Решение по дело №114/2020 на Районен съд - Велики Преслав

Номер на акта: 260109
Дата: 30 декември 2021 г. (в сила от 1 февруари 2022 г.)
Съдия: Дияна Димова Петрова
Дело: 20203610200114
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

30.12.2021 год.

 

 

Номер 260109                                            Година 2021     Град Велики Преслав

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Великопреславският районен съд                                                първи състав

На 29 (двадесет и девети) юни                                                                 Година 2021

В публично съдебно заседание, в следния състав:

         Председател Дияна П.

Секретар Женя Проданова

Прокурор . . . . . . . . . . . . . . .,

като разгледа докладваното от съдия П.

АН дело номер 114 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН е образувано въз основа на жалба, подадена от „К.“ООД ЕИК ******, със седалище и адрес на управление гр.*********, представлявано по закон от управителя А. В. А. срещу НП №46/07.04.2020 г. издадено от Директора на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ.

            В жалбата се съдържат доводи за неправилност на наказателното постановление като издадено при неправилно и необосновано прилагане на материалния закон.

Жалбоподателят не отрича ползването на посоченото в НП количество вода за процесния период от време, което надвишава разрешените в месечния график за ползване на водите на яз.*** за месец декември 2019 г., утвърден от МОСВ, но твърди, че извършеното нарушение е маловажен случай, т.к количеството на превишението е незначително.  

            Предвид изложеното се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено изцяло като необосновано и незаконосъобразно.

            Жалбоподателят, редовно призован не изпраща представител. В писмено становище поддържат жалбата и молят наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно.

            Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител – юрисконсулт Ю.В., в съдебно заседание моли НП да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно, като излага подробни мотиви в подкрепа на тезата си.

            Съдът, като обсъди материалите по приложената административнонаказателна преписка и събраните по нея, и в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното: при извършена контролна проверка във връзка с изпълнение на условиятя на водовземане и отчитане на месечното водопотребление от яз.**** за производство на електроенергия съгласно Разрешително №0144013/23.04.2010 г., изм.Решение №319/21.10.2011 г. и продължено с Решение №157/22.07.2019 г. с титуляр жалбоподателят от повърхностен воден обект язовир „****“, с цел на водовземането: за производство на електрическа енергия посредством ВЕЦ „****“, изградена на десния бряг на р.*****, под язовирната сетна на язовир „*****“ е констатирано на 02.01.2020г. от служители на БДЧР, че жалбоподателя е водовзел от язовира 1,722 млн.куб.м.водни маси, преработени от ВЕЦ“****“/малка турбина/ за осигуряване на екологичния отток, с което е преработил 142 хил.куб.м. повече водни количества, спрямо утвърдените за същия период с месечния график на Министъра на ОСВ. За установеното при проверката е съставен Констативен протокол. След установяване на административното нарушение  на жалбоподателя бил съставен и АУАН за нарушение по чл.53, ал.4, т.3 от ЗВ. Въз основа на акта било издадено обжалваното НП, с което на жалбоподателя за нарушение по чл.53, ал.4, т.3 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1, т.27 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 2 000.00 лв.          

            Горната фактическа обстановка съдът, счита установена от показанията на разпитаните по делото свидетели и писмените доказателства.

Показанията на разпитаните като свидетели служители на БДЧР, осъществили процесната проверка, са логични и безпротиворечиви и кореспондират с установеното по делото и писмените доказателства, поради което съдът им дава пълна вяра. Показанията на св. Ф.Ф.И. и Е.П.Х. са последователни и взаимно допълващи се, не са налице противоречия между тях, поради което съдът ги възприема изцяло. Същите кореспондират изцяло и с писмените доказателства.

            При така установените фактически положения, съдът намира от правна страна следното:

            По допустимостта на жалбата:

            Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, и в установения от закона седмодневен срок от връчването на НП (съгласно входящия номер в деловодството на административнонаказващия орган).

            Относно основателността на жалбата:

            Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА. В тази насока, съдът взе предвид следното:

            При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на административно наказателно-процесуалните правила.

АУАН и НП са издадени от компетентни органи по смисъла на чл.201 от ЗВ и съгласно Заповед №31/06.01.2020 г. на директора на БДЧР.

            АУАН и НП съдържат изискуемите реквизити, нарушението е описано пълно, посочени са нарушената и санкционната норма, индивидуализиран е нарушителя. Не е нарушено правото на защита на жалбоподателя и същият е разбрал за какво точно нарушение е санкциониран още към момента на съставяне на АУАН, в който е изложил своите възражения, своевременно е организирал и защитата си срещу обжалваното НП.

             Съгласно чл. 53, ал.4, т.3 от ЗВ начинът на използването на водите на комплексните и значимите язовири по приложение № 1 се определя в месечни режимни графици, с които се определят специфични условия към титулярите на разрешителни и които се утвърждават от министъра на околната среда и водите и са неразделна част от разрешителното за водовземане.

