РЕШЕНИЕ
№ 24
гр.Поморие,
27.03.2020 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Поморийски районен
съд, наказателна колегия, в открито заседание на 27
ноември
през две хиляди и деветнадесета година в състав:
СЪДИЯ : Ивайло Бъчваров
при участието на секретаря Йовка
Тодорова, като разгледа докладваното от районния съдия НДАХ № 302 по описа за
Производството е образувано по реда на чл.59 и сл ЗАНН.
Постъпила
е жалба от „Ч.р.-2 „ ООД със седалище и адрес на управление в гр.Б.,ж.к...., партер ЕИК..., представлявано от управителя Л.И. ,
срещу наказателно постановление №4580-F501035/19.08.2019
г. издадено от началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в централно
управление на НАП, с което на
жалбоподателя,на основание чл.185,ал.2, изр.2 вр. с ал.1 от ЗДДС , е наложено
административно наказание имуществена санкция 2000лв. ,за нарушение
квалифицирано по чл.33,ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 на МФ , вр. с чл.118, ал.4
от ЗДДС . В жалбата се сочи, че при
издаването на наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, поради което се иска неговата отмяна като неправилно и
незаконосъобразно.
Жалбата
е подадена в срок от лице, което има право да обжалва и е допустима.
Жалбоподателят
, редовно призован, в с.з. се представлява от процесуален представител -
адвокат.Поддържа жалбата и моли за отмяна на наказателното постановление.
Административно-наказващият
орган , се представлява в с.з. от процесуален представител- юрисконсулт.
Представя преписката по проведеното пред него производство.
За
да се произнесе по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление
съдът взе предвид следното.
От
събраните по делото доказателства се установява, че на 18.07.2019 г. св.М.А., с
длъжност инспектор по приходите в ЦУ на
НАП гр.Бургас извършила проверка в търговски обект – магазин „Happy shopping“, находящ се на адрес в гр.П., ул..., стопанисван от жалбоподателя „Ч.р.-2 „ ООД. При извършената
проверка свидетелят установил, че в дневният
оборот от монтирания в обекта ЕКАПФ,
съгласно междинен отчет от ФП е в размер на 257,60 лв. Фактическата наличност
установена в касата на търговския обект е 495,38 лв., съгласно изготвен опис на
паричните средства, като фискалното устройство притежава функциите „служебно
въведени“ и „служебно изведени“ суми. Установената промяна в касовата наличност е 237,78 лв. и
представлява въвеждане на пари в касата, което не е отразено на фискалното
устройство с точност до минута, като дружеството жалбоподател не е изпълнило
задължението извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна на касовата
наличност на ФУ чрез операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми.
Посочено е, че за проверката е съставен представения констативен протокол от 18.07.2019
г. За тези си констатации свидетелят съставил приложения по делото АУАН №
F501035/21.07.2019 г., в който като нарушена посочил
разпоредбата на чл.33,ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006 на МФ , вр. с
чл.118,ал.4 от ЗДДС. Въз основа на така
съставеният АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, в
обстоятелствената част, на което са възпроизведени фактическите констатации
посочени в АУАН. Със същото постановление, за констатираното нарушение по чл.33,ал.1 от Наредба
№Н-18/13.12.2006 на МФ , вр. с чл.118,ал.4
от ЗДДС е наложено наказание имуществена санкция 2000 лв. на посоченото
в НП основание по чл.185,ал.2 от ЗДДС. Представени
са и съставения опис на паричните средства съставен по време на проверката,
както и извадените отчети от касовия
апарат в обекта на жалбоподателя. В качеството на свидетел е разпитан
актосъставителя А. , като от показанията
й не се установява различна фактическа обстановка от описана в АУАН.
Съдът
като взе предвид събраните по делото доказателства и съобрази разпоредбите на
закона направи следните правни изводи:
Наказателното
постановление е издадено от началник
отдел „Оперативни дейности“-Бургас в ЦУ на
НАП , действащ в качеството си на оправомощено от Изпълнителния директор
на НАП длъжностно лице по смисъла на чл.193, ал.2 от ЗДДС.
При извършената проверка относно формалните
изисквания на ЗАНН , съдът прие
следното : Не се установяват нарушения при установяване на нарушението и
съставянето на АУАН. Обстоятелствата констатирани с АУАН се установяват и от
събраните по делото доказателства, а именно ,че при извършената на 18.07.2019 проверка
, в търговския обект на жалбоподателя е установено, че той не е изпълнил
задължението си по чл.33,ал.1 от Наредба №Н-18/2006 на МФ да
отбележи всяка промяна на касовата наличност
на фискалното устройство ,чрез операцията „служебно въведени/служебно
изведени суми„, която операция била възможна за фискалното устройство ползвано
от жалбоподателя, като така се достигнало до разлика от 237,78 лв. лв. между
отчетения от ФУ оборот 257,60 лв. и фактическата наличност установена в касата
на търговския обект е 495,38 лв. .
Същите факти са посочени и в обстоятелствената част на обжалваното наказателно
постановление. От доказателствата по делото се установява, че ФУ ,с оглед
неговия тип разполага с функциите „служебно въвеждане / извеждане на суми
„ и жалбоподателят съгласно изискването
на чл.33,ал.1 от Наредба №Н-18/2006 на МФ,вр. с чл.118,ал.4,т.1 от ЗДДС е бил длъжен да регистрира всяка промяна на касовата
наличност. Неизпълнението на това задължение е основание за ангажиране на
административно наказателната отговорност на жалбоподателя съобразно с
предвидените в чл.185 от ЗДДС хипотези . В случая административно наказващият
орган е наложил на жалбоподателя наказание по
чл.185,ал.2, изр.2 вр. с ал.1 от ЗДДС
-имуществена санкция 2000 лв. Съгласно чл.185 ал.2 изр.1 ЗДДС лице, което
извърши нарушение на изискванията на чл.118 ЗДДС или на нормативен
акт по неговото прилагане , се наказва с имуществена санкция в размер от 3
000 до 10 000лв. Съгласно чл.185 ал.2 изр.2 ЗДДС когато нарушението по
изр.1 не води до неотразяване на приходи , се налагат
санкциите по ал.1, т.е. за юридическите лица имуществена санкция от 500 до
2000лв.. В случая, за извършеното от жалбоподателя нарушение, АНО правилно е преценил, че следва да се наложил наказанието предвидено за това нарушение, когато извършването му не е
довело до неотразяване на приходи, но неправилно е определил същото в максималния предвиден в
закона размер от 2000 лв. Съдът намира,че при определяне размера на наказанието
следва да се отчете като смекчаващо вината обстоятелство липсата на други
нарушения на данъчното законодателство извършени от жалбоподателя, както и
липсата на вреда за фиска, като отегчаващи вината обстоятелства не се
установяват, поради което и наказанието имуществена санкция следва да се
определи към предвидения в закона минимум от 500 лв. Поради това и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН наказателното постановление следва да се измени, като
наложената на жалбоподателя имуществена санкция от 2000 лв. се намали на 500
лв. Съдът намира, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН, доколкото не
се установява по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с
характерната за този вид деяния, а обстоятелството, че не са установени други
нарушения от страна на жалбоподателя следва да се отчете единствено на
плоскостта на смекчаващите вината обстоятелства.
Мотивиран
от изложеното Поморийски районен съд
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ наказателно
постановление №4580-F501035/19.08.2019 г.
издадено от началник отдел „Оперативни дейности“-Бургас в централно управление
на НАП гр.Бургас, в частта му в която на
„Ч.р.-2 „ ООД със седалище и адрес на управление в гр.Б.,ж.к...., партер ЕИК... , представлявано от управителя Л.И. е
наложена имуществена санкция 2000 лв. , като намаля размера на така наложената
имуществена санкция на 500 лв. .
Решението
подлежи на касационно обжалване пред БАдС в 14-дневен срок от съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :