Решение по дело №832/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 3
Дата: 3 януари 2023 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20227150700832
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 3/3.1.2023г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик –VІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на втори декември, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:          МАРИЯ ХУБЧЕВА

 

 

при секретаря Димитрина Георгиева, изслуша докладваното от съдия ХУБЧЕВА административно дело № 832 по описа на съда за 2022 год., взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на Д.П.К., ЕГН **********, с адрес: *** против отказ на Главния архитект на Община Пазарджик, обективиран в писмо изх. № 392 от 10.08.2022 год., да издаде удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж от пета категория, представляващ: „Едноетажна пристройка-гараж и навес към съществуваща жилищна сграда“, находящи се в поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР, УПИ II-725, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик.

В жалбата се излагат оплаквания за неправилност и незаконосъобразност на оспорения отказ като издаден в противоречие с материалния закон и при неспазване на установената форма поради липсата на посочване на правните основания, въз основа на които е издаден актът-отменителни основания по чл. 146, т. 2 и т. 4 от АПК. Моли се за отмяна на процесния отказ за издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован се представлява от адвокат Ч.Ч., който поддържа жалбата и моли съда да отмени оспорения административен акт като неправилен и незаконосъобразен. Подробни съображения развива в представени писмени бележки. Претендира присъждане на сторените по делото съдебно-деловодни разноски, с оглед чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК.

Ответникът-Главният архитект на Община Пазарджик редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Административен съд – Пазарджик, VІІ – ми състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като все предвид становищата на страните, намира за установено следното:

Главният архитект на Община Пазарджик, на основание чл. 148, ал. 2 от ЗУТ, е издал, на Д.К., Разрешение за строеж № 329 от 08.12.2020 год. (л. 14-л.15) за строеж пета категория: „Едноетажна пристройка-гараж и навес към съществуваща жилищна сграда“, находящи се в поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР, УПИ II-725, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик, с административен адрес: ул. „Клокотница“ № 4, гр. Пазарджик. В него е посочено, че същото се издава съгласно одобрените на основание чл. 144 от ЗУТ и чл. 142, ал. 6, т. 2 от същия, от арх. С. инвестиционни проекти: одобрена част „Архитектурна“ на 30.11.2020 год., съгласувани инженерни части на проекта (по части: конструктивна-08.12.2020 год.; ПБЗ-08.12.2020 год., при издадена оценка за съответствие от „Сечков 1“ ЕООД, гр. Пазарджик. 

Със заявление вх. № УТ-3549 от 24.09.2021 год./23.05.2022 год. (л. 10 от делото) Д.П.К. ***, в качеството му на собственик на поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР на гр. Пазарджик, ведно със сграда с идентификатор 55155.501.725.1, въз основа на нотариален акт за покупко-продажна на недвижим имот № 41, том 1, нот. дело № 39 от 2020 год., е поискал Главният архитект на Община Пазарджик да регистрира и издаде удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж от пета категория: представляващ: „Едноетажна пристройка-гараж и навес към съществуваща жилищна сграда“, със застроена площ (ЗП) 69,65 кв.м., разгъната застроена площ (РЗП) 85,01 кв.м., състояща се от един етаж, находящи се в поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР, УПИ II-725, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик. Към заявлението са приложени документи по опис, като са отбелязани следните: документ за собственост; разрешение за строеж/акт за узаконяване; протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа, с резултатите от проверки на достигнатите контролирани нива-акт образец 2 или акт образец 2а за строежите на техническата инфраструктура; констативен акт за установяване съответствието на строежа с издадените строителни книжа и за това, че подробният устройствен план е приложен по отношение на застрояването-акт образец 3; заповедна книга-акт образец 4; акт за приемане на извършените строителни и монтажни работи по нива и елементи на строителната конструкция-акт образец 7; акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта-акт образец 12; акт за приемане на конструкцията-акт образец 14; констативен акт по чл. 176, ал. 1 от ЗУТ за установяване годността за приемане на строежа, с приложени към него протоколи за успешно проведени единични изпитания на машини и съоръжения-акт образец 15; окончателен доклад на лицето, упражняващо строителен надзор-за строежите извън тези по чл. 14, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите; удостоверение, съгласно изискванията на чл. 54а, ал. 2 и ал. 3 и параграф 4, ал. 1, т. 4 от ПЗР на ЗКИР за строежите на техническата инфраструктура; технически паспорт на строежа, придружен с енергиен сертификат.

С писмо изх. № 392 от 10.08.2022 год. Главният архитект на Община Пазарджик (л. 9 от делото), на осн. чл. 137 от ЗУТ, е обективирал отказ да издаде удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж от пета категория, представляващ: „Едноетажна пристройка-гараж и навес към съществуваща жилищна сграда“, находящи се в поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР, УПИ II-725, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик. Като причина за отказа се е позовал на Решение № 568 от 12.07.2021 год. постановено по адм. дело № 404 от 2021 год. по описа на Административен съд-Пазарджик, с което е отменена виза за проектиране, издадена от Главния архитект на Община Пазарджик. Посочил е, че след обжалване на съдебния акт Върховният административен съд с Решение № 1678 от 22.02.2022 год., (без посочен номер на дело), е оставил в сила първоинстанционното решение на Пазарджишкия административен съд.

В хода на съдебното производство, в изпълнение на протоколно определение на съда от 07.11.2022 год., е изискано и приложено адм. дело № 404 от 2021 год. по описа на Административен съд-Пазарджик. С Решение № 568 от 12.07.2021 год. постановено по същото дело, по описа на същия съд е отменена по жалба на Й. К. К. и Д. Й. Н., виза за проектиране, издадена на 18.07.2020 год. от Главния архитект на Община Пазарджик върху скица № 258 от 22.06.2020 год. за постройка на допълващото застрояване в ПИ 55155.501.725 по КК и КР на Община Пазарджик, в полза на собствениците на имота Д.П.К. и съпругата му С. С. К., като незаконосъобразна. Със същия съдебен акт са присъдени и съдебно-деловодни разноски по делото. С Решение 1678 от 22.02.2022 год. по адм. дело № 10868 от 2021 год. по описа на Върховния административен съд, второ отделение е оставено в сила, обжалваното по реда на чл. 208 и следващите от АПК, решението на Пазарджишкия административен съд и са присъдени разноски. В мотивите на окончателния съдебен акт е прието, че с визата е допуснато свързано застрояване по смисъла на чл. 21, ал. 4 и ал. 5 от ЗУТ, поради което и липсата на съгласие по чл. 21, ал. 5 от ЗУТ от всички собственици на съседния имот с идентификатор 55155.501.724 за установяване на свързано застрояване на вътрешната имотна граница на постройки на допълващо застрояване в УПИ II-725 и УПИ III-724, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик е пречка за издаване на процесната виза за проектиране.

При така установените факти, настоящият съдебен състав на Административен съд – Пазарджик, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Писмото, предмет на настоящото производство, съдържа властническо волеизявление на главния архитект на Община Перник да не издаде удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж от пета категория и по съществото си съставлява отказ за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, поради което и съдържа белезите на индивидуален административен акт – отказ за издаване на акт по чл. 21, ал. 3 от АПК, който подлежи на съдебен контрол – чл. 128, ал. 1, т. 1 от АПК.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок, от страна, която има право и интерес от обжалването, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което се дължи нейното разглеждане по същество.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Оспорваният отказ е издаден от главния архитект на Община Пазарджик във връзка с неговите правомощия по чл. 177, ал. 3 от ЗУТ, във връзка с чл. 19а, ал. 1 от Наредба № 2 от 31.07.2003 год. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, в сила от 12.11.2019 год. (Наредба № 2 от 31.07.2003 год.). Съгласно цитираните разпоредби именно на главния архитект, като издател на разрешението за строеж, е възложена и процедурата по регистриране и въвеждане в експлоатация на строежите от пета категория, какъвто е процесният. Следователно оспорваният административен акт е издаден от компетентен орган и в кръга на правомощията му, поради което не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспорваният отказ е в изискваната от чл. 19б, ал. 1, т. 2 от Наредба № 2/31.07.2003 година писмена форма. Но актът няма необходимото съдържание, изисквано от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК. Съгласно чл. 19б, ал. 1, т. 2 от Наредба № 2 от 31.07.2003 год., органът, издал разрешението за строеж, в 7-дневен срок от постъпване на искането, след извършване на проверка на комплектованите документите по чл. 19а, ал. 3 и ал. 4 отказва издаване на удостоверение с мотивиран писмен отказ. Оспореният отказ съдържа фактически основания за неговото постановяване и това са посочените в него мотиви за отмяна на виза за проектиране, издадена от Главния архитект на Община Пазарджик, отменена по съдебен ред с Решение № 568 от 12.07.2021 год. постановено по адм. дело № 404 от 2021 год. по описа на Административен съд-Пазарджик, оставено в сила с окончателно Решение № 1678 от 22.02.2022 год. по адм. дело № 10868 от 2021 год. по описа на Върховния административен съд, второ отделение, но актът не съдържа правни основания за издаването му-по арг. на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. второ от АПК. Съгласно разпоредбата на чл. 19в, ал. 1 от Наредба № 3 от 31.07.2003 год. органът, издал разрешението за строеж, отказва издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 19б, ал. 1, т. 2 от цитираната наредба, когато установи наличие на някое от обстоятелствата по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ, както и когато не е упражнявано техническо ръководство за строежите от пета категория. В писмото липсва, както и в документите, част от административната преписка не съдържат, установено и/или посочено някое от изброените правни основания за постановения отказ, включително отказът не е посочено да е издаден на основание чл. 19б, ал. 1, т. 2 от Наредба № 2 от 31.07.2003 год. Ето защо са налице са основания за отмяна на административния акт по чл. 146, т. 2 от АПК.

В хода на административното производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Подадено е заявление за въвеждане в експлоатация на строеж от пета категория от името на Д.П.К. *** с последна дата от 23.05.2022 год., а отказът е издаден на 10.08.2022 год., т. е. извън нормативно установения 7-дневен срок по чл. 19б, ал. 1 Наредба № 2 от 31.07.2003 год. Отказът е връчен лично на жалбоподателя на 22.08.2022 год., в изпълнение на изискването на чл. 19б, ал. 4 от Наредба № 2 от 31.07.2003 год. Следователно налице е отменителното основание по чл. 146, т. 3 от АПК, с оглед неспазване на законоустановения срок по чл. 19б, ал. 1 Наредба № 2 от 31.07.2003 год.

След преценка на доказателствата по делото настоящия съдебен състав приема, че оспорваният административен акт е издаден и в нарушение на материалния закон. Съображенията за това са следните:

Съгласно разпоредбата на чл. 177, ал. 1 от ЗУТ след завършването на строеж и приключване на приемните изпитвания, когато са необходими, възложителят подава заявление пред органа по ал. 2 или ал. 3 за въвеждането на обекта в експлоатация, като представя окончателния доклад по чл. 168, ал. 6, договорите с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, технически паспорт и сертификат за проектни енергийни характеристики и документ от Агенция по геодезия, картография и кадастър (АГКК), че е изпълнено изискването по чл. 175, ал. 5 от ЗУТ.

Съгласно ал. 3 на чл. 177 от ЗУТ строежите от четвърта и пета категория се въвеждат е експлоатация въз основа на удостоверение за въвеждане в експлоатация от органа, издал разрешението за строеж, при условия и по ред, определени в наредбата по ал. 2 (Наредба № 2 от 31.07.2003 год.), като удостоверението се издава в 7-дневен срок от постъпване на заявлението по ал. 1 след проверка на приложените документите и регистриране на въвеждането на строежа в експлоатация, като по преценка на органа може да се извърши и проверка на място.

Съгласно разпоредбата на чл. 19а, ал. 1 от Наредба № 2 от 31.07.2003 год. (издадена на основание чл. 177, ал. 2 от ЗУТ) искане за регистриране и издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж се прави от възложителя до органа, издал разрешението за строеж. Съгласно ал. 3 от същата норма за регистриране и издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж четвърта или пета категория към заявлението по ал. 1 се прилагат следните документи:1. документ за собственост или документ за учредено право на строеж в чужд имот, или документ за право да се строи в чужд имот по силата на специален закон; 2. окончателен доклад на лицето, упражняващо строителен надзор; 3. разрешение за строеж (акт за узаконяване) – прилага се служебно; 4. протокол за определяне на строителна линия и ниво с резултатите от проверки на достигнатите контролирани нива – прилага се служебно; 5. акт образец № 14 за приемане на конструкцията, когато се изисква; 6. констативен акт по чл. 176, ал. 1 ЗУТ за установяване годността за приемане на строежа, образец № 15 от Наредба № 3 от 2003 год. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството; 7. информация за идентификатор на обекта на кадастъра, подлежащ на въвеждане в експлоатация; за строежите по чл. 32, ал. 1, т. 1, букви „б“ и „ж“ от Закона за кадастъра и имотния регистър, които създават зони на ограничения, се прилага удостоверение от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, че са нанесени в специализираните карти и регистри по чл. 32 от Закона за кадастъра и имотния регистър; 8. договори с експлоатационните дружества за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура, когато такива са необходими; 9. технически паспорт, а когато строежът е новоизградена сграда – и сертификат за енергийни характеристики на нова сграда, издаден по реда на наредбата по чл. 48 от Закона за енергийната ефективност; 10. актове по специални закони, които са необходимо условие за въвеждане в експлоатация; 11. документ за платена такса, освен ако плащането е извършено по електронен път.

Съгласно разпоредбата на чл. 19б, ал. 1 от Наредба № 2 от 2003 год., органът, издал разрешението за строеж, в 7-дневен срок от постъпването на искането извършва проверка на документите по чл. 19а, ал. 3 от посочения подзаконов нормативен акт и издава удостоверение за въвеждане в експлоатация или писмено, мотивирано, отказва издаване на такова удостоверение.

Според чл. 19в, ал. 1 от Наредба № 2 от 2003 година органът, издал разрешението за строеж, отказва издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация по чл. 19б, ал. 1, т. 2 от същата, когато установи наличие на някое от обстоятелствата по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ, както и когато не е упражнявано техническо ръководство за строежите от пета категория. Съгласно ал. 2 от същата норма при постановен отказ възложителят отстранява причините за отказа и прави писмено искане за регистриране и издаване на удостоверение по реда на чл. 19а.

Анализът на цитираните нормативни разпоредби сочи, че режимът по въвеждане на строежите в експлоатация е регистрационен. От посочените разпоредби следва, че компетентният административен орган следва да извърши проверка единствено представените документите към заявлението за издаване на удостоверение за въвеждане в експоатация на строеж от пета категория и липса на пречки по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ и чл. 19в, ал. 1 от наредбата. Следователно, за да е налице законосъобразен отказ за издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация на процесния строеж, следва да се обоснове с непредставяне от страна на заявителя на определен, изискван нормативно документ или в наличие на някое от обстоятелствата по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ и чл. 19в, ал. 1 от наредбата. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 19в, ал. 2 от цитирания подзаконов нормативен акт, съгласно която възложителят, след отстраняване на причините за отказа (по чл. 19в, ал. 1 от наредбата) прави писмено искане за регистриране и издаване на удостоверение за въвеждане в експлоатация по реда на чл. 19а. В случая, Д.К., след като е приложил към искането/заявлението по чл. 19а, ал. 1 от Наредба № 3 от 2003 год,, във връзка с чл. 177, ал. 3 от ЗУТ относимите към строеж от пета категория документи по чл. 19а, ал. 3 от наредбата и при проверката във връзка с разпоредбата на чл. 19в, ал. 1 от същата и не е установено наличие на някое от обстоятелствата по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ и чл. 19в, ал. 1 от Наредбата, то компетентният административен орган – в случая Главният архитект на Община Пазарджик, следва да регистрира строежа и да издаде удостоверение за въвеждането му в експлоатация.

В оспореното писмо липсват, както констатации за необходимост от представяне на определени непредставени документи, така и изводи за наличие на някое от обстоятелствата по чл. 178, ал. 3 от ЗУТ и чл. 19в, ал. 1 от наредбата документи (арг. от чл. 19в, ал. 2 от наредбата), които да са основание за постановения отказ. С посочването на отменена виза административният орган е оставил производството, по вече разрешения от него строеж, висящо без да укаже на Д.К., че следва да коригира одобрения проект за строеж, както и да измени параметрите на визата по чл. 140, ал. 1 от ЗУТ до височината на плътната ограда, находяща се на вътрешната имотна граница на УПИ находящи се в поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР, УПИ II-725, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик, при съобразяване на предвижданията на чл. 42, ал. 2 от ЗУТ, както и Решение № 1678 от 22.02.2022 год. по адм. дело № 10868 от 2021 год. по описа на Върховния административен съд, второ отделение, с което е оставено в оставено в сила решението на Пазарджишкия административен съд. При осъществяване на административната дейност административните органи трябва да следват принципите, установени в чл. 4 и следващите от АПК, включително за законност, съразмерност, истинност и при съблюдаване на служебното начало.

Предвид изложеното настоящия съдебен състав счита, че обективираният в писмо отказ на главния архитект на Община Пазарджик, предмет на настоящото съдебно производство е материално незаконосъобразен. Налице е и основание за отмяната му и по чл. 146, т. 4 от АПК.

С оглед на гореизложеното и предвид естеството на спора административната преписка следва да бъде върната на Главния архитект на Община Пазарджик за ново произнасяне, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в настоящото решение. При новото произнасяне административният орган следва да извърши конкретна проверка представени ли са всички изисквани по чл. 177, ал. 1 от ЗУТ (според категорията на строежа) и по чл. 19б, ал. 1 от наредбата документи, както и налице ли са обстоятелства по чл. 19в, ал. 1 от наредбата във връзка с чл. 178, ал. 3 от ЗУТ, както и да даде указания на жалбоподателя да коригира одобрения проект за строеж, както и да измени параметрите на визата по чл. 140, ал. 1 от ЗУТ до височината на плътната ограда, находяща се на вътрешната имотна граница на УПИ находящи се в поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР, УПИ II-725, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик, при съобразяване на предвижданията на чл. 42, ал. 2 от ЗУТ, както и Решение № 1678 от 22.02.2022 год. по адм. дело № 10868 от 2021 год. по описа на Върховния административен съд, второ отделение, с което е оставено в оставено в сила решението на Пазарджишкия административен съд, след което да постанови своя позитивен или отрицателен административен акт.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да се уважи своевременно направеното и доказано по основание и размер искане от страна на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените съдебно-деловодни разноски, представляващи: държавна такса за образуване на административно дело – 10,00 (десет) лева и адвокатско възнаграждение – 600,00 (шестстотин) лева. Ответната страна следва да се осъди да заплати на жалбоподателя сумата в общ размер от 610,00 (шестотин и десет) лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, настоящия съдебен състав на Административен съд – Пазарджик, VІІ – ми състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Д.П.К., ЕГН **********, с адрес: ***, отказ на Главния архитект на Община Пазарджик, обективиран в писмо изх. № 392 от 10.08.2022 год., да издаде удостоверение за въвеждане в експлоатация на строеж от пета категория, представляващ: „Едноетажна пристройка-гараж и навес към съществуваща жилищна сграда“, находящи се в поземлен имот с идентификатор 55155.501.725 по КК и КР, УПИ II-725, кв. 1211, по плана на гр. Пазарджик и

ВРЪЩА делото като административна преписката на Главния архитект на Община Пазарджик за произнасяне съобразно указанията, дадени в мотивите на настоящия съдебен акт.

ОСЪЖДА Община Пазарджик да заплати на Д.П.К., ЕГН **********, с адрес: ***, съдебно-деловодни разноски възлизащи в общ размер от 610,00 (шестотин и десет) лева.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

 

 

 

                                                                СЪДИЯ: