и адрес на управление гр. П..., ЕИК ..., тел. за връзка ..., му е наложена
финансова санкция в размер на 550 /петстотин и петдесет/ евро, за извършено
административно нарушение на член 2.5:6, втора алинея от Разпоредбата за работното време
в транспортната дейност вр. чл. 7 от Регламент 561/200 – за нарушението непрекъснат
период на управление над 6 часа, 23-09-2024 г., констатирано на 24-09-2024 г., в около 10:55
часа, в населено място ... - като левовата равностойност на финансовата санкция от 550 евро
е 1075,71 лв. /хиляда седемдесет и пет лева и седемдесет и една стотинки/.
Препис от решението да се изпрати незабавно на ТД на НАП гр. Благоевград за изпълнение,
които незабавно уведомят съда за предприетите действия за изпълнение на решението.
Незабавно да се уведоми компетентният орган на решаващата държава - Minister van
Infrastructuur en Waterstaat, Н. за постановеното решение като копие от решението се изпрати
на Министерство на правосъдието на Р. Б..
1
Решението може да бъде обжалвано и протестирано пред Апелативен съд гр. София в 7-
дневен срок от днес, като обжалването не спира изпълнението.
Съдия при Окръжен съд – Благоевград: _______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към Решение № 295/01.10.2025 г. по ч.н.д. № 1031/2025 г. по описа
на Окръжен съд гр. Благоевград

Производството по делото е по реда на чл. 32, ал. 1 вр. чл. 16, ал. 1-8 от
ЗАКОН за признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или
отнемане и решения за налагане на финансови санкции и е образувано въз
основа на постъпило в Окръжен съд - Благоевград искане за признаване и
изпълнение на решение на несъдебен орган - постъпило Удостоверение по чл.
4 от РР 2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно
признаване на финансови санкции, издадено от орган на решаващата държава,
постановил решението за плащане на финансова санкция и компетентен за
изпълнението на решението, с което е постановено плащане на финансова
санкция, съгласно отразяването в б. „б" от удостоверението и приложените
към същото документи, подписани от представител на органа, с превод на
български език, както и документи във връзка с покана за доброволно
плащане на просрочено задължение за извършено пътнотранспортно
нарушение в Г., която е с превод, документ, посочен с регистрационен номер в
б. „б" на удостоверението, с дата на издаване на документа 28 ноември 2024 г.,
като акт, въз основа на който е издадено удостоверението, като е посочено, че
е влязъл в сила на 09 януари 2025 г.
С постъпилите в съда документи се иска признаване на решение за налагане на
финансова санкция, постановено от несъдебен орган на Н., с което на
засегнатото юридическо лице „С..., е наложена финансова санкция в размер на
550 евро.
Окръжна прокуратура - Благоевград застъпва становище в съдебно заседание,
че искането е основателно и следва да бъде уважено.
Засегнатото лице, редовно призовано, не се представлява в с.з. по делото.
Съдът, като взе предвид посочените от страните доводи в съдебно заседание и
доказателствата по делото приема следното:
Засегнатото лице „С... е българско дружество, което има регистрирано
седалище и адрес на управление в Б.. Видно от изпратените от решаващата
държава документи засегнатото лице „С...“ е санкционирано със санкция в
размер на 550 евро за извършено административно нарушение на 23-09-2024
г., констатирано на 24-09-2024 г., извършено в около 10:55 часа, в населено
място ... когато като собственик на МПС е извършило административно
нарушение на член 2.5:6, втора алинея от Разпоредбата за работното време в
транспортната дейност вр. чл. 7 от Регламент 561/200 – непрекъснат период на
управление над 6 часа.
Описаното деяние е административно нарушение по българското
законодателство, но двойната наказуемост в случая не се изисква, тъй като се
касае за деяние по чл. 30, ал. 2, т. 1 от ЗАКОН за признаване, изпълнение и
изпращане на актове за конфискация или отнемане и решения за налагане на
1
финансови санкции, което е отразено в удостоверението чрез съответно
отбелязване. Следва да се посочи, че е ясно за какво нарушение е
санкционирано лицето при направеното описание на обстоятелствата на
същото. Видно от приложеното Удостоверение по чл. 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно
признаване на финансови санкции, решението, с което е санкционирано
засегнатото лице, е влязло в сила като производството в решаващата държава е
било писмено и засегнатото лице е уведомено съгласно законодателството на
решаващата държава за правото си да обжалва решението, както и за
сроковете за обжалване.
Представеното Удостоверение по чл. 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР на
Съвета относно прилагането на принципа за взаимно признаване на
финансови санкции е преведено на български език, пълно е, отговоря на
изискванията на закона и съдържа всички необходими реквизити и данни по
образец, съгласно Приложение № 2 към закона. Ясна е самоличността на
лицето, посочено в издаденото удостоверение, като засегнатото лице се явява
лично в с.з. и не оспорва нарушението, вида и размера на санкцията,
безспорно данните в удостоверението се отнасят за него, при направените от
съда служебно справки в ТР и ОД на МВР - Благоевград, се установяват
наименование, правна форма, ЕИК, седалище и адрес на управление на
наказаното лице, както и собствеността на МПС, с което е извършено
нарушението, като имената на ЮЛ и неговият адрес са посочени в
удостоверението, засегнатото лице е фирма в страната ни.
Благоевградският окръжен съд намира, че е компетентен да признае
решението за налагане на финансова санкция, издадено от друга държава -
член на ЕС - Н., по смисъла на чл. 6, ал. 1 вр. чл. 31, ал. 1 от ЗАКОН за
признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или отнемане
и решения за налагане на финансови санкции, тъй като засегнатото лице е
българско ЮЛ, със седалище и адрес на управление в Б.. На следващо място
решението на несъдебния орган на Н. следва да бъде признато, тъй като се
отнася до деяние, което е административно нарушение и по българското
законодателство, независимо от елементите на състава му по
законодателството на решаващата държава, като за деянието, описано в
удостоверението не се изисква двойна наказуемост, тъй като се касае за
санкциониране на поведение, нарушаващо правилата за движение по
пътищата съгласно чл. 30, ал. 2, т. 1 от ЗАКОН за признаване, изпълнение и
изпращане на актове за конфискация или отнемане и решения за налагане на
финансови санкции. От доказателствата в производството следва и извод, че
липсват данни за същото деяние, описано в издаденото удостоверение,
засегнатото лице в Б. или в друга държава, различна от решаващата, да е
наказван за същото, тъй като не е постановено и приведено в изпълнение
решение за налагане на финансови санкции за това деяние. Засегнатото лице
няма данни да е с имунитет или привилегия по българското законодателство,
които да правят изпълнението на решението недопустимо /чл. 35, т. 4, т. 8 от
2
ЗАКОН за признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или
отнемане и решения за налагане на финансови санкции/. Решението не се
отнася за деяние, подсъдно на български съд /с оглед изискването на чл. 4
ЗАНН/, поради което не следва да се коментира въпросът дали е изтекла
давност за изпълнение на решението по българското законодателство.
Благоевградският окръжен съд намира, че са налице и останалите
предпоставки за признаване и изпълнение на решението на решаващата
държава, визирани в чл. 35 от ЗАКОН за признаване, изпълнение и изпращане
на актове за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови
санкции - касае се за финансова санкция, наложена с акт на несъдебен орган за
извършено нарушение на правилата за движение по пътищата в Н., която е с
размер, не по-малък от 70 евро. От съдържанието на удостоверението е видно,
че производството е било писмено и засегнатото лице е било уведомено за
същото производство, знаело е за правото си да обжалва решението, както и
сроковете за обжалване, поради което не са налице предпоставките на чл. 35, т.
9 от ЗАКОН за признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация
или отнемане и решения за налагане на финансови санкции за отказ да се
признае и изпълни решението на несъдебния орган на решаващата държава.
Фиксираният курс на 1 евро към датата на постановяване на решението за
налагане на финансова санкция - 01.10.2025 г., е 1.95583 лв. или
равностойността на финансовата санкция - глоба от 550 евро, е 1075,71 лв.
/хиляда седемдесет и пет лева и седемдесет и една стотинки/.
С оглед на изложеното по-горе настоящият съдебен състав счита, че са налице
всички законово изискуеми предпоставки за признаване и изпълнение на
решението за налагане на финансова санкция на засегнатото лице.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:
3