Съгласно ал.5 на същата разпоредба разрешеният лимит може да бъде надвишен в случай на определен с месечния график обем за поемане на очакван приток или при възникване на непредвидими и/или изключителни обстоятелства.

Извършеното от жалбоподателя нарушение се установява от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Безспорно е по делото, че „К.“ООД ЕИК *****, със седалище и адрес на управление гр.******, представлявано по закон от управителя А. В. А. е титуляр на разрешително за водовземане №01440013/23.04.2010 г., издадено от Министъра на околната среда и водите, изменено с Решение № 319/21.10.2011г. и продължено с Решение № 157/22.07.2019г. на Министъра на ОСВ, за производство на електрическа енергия посредством ВЕЦ „****“, изградена на десния бряг на р.*****, под язовирната сетна на язовир „****“. При извършената контролна проверка за обекта ВЕЦ е установено, че дружеството жалбоподател е надвишило разрешените в месечния график за ползване на водите от яз.*** за месец декември 2019 г., утвърден от МОСВ със 142 хил.куб.м. за периода от 01.12.2019 г. – 01.01.2020 г.

Не се установиха обстоятелства, които изключват отговорността на жалбоподателя.

Неизпълнението на утвърдения месечен график, неразделна част от  разрешителното е в нарушение на императивната норма на чл.53, ал.4, т.3 от ЗВ, като по този начин от обективна страна се осъществява състава на установеното с акта нарушение. Въпросът за вината в конкретния случай не се обсъжда, тъй като субектът на нарушението е юридическо лице.

В конкретният случай се касае за формално по характера си нарушение и с факта на надвишаване на разрешените водни количества, задълженото лице е осъществило фактическия състав на административното нарушение. Формално нарушение е това на така нареченото "просто извършване", при което с факта на установяването му законодателят презюмира настъпването на неблагоприятни за установения обществен ред правни последици, достатъчно значими по презумпция на закона, за да подлежат на санкциониране с предвидената в правната норма административнонаказателна санкция, поради което за този род административни нарушения е невъзможно да се направи преценка относно липсата или незначителността на вредните последици, поради липсата на преки такива.

При преценка на вида и размера на наложеното наказание, съдът намира, че административно наказващия орган е наложил имуществената санкция в съответствие със субекта на нарушението и разпоредбата на чл. 200, ал.1, т.27 от ЗВ, като при определяне размера на същата е преценил всички релевантни по делото обстоятелства, включително и количеството на превишението и е наложил санкция в минималния предвиден размер, респ. съответстващ на тежестта и вида на извършеното нарушение съобразена с обществената опасност на деянието и дееца. Липсват и предпоставките да се приеме, че нарушението представлява "маловажен случай" по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като осъщественото административно деяние е формално, на просто извършване, като съставомерността му не е необходимо възникването на вредни последици. Нарушението е дори с по-висока от  типичната за този вид обществена опасност, поради факта че и през 2019 г. нивото на язовира критично спада, поради суха година и ползване на води, над разрешените лимити от жалбоподателя, като собственик и ползвател на ВЕЦ, макар и в малък размер ще има пряка последица за ползвателите на язовира за питейно-битово водоснабдяване на териториите на Област Шумен и Област Търговище.

            С оглед гореизложеното, съдът счита, че процесното НП №46/07.04.2020 г. издадено от Директора на на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.

Съдът като съобрази изхода на спора и направеното изрично искане от процесуалния представител на въззиваемата страна за присъждани на разноски за юрисконсултско възнаграждение, счита на осн.чл. 63, ал.3 от ЗАНН вр. с чл.143, ал.1 от АПК, че въззиваемата страна има право на разноски. Доколкото в съпроводителното писмо не е посочен конкретен размер на поисканото юрисконсултско възнаграждение, не е представен списък на разноските, то съгласно разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗПП, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, съдът определя възнаграждение на юрисконсулта, представляващ административнонаказващия орган по делото, в размер на 80.00 /осемдесет/ лв., която следва да се присъди в тежест жалбоподателя.

 

            Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И :

 

            ПОТВЪРЖДАВА ИЗЦЯЛО Наказателно постановление №46/07.04.2020г. издадено от Директора на на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ,  с което на „К.“ ООД ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр.*****, представлявано по закон от управителя А. В. А., за нарушение по чл.53, ал.4, т.3 от ЗВодите на основание чл.200,ал.1, т.27 от ЗВ е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 2 000.00 лв. /две хиляди лева/.

ОСЪЖДА „К.“ ООД ЕИК *****, със седалище и адрес на управление гр.********, представлявано по закон от управителя А. В. А. да заплати на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ направените в настоящото производство разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лв./осемдесет лева/.

            Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с жалба пред Административен съд гр. Шумен по реда на глава XII от Административнопроцесуалния кодекс, на касационните основания, предвидени в НПК.

           

 

 

                                                                                                          Районен съдия: