Решение по дело №129/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 145
Дата: 12 юли 2023 г.
Съдия: Спас Костов Спасов
Дело: 20237200700129
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 145

 

гр. Русе, 12.07.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, III-ти постоянен тричленен състав, в открито заседание на двадесет и първи юни през две хиляди двадесет и трета година:

 

 

председател:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

членове

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

СПАС СПАСОВ

 

 

 

при секретаря Цветелина Димитрова и в присъствието на прокурора Диана Неева като разгледа докладваното  от съдията Спасов к.а.н.д. № 129 по описа на съда за 2023 г.,   за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от Глава XII от АПК.

         Образувано е по касационна жалба на „Момтрейд Русе 2“ ЕООД, гр. Русе, чрез адв. Д., против решение № 178/20.03.2023 г., постановено по а.н.д. № 19/2023 г. на Районен съд – Русе, с което е потвърдено наказателно наказателно постановление № 18-2200021/03.11.2022г. на Директора на Инспекция по труда – Русе, с което на основание чл. 414, ал. 1 вр.чл.415в ал.1 от КТ на „Момтрейд Русе 2“ ЕООД му е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 300 лв.

         В касационната жалба се поддържа, че в НП липсва задължителен реквизит – виновно нарушената материалноправна разпоредба. Сочи се, че АНО неправилно е посочил санкционната норма – твърдяното нарушение следвало да се подведе под разпоредбата на чл. 414, ал. 3 вр. чл. 62, ал. 3 от КТ. Посочва се, че когато наказващият орган приема, че е налице нарушение само по Наредба № 5 и се касае само до сключване на трудов договор, следва да се наложи наказание само ако след даване на предписание по чл. 62, ал. 4 от КТ то не бъде изпълнено.  Иска се отмяна на решението на въззивния съд и отмяна на наказателното постановление. В съдебно заседание се прави искане за намаляване на размера на наложената ИС. 

         Ответникът – директор на Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе, чрез юрк. Стоилова в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата. Сочи, че административното нарушение правилно е било посочено в наказателното постановление. Случаят на нарушението не е единичен, поради което счита, че размерът на санкцията е справедлив.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

От фактическа страна е установено, че с     допълнително споразумение от 31.03.2022 г. към трудов договор № 109/26.02.2021 г. между дружеството, в качеството му на работодател, и лицето Д. К., в качеството й на служител, последната е била командирована за периода 04.04.2022 г. до 03.10.2022 г. във ФРГермания, за което ”Момтрейд Русе 2” ЕООД - гр. Русе не подало уведомление в срока по чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „б“ от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда до ТД на НАП - Русе - в тридневен срок от изменението на трудовия договор. Тези обстоятелства били установени на 23.08.2022 г. при проверка на дружеството от Дирекция „Инспекция по труда” - Русе. Наказаното дружество подало процесното уведомление до ТД на НАП- Русе на 31.03.2022 г.  Впоследствие било санкционирано на основание чл.415в, ал.1 вр. чл. 414, ал. 1 от Кодекса на труда.

От правна страна съдът е приел нарушението за доказано. От писмените доказателства по делото и от разпита на актосъставителя се установява, че е осъществен съставът на визираното административно нарушение. Съгласно чл. 414, ал. 1 КТ административното нарушение е бланкетно, като е необходимо да бъде посочена разпоредбата на трудовото законодателство, която е нарушена. В настоящия случай нарушението се изразява в бездействие – неподаване на уведомление в тридневен срок съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1б от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62, ал.5 от Кодекса на труда, когато е налице командироване по смисъла на чл. 121а, ал. 1, т. 1 КТ. Към 05.04.2022 г. този срок е бил изтекъл, докато нарушението е установено на 23.08.2022 г.

За нарушение по чл. 3, ал. 1, т. 1б от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл.62, ал.5 от Кодекса на труда не е предвидена друга санкционна разпоредба, поради което чл. 414, ал. 1 КТ се явява относима като основен състав на административното нарушение. В настоящия случай работодателят отговаря по привилегирования състав на чл. 415в, ал. 1 КТ, тъй като констатираното нарушение е отстранено веднага, докато този по чл. 414, ал. 1 КТ е основен състав на същото нарушение, независимо от това каква санкция е предвидена в него.

Приел е, че няма основания за намаляване на размера на наказанието и същото е съобразено с критериите по чл.27 ал.2 от ЗАНН. Това е така, защото нарушението не е отстранено по собствена инициатива, а в резултат на извършената проверка, а отделно от това се касае за неподаване на уведомления по отношение на 50 работници.

         Решението е правилно.

         В наказателното постановление нарушената разпоредба е посочена, противно на твърдяното от касатора. На стр. 1, абзац 4 АНО е посочил, че „съставът на нарушението е осъществен от обективна страна, тъй като на датата на която изтича тридневният срок за деклариране, съобразно разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 1б от Наредба № 5 работодателят не е изпълнил задължението си да изпрати уведомление в тридневен срок….“ Съобразно чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН наказателното постановление следва да съдържа законните разпоредби, които са били нарушени виновно като няма изискване това непременно да се стори на отделен ред с отделно посочване на този реквизит.

Неоснователен е и доводът, че НП е материално незаконосъобразно поради посочване в него на неотносими текстове, в случая е следвало да се наложи наказание по реда на чл. 414, ал. 3 от КТ, тъй като извършеното нарушение било такова по чл. 62, ал. 3 от КТ. Съобразно последно цитираният текст в тридневен срок от сключването или изменението на трудовия договор и в седемдневен срок от неговото прекратяване работодателят или упълномощено от него лице е длъжен да изпрати уведомление за това до съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите. Националната агенция за приходите предоставя в реално време на оправомощени лица от дирекции "Инспекция по труда" електронен достъп до регистъра на трудовите договори и при поискване в срок три работни дни изпраща копие от съответното заверено уведомление. Този текст обаче следва да се тълкува съвместно със следващата алинея 4, която посочва, че след срока по ал. 3 уведомление за сключен трудов договор се изпраща само след влязло в сила задължително предписание от контролните органи на инспекцията по труда.

Алинея 3 (с привръзката на ал. 4) е неприложима в настоящия случай доколкото се касае за констатирано изпращане на уведомление след законовия срок относно изменение на трудов договор, а не за сключването на такъв. Това е видно от съдържанието на следващата алинея 4, която посочва процедурата за отстраняване на пропуска по алинея 3 по отношение на сключен договор, но не и по отношение на изменение. Текст, относим към изменението на договора, е именно приложеният от АНО по Наредба № 5.

При тези съображения санкционният текст на чл. 414, ал. 3 от КТ не може да бъде отнесен коректно към случая освен поради вече изложеното, а и защото урежда хипотезата на „неподадено уведомление (изобщо), а не на „неподадено уведомление в срок (но все пак подадено). Не се спори, че към момента на издаване на АУАН уведомление не е било подавано, но преди издаването на наказателното постановление такова уведомление е било направено и наказващият орган е бил длъжен да отчете това обстоятелство, както го е и сторил в съответствие с разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 8 от ЗАНН и е приложил кореспондираща санкционна норма по чл. 415в, ал. 1 от КТ, която се явява привилегированият състав, тъй като е отчетена по-ниската степен на обществена опасност за разлика от основните състави по чл. 414 КТ. Доколкото установените  по преписката факти кореспондират с посочената за нарушена норма, а оттам – със санкционната норма, няма причина последната да се счита за неотносима.

Искането за намаляване на наложената санкция е заявено несвоевременно по арг. от чл. 212, ал. 1, т. 5, вр. чл. 211, ал. 1 от АПК и не следва да бъде обсъждано.

С оглед изхода на спора в полза на ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв. на осн. чл. 27е от  НЗПП, вр. чл. 143, ал. 3 от АПК, вр. чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН.

 Воден от горното съдът

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  решение № 178/20.03.2023 г., постановено по а.н.д. № 19/2023 г. на Районен съд – Русе

ОСЪЖДА „Момтрейд Русе 2“ ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Изпълнителна агенция „Главна дирекция по труда“ сумата 80 лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

                                     

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЧЛЕНОВЕ

1.

2